Všetky električky dostanú systém pre automatické prestavovanie výhybiek

Túto funkcionalitu zatiaľ podporujú len niektoré výhybky na nových a rekonštruovaných tratiach.

Dopravný podnik Bratislava obstaráva zariadenia na automatické rádiové ovládanie koľajových výhybiek pre električky. Ide o komunikačný systém VETRA, ktorým bolo v posledných rokoch vybavených viacero výhybiek na nových či rekonštruovaných električkových tratiach. Najnovšie bolo automatické ovládanie výhybiek s riadiacimi jednotkami Elektroline TSC SIL3 inštalované v zmodernizovanom obratisku v Karlovej Vsi. Všetky výhybky s automatickým ovládaním je možné nájsť v aktuálnej schéme mestských dráh.

Dopravný podnik plánuje zakúpiť 85 palubných jednotiek a vysielačov/prijímačov VETRA pre staršie električky typu K2S, T3 a T6. Ďalších päť palubných jednotiek bude prenosných pre električky bez palubného počítača. Predpokladaná hodnota zákazky je necelých 200 tisíc € bez DPH. Súčasťou zákazky je vzorová montáž jednotky do jednotlivých typov električiek, zaškolenie personálu a pomoc pri uvedení systému do prevádzky. Nízkopodlažné električky Škoda ForCity Plus sú už systémom automatického prestavovania výhybiek vybavené od výroby.

Princíp automatického prestavovania výhybiek spočíva vo vysielaní kódového rádiového signálu z palubnej jednotky VETRA cez transceiver inštalovaný v električke. Električka vysiela informáciu o vozidle a linke, na ktorej premáva. Tento rádiový signál na frekvencii 2,4 GHz zachytí prijímacia anténa umiestnená v koľajisku pred výhybkou, odkiaľ sa prenesie do ovládacieho systému výhybky. Ten na základe prijatej informácie rozhodne o prestavení výhybky do druhého smeru, alebo jej ponechaní v aktuálnom smere. V prípade, ak vodič potrebuje ísť inou trasou, než linka štandardne premáva, môže výhybku prestaviť ručne príslušným tlačidlom palubného počítača.

Automatické prestavovanie výhybiek testoval bratislavský dopravný podnik po prvý raz v roku 2013, kedy boli automatickým prestavovaním na základe čísla linky skúšobne vybavené tri výhybky (Astronomická, Námestie SNP, Trnavské mýto) a niekoľko električiek K2S a T3.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #54:
Preto som tam dal tie uvodzovky. Zo zaciatku slo hlavne o komfort, co bol aj dovod, preco boli automaty len v premiovych vozidlach. Uz nemozeme porovnavat prveho dinosaura s tym, co sa vyraba dnes. Tiez uz davno nie je jediny technicky princip a aj v ramci konkretneho druhu su podskupiny. Ale to je presne moja pointa pri Vetre. Casom pridu este vychytavky, ktore elegantnym sposobom vyriesia klasicke problemy pri prehadzovani vyhybiek.
Reakcia na: S499.1023 #54:
Žiaľ pri údržbe DPB si často hovorím - zlaté manuály.
To, čo za trhanie a sekanie dokážu automaty na niektorých vozoch produkovať (a je jedno, ako sa hráš s plynovým pedálom, niekde sa to aj tak prejaví), je niečo neuveriteľné. To, že mňa to kope do chrbta celú službu, by som nejako aj prežil, ale ľudia vo voze to cítia tiež a človek im ťažko vysvetlí, že to nie on, to prevodovka. Vtedy si často spomeniem, že s manuálom by som sa možno viac narobil, ale aspoň by to išlo tak, ako ja chcem.
Reakcia na: lostrail #53:
Automatická prevodovka rozhodne nie je len o komforte. A to hovorím ako skalný zástanca manuálnych prevodoviek.
Mimochodom, analogiu s automatom som tiez chcel pouzit, ale vyslo by to na velmi dlhy prispevok. To je nadherny priklad ako taka zdanlivo zbytocna vec (ved ide "len" o komfort) je nakoniec v kazdom modernejsom buse. Nehovoriac o tom, akym vyvojom automat presiel v osobnych autach.
Reakcia na: Mike #47:
Väčšina šotoušov za manuál (aj ja), väčšina profíkov za automat.
Reakcia na: Valec #50:
Argumenty som uviedol v niekoľkých predchádzajúcich príspevkoch.
Reakcia na: S499.1023 #46:
Kľudne mi miesto prirovnávania s niečim nesúvisiacim tie moje názory vyvráť argumentami.
Reakcia na: Ike #48:
Tiež si myslím, že asi väčšinou fungoval taký "stereotyp", že šotouš sa rád vyšantil na "starých dobrých" vozoch s manuálom a pravidelný vodič bol za automat. Ale určite nie som výnimka, keď som ako brigádnik zásadne vyhľadával vozy s automatom a manuály som preklínal 😁 (okrem dodávok iveko dejly vaj, to som bral ako auto a tam mi to v princípe nevadilo). A poznal som veľa vodičov na TPP, ktorí boli v DPB podstatne dlhšie, ako je priemerná životnosť zamestnanca (vodiča) DPB, a tí odjazdili s hocičim. Teda tvrdili, že im je to jedno, manuál či automat, ak to funguje dobre, tak už to vôbec nevnímajú, ani keď pákujú 12 hodinovú službu. Ale nehovorím, že ich bola väčšina.

Každopádne pre ujasnenie som sa opýtal Igora, že kto bol za čo.
Reakcia na: Mike #47:
Predpokladám, že šoto je za manuál ("veď to je ľahké") a profi si uvedomujú, že celý deň celý týždeň šaškovať s pákou, ktorej pridaná hodnota je otázna (skôr zvyšuje náchylnosť vplyvu techniky jazdy na hospodárnosť prevádzky).
Reakcia na: S499.1023 #46:
A pri tých názoroch na automatické prevodovky v busoch je ktorý tábor za čo?
Reakcia na: Valec #35:
Rozdiel medzi názorom vodiča v HPP a názorom šotouša, ktorý si raz za čas ide z pasie zajazdiť, bude podobný, ako pri názoroch na automatické prevodovky v autobusoch.
Reakcia na: Dispecer #24:
Minimálne v Prahe to tak je a aj tu ide zrejme len o nešťastnú formuláciu.
Reakcia na: kecho #14:
Na celom (civilizovanom) svete si evidentne myslia, že áno, len tu o tom Ajnštajni musia spustiť flamewar.
Reakcia na: Bmpeer #8:
Ešte že v Prahe takéto automatiky dávno fungujú. A počet výhybiek prejdených nesprávnym smerom klesol o 90%.
Reakcia na: mi.v #6:
Socialistické???
Reakcia na: Valec #37:
Veď ale keď sa stane predpis vo vzťahu k realite neaktuálnym, poľahky sa ho dá zmeniť, tak o čo ide? Veď to nie je písmo sväté, že by sa nemohlo nikdy zmeniť a nič kvôli nemu zaviesť...
v tomto by sa mi skor pacilo riesenie ktore sa pouziva na zeleznici, t.j. nejake zjedodusene zabezpecovacie zariadenie s centralnym riadenim a stavanom vlakovej cesty (+ zosnimanie obsadenosti usekov s informaciou ktore vozidla a v akom poradi v useku su), avsak v minulosti ma za toto zopar vodicov slo skor ubit....

#20 4. toto prave bez zabzar nedas, toto co sa ma robit ti nijak neriesi vyskyt vozidla v koliznom smere...
Este vseobecne k tomu systemu. Toto je otazka stara hadam ako ludstvo samo. Aj polarizacia na dva tabory - ten, ktory novu vychytavku vita a tesi sa na nu a ten druhy, ktory v nej vidi vyhodene peniaze / ohrozenie pracovnych miest / alebo prinajmensom minimalny, ci ziadny prinos.

Otazkou pravdaze zostava, naco toto montovat do starych elektriciek. Dovolim si ciastocne odpovedat protiotazkou - bude mozne palubne jednotky premontovat do novych elektriciek, ked na to pride?

Dokoncenie odpovede je jednoduche - je to skratka vyvoj. Mozno o 50 rokov sa ludia budu pozerat na sucasnu Vetru ako na prveho dinosaura v oblasti plnoautomatickej prevadzky elektriciek (alebo cohokolvek, co bude zabezpecovat MHD). Mozno sa podari vyriesit problem s nedostatocne prehodenou vyhybkou, ci oblbuvzdornit to na taku uroven ako lietanie. K incidentu dojde mozno raz za 5 rokov, co bude prijatelne. Plnoautomaticka kolizna MHD bude mozna vdaka autonomnym autam a vseobecnemu povedomiu, ze tu vec nesoferuje nikto "z masa a kosti". Tieto hlasy minulosti typu "naco toto" rataju stale len so sucasnym mindsetom a sucasnymi moznostami, ale keby sme tak uvazovali pri vsetkom, nikdy by sme nemohli ani len diskutovat online.

Takze ked sa na to teraz pozriem, tak nie, ani Vetra nie je dokonala a urcite sa nieco vyvrbi, ale to je asi ako riesit otazku, naco si v roku 1985 kupovat pocitac, ked pisat mozem aj na pisacom stroji a opravit chyby viem napr. bielitkom...
Reakcia na: Ike #34:
Diky Grammar Nazi. Ja to viem a naschval to slovo dvak pouzivam.
Reakcia na: 810zssk #26:
Ani ten prínos s pribrzďovaním v praxi nebude, nakoľko súčasný predpis hovorí jasne, obmedzená rýchlosť platí pre úsek od kontaktu, teda už ponad snímač musíš ísť 15 kmh. Navyše dnešné Vetra snímače sú vo väčšej vzdialenosti pred výhybkou, než trolejové kontakty.