Električky do Karlovej Vsi pôjdu od budúceho týždňa

Spustenie električiek do Dúbravky bude závisieť od dokončenia stavby a vyriešenia problémov s prístupom k meniarni.

Električková doprava na prvom zmodernizovanom úseku Karloveskej radiály bude spustená v priebehu budúceho týždňa po vydaní povolenia na predčasné užívanie stavebným úradom Bratislavského samosprávneho kraja. Informoval o tom primátor hlavného mesta na dnešnej tlačovej konferencii. Električky tak do Karlovej Vsi začnú jazdiť tri mesiace po plánovanom termíne modernizácie prvého úseku, ktorá namiesto plánovaných troch mesiacov trvala dvojnásobne dlho.

Električková trať v úseku Jurigovo námestie - obratisko Karlova Ves bola dokončená (aspoň v nevyhnutnom rozsahu potrebnom na spustenie premávky) po viacerých nesplnených termínoch. V utorok 10. decembra 2019 bola na úseku vykonaná záverečná technicko-bezpečnostná skúška, ktorou sa overila pripravenosť trate na bezpečnú prevádzku električiek. Podľa dopravného podniku tak už nič nebráni spusteniu premávky električiek. Potrebné doklady zo skúšok boli odovzdané stavebnému úradu Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý by mal v najbližších dňoch vydať povolenie na prevádzku električiek.

Niekoľkodňové oneskorenie spôsobili problémy s prístupom k meniarni Dolné Krčace, ktorá napája aj krátky úsek prvej etapy od zastávky Kútiky po obratisko Karlova Ves. Pre nedoriešený prístup k meniarni, ktorý zablokovali zástupcovia vlastníkov pozemkov, nie je v súčasnosti možné uvedený úsek napájať z tejto meniarne. Dopravný podnik preto zabezpečil pripojenie spomínaného úseku Kútiky - obratisko na meniareň Rovnice, ktorá napája zvyšnú časť zmodernizovanej trate od Jurigovho námestia po Kútiky. Premávka električiek je tak možná až po karloveské obratisko, ale s menšími obmedzeniami pri prejazde obratiskom (rýchlosť, vypnuté kúrenie), keďže výkonovo nie je možné úsek z meniarne Rovnice plnohodnotne nahradiť. Možnosť napájania úseku Kútiky - obratisko z meniarne Rovnice potvrdila aj záťažová skúška piatimi električkami, ktorá bola vykonaná v pondelok 9. decembra 2019.

Cestujúci budú musieť po spustení premávky električiek počítať s viacerými obmedzeniami, keďže zatiaľ nestihli byť všetky objekty prvej etapy dokončené. Pôjde najmä o obmedzenia na priechodoch pre chodcov a prístupoch k zastávkam cez podchod a nadchody. Ani vzhľad trate nebude finálny, keďže nebol dokončený zelený povrch v úseku Jurigovo námestie - Nad lúčkami a okraje trate medzi vozovkou a traťou v celom úseku.

Doplnené: Na viacerých priechodoch pre chodcov cez električkovú trať, ktoré budú v budúcnosti mať aj cyklopriechod, sa objavili prenosné zábrany usmerňujúce pohyb chodcov. "Ide o dočasné opatrenie, ktoré bolo požadované príslušníkmi polície. Začiatkom roka je plánované stretnutie s políciou a toto opatrenie sa bude prehodnocovať," informoval nás hovorca hlavného mesta Peter Bubla.

V súvislosti s preložením zastávky Segnerova prišlo aj k presunutiu svetelne riadeného priechodu pre chodcov. Ten však nestihol byť dokončený, pretože sa nestihla preložiť autobusová zastávka, ktorá mu stojí v ceste. Hoci bol na strane Segnerovej ulice vybudovaný provizórny chodník k priechodu, priechod bol napokon zahradený zábranami a zatiaľ ho nebude možné využívať. "Bariéry sú tu kvôli bezpečnosti, aby chodci neprechádzali z nástupišťa do stredu autobusovej zastávky. Tú nebolo možné tento rok presunúť do novej polohy. Zábrany budú osadené do doby, kým nebude zastávka presunutá a zriadený bezpečný priechod pre chodcov," uviedol Peter Bubla. Električková zastávka Segnerova bude zatiaľ prístupná len cez priechod pri pošte, čím sa mnohým predĺži dochádzková vzdialenosť k zastávke.

K termínu spusteniu premávky električiek nebude funkčná ani preferencia električiek a svetelná signalizácia v zmodernizovanom úseku. "Svetelná signalizácia má byť spustená začiatkom budúceho roka," doplnil hovorca hlavného mesta.

Dokončenie 2. etapy

Hlavné mesto zároveň informovalo, že naďalej počíta s dokončením prác na druhom úseku radiály od obratiska po Hanulovu ulicu v Dúbravke do 20. decembra 2019. Hoci mali električky premávať podľa pôvodných plánov už 21. decembra, je isté, že sa tak nestane, keďže potrebné skúšky sa zrejme vykonať nestihnú. Skúšky a spustenie premávky bude navyše možné až po zabezpečení prístupu pre pracovníkov DPB k meniarni Dolné Krčace, keďže tri napájacie úseky medzi obratiskom a Hanulovou nie je možné v súčasnosti nahradiť napájaním z inej meniarne (v tomto prípade meniarne Dúbravka neďaleko obratiska Pri kríži).

V týchto dňoch na druhej etape prebieha montáž trolejového vedenia, budovanie nástupíšť zastávok a inštalácia ich mobiliáru. Na koľajovej trati prebieha podbíjanie otvoreného zvršku v úseku obratisko - Harmincova. Úsek Harmincova - Hanulova bude tvoriť pevná jazdná dráha, ktorá je s výnimkou vrchého krytu dokončená. Práce prebiehajú aj na rekonštrukcii podchodu na zastávke Záluhy, ktorý je ešte vo vysokom stupni rozpracovanosti.

Práce na druhej etape mali pôvodne trvať od 28. septembra do 20. decembra 2019. Hlavné mesto však stavebníkovi umožnilo s prácami začať o takmer dva mesiace skôr, už začiatkom augusta, no ani to nebude stačiť k úplnemú dokončeniu všetkých objektov do plánovaného termínu.

Doplnené: Zastávka Záluhy, ktorá mala byť v rámci modernizácie električkovej trate prebudovaná na spoločnú zastávku električiek a autobusov, bude zatiaľ slúžiť iba pre električky, keďže ešte nebola vybudovaná vozovka pre autobusy. Podľa hovorcu hlavného mesta bude zastávka integrovaná až na budúci rok.

Problém s meniarňou Dolné Krčace

V uplynulých dňoch sa na verejnosť dostali informácie, že v posledných týždňoch bol znemožnený vstup pracovníkom dopravného podniku do meniarne Dolné Krčace, ktorá elektrickým prúdom napája časť električkovej trate v Dúbravke a Karlovej Vsi. Bez prístupu k meniarni nie je možné meniareň prevádzkovať i keď má diaľkové ovládanie, pretože v prípade poruchy je potrebný aj fyzický prístup k meniarni. Podľa magistrátu hlavného mesta zástupca vlastníkov pozemkov, na ktorých meniareň stojí, uzamkol reťazou bránu k meniarni, zastrašoval a ohrozoval pracovníkov, ktorí sa potrebovali do meniarne dostať. Dopravný podnik má pritom zo zákona o dráhach zabezpečený prístup k objektom električkovej trate aj cez súkromné pozemky. Podľa primátora mesta zákonný prístup pracovníkom DPB bez vysvetlenia nepomohla zabezpečiť ani štátna polícia.

Ako uviedol primátor Matúš Vallo, mesto je ochotné vyrovnať nároky vlastníkov pozemkov za cenu, ktorú stanoví znalecký posudok, no nebude konať pod nátlakom spôsobeným zástupcom vlastníkov pozemkov. Podľa primátora mesto doteraz neevidovalo žiadne nároky vlastníkov pozemkov. Zároveň je mesto pripravené vymáhať od vlastníkov pozemkov škody spôsobené nemožnosťou spustiť električkovú dopravu do Dúbravky (napr. náklady na náhradnú dopravu). Mesto už podalo na súd návrh na vydanie opatrenia, ktoré by zabezpečilo opätovný prístup pracovníkov k meniarni.

Doplnené: Primátor mesta 13. decembra 2019 informoval, že súd už vydal opatrenie, ktorým nariadil vlastníkom pozemkov pod meniarňou umožniť prístup pracovníkom dopravného podniku k meniarni. "Termín spustenia električky do Dúbravky bude závisieť od ďalšieho konania zástupcov vlastníkov v kontexte citovaného rozhodnutia súdu," uviedol primátor.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lostrail #30:
Žiaľ bohu si to všímam aj na iných dodávateľoch pre mesto, že prestali vykonávať svoju činnosť, buď im mesto dlhuje peniaze a prestali preto vykonávať dohodnuté práce, alebo zistili, že ich prestali kontrolovať. Napr. Siemens - už niekoľko mesiacov prestal reagovať na hlásenia nesvietiacich lámp. A podľa podnetov z odkazprestarostu.sk je vidieť, že to nezáleží na lokalite, ale deje sa to po celom meste... 😕
Reakcia na: N/A #31:
CP zvyčajne škola/školy, pre ktoré sú určené, zverejňujú. Využiť ich môžu školáci, rodičia a učitelia, takže sa musíš tváriť, že si niektorého z detí známy. Len sa netvár až príliš, lebo na to už je paragraf.
Reakcia na: TeBeCe #28:
Tu mi napadajú dve zaujímavosti.

1) Už ako si uviedol v popise obrázku, že integrovaný označník na neintegrovanej zastávke.
2) To označenie školská linka je pre mňa ešte aj doteraz jedna veľká neznáma, pretože tie školské spoje jazdia podľa nejakého CP, ktorý nikde nie je zverejnený, resp. ak dobre viem, objednávajú si tieto spoje školy, ale aj tie školské spoje sa líšia, pretože sú školské spoje pre ŤZP, ale aj pre, nechcem nikoho uraziť "zdravých" školákov. Bratranec chodieval kedysi školským spojom z Devínskej do Dúbravky, lebo ten bol vyslovene ako keby vymeták z Devínskej pre školákov. Avšak oni po čase vedeli, kedy chodí a kde stojí a preto ho využívali, inak žiadne CP ani nič. Preto sa chcem spýtať, že keď sú neverejné/tajné CP školských spojov, prečo môže do nich ktokoľvek nastúpiť?
Reakcia na: ali.t #20:
Chapem, ze mas krv v ociach a pri tejto modernizacii bohuzial nezostava, len suhlasit s tym, ze dohlad zo strany mesta je absolutne odflaknuty. To, ze nie su schopni vidiet nedostatky stavby, je okrem pomerne laxneho zaujmu o tuto stavbu sposobene aj tym, ze tam maju realne malo skutocnych odbornikov (cest tomu malu, co vobec maju). To, ako sa profilovali pred volbami, je na inu debatu.

Nie, ze by sa KPI nedali urcit aj pre magistrat, ci zastupitelstvo, ale kym u DPB su vysledky pomerne jednoducho overitelne, ukazovatele samospravy sa daju vselijakymi sposobmi kamuflovat. Urcite by tym vyslali pozitivny signal, len ktovie, ako by to vyzeralo v praxi.
Aktualne betonuju obratisko autobusov v KV
Integrovany oznacnik na neintegrovanej zastavke
Reakcia na: N/A #25:
Neviem, kedy sme si potykali, ale budiž.
To, čo som napísal, som napísal nie preto, lebo VALLO (nie je moja mantra), ale preto, lebo je primátor tohto mesta. A teda mi z toho logicky vyplýva, že by sa mal starať o veci verejné. A to čo sa deje, resp. nedeje v KV je celkom "sranda". Ja to nerobenie vidím min. 2 razy denne. Niekedy mnohonásobne viackrát. Ide o nekvalitu, ktorou oplýva osadený mobiliár, uložený aj ešte neuložený betón, osadené betónové prefabrikáty, neosadená zeleň a pod. Je pre mesto a jeho zamestnancov tak ťažké prísť z adresy Hlavné námestie 1 na Jurigovo nám., Segnerovu, či ďalej? Istotne zmeniť názov zastávok je ľahšie ako prísť a kontrolovať práce na dennej báze.
A prepáč, odpoveď na všetko, "lebo majitelia pozemkov pod meniarňou" je scestné. Tí hádam nebránili osadeniu rozchodníka od Lúčok po Jurigovo nám. Taktiež neobjednali všetky dostupné kapacity betonárok v BA a na okolí, taktiež nebránili brúseniu koľajníc počas dňa, nenútili subdodávateľov nepracovať na iných častiach trate. Pokiaľ si dobre pamätám, tak zhotoviteľ začal práce na druhom úseku radiály s akým časovým predstihom pred plánom a stále to nedokončil a nedokončí načas.
Ale teraz nechám slovo na odborníka a teším sa na to ÁAAA...
Na zastávke Zaluhy sú okrem 4 osadené aj všetky označenia abus liniek
Reakcia na: ali.t #20:
Kamaráde, ty si pekne zakomplexovaný. Keď tak dobre vieš B, mal by si si najprv naštudovať A.
Reakcia na: 3pa3ck3 #23:
Ale už budú jazdiť električky. Verím že dôvod sa vždy nájde. 😃
Reakcia na: Maxi King #22:
Budúci týždeň15 stupňov a bez dažda, takže už sa naozaj nebudú mať na čo vyhovárať
Reakcia na: TeBeCe #18:
A vraj sa “nemôže”betónovať lebo je zima... 😂
Reakcia na: TeBeCe #18:
A to je ešte úspech že nebýva vonku -10
Ale áno, niečo sa stihnúť stihlo.
Príkladom možno uviesť:
• prerokovanie, odsúhlasenie a implementácia zvýšenia platu primátora;
• prerokovanie, odsúhlasenie a implementácia zvýšenia daňového zaťaženia Bratislavčaniek a Bratislavčanov (ako Ing. arch. M. Vallo genderisticky rád častuje);
• prerokovanie, odsúhlasenie a implementácia "key performance indicators", ktoré však nevedno prečo nie je aplikované aj na primátora, mestských či miestnych poslancov prdiacich do stoličiek, či kamarátov z Metropolitného inštitútu Bratislavy.

No nestačí Vám to? Však toto preci je pre nás veľmo dôležitô, nie?
Reakcia na: TeBeCe #16:
Dokonca opravili konečnú L4
Vdaka meskaniu budeme mat aspon jedny schody
Uz mame aj znacky na priechodoch
Oznacnik sa uz rozpadava
Reakcia na: TeBeCe #11:
Mame vikend a pekelny brusiaci stroj opat huci Karlovkou...asi odmena za trpezlivost Karlovestanov.

Tak ako po cely cas, mesto opat nevie co sa mu deje na stavbe. Zrejme aj divadielko s meniarnou bolo len za ucelom zakrytia toho, ze mesto nema modernizaciu ani trochu pod kontrolou...