Električky by mali na koniec Karlovej Vsi premávať až od 18. novembra

Zhotoviteľ podľa magistrátu nespolupracuje, problematické je aj dodržiavanie bezpečnostných opatrení.

Hlavné mesto dňa 1. októbra 2019 informovalo na verejnom zhromaždení v Dúbravke o aktuálnom stave modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály. Podľa najnovších informácií sa odhadované ukončenie prvej etapy modernizácie posúva až na 17. novembra 2019. Električky by tak mali po koniec Karlovej Vsi opäť premávať od 18. novembra. Ukončenie druhej etapy po Hanulovu v Dúbravke by malo byť v pôvodnom termíne 20. decembra 2019.

Predĺženie termínu ukončenia prvej etapy

Ešte v priebehu letných prázdnin magistrát mesta informoval, že ukončenie prvej etapy sa posúva z 27. septembra 2019 najneskôr na koniec októbra z dôvodu problémov súvisiacich s inžinierskymi sieťami pod električkovou traťou (neznáme siete, uloženie sietí v menšej hĺbke než sa predpokladalo, a pod.).Tieto problémy sa vyskytli v celom úseku od Jurigovho námestia po obratisko Karlova Ves. Z uvedených dôvodov bolo potrebné preprojektovať napríklad odvodnenie trate.

Podľa dnešného vyjadrenia magistrátu bolo problematické od zhotoviteľa získať aktualizovaný harmonogram prác, preto nebolo možné hovoriť o konkrétnom termíne ukončenia prvej etapy. Akonáhle bol nový harmonogram v polovici septembra známy, zhotoviteľ informoval, že ho zrejme nebude môcť dodržať. Najnovší odhadovaný termín hovorí o 17. novembri 2019. Či sa tak skutočne stane, ukážu najbližšie týždne.

Magistrát zároveň informoval, že kvôli spomínaným problémom s inžinierskymi sieťami súhlasil s predĺžením termínu do konca októbra z objektívnych dôvodov. Po tomto termíne si bude hlavné mesto nárokovať zmluvné penále za neukončenie etapy v dohodnutom termíne, ktoré by malo byť podľa zmluvy 0,5 % z akceptovanej zmluvnej ceny bez DPH (čo vychádza asi 279 631 €), keďže toto oneskorenie už bude z dôvodov na strane zhotoviteľa. Vo svojom predchádzajúcom vyjadrení primátor mesta tiež pripustil, že mesto bude zvažovať obmedzenie účasti tohto konzorcia firiem v ďalších súťažiach na modernizáciu tratí.

Problém s kvalitou prác vraj nehrozí

Vybičované tempo prác v závere prvej etapy podľa magistrátu nebude mať vplyv na kvalitu vykonávaných prác. Hlavné mesto podľa vyjadrenia kompetentných dohliada vo zvýšenej miere na kvalitu prác a dodržiavanie technologického postupu prostredníctvom stavebného dozora, ktorým je mestská spoločnosť Metro Bratislava. Mesto sľubuje, že všetky zistené nedostatky dáva zhotoviteľovi k náprave.

Problémom na stavbe je však podľa magistrátu nedodržiavanie bezpečnostných opatrení, na dodržiavanie ktorých opakovane zhotoviteľa upozorňuje. Na chodcov tak na stavenisku čakajú rôzne nástrahy. Problémom je napríklad nedostatočné zabezpečenie a označenie výkopov, označenie samotného staveniska, či lávky cez stavenisko pofidérnej konštrukcie.

Druhá etapa začala v predstihu

Druhá etapa modernizácie radiály od obratiska po Hanulovu ulicu, ktorá mala začať 28. septembra 2019, sa realizuje v predstihu už od augusta. Dovôdom skoršieho začiatku malo byť predídenie problémom s inžinierskymi sieťami ako v prípade prvej etapy. Ako informoval magistrát, objavil sa jeden problém s inžinierskou sieťou medzi Dolnými a Hornými Krčacami. Ukončenie tejto etapy, v ktorej najzložitejšou časťou bude vybudovanie integrovanej zastávky Damborského, je naplánované na 20. decembra 2019 a dodržanie tohto termínu by zatiaľ nemalo nič ohroziť.

Ako sme sa mohli presvedčiť, práce na tomto úseku už značne pokročili. Dnes bolo do prevádzky odovzdané čiastočne zrekonštruované priecestie Sch. Trnavského - Harmincova a začalo sa s rekonštrukciou druhej polovice tohto priecestia. V úseku obratisko - Harmincova bola vybudovaná nová kanalizácia na okraji trate, prebehla stabilizácie zemnej pláne, vybudovalo sa drenážne potrubie a postupne sa budujú základy nových trakčných stožiarov, ktoré budú po novom umiestnené uprostred trate. Postupne sa začína aj s nasypávaním štrkového koľajového spodku a dovážajú sa nové koľajnice. Nová trať v úseku obratisko - Harmincova bude tvorená otvoreným koľajovým zvrškom (tak ako doteraz), v úseku Harmincova - Hanulova bude pevná jazdná dráha (ako v Karlovej Vsi).

Súčasne sa začali práce na rekonštrukcii a prestavbe podchodu na zastávke Damborského. Pôvodný východ na zastávku smerom do centra bude preložený na opačnú stranu. Taktiež sa postupne odstraňujú pôvodné prístrešky električkových zastávok.

Ďalšie etapy v roku 2020

Dokončenie celej modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály je naplánované na budúci rok. Realizované by mali byť dve etapy, najskôr jedna menšia - koľajový triangel pri tuneli a následne najzložitejšia etapa - úsek tunel - Jurigovo námestie, v rámci ktorej bude vybudovaný aj integrovaný prestupný terminál Molecova. Táto najväčšia etapa by mala byť realizovaná podľa pôvodných plánov od mája do septembra 2020. Podrobnosti o organizácii MHD v tejto etape ešte nie sú známe.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Bambus #19:
"cez Krcace nebude zatravnenie? Ved o par rokov bude dane uzemie kompletne pokryte developerskými projektami, ta zahradkarska oblast sa zmeni na X poschodove bytovky (jeden developer tam chcel postavit 20+ poschodovy veziak)...potom sa to bude dorabat?"

to, že niekto arogantný s tučným kontom chce zrušiť dlhoročnú záhradkársku oblasť a natrvalo zničiť celé okolie je poľutovaniahodné, avšak netreba každý podobný mokrý sen brať vážne
Reakcia na: lostrail #14:
cez Krcace nebude zatravnenie? Ved o par rokov bude dane uzemie kompletne pokryte developerskými projektami, ta zahradkarska oblast sa zmeni na X poschodove bytovky (jeden developer tam chcel postavit 20+ poschodovy veziak)...potom sa to bude dorabat? Tato krajina je sen.

Co sa tyka komplexnej rekonstrukcie celej ulice uplne suhlasim...len to by sme museli dokoncit reformu verejnej spravy skrz finalnu reformu sidelnej struktury, zosekat obce na nejakych 100 kusov a z usetrenych 250 milionov eur rocne financovat taketo projekty...alebo by sa "pan preceda" mal postavit do kamery a ohlasit po 30 rokov nejake klucove investicie do Bratislavy, kde sa mimo eurofondov postavil v tejto oblasti asi len jediny most cez Dunaj (a paradoxne cela krajina pinda ako sa vsetky peniaze tlacia do Bratislavy, co proste nie je pravda)...

problem je, ze celu ulicu z eurofondov prerobit nemozno...a ked dokoncia tu elektricku tak ta cesta bude ako uz totalny tankodrom (nie ze by predtým nebola), proste tam chodia denno denne tazke stroje a na podvozku auta to citit, osobne ma najviac zaujima prestupny uzol Molecova a ak mam byt uprimny, tak mam len tie najhorsie myslienky
Reakcia na: ufo #17:
S IBBI-m nemá zmysel o tomto diskutovať, pre neho je Vallo liberálne slniečkárske zlo a hotovo.
Reakcia na: IBBI #16:
Projekt sa robil za Valla?
Reakcia na: ufo #15:
Ono cela ta reko je jeden velky odzub podla mna. Ale o tom ti Vallo nepovie.
V Dúbravke navozili podvaly - tie isté staré podkladnicové SB8B s meniteľným rozchodom. To si robia riť? Modernizácia za 70 mil € a nikam sme sa od roku 1991 nepohli?
Reakcia na: patrik444 #6:
Medzi obratiskom a Harmincovou trat nebude nijako vegetacne zakryta, tam bude otvoreny zvrsok. Okrem stlpov osadenych v strede, noveho VO a tych elektronickych tabul na tomto useku nic viac nebude. Otazka je, preco by to uz nemohlo splnat definiciu modernizacie. Na pridanu hodnotu stlpov v strede sa vsak treba pytat useku udrzby v DPB, oni uz najdu X dovodov.

Rozdiel medzi opravou a modernizaciou sa da lahko vysvetlit na priklade - este nedavno ludia vyplakavali nad tym, ze sa likviduje povodna trat na tomto useku, ktora bola modernizovana (alebo opravovana?) v rokoch 2004-2006. To vysvetluje tu geotextiliu a dalsie veci.

Keby tuto trat len opravovali, vonkoncom by vzhladom na jej vek nemuseli nic vytrhavat, bagrovat, tu by stacilo podbit a prebrusit.
Teraz sa vsak vymiena aj cely kolajovy spodok, instaluje kompletne nove zabezpecenie (pozical som si zo zeleznicnej hantyrky, ortodoxni odpustia, myslim tym samozrejme CSS, ovladanie vyhybiek a celkovu modernizaciu prevadzky), nove oznacniky a nove pristresky, pricom netreba zabudat ani na nove verejne osvetlenie na baze LED, co v ziadnom pripade nemoze spadat pod "odstranenie havarijneho stavu trate", kedze pokial viem, na tomto useku havarijny stav nebol a po druhe, keby sa takto trate "opravovali" (aj inde), to by boli elektricky brutalne draha zalezitost.

Druha vec je, ze v ramci "modernizacie" uz niekto mohol naprojektovat komplexnu rekonstrukciu ulice, ako to robia napr. v Trnave. To znamena aj asfalt (cela trasa priblizne od zast. Botanicka zahrada po Harmincovu), ci vymenu tych otrasnych hrdzavych zvodidiel medzi obratiskom a Harmincovou. K tomu samozrejme chodniky a "ty dalsee veci".

To, ze u nas to funguje tak, ze sa caka, kym nejaka trat bez dostatocnej udrzby skonci ako ta v Karlovke a potom ide cela do masivnej rekonstrukcie a ked sa robi rekonstrukcia, akosi sa zabuda na to, ze by bolo dobre do nej zahrnut aj suvisiacu infrastrukturu, je skor "sveraz narodni spravy", ako ze by sa niekto snazil schovat opravu za slovicko "modernizacia".
Reakcia na: patrik444 #6:
A ty by si si čo predstavoval pod pojmom modernizácia, Kefalín? Celú trať zakopať pod zem? Alebo viesť ju nad zemou ako v Chicagu? Alebo zbúrať pol sídliska, vyrovnať tým niektoré oblúky a spraviť z toho rýchlodráhu? To by bolo dostatočné?

Podľa mňa to tiež modernizácia je. Stále bude chýbať predĺženie trate na Bory a vybudovanie prestupného terminálu, ale to nie je modernizácia, to už by bola nová trať.
Podla mojho skromneho nazoru bude 4. etapa hotova v roku 2021 ak to pojde takymto tempom
Reakcia na: patrik444 #6:
Tak neviem, ale kompletna oprava zastavok, zrusenie 2 zastavok a stavba 1 novej, novy mobiliar, komplet nova trat vratane podlozia, vystavba 2 prestupnych terminalov a kompletna uprava krizovatiek v ich okoli, zrusenie prejazdov cez trat, vybudovanie 2 novych prejazdov cez trat, vystavba trolejoveho vedenia namiesto uchytov na lampach, nove obratisko pre obojsmerne elektricky, nove osvetlenie, elektronicke tabule, nove bezbarierove pristupy na zastavky, oprava podchodov a nadchodov, a vytvorenie preferencie elektrickam mi viac ako odstranenie havarijneho stavu pripomina modernizaciu 🙂
Reakcia na: patrik444 #6:
Prekladanie kanalizácie je z toho dôvodu, že si niekto zmyslel, že sa budeme zbavovať prevesov trolejového vedenia cez celú ulicu (kde to je možné) a keďže stĺpy chceli umiestniť do osi trate, kanalizácia sa musela nanovo umiestniť excentricky. Náklady to nezníži, možno tak zraniteľnosť trolejového vedenia. Ale pri tých šnúrach na prádlo pri pôvodnej vzdialenosti na reťazovku je to asi aj tak jedno.

Pokiaľ ide o zeleň, priestoru je tam dosť.
Reakcia na: Maxi King #7:
nehľadám problémy... iba sa zaujímam a pýtam ? svokor naviezol neskutočné množstvo hliny pod trávnik v záhrade, preto mi pripadá tento priestor malý...
viem, že tam nebude tráva, ale niečo trávovité s menšou požadovanou údržbou.
Prosím, opravte si to "stavebného dozora" - vyzerá to hrozne.
Reakcia na: patrik444 #6:
Trať nebude tak uplne zatrávnená - pojdu tam sukulenty. A áno, takto sa robia zatrávnené trate aj inde v európe. Odporúčam pozrieť si fotogalériu z rekonštrukcie Záhradníckej.
A ešte tak pod čiarou - začínam mať pocit že sa hľadajú problémy a nedostatky aj tam kde nie sú.
vidím, že viacerí ste už skromnejšími bratislavčanmi !
pri našom skromnom pohľade a bez väčších očakávaní s Vami súhlasím a ide o modernizáciu 😃

akurát od obratiska Karlova Ves po Harmincovu sa robí množstvo zbytočnej roboty. chodil som okolo celé leto. buď X5 alebo autom a na tomto úseku bolo všetko vo veľmi dobrom stave - betónové bočnice pri koľajisku boli iba špinavé od hliny, inak vyzerali ako tie, čo kladú teraz. kanalizácia bola takmer nedotknutá. dokonca geotextílie vyzerali, akoby ich tam pár mesiacov dozadu položili...

budem rád, ak ma opravíte, či prekladanie kanalizácie zo stredu na stranu a vybudovanie trakčných stĺpov v strede prinesie zlepšenie ? zníži to náklady ?

v projekte sa hovorí o zatrávnení koľajiska. pozeral som si to naživo a je tam strašne veľa betónu a to čo ostalo medzi betónom a rovinou koľajníc, tak sa mi zdá veľmi malý priestor. možno sa opäť mýlim, ale ja to takto urobené aj na Záhradníckej ?
Reakcia na: patrik444 #2:
Samozrejme, že výmena bola nevyhnutná, ale odstránenie havarijného stavu by bolo, ak by boli podbili blaťáky a namiesto 15 km/h by sa tam jazdilo 30 km/h. Z tohto dôvodu je úplne jedno, či sa bavíme o rekonštrukcii, obnove alebo modernizácii, keď sa tým stále myslí to isté.
Reakcia na: patrik444 #2:
Predpokladám že odstránenie havarijného stavu (rekonštrukcia) by znamenala "dám do pôvodného stavu, takže koľaje by sa len podbili, možno daktoré koľajnice vymenili, sem tam pražce, zlé st´lpy na výmenu, a hotovka
Pri modernizácii
Výmena trate za PJD je totálne nová trať s úplne inými parametrami ako mala pôvodná - dovolím si tvrdiť že ide o modernizáciu (alebo ako by vyzerala inak modernizácia koľají podľa teb? )
oprava nástupíšť a podchodu/nadchodov - tu nemáš moč čo vymýšľať, fontánky tam asi nedotiahneš, takže zo schodiska je opäť schodisko, akurát nové, pribudne nejaký ten výťah... Zastávky budú podľa nových noriem, širšie, v nových pozíciach daktoré. Opäť samo o sebe s ostrovčekom ako takým nemáš čo moc spraviť v rozdieli reko-modernizácia.
Stĺpy sa opravujú ak sú dobré, zlé sa menia. Na stĺpe očakávaš ornamenty? Tam nemáš čo zmeniť výmenou....bude vyzerať rovnako.

Fakt, odstránenie havarijného stavu by znamenalo že na trati sa nezmení absolútne nič. Rovnaká trať, akurát odstránené body ktoré z nej robili havarijný stav, čiže oprava. Nič viac. Toto je určite modernizácia.
Reakcia na: patrik444 #2:
Však rozdielov je tam kopa, napr.:
- Väčšie prístrešky
- Väčšia preferencia pred IAD
- Vybudovanie dvoch prestupných terminálov
- Dosadenie informačných tabúľ
- Výťahy na nadchody
- Čiastočne zatrávnenie

A desiatky technických drobností, ktoré budú modernejšie.

ja mám iba zopár otázok
aký je rozdiel v našich končinách medzi modernizáciou radiály a odstránením havarijného stavu ?
modernizácia z môjho pohľadu je, že radiála dostane pridané hodnoty. okrem elektronických tabúľ s príchodmi a odchodmi žiadne neregistrujem. výmena koľají, nástupišť, oprava nadchodov, posunutie kanalizácie zo stredu na kraj a umiestnenie trakčných stĺpov do stredu je modernizácia ? veď všetko bolo v dezolátnom stave, čiže ich výmena bola nevyhnutná !
integrovaná zastávka na Damborského je skvelá vec, ale prečo sa neurobila pri inej "modernizácii" pred pár rokmi ?
aké sú pridané hodnoty tejto " modernizácie" ? mám na mysli
napr. presmerujú sa električky na viadukt a budú nezávislé od pozemnej komunikácie ?

ospravedlňujem sa, ale toto je stále iba odstránenie havarijného stavu a s modernizáciou to má veľmi málo spoločné...

úprimne si prajem, aby sme mohli od 21.12. chodiť z Dúbravky do mesta električkou ! A je mi jedno, či po modernizácii alebo odstránení ... začínam byť veľmi skromným bratislavčanom
Problém s dodržaním pôvodne schváleného harmonogramu by som skôr hľadal v nedostatku ľudí na stavenisku a z toho vyplývajúcej zlej vzájomnej koordinácii prác. Všetci, ktorí túto stavbu od júna sledujú, si iste všmli, že po príťažlivom entrée v závere júna však v priebehu júla a augusta utíchlo tempo prác. Osobne som od mesta naivne očakával, že svoje znepokojenie vyjadrí ešte v priebehu leta, kedy by sa s tým dalo niečo urobiť, a nie až na konci septembra, keď už bolo všetkým minimálne mesiac jasné, že sa to nestihne zrekonštruovať a odovzdať načas 🙄