Magistrát si osvojuje vybudovanie novej električkovej trate okolo SND

Zatiaľ nie je jasné, či nová trať povedie po Pribinovej, alebo po Landererovej ulici.

Magistrát hlavného mesta považuje za nevyhnutné zabezpečiť vyhovujúce riešenie verejnej dopravy v oblasti nových rozvojových projektov v zónach Chalupkova, Pribinova, Klingerka, Nové Nivy a Cvernovka. Zamerať sa chce najmä na rozvoj električkovej dopravy.

Električková trať Miletičova - Košická - Pribinova/Landererova

Spoločnosť J&T Real Estate (JTRE) predstavila v roku 2017 zámer na vybudovanie novej električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu s napojením na oboch koncoch na existujúce električkové trate, čím by vznikol mestský električkový okruh. O rok neskôr spoločnosť JTRE predstavila výsledky porovnávacej štúdie, v ktorej boli posudzované viaceré varianty vedenia novej električkovej trate. Štúdia ako najvýhodnejšiu určila práve trasu cez Pribinovu a Košickú ulicu.

Na podobnom návrhu pracuje v súčasnosti aj magistrát hlavného mesta, pričom zvažuje vedenie trate popred alebo poza budovu Slovenského národného divadla. "Mesto v súčasnosti posudzuje dve varianty trasy električky v zóne Chalupkova, a to popred budovu SND po Pribinovej ul. alebo poza budovu SND po Landererovej ul. Pokračujúca časť trasy vychádza optimálne po uliciach Košickej a Miletičovej s logickým napojením na ružinovskú električkovú radiálu a tiež električkový uzol Trnavské mýto. Zámerom mesta je rozčleniť električkové trasy cez centrum mesta vybudovaním okruhu, prepájajúceho radiály medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom a zároveň preveriť trasu novej električkovej radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune," uvádza sa v tlačovej správe magistrátu.

Pri hľadaní optimálnej trasy novej trate magistrát berie do úvahy najmä urbanistické a dopravné kritériá. "Z urbanistického hľadiska sú to najmä vhodné pôsobenie eletričkovej trasy vo verejnom priestore mestského bulváru, námestia a predpolia SND. Z dopravného hľadiska sa zaoberáme najmä dopravnokapacitným posúdením potrieb nového mestského centra po jeho dobudovaní," priblížil magistrát.

O tom, kedy by sa mohla nová električková trať začať realizovať, je ešte predčasné hovoriť. "Po vyhodnotení optimálnej trasy podľa názoru odborného tímu na meste budeme riadne pokračovať v procesoch environmentálneho a územnoplánovacieho posúdenia navrhovaného riešenia. Rýchlosť procesu závisí od priebehu prerokovania potrebných stupňov posudzovania a projektovej dokumentácie; keďže ide o prioritnú investíciu vo verejnom záujme, mesto má záujem hľadať spoločenskú podporu pre najlepšie odborné riešenie," uviedol magistrát.

Ďalšie plánované električkové a trolejbusové trate

Mestské zastupiteľstvo na svojom júnovom zasadnutí vzalo na vedomie správu o preverení možností rozvoja električkových a trolejbusových tratí dopravným modelom. Posudzované boli trate navrhované podľa Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 (aktualizácia z roku 2016). Vyhodnocovanie bolo realizované na základe Územného generelu dopravy a na základe výsledkov sa odporúča realizovať štúdie realizovateľnosti pre nasledujúce električkové a trolejbusové trate:

  • ET Kamenné nám. – Dunajská – Mlynské nivy – Prievoz – Slovnaft (predĺženie do Podunajských Biskupíc sa odporúča ponechať len ako územnú rezervu)
  • ET Riazanská – Tomášikova – Prievoz (tangenciálne prepojenie Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály s napojením na trať do Slovnaftu)
  • Predĺženie ET z obratiska Astronomická k plánovanej železničnej zastávke TIOP Ružinov
  • TT Karadžičova – Eurovea (zatrolejovanie úseku linky 210, kde jazdí na pomocný pohon)

Pre električkovú trať do Janíkovho dvora a trolejbusovú trať v Mlynskej doline je riešenie štúdie realizovateľnosti bezpredmetné, keďže tieto projekty sú už v príprave a budú sa realizovať.

Pre zvyšné projekty odporúča Územný generel dopravy ponechanie len územnej rezervy, takže v súčasnosti nie je potrebné ani spracovať štúdie realizovateľnosti pre trate:

  • ET Dúbravka – Bory – Devínska Nová Ves
  • TT Trnávka – Zlaté piesky
  • TT Trnávka – Avion Shopping Park (– Letisko)
  • TT Košická – Most Apollo – Bosákova
  • TT Patrónka – Tesco Lamač

Grafické znázornenie navrhovaných tratí tak, ako ich navrhuje územný plán mesta a územný generel dopravy, je možné násť v sekcii Mapy – Plánovaný rozvoj električkových tratí a Plánovaný rozvoj trolejbusových tratí.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Melange #104:
Nech sa paci, v tom ti naozaj nikto branit nebude.
Reakcia na: lostrail #103:
Tak tam už potom žiaľ niet pomoci, azda okrem návštevy špecialistu.
Reakcia na: Melange #90:
Myslim, ze touto dobou by ti uz malo byt davno jasne, ze ked napisem, ze som ziadny dokaz nevidel, tak tym myslim aj to video.
Reakcia na: Melange #96:
Len akým právom si myslíš, že práve ty reprezentuješ hlas mesta a jeho obyvateľov?
Reakcia na: Melange #100:
len co ak tebe zrovna chuti v tej podla ostatnych zlej pekarni ? 😛
Reakcia na: Viko #98:
Áno, točíme sa v kruhu. Ty na všetky argumenty reaguješ štýlom "dalo by sa to takto minimalizovať", "je to technicky riešiteľné" alebo "nebude to také hrozné", prípadne "síce to tak vyzerá, ale nemáme k tomu exaktné dáta".

To je asi akoby sme porovnávali dve pekárne, jednu dobrú a jednu zlú. Ty by si tú zlú obhajoval štýlom:
- aj v tej zlej sa občas ten chlieb podarí
- vlastne ty až tak chlieb nemáš rád
- aj tak sa ti chlieb často pokazí a vtedy je to jedno
- keď ho natrieš hrubou vrstvou nátierky, tak nie je až tak cítiť tú zlú chuť
- lepší zlý chlieb ako žiaden
- nedá sa exaktne posúdiť, ktorý chlieb je objektívne lepší a ktorý horší
- atď.

Ja by som miesto toho šiel do dobrej pekárne.
Reakcia na: Melange #96:
to je sice pravda, ale mas na vyber 2 moznosti - 1. postavi to developer za svoje v trase ktora sa ti nepaci (ale vacsina odbornej ale aj normalnej verejnosti voci nej nema zasadne namietky;
2. nepostavi sa nic pretoze mesto na taketo projekty akosi velmi peniaze nema, bude rado ak za eurofondy stihne aspon dokoncit elektricku po koniec petrzalky a v dalsom rozpoctovom obdobi EU sa uz velmi neda ocakavat zeby nam tak stedro dotovali rozvoj verejnej dopravy

a predpokladam ze ak budu predstavitelia mesta aspon trosku pricetny, tak zvolia moznost c. 1.
Reakcia na: Melange #91:
Prosím ťa, prečítaj si ešte raz, na čo reagujem.

Nikde netvrdím, že máš ponúknuť nejaké objektívne kritériá na krásu. Ale neznamená to automatickú validnosť pre dupanie nožičkami v štýle "lebo nechcem", "lebo je to fuj".
Totiž, z môjho pohľadu, ak do tmavej dlažby osadím štyri hnedé železá, prakticky to nevidno. Ak do celkového riešenia mobiliáru zakomponujem dve či štyri zvislé konštrukcie, ktoré o.i. ponesú TV, nijako to nenaruší celkové vyznenie priestoru. Jediné, čo tam viditeľne pribudne, budú drôty (a aj to, keby sme chceli byť veľmi veľkí vizionári, sa dá v tom 55m úseku preklenúť). Hádam nikto nebude taký sprostý, aby švacol zastávku do priestoru námestia, keď sa to dá omnoho bezkolíznejšie vyriešiť v tých (v)zostupných rampách.

Takže ak má byť pre teba nosnou témou emočné a umelecké prežívanie, tak sa dostaneš do toho "nejasného a meňavého" poľa, v ktorom ti nielenže veľa ľudí nedá za pravdu, ale to rovno zhodí zo stola. Mať to racionálne odargumentované je omnoho lepšie, len teda neviem, čo si tam objektívne odmeral.
O bezpečnosti v peších zónach sa tu hádame pravidelne, na podujatia som ti podľa mňa zareagoval (a áno, aj napriek predstave o mecheche cez deň, tieto podľa mňa nemajú potenciál presakovať zo stupňa dostatočne priestranných terás aj na stupeň ulice), hluk a otrasy sú v roku 2019 riešiteľné. K obsluhe sa už neviem vyjadriť presnejšie, než som sa vyjadril, lebo kým nedržíme v ruke kalkuláciu zdrojov/cieľov ciest v území a nemáme prepočítané, odkiaľ to lepšie pokryjú izochróny, tak to bude stále len dojmológia.
V reakcii na #77, "nevytočí sa" som nikde nepočul, skôr ide o počet konfliktných miest (zákrut a krížení) pri jednotlivých variantoch.
Kontinuitu umeleckých diel by ti pekne žrali na škole na kritikách, ale reálne si to bežný človek v súčasnom prevedení nemá šancu všimnúť a mať koncept pre koncept je na môj vkus zbytočne manieristické a formalistické. Priznám, že kompozícia ma nikdy extrémne nenadchýnala, ale či tu líniu k vode pretína priečna os, alebo priečna os s dráhou, je viacmenej zajedno, nie? Meditatívny priestor tiež radím do kategórie "hľadám ideu pre už hotové dielo" - ako môže byť niečo naraz meditatívne pokojné a zároveň rušné reprezentatívne? (A po Obchodnej chodím cez deň krížom krážom úplne v pohode a neumrel som, neviem, čo z toho majú ľudia paranoju).
SND s prevádzkami porovnávam práve kvôli predstave, že tam dokáže fungovať nejaké na úrovni vyžitie all day round - keď tam tých ľudí nebude nič privádzať, príde ich menej, to je holý fakt ktorý nezachráni punc prvej scény. A opakujem, priestoru je tam viac a inak nadeleného, než na E. Suchoňa, čiže tých výluk by pri rozumnom vedení mesta mohlo byť pokojne 0,0 (to by koniec koncov mohlo aj pri starom SND a Redute, keby sa využili priľahlé ulice, ale o tom pinokedy).
Zvislé značenie pešej zóny je tam - ak si prehliadol - už teraz, KDI nemá imho čo viac očakávať.

A teda teší ma, že si motivovaný, ale začínam mať pocit, že sa točíme v kruhu... Dokola rovnaké tehly textu (spolučítajúcim sa ospravedlňujem) a žiaden posun.
Reakcia na: Melange #94:
Bože dobrý... Áno, samozrejme, že sa všetky veci na planéte Zem prispôsobujú aktuálnemu vývoju s cieľom dosiahnuť čo najvýhodnejšie usporiadanie - dokonca aj zákonom chránené stavebné celky čas od času prechádzajú istým typom zásahov. Lebo jednoducho tak to je, že postupom času sa zmení kontext miesta, objavíme lepšie materiály, dokonalejšiu techniku, príjemnejšie stvárnenie, ľudia začnú od priestoru očakávať inú funkciu, zmení sa vnímanie prírodnej zložky... Príde mi normálne od reprezentatívnych priestorov očakávať, že nebudú len časovou konzervou, ale významu adekvátne stvárnenou prezentáciou toho najlepšieho, čo momentálne dokážeme.
Či pán je fanúšik "stredovekého" Hlavného námestia bez jediného stromu? Lesnej kulisy na Nám. SNP? Zámkodlažbového peklíčka na priemernom eurofondovom rínku? Alebo čo je ten dokonalý reprezentatívny úzus, ktorého sa treba držať, aby sme neprekročili tieň dobových predstáv o formovaní verejných priestorov?
Reakcia na: si #95:
O verejnej doprave má rozhodovať mesto a jeho obyvatelia, nie developer a jeho komerčné záujmy.
Reakcia na: Melange #91:
potom prosim chod tie objektivne kriteria obhajovat pred tych co budu stat v zacpach na cestach, pretoze realne sa ma otazka tak ze bud pojde elektricka tade kade ty nechces alebo nepojde do danej lokality v dohladnom case vobec....
predpokladam ze ta potom velmi rychlo omlatia tou krasnou betonovou a kamennou dlazbou....
Reakcia na: Minko #93:
Čiže ak ti dobre rozumiem, každých 20 rokov vytvoríme nový reprezentatívny priestor a tie staré budeme prebudovávať? Ak áno, kde je ten nový, moderný, "dnešný" reprezentatívny priestor?
Reakcia na: Melange #91:
ak si takto ako to tam dnes vyzerá predstavuješ reprezentatívny priestor a "námestie" (kopa betónovej/vydláždenej plochy s minimom zelene) tak máš veľmi chabú predstavu reprezentatívneho priestoru v prostredí modernej architektúry. Možno tak max. do 90. rokov by sa to ako reprezentatívny priestor dal chápať. Dnes je už koncept reprezentatívneho priestoru ale úplne inde.
A ešte odkaz pre mínuskovačov - absolútne nijako vám to nepomôže, ani ma to nijako neodradí, ba naopak, ďakujem vám za motiváciu. 🙂
Reakcia na: Viko #88:
Ak objavíš nejaké objektívne kritériá, na základe ktorých možno objektívne povedať, že niečo je pekné a niečo škaredé, tak podľa mňa dostaneš všelijaké svetové ceny a budeš na titulkách časopisov. Podľa mňa každý normálny človek vidí, že ak na čisté, reprezentatívne a dôstojne pôsobiace námestie bachnem koľajnice, stĺpy, káble a zastávku, tak sa to tam nehodí. Ak sa odo mňa chce, aby som nejako matematicky dokázal, prečo sa to tam nehodí, tak je omyl na strane pýtajúceho sa. A samozrejme, okrem estetických argumentov odzneli aj argumenty zníženej bezpečnosti, hluku, otrasov, kolidovania s podujatiami, menšej obslužnosti územia atď. - to všetko sú objektívne merateľné veci, žiadne emócie.
Reakcia na: lostrail #89:
"jedine, co sme sa nedozvedeli, je jeden skutocne padny a logicky dovod, preco ta elektricka tadial nemoze ist."
Treba si pozrieť to video, pači sa, tu je odkaz: https://www.facebook.com/ludskamierka/videos/1321092524721427/
Reakcia na: Melange #86:
Podla teba maju, podla mna nie. A to je prave ten problem. Ty tu prezentujes svoj nazor ako slovo Bozie a beries ako hotovu vec, ze ta elektricka tadial ist nesmie. Ja tvrdim, ze by ten priestor este pomohla poludstit a mozno aj pritiahnut ludi viac (ked aj kvoli cestovaniu). Ohladom vyuzivania tohto priestoru ludmi v sucasnosti sme ti tu uz popisali dost.

Co sa tyka mojho nicku, ked nevies, preco som si ho zvolil, takze to skor ty nevies, co znamena, resp. chyba ti kontext. Ale ved vlastne to nie je az tak vzdialene od hlavnej temy, vsakze...

Konkretne k teme ti tu uz popisali ini, no ale po tvojich prispevkoch skonstatujem len tolko, ze viac casu so stratenymi pripadmi travit nemienim.

Ale ked to tak zhrniem, dozvedeli sme sa od teba cele tvoje dusevne rozpolozenie okolo priestoru pred SND, stupen psychickeho vyvoja tvojej osobnosti, ba dokonca sme zistili aj uroven argumentacnych schopnosti, ale jedine, co sme sa nedozvedeli, je jeden skutocne padny a logicky dovod, preco ta elektricka tadial nemoze ist.
Reakcia na: Melange #86:
Pre mňa je problematické to, že keď si vezmeš tak subjektívne pole, ako je hodnotenie architektúry, a ideš ho realizovať na základe emócie, tak potom ti aj fyzicky hodnotné stavby ako Istropolis vyjdú ako barabizne na zbúranie, lebo ľudia si tam pamätajú zjazdy. Nemali by sme si preto striktne vyberať hodnoty len podľa pamäti mesta ani len podľa "racionálnej" hodnoty, ale hľadať nejaký konsenzus. A ten podľa mňa spočíva v tom, že emočná hodnota SND (ak nejakú stihlo za 13 rokov získať) je viazaná skôr na budovu samotnú, ako na jeho pôsobenie skrz os Pribinovej; architektúra by "zásah" dobre navrhnutou traťou zvládla a dobe poplatný urbanizmus ocení lepšie riešenie - preto mi vychádza, že tá hystéria nie je namieste.

(Samozrejme, PKO boli výstavné haly bez svetovej architektonickej hodnoty, ale to nič nemení na tom, že SND napriek slušnej postmodernej prednej fasáde obsahuje kvantum detailov, ktoré ho robia užívateľsky nepríjemným. A jeho spoločenskú hodnotu podľa mňa len pramálo ovplyvnia štyri železá v zemi a dve vo vzduchu.)
Reakcia na: Melange #85:
Si dobrý!!! Len pozor na toto https://youtu.be/IUR5vFOp7s4
Reakcia na: lostrail #81:
Áno, budova SND a to námestie podľa mňa majú ešte väčšiu architektonickú a symbolickú hodnotu ako PKO. A ja som vravel, že aj vtedy sa našli takí ako ty, ktorí povedali, že vzťah Bratislavčanov k tej budove nie je argument. Ty zase hovoríš, že moje argumenty sú "nejasné a meňavé", lebo sú postavené aj na emočnom a umeleckom prežívaní. Čo s tebou.

No a mrzí, že sa ťa dotýka preklad tvojho nicku do slovenčiny. Akurát neviem, prečo si si potom zvolil taký nick. OK, možno si nevedel, čo to znamená, ale tým by som sa tiež moc nechválil.