VozidláAutobusy MHD › Irisbus Citelis 10.5M CNG

Irisbus Citelis 10.5M CNG

Úvod

Plne nízkopodlažný autobus Irisbus Citelis 10.5M dĺžky 10,5 metra doplnil rad autobusov Citelis koncom roku 2008. Autobus predstavuje skrátenú verziu štandardného vozidla Citelis 12M. Koncern Irisbus Iveco ho vyrábal v naftovej i CNG verzii. Spoločnosť SAD Zvolen získala v roku 2009 nenávratný finančný príspevok z Operačného programu životné prostredie v rámci projektu "Ekologizácia MHD v Banskej Bystrici" na nákup autobusov pre MHD Banská Bystrica s pohonom na stlačený zemný plyn, z ktorého bol zakúpený aj jeden Citelis 10.5M CNG.

Po nákupe nových autobusov pre Banskú Bystricu v roku 2020 bol jazdený Citelis 10.5M CNG preradený z Bystrice do zvolenskej MHD.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 10.5M CNG ZV-166CA október 2009 2021 2022 1
Spolu 2009   1

Technické parametre

Dĺžka 10460 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3301 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. + 3. dvere)
Rázvor 4590 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 23 + 1
Počet miest na státie 58
Celkový počet miest 81 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11450 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8 CNG EEV, plynový, radový 6-valec, preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 213 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka VOITH D 854.5, automatická 4-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Nádrže na CNG umiestnili v prednej časti strechy a zakryli krytom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 1(2) + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili veľkými posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien, jedným stropným vetrákom a nútenou ventiláciou. Pracovisko vodiča vybavili klimatizačnou jednotkou. Vozidlá dodali v bielo-červenom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy EMtest.

Prevádzka

Autobus sa zaradil do premávky v januári 2021.

Katalóg vozidiel

ZV-166CA

Legenda a štatistika

ZV-166CAvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.