Úvod

Kĺbové autobusy Ikarus 280 maďarského výrobcu Ikarus Budapest sa do Zvolena dodávali v 70-tych a 80-tych rokoch. Presný počet Ikarusov, ktoré vo Zvolene premávali, nie je známy. Koncom roku 2005 boli zakúpené 3 Ikarusy 280 z Prešova, určené však boli pre MHD Banská Bystrica a po odstavení z premávky stáli v areáli dopravcu na Balkáne.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.10, Ikarus 280, Ikarus 280.08 ZV 65-63, ZVA 20-05, ZVA 12-89, ZVA 12-91, ZVA 20-04 1988 – 1989 1988 – 1989 (?) – 2005 5
Spolu 1988 – 1989   5

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3160 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 37 (280.08)
57 (280.10)
Počet miest na státie 110 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest 147 (280.08)
116 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1974 - 1977)

RÁBA-MAN D 2356 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)

RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)

RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989 - 1990)
Výkon motora 141 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
Objem motora 10344 cm3 (D 2156)
10690 cm3 (D 2356)
Krútiaci moment motora 696 Nm / 1300 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
820 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
883 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2, manuálna (280.08, rok výroby 1974 - 1977)
Csepel ZF S6-90U-734, manuálna (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 - 1991)

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah, najskôr svetlohnedý, neskôr tmavohnedý. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom.

Jednotlivé série autobusov sa od seba na prvý pohľad odlišovali nápravami a farbou interiéru. Série do roku 1984 mali prednú a zadnú nápravu s trojdielnymi diskami kolies Trilex, ostatné série mali novšie nápravy s jednodielnymi diskami. Prvé vozidlá mali antikorové madlá, neskoršie autobusy dostali biele tyče, ktorých farba sa neskôr zmenila na čiernu. Rovnako sa z bielej na čiernu zmenilo aj vyfarbenie krytov pohonov dverí. Steny interiéru pokrýval sololit rôzneho vyfarbenia, ktorý bol pri starších sériach tmavohnedý, pri novších béžový. Menila sa aj kabína vodiča, najskôr bola biela s klasickými otváracími dverami, neskôr čierna s posuvnými dverami.

Náter Ikarusov 280 bol červený (mestské verzie 280.08), alebo modrý (linkové 280.10).

Katalóg vozidiel

ZV 65-63 ZVA 20-05 ZV-052BB ZV-058BB ZV-714AJ

Legenda a štatistika

ZV 65-63vyradené vozidlo: 5 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
ZVA 12-89do 2004ZV-052BB 
ZVA 12-91do 2004ZV-058BB 
ZVA 20-04do 1999ZV-714AJ 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.