Úvod

Nízkopodlažné vozidlá Solaris Urbino 12 vyrábala poľská spoločnosť Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999 ako prvé autobusy pod značkou Solaris. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty i vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby tohto typu boli predstavené ďalšie dve modernizované verzie (generácie) modelového radu Urbino a v roku 2015 začal poľský výrobca produkciu úplne nového radu New Urbino.

V roku 2017 vyhrala spoločnosť Solaris Bus & Coach verejnú súťaž na 14 nízkopodlažných 12-metrových autobusov pre DPMŽ. Prvé vozidlo Solaris New Urbino 12 dodal výrobca na jar 2018 nasledovalo ďalších 13 na jeseň toho istého roku.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 12 61 – 74 2018 2018 14
Spolu 2018   14

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3040 mm
Výška podlahy 320 mm (250 mm pri kneelingu)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Motor Cummins ISB6.7E6 300B (Euro 6)
naftový, 6-valcový, preplňovaný, so systémom doplňovania oleja zo samostatnej nádrže
Výkon motora 220 kW / 2100 rpm (Cummins ISB6.7E6 300B)
Prevodovka Voith Diwa 6
automatická, 4-stupňová, so zabudovaným retardérom
Riadenie ZF / RB Servocom
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III (pre cestujúcich)
Eberspächer Sütrak K 403E (pre vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 22 kW (Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III)
4,5 kW (Eberspächer Sütrak K 403E)
Vykurovací výkon klimatizácie 18 kW (Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III)

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu zhotovili z oceľových profilov a zvonka opláštili vymeniteľnými panelmi. Naftový motor Cummins umiestnili nastojato v motorovej veži situovanej v ľavej zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu motoru na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom prevodovky Voith. Nástup a výstup cestujúcich umožnili trojicou dvojkrídlových, dovnútra otvárajúcich sa dverí s dopytovým otváraním umiestnených v pravej bočnici. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlá vybavili šedými plastovými sedadlami so zeleným textilným poťahom sedáku Kiel Ideo 20 v usporiadaní 2+2. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou LED svietidiel zapustených do obloženia stropu. Prídržné tyče vyhotovili v antikorovom prevedení. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík situovali oproti druhým dverám. Nakladanie a vykladanie kočíkov a invalidných vozíkov uľahčili pomocou manuálne výklopnej plošiny umiestenej v priestore 2. dverí a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke, tzv. kneeling. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a jedným elektricky ovládaným strešným vetrákom. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým kúrením. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III s možnosťou vykurovania. Pre vodiča osadili klimatizačnú jednotku Eberspächer Sütrak K 403E.

Vozidlá vybavili optickým a akustickým informačným systémom R&G Mielec s vonkajšími LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi ovládanými palubným počítačom R&G SRG-6000P. Vozidlá vybavili interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením. Vozidlá osadili počítadlami cestujúcich. Vozidlá nalakovali v bielo-žlto-zelenej farebnej schéme DPMŽ.

Prevádzka

Prvý autobus bol do prevádzky uvedený 26. apríla 2018. Ďalšie sa k nemu pridali v októbri 2018.

Katalóg vozidiel

61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

Legenda a štatistika

61nevyradené vozidlo: 14 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.