VozidláAutobusy › Karosa B 732

Karosa B 732.20 #48
Karosa B 732.20 #42 v prototypovom nátere
Karosa B 732.40 #80
Karosa B 732.1654 #104 po oprave
Karosa B 732.1654 #89 z 10. série
Karosa B 732.1660 #94 z poslednej série
Karosa B 732.1652 #58 po GO v Rošero-P

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. V roku 1983, rok po začatí výroby vozidiel v mestskom vyhotovení Karosa B 731, začala v záujme úspory nafty začala Karosa vyrábať aj variant s manuálnou prevodovkou Praga namiesto automatickej prevodovky rovnakej značky, ktorý dostal označenie Karosa B 732. Vozidlá prvej až piatej série nakupoval ešte vtedajší podnik ČSAD, šiestu sériu zakúpilo mesto Žilina z vlastných prostriedkov a zvyšné autobusy zakúpil už novovzniknutý Dopravný podnik mesta Žiliny.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 732.00 99, 29 1986 1986 1993 – 1997 2
2. Karosa B 732.20 34 – 35, 37, 40, 42, 45, 48, 52 1987 1987 1998 – 2007 8
3. Karosa B 732.20 41, 47, 56, 77 – 78, 84, 87 – 88 1988 1988 1989 – 2006 8
4. Karosa B 732.40 106, 49, 105, 107, 104, 103 1989 1989 1993 – 2007 6
5. Karosa B 732.1652 41, 54 – 55, 58, 100, 61 – 62, 68, 73, 83, 90 1990 1990 1993 – 2013 11
6. Karosa B 732.1654 100II, 101 – 102, 103II – 105II 1992 1992 2007 – 2015 6
7. Karosa B 732.20 75 1988 1994 2006 1
8. Karosa B 732.20, Karosa B 732.40 70 – 71, 74 1988 – 1989 1995 2003 – 2005 3
9. Karosa B 732.1658 81 – 82 1995 1995 – 1996 2008 – 2010 2
10. Karosa B 732.1654 89 1996 1996 —* 1
11. Karosa B 732.20 93 1987 1996 2004 1
12. Karosa B 732.1660 93II, 94 – 98, 99II 1996 1996 2007 – 2019 7
Spolu 1986 – 1996   56
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm (732.00, 732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654)
11347 mm (732.1658, 732.1660)
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (732.00)
63 (732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654, 732.1658, 732.1660)
Celkový počet miest 90 + 1 (732.00)
94 + 1 (732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654, 732.1658, 732.1660)
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (732.00, 732.20, 732.40)
9500 kg (732.1652, 732.1654)
10100 kg (732.1658, 732.1660)
Celková hmotnosť 15780 kg (732.00, 732.20, 732.40)
16000 kg (732.1652, 732.1654)
17000 kg (732.1658, 732.1660)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654)

LIAZ ML 636 P, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
155 kW / 2000 rpm (ML 636 P)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 5P 80
manuálna, 5-stupňová, pri jednotlivých sériách postupne vylepšovaná

Praga 5P 115
manuálna, 5-stupňová (732.1658, 732.1660)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40, 732.1652)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1654, 732.1658, 732.1660)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v type 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi, zadný výklopný vetrák a horné posuvné časti bočných okien. Vozidlá #82 a 93 - 99 mali okrem okrem zadného výklopného vetráku aj predný už z výroby. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá, kabínu vodiča a priestor pri predných a zadných dverách po dve žiarovkové svietidlá.

Jednotlivé série sa líšili okrem použitého motora a náprav len v detailoch. Výraznejšie sa odlišovali posledné série 732.1658 a 732.1660, ktoré už dostali predĺžené zadné čelá s novým zadným sklom a novými svetlami, aké dostali aj autobusy Karosa B 932. Tieto dve série mali aj vetraciu mriežku v bočnici za zadnými dverami, mriežku mal aj posledný voz 732.1654 #89. Autobusy sa dodávali v klasickom červeno-bielom nátere, okrem sérií z rokov 1995 a 1996, ktoré už boli dodané v mestskom zeleno-žlto-bielom nátere priamo z výroby.

Úpravy

Červeno-biele autobusy dostávali po vzniku Dopravného podniku mesta Žiliny postupne nátery v mestských farbách. Do vozidiel sa tiež namontoval palubný počítač a tarifný systém poľskej firmy R&G Mielec. Autobus #58 mal ešte pred GO terčíkové displeje R&G Mielec vrátane bočného, ktorý slúžil aj ako vnútorný.

Autobus #68 dostal pri GO nový rám, v interiéri dostal nové plastové sedadlá s textilným poťahom. Za zmienku stojí oprava autobusu #58, ktorý bol na prelome rokov 2004/2005 zgenerálkovaný vo firme ROŠERO, pričom dostal nové čelá z radu 950 s prednou maskou a okrúhlymi svetlami ako Karosa C 956.

Predný terčíkový displej R&G Mielec dostal v roku 2006 voz 99/II, ktorý bol využívaný ako záložné vozidlo. Ku koncu leta 2006 boli terčíkovými displejmi (pôvodne z vozidiel Karosa B 952 #01 - 06) vybavené aj zvyšné Karosy B 732 z poslednej dodávky.

Prevádzka

Na linky žilinskej MHD boli Karosy B 732 nasadzované od roku 1986. Premávali prakticky na všetkých linkách, na ktoré boli vypravované štandardné autobusy.

Vozidlo #102 dostalo po otvorení hypermarketu Tesco celoplošnú reklamu na tento hypermarket a premávalo výlučne na bezplatnej Tesco linke 99.

Rozlúčková jazda s poslednou Karosou B 732 a zároveň aj poslednou Karosou radu 700 vôbec - vozidlom #89 - sa uskutočnila 8. septembra 2018.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé boli z mestskej dopravy vyradené vozidlá #32, 41, 55, 66 a 87 v rokoch 1989 až 1993, ktoré následne ďalej slúžili u (Č)SAD Žilina na prímestských linkách.

Posledným vyradeným autobusom Karosa B 732 bolo vozidlo #97, vo februári 2019, odstavené bolo už od júna 2018.

Autobus #89 sa po rozlúčkovej jazde v septembri 2018 stal prvým historickým vozidlom DPMŽ.

Katalóg vozidiel

91 32

34 35 37 40 42 45 48 52

41 47 56 77 78 84 87 88

38 49 65 80 66 67

41 54 55 58 60 61 62 68 73 83 90

100II 101 102 103II 104II 105II

75

70 71 74

81 82

89

92

93II 94 95 96 97 98 99II

Legenda a štatistika

89nevyradené vozidlo: 1 (1,8 %)
89odstavené vozidlo: 1 (1,8 %)
91vyradené vozidlo: 55 (98,2 %)
89historické vozidlo: 1 (1,8 %)
100IIevidenčné číslo 100 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
29 108od 198932od 1992
93od 199692od 1996 
99 91od 1996 
100 60od 1992 
103 67od 1992 
104 66od 1992 
105 65od 1992 
106 38od 1992 
107 80  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.