VozidláAutobusy › Karosa B 731

Karosa B 731.00 #92
Karosa B 731.04 #43
Karosa B 731.04 #39/III po oprave v korporátnom nátere
Karosa B 731.20 #76 v korporátnom nátere

Úvod

Nástupcom autobusu Karosa ŠM 11 bol mestský autobus Karosa B 731 vyrábaný v národnom podniku Karosa Vysoké Mýto od roku 1982. Od svojho predchodcu sa vozidlo Karosa B 731 nápadne odlišovalo svojím hranatým tvarom. Prvé Karosy B 731 sa rozhodne nevyznačovali spoľahlivosťou, časom sa ju však výrobcovi podarilo zvýšiť.

Autobusy Karosa B 731 nakupoval dopravca ČSAD Žilina v rokoch 1982 až 1990. Okrem mestských liniek premávali niektoré vozidlá aj v prímestskej doprave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 24, 31 – 32, 38, 60 – 61, 63 – 65, 67, 72 – 73 1982 1982 1988 – 1992 12
2. Karosa B 731.00 23, 50, 55, 62, 79 – 83 1983 1983 1988 – 1996 9
3. Karosa B 731.00 69, 39, 89 – 90 1983 – 1984 1984 1990 – 1995 4
4. Karosa B 731.00 66, 91 – 95 1984 1984 1990 – 1996 6
5. Karosa B 731.00 70 – 71, 74 1985 1985 1995 3
6. Karosa B 731.04 33, 96, 75 1985 1985 1993 – 1996 3
7. Karosa B 731.04 36, 43, 57, 69II, 76, 97 – 98 1986 1986 1992 – 1997 7
8. Karosa B 731.20 101 – 102, 86 1988 1988 1993 – 2007 3
9. Karosa B 731.20 46 1988 1989 2006 1
10. Karosa B 731.40, Karosa B 731.00 44, 87, 59 1983 – 1989 1989 1992 – 2007 3
11. Karosa B 731.1653 63II 1990 1990 2007 1
12. Karosa B 731.20 76III 1987 1994 2007 1
13. Karosa B 731.04 39III 1985 1995 2000 1
Spolu 1982 – 1990   54

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (731.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (731.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg
Celková hmotnosť 15780 kg
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20, 731.40, 731.1653)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11940 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm (B 731.20)
845 Nm / 1100 - 1200 rpm (B 731.40)
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 2M 70.04
automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná:
LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia

zadná:
RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04)
RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20)
RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.40, 731.1653)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Do autobusov Karosa B 731 narozdiel od typu B 732 boli montované automatické prevodovky. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA A 118.37, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA A 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti.

Úpravy

Z dôvodu vysokej poruchovosti automatickej prevodovky boli viaceré vozidlá rekonštruované na typ B 732 dosadením manuálnej prevodovky.

Životnosť vozidiel sa predlžovala vykonávaním generálnych opráv.

Začiatkom druhej polovice 90. rokov 20. storočia sa pri opravách ešte vtedy existujúce vozidlá začali prestriekavať do mestského náteru vychádzajúceho zo schémy, v ktorej boli dodané trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr (zeleno-žlto-biela).

V roku 1998 sa do vozidiel začal postupne montoval palubný počítač a tarifný systém poľskej firmy R&G Mielec. O niekoľko rokov neskôr ich v niektorých vozidlách doplnili i displeje rovnakého výrobcu.

Prevádzka

Prvé Karosy B 731 sa do premávky v Žiline zaradili už v roku 1982. Do roku 1993 zabezpečovali pod taktovkou ČSAD Žilina dopravnú obsluhu formou MHD nielen na území mesta, ale aj do priľahlých obcí Teplička nad Váhom, Rosina, Višňové, Turie, Porúbka a Lietavská Lúčka (do roku 1990 boli súčasťou Žiliny) i do samostatných obcí Hôrky a Brezany. K 1. aprílu 1993 boli na základe dohody o rozdelení kompetencií odovzdané z MHD do prímestskej dopravy linky do samostatných obcí aj s vozidlami, ktoré na nich pravidelne premávali. Na všetkých ostatných linkách MHD prevzal dopravu od SAD Žilina 1. novembra 1993 opätovne vytvorený Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ). Pomerne rýchlo sa vystavala sieť trolejbusových liniek v Žiline, trolejbusy postupne prevzali nosné linky a Karosy B 731/732 v rámci MHD zabezpečovali dopravnú obsluhu najmä do okrajových častí Žiliny.

Vyraďovanie a likvidácia

Najstaršie vozidlá boli vyraďované už koncom 1980-tych rokov. Vozidlá, ktoré v roku 1993 prešli v majetku DPMŽ, boli vyraďované priebežne po dodávkach nových vozidiel. Väčšina vozidiel Karosa B 731 bola vyradená v priebehu 90-tych rokov 20. storočia. Dodávka posledných Karos B 732 v roku 1996 zároveň odstavila z premávky všetky ostávajúce „atmosférické“ vozidlá. Na prelome tisícročí sa vozidlám životnosť predlžovala vykonávaním generálnych opráv. Posledné vozidlá Karosa B 731 boli vyradené v rokoch 2006 a 2007.

Vozidlá #70, 71 a 74 boli pri generálnej oprave nahradené vozidlami B 732 z DP Bratislava.

Katalóg vozidiel

83II 63II 32 38 60 61 63 64 65 67 72 73

68 50 55 62 79 80 81 82 83

51 70II 89 90

66 91 92 93 94 95

39II 71 74

33 96 75II

36 43 57 69II 76 97 98

72II 76II 86

46

44 87 59

63II

76III

39III

Legenda a štatistika

83IIvyradené vozidlo: 54 (100 %)
83IIevidenčné číslo 83 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
23 68od 1984 
24 27 83II 
31 63IIod 1989 
39 70II  
69od 198651od 1989 
70 39II  
75od 198575II1990 - 1993 
101 72IIod 1990. roky 
102do 199276IIod 1992 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.