MHD úspešne slúži Žilinčanom už 60 rokov

Z dôvodu, že v týchto dňoch si žilinská mestská hromadná doprava pripomína okrúhle výročie, rozhodli sme sa pripomenúť päť najvýznamnejších medzníkov v jej vývoji - roky 1949, 1953, 1963, 1988 a 1994.

1949. Pravidelná premávka mestskej hromadnej dopravy v Žiline začala 28. 10. 1949. V tento deň vypravili na linku 2, ktorá bola otvorená ako prvá, autobus Tatra 24 štátnej poznávacej značky S-ZA 841. Prvé porady zástupcov Povereníctva dopravy a Riaditeľstva štátnych železníc (ČSD) so zástupcami žilinského ONV a MsNV o zavedení autobusovej dopravy v uliciach Žiliny však prebiehali už od roku 1948. Rozhodli, že „...autobusy budú zabezpečovať rýchle spojenie medzi najvzdialenejšími štvrťami mesta, resp. poľahlými okolitými obcami Bánová, Strážov, Budatín.“ 17. 2. 1949 opäť rokoval o zriadení mestskej dopravy v Žiline ONV. Bol vyslovený návrh zaviesť trolejbusovú dopravu, ktorá bude moderným systémom s ekologickým prínosom pre mesto. Keďže však vtedy Praha nakúpila 60 nových autobusov a vyraďovala staré vozidlá, začali prevádzkovať mestskú dopravu týmito starými autobusmi, ktoré sa po odkúpení opravili a mali premávať dovtedy, kým sa nezrealizuje trolejbusová doprava. Následne bol vytvorený Dopravný komunálny podnik Žilina (DKPŽ). Podnik bol zriadený k 1.5.1949 (do firemného registra bol zapísaný 26. 4. 1949). Bol jedným z prvých vo vtedajšom Československu. Autobusová vozovňa sa nachádzala na Jilemnického ul. (dnes Rázusova ul.) na nedláždenom dvore neskorších Mraziarní. Do roku 1953 pribúdali nové vozidlá Škoda 706 RO, pracovníci zrekonštruovali z vrakov dva staršie nemecké autobusy a počet liniek sa rozšíril na 7.

1953. V roku 1953 bol dopravný komunálny podnik premenovaný na Dopravný podnik mesta Žiliny. V tomto roku bol vypracovaný nový plán trolejbusovej dopravy – pomerne odvážna koncepcia, ktorá plánovala stavať trolejové vedenia do Lietavskej Lúčky, na Bôrik, do Trnového, Strážova, Považského Chlmca a Bánovej. Plánovaným trasám trolejbusovej dopravy prispôsobili aj trasy jestvujúcich autobusových liniek, ktoré v tom čase okrem vyššie spomenutých obcí premávali aj do Zádubnia, Vrania, Tepličky nad Váhom a Hôrok. Paralela s rokom 1988 umožňuje toto nové linkové vedenie nazvať prvou Autobusovou verziou trolejbusovej dopravy. Trolejbusová doprava sa v tomto období v Žiline nezrealizovala a správy o jej plánovaní a projektovaní končia v roku 1956.

1963. V roku 1961 bolo oznámené, že Stredoslovenský krajský národný výbor uvažuje zlúčiť všetky dopravné podniky v kraji s ČSAD, n. p. Išlo o celoštátnu akciu, na základe ktorej boli zlikvidované všetky komunálne podniky, ktoré nemali v tom čase elektrickú trakciu. DPMŽ bol včlenený do ČSAD k 1.1.1963, a tým zanikol. Riadenie mestskej dopravy sa zakrátko presunulo do centra kraja Banskej Bystrice, ktorá ho zabezpečovala cez žilinský dopravný závod. V nasledujúcom desaťročí sa podarilo MHD zaviesť do všetkých mestských častí Žiliny. RO-čky vystriedali Škody 706 RTO, tie boli po čase nahrádzané modernými Karosami ŠM 11 a súpravy s 706 RTO prívesom nahradili veľkokapacitné Ikarusy.

1988. V roku 1979 sa plány výstavby trolejbusovej dopravy obnovili vo Výskumnom ústave dopravnom Žilina, ktorý vypracoval „Štúdiu elektrifikácie MHD v ČSSR“, kde bolo na výstavbu navrhnutých 17 miest, medzi nimi i Banská Bystrica, Považská Bystrica a Žilina. Realizácia týchto plánov však prebiehala pomaly, a to prioritne v krajských mestách. V roku 1989 sa podarilo otvoriť prvú trolejbusovú linku v centre kraja - Banskej Bystrici. Žilina však potrebovala vyriešiť aj problém s nevhodným linkovým vedením. Počet liniek narástol do roku 1988 na 35. Autobusy v tom čase premávali po množstve ulíc a uličiek a to často len niekoľkokrát za deň, dôsledkom čoho bol veľký počet liniek. Trolejbusová doprava však vyžadovala výstavbu trakčného vedenia na hlavných uliciach, kadiaľ by chodili vozidlá každých pár minút na hlavné smery. Riešením bola autobusová verzia trolejbusovej dopravy (AVTD) spracovaná v roku 1985. Zadávateľom štúdie bol MsNV Žilina, vyhotoviteľom VÚD Žilina v spolupráci s Dopravoprojektom Bratislava. Výsledkom bolo zavedenie 3 nosných liniek, ktoré sa mali stať trolejbusovými, 15 doplnkových liniek, úprava polôh zastávok a mestských komunikácií. AVTD bola spustená 3. 8. 1988.

1994. Prvá etapa 1. stavby trolejbusovej dopravy začala v máji 1992 a ukončená bola v septembri 1994. Za viac ako dva roky sa podarilo v priestore pod novým cintorínom vybudovať trolejbusové depo, postavené boli dve meniarne a trolejbusová trať na uliciach Matice slovenskej, Obchodná, Sv. Cyrila a Metoda, Košická, Predmestská, 1. mája, Hviezdoslavova, Kálov, Kuzmányho, Hálkova, Závodská, Priemyselná a Kvačalova. Mestom Žilina bolo zakúpených 29 trolejbusov #201 - 229) zo závodu Škoda Ostrov nad Ohří. Na vagónoch boli privezené do Žiliny prvé z nich #201 - 210) na jar 1994, ďalšia zásielka s jedenástimi trolejbusmi #211 - 221) prišla do Žiliny 2. júna. Dňa 19. 9. 1994 sa uskutočnila prvá skúšobná jazda trolejbusu z depa na Vlčince. Na trať vyšiel trolejbus Škoda 15Tr #206. V ďalších mesiacoch prebiehali skúšobné jazdy a zácvik vodičov. Napokon, 17. 11. 1994 sa trolejbusová doprava stala v Žiline skutočnosťou. O 5. hodine a 3. minúte ráno na zastávke Matice slovenskej na sídlisku Vlčince nastúpil prvý cestujúci do trolejbusu #213 na linke 1.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.