Prvá etapa modernizácie trolejbusovej vozovne bude zrealizovaná do leta

V týchto dňoch začína veľká modernizácia vozovne Kvačalova.

Dňa 18. januára 2024 bola poklepaním základného kameňa symbolicky spustená prvá etapa modernizácie trolejbusovej vozovne DPMŽ na Kvačalovej ulici, ktorá je súčasťou projektu Výstavba a modernizácia údržbovej základne trolejbusov v Žiline financovaného z prostriedkov Európskej únie. Cieľom tohto projektu je zmodenizovať existujúce zázemie vo vozovni Kvačalova tak, aby vyhovovalo pre údržbu a odstavovanie moderných vozidiel nakúpených v uplynulom období a aby vozovňa mala dostatočnú kapacitu aj pre plánované rozšírenie vozidlového parku v budúcnosti. Výsledkom bude integrovaná údržbová základna pre celý vozidlový park DPMŽ. Okrem modernizácie existujúcich objektov údržby a odstavných plôch príde aj k výstavbe nových objektov.

Medzi hlavné časti modernizácie vozovne bude patriť:

  • výstavba novej trolejbusovej haly s dielňami a pracoviskami ťažkej údržby trolejbusov,
  • rekonštrukcia existujúcej ošetrovne trolejbusov na novú halu ľahkej údržby (pre denné kontroly, kontrolné prehliadky, servisné prehliadky),
  • rekonštrukcia a prístavba umyvárne a recyklačnej čističky odpadových vôd,
  • výstavba nových odstavných plôch pre trolejbusy a ich zastrešenie,
  • modernizácia technologického vybavenia objektov,
  • modernizácia pomocných prevádzok a administratívnej budovy DPMŽ,
  • modernizácia a dobudovanie trolejového vedenia,
  • nová kontajnerová meniareň,
  • nová kontajnerová čerpacia stanica pohonných hmôt a AdBlue,
  • doplnenie nádrže na požiarnu vodu, vsakovacieho objektu a dažďovej záhrady.

Modernizácia vozovne je realizovaná aj s cieľom zabezpečenia ekologickej a energeticky úspornej prevádzky.

Stavba je rozdelená na dve etapy, pričom prvá etapa je financovaná z predchádzajúceho programového obdobia v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a financovanie druhej etapy sa predpokladá z nového Programu Slovensko. Zhotoviteľom modernizácie je spoločnosť Metrostav Slovakia, ktorá sa zaviazala obe etapy zrealizovať za 28 948 072 €. Projektovú prípravu realizovala firma PROMA Žilina.

Prvá etapa bude pozostávať z vybudovania novej prestrešenej odstavnej plochy pre trolejbusy na voľnej zatrávnenej ploche v areáli vozovne. Prestrešenie je navrhnuté ako otvorená oceľová konštrukcia pozostávajúca z oceľových stĺpov, na ktorých budú osadené strešné priehradové väzníky. Strešný plášť bude tvorený trapézovými plechmi, na streche je navrhnutá aj tenká vegetačná vrstva s rozchodníkovými kobercami a osadenie solárnych panelov. Pod prístreškom je navrhnutých 49 miest pre trolejbusy (aktuálny ev. stav trolejbusov zahŕňa 46 vozidiel, vrátane dvoch historických). Návrh prístrešku umožňuje v budúcnosti prestrešenie rozšíriť a zatrolejovať ďalšie stojiská.

Práce na prvej etape majú byť dokončené najneskôr do 30. júna 2024 a cena jej realizácie je 3,2 mil. € bez DPH. Keďže možnosť financovať projekty z OPII bola do konca roka 2023, dopravný podnik poskytol uvedenú sumu zhotoviteľovi ako preddavok. Stavebné práce budú prebiehať pri plnej prevádzke vozovne.

V druhej etape, pre ktorú zatiaľ nie sú zazmluvnené financie, budú realizované zvyšné objekty stavby z celkového počtu 33 stavebných objektov. Najväčším novým objektom druhej etapy bude hala ťažkej údržby trolejbusov, v ktorej budú situované jednotlivé pracoviská údržby (mechanická dielňa, elektromechanická dielňa, gumárenská dielňa, čalúnnická dielňa, lakovňa), skladové priestory a sociálne zariadenia pre zamestnancov. Pre údržbu a opravy trolejbusov tu bude k dispozícii spolu 10 pracovísk vo veľkej servisnej hale a v menších servisných dielňach. Ukončenie druhej etapy modernizácie je v ideálnom prípade plánované na december 2025.

Žilina je tretím slovenským mestom, ktorému sa podarilo získať financie z Operačného programu Integrovaná intraštruktúra na modernizáciu údržbovej základne dráhovej MHD. V Košiciach vďaka získaniu nenávratného finančného príspevku z OPII tamojší dopravný podnik modernizuje električkovú vozovňu Bardejovská (zhotovitelia Metrostav Slovakia a TSS Grade), bratislavskému dopravnému podniku sa podarilo získať financie na modernizáciu električkovo-elektrobusovej vozovne Krasňany (zhotoviteľ Strabag). V Prešove sa modernizáciu trolejbusovej vozovne poradilo vďaka OPII iba projektovo pripraviť, jej realizácia bude závisieť od získania financií z Programu Slovensko.

Existujúca nezastrešená trolejbusová stojánka vo vozovni Kvačalova

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.