DPMŽ bude prevádzkovať prvé trolejbusy s karosériou Solaris 4. generácie na svete.
Hoci tradičný výrobca trolejbusov pre české a slovenské mestá Škoda Ostrov vyrábal nízkopodlažné trolejbusy od roku 1995 a niektorí iní výrobcovia ešte skôr, Žilina sa im spočiatku vyhýbala. Z úsporných dôvodov i v snahe vyhnúť sa schvaľovaciemu procesu nového typu dráhového vozidla dal DPMŽ podobne ako iné slovenské dopravné podniky aj na začiatku 21. storočia prednosť osvedčeným trolejbusom z ostrovskej Škody so stredne vysokou podlahou a v následnom období stagnácie boli vykonávané iba generálne opravy starších trolejbusov. Prvé nízkopodlažné trolejbusy dorazili do Žiliny až v roku 2012. Low-cost trolejbusy Škoda 30 Tr SOR a Škoda 31 Tr SOR majú síce nízku podlahu, no typické pre ne sú viaceré negatíva - nevhodne riešený interiér, redundantne vysoký počet dverí, slabá pevnosť nosného rámu a ďalšie.
Z verejnej súťaže na dodávku 15 trolejbusov s opciou na ďalších 12, ktorú vypísal DPMŽ 24. marca 2016, vzišla ako víťaz firma Škoda Electric, rovnako ako pred 4 rokmi, teraz sa však prihlásila do tendra s trolejbusmi s diametrálne odlišnou mechanickou časťou, a to od poľskej spoločnosti Solaris. Vďaka tomu ponúkne DPMŽ na rozdiel od iných slovenských miest cestujúcim podstatne viac, než low-cost. Túto skutočnosť znásobí fakt, že pôjde o trolejbusy Škoda 26 Tr Solaris a Škoda 27 Tr Solaris s karosériou 4. generácie. DPMŽ bude prvým prevádzkovateľom trolejbusov s karosériou Solaris 4. generácie na svete. Od predchádzajúcej generácie sa líšia predovšetkým odľahčenou konštrukciou, ktorá však zachováva rovnakú alebo ponúka vyššiu pevnosť, a celkovým dizajnom.
3 štandardné trolejbusy Škoda 26 Tr Solaris a 12 článkových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris by malo do Žiliny zavítať v priebehu budúceho roku. Cena 1 vozidla Škoda 26 Tr Solaris je 447 950 € bez DPH, cena 1 vozidla Škoda 27 Tr Solaris 584 250 € bez DPH. 15 nových trolejbusov bude stáť dovedna 8 354 850 € bez DPH. Nákup nových vozidiel bude spolufinancovaný z Kohézneho fondu Európskej únie prostredníctvom operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020, pričom 85 % nákladov bude financovaných zo zdrojov EÚ, 10 % zo štátneho rozpočtu a 5 % zo zdrojov DPMŽ.
Najzásadnejšie novinky, ktoré prinesú nové vozidlá do žilinskej trolejbusovej dopravy:
- karoséria z nehrdzavejúcej ocele;
- klimatizácia priestoru pre cestujúcich (od firmy Eberspächer);
- kombinácia nízkej podlahy a primerane širokej uličky;
- USB prípojky na nabíjanie mobilných telefónov a tabletov.
S499.1023