Žilina bude mať najmodernejšie trolejbusy v strednej Európe

DPMŽ bude prevádzkovať prvé trolejbusy s karosériou Solaris 4. generácie na svete.

Hoci tradičný výrobca trolejbusov pre české a slovenské mestá Škoda Ostrov vyrábal nízkopodlažné trolejbusy od roku 1995 a niektorí iní výrobcovia ešte skôr, Žilina sa im spočiatku vyhýbala. Z úsporných dôvodov i v snahe vyhnúť sa schvaľovaciemu procesu nového typu dráhového vozidla dal DPMŽ podobne ako iné slovenské dopravné podniky aj na začiatku 21. storočia prednosť osvedčeným trolejbusom z ostrovskej Škody so stredne vysokou podlahou a v následnom období stagnácie boli vykonávané iba generálne opravy starších trolejbusov. Prvé nízkopodlažné trolejbusy dorazili do Žiliny až v roku 2012. Low-cost trolejbusy Škoda 30 Tr SOR a Škoda 31 Tr SOR majú síce nízku podlahu, no typické pre ne sú viaceré negatíva - nevhodne riešený interiér, redundantne vysoký počet dverí, slabá pevnosť nosného rámu a ďalšie.

Z verejnej súťaže na dodávku 15 trolejbusov s opciou na ďalších 12, ktorú vypísal DPMŽ 24. marca 2016, vzišla ako víťaz firma Škoda Electric, rovnako ako pred 4 rokmi, teraz sa však prihlásila do tendra s trolejbusmi s diametrálne odlišnou mechanickou časťou, a to od poľskej spoločnosti Solaris. Vďaka tomu ponúkne DPMŽ na rozdiel od iných slovenských miest cestujúcim podstatne viac, než low-cost. Túto skutočnosť znásobí fakt, že pôjde o trolejbusy Škoda 26 Tr Solaris a Škoda 27 Tr Solaris s karosériou 4. generácie. DPMŽ bude prvým prevádzkovateľom trolejbusov s karosériou Solaris 4. generácie na svete. Od predchádzajúcej generácie sa líšia predovšetkým odľahčenou konštrukciou, ktorá však zachováva rovnakú alebo ponúka vyššiu pevnosť, a celkovým dizajnom.

3 štandardné trolejbusy Škoda 26 Tr Solaris a 12 článkových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris by malo do Žiliny zavítať v priebehu budúceho roku. Cena 1 vozidla Škoda 26 Tr Solaris je 447 950 € bez DPH, cena 1 vozidla Škoda 27 Tr Solaris 584 250 € bez DPH. 15 nových trolejbusov bude stáť dovedna 8 354 850 € bez DPH. Nákup nových vozidiel bude spolufinancovaný z Kohézneho fondu Európskej únie prostredníctvom operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020, pričom 85 % nákladov bude financovaných zo zdrojov EÚ, 10 % zo štátneho rozpočtu a 5 % zo zdrojov DPMŽ.

Najzásadnejšie novinky, ktoré prinesú nové vozidlá do žilinskej trolejbusovej dopravy:

  • karoséria z nehrdzavejúcej ocele;
  • klimatizácia priestoru pre cestujúcich (od firmy Eberspächer);
  • kombinácia nízkej podlahy a primerane širokej uličky;
  • USB prípojky na nabíjanie mobilných telefónov a tabletov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #16:
tak,tak.Ten titulok je troška nafúknutý.Ale ako čítam nižšie, už sa to tu riešilo.
Reakcia na: URBINO #15:
Alebo České Budějovice Solarisy s baterkami?
Taká otázka,kto bude mať modernejšie trolejbusy?Žilina ,s modelom skoda Solaris ,alebo Ban.Bystrica sice s modelom sor,ale s baterkami.?No neviem,ale asi tá Banská.
Reakcia na: S499.1023 #10:
Aké iné modernejšie trolejbusy než tieto ešte v strednej Európe jazdia? Nebodaj tvoj protežovaný ŠtBákmi vlastnený SOR? ?
Reakcia na: Mongolec #12:
?
Motory jsou ok, jde o nastavení výzbroje a když je jeden motor, tak to nemůže mít rozjezd jak metro....
Reakcia na: CX34 #9:
Na túto banánovú republiku rozhodne a samozrejme áno. Na strednú Európu však nie.
Reakcia na: S499.1023 #8:
Na jednej strane, máš pravdu. Budú to len obyčajné t-busy s krajšou karosériou. Ale aj ty musíš uznať, že je to na túto banánovú republiku aj trochu výnimočné.
Reakcia na: Majo #5:
Nechceš ako megašotouš odo mňa, aby som to teraz dohľadával, však? Baterkotrolejbusy napríklad v Ebesrwalde, Metrostyle v Soľnohrade, superkapy v Gdyni...
Reakcia na: Petto #6:
Už len ten titulok je značne zveličený.
Reakcia na: S499.1023 #3:
Kecas znacne mimo. Majo popisal len fakty, bez toho aby nieco zveličoval.
Reakcia na: S499.1023 #3:
Kde v strednej Európe jazdia trolejbusy, aké popisuješ?
Reakcia na: Dispecer #2:
Neočakávaš od autora myšlienky troloelektričky racionálnu odpoveď, dúfam?
To sú teda šotokecy a nie objektívny článok. Ešte že to inde nevedia, že nie ich trolejbusy trojčlánkové, hybridné, indukčne dobíjané a napájané, so supercapmi a neviem čím ešte ale žilinské úplne obyčajné trolejbusy, akurát s karosériou NG, budú tie najmodernejšie v Európe.
Reakcia na: MatusZA #1:
Čo je hrozné na motoroch Škoda v 30 / 31 Tr? ?
Dúfam, že budú aj motoricky dostatočne lepšie ako "Sortroly", lebo tie sú hrozné.