Czechbus 2013

Veľtrh autobusov priniesol viacero zaujímavostí.

Už tretí rok sa uprostred novembra pražské výstavisko v Holešoviciach naplní výrobcami autobusov, informačných systémov, či techniky súvisiacej s ich údržbou. Najväčšími ťahákmi ročníka 2013 boli elektrobusy či autobusy s motormi spĺňajúcimi normu Euro 6.

Tento rok mu predchádzali veľtrhy Busworld v belgickom Kotrijiku a UITP vo švajčiarskej Ženeve, ktoré priniesli niekoľko svetových premiér. Niektoré z nich sa objavili aj na Czechbuse.

Autobusy, elektrobusy a minibusy

Isuzu

Turecký výrobca minibusov sa tento rok predstavil v stánku i mimo neho so svojim novým turistickým minibusom Isuzu Novo Ultra. Ten pri dĺžke ani nie 7,5 metra a výške 3,35 metra pohodlne odvezie až 27 sediacich cestujúcich.

Iveco Bus

V máji tohto roku ohlásilo Iveco Irisbus rebranding svojej značky na Iveco Bus. No to nebola jediná novinka, ktorú si nachystal - priamo na ženevskej výstave UITP predstavil okrem faceliftovaných autobusov Crossway, Crossway Low Entry a Magelys aj elektrobus Ellisup i nástupcu mestských autobusov Irisbus Citelis - Iveco Urbanway. Práve ten sa spolu s obomi typmi Crosswayov ukázal i na Czechbuse, kde absolvovali svoju českú premiéru.

Nový mestský autobus Iveco Urbanway na prvý pohľad svojho predchodcu - Citelis - nepripomína. Detailnejší pohľad na boky či interiér autobusu ihneď prezradí, že výraznejšie vychádza práve zo svojho predchodcu. Zmeny však badať aj v týchto častiach. Prednej časti interiéru exponátu dominovala veľká „krabica“ pod ktorou sa skrýva nádrž na AdBlue. Kvôli nej a veľkému priestoru pre invalidné vozíky a kočíky počet sedadiel zastal pri čísle 22. V interiéri sa faceliftu nevyhla hlavne strecha, v ktorej sú nainštalované LED svietidlá. V exteriéri azda najväčším redizajnom oproti predchodcovi prešla zadná časť, ktorá teraz môže z diaľky pripomínať predchádzajúce verzie Crosswayov LE. Zmeny neobišli ani prednú časť, kde našiel svoje umiestnenie veľké logo Iveco a výrazné svetlá s denným LED svietením typické pre nové autobusy Iveco.

Okrem Urbanway sa v Priemyslovom paláci predstavili zástupcovia oboch verzií Iveco Crossway - linková i low entry. Obe však okrem faceliftu predného i zadného čela po vzore Urbanway a nových motorov významnejšou zmenou neprešli.

Mimo stánku Iveco Bus bolo možné nájsť i staršie produkty tejto firmy ešte pod značkou Irisbus - Irisbus Crossway LE 10,8M spoločnosti ICOM na zdvihákoch v stánku spoločnosti Miteral, Crossway LE 12M v nátere PID spoločnosti Arriva Praha, Crossway 10,6M v službách Mestskej knižnice v Prahe, Arway 12M, ktorý je súčasťou projektu Safety Road Show a Daily Tourys.

KHMC

Opavský výrobca minibusov predstavil vo svojom stánku trojicu vozidiel na podvozkoch Mercedes-Benz Sprinter. Každý z nich bol pri tom určený na iný druh dopravy. Prvým z nich bol žltý Sprinter upravený pre potreby prímestských liniek spoločnosti CDS Náchod ponúkajúci 16 miest na sedenie. Spolu s ním boli prezentovaný minibus určený pre diaľkové linky a azda najluxusnejšia verzia v karosérii aktuálneho Sprintera po facelifte.

MAN & Neoplan

Česká pobočka MAN Truck & Bus vo svojej expozícii v Priemyselnom paláci pripravila českú premiéru midibusu MAN Lion's City M Euro 6. Silnou stránkou tohto malého autobusu sú pomerne veľké dvere, vďaka ktorým je nástup pohodlný. V interiéri exponátu sa taktiež podarilo umiestniť až 30 miest na sedenie a pritom zachovať priestor pre invalidný vozík.

Mestský midibus v Priemyselnom paláci doplnil i biely autobus určený pre prímestskú a diaľkovú dopravu MAN Lion's Regio. Značku Neoplan zas na priestranstve pred palácom zastupoval Neoplan Jetliner C.

Mercedes-Benz

V spoločnom stánku s našim partnerským časopisom Československý dopravák vystavovala spoločnosť EvoBus mestskú verziu svojho autobusu Mercedes-Benz Citaro Euro 6. Vystavený exponát štandardnej dĺžky poskytoval v pomerne priestrannom interiéri typickom pre túto značku slušný počet miest na sedenie, a to 26.

Otokar & Buzola Bus Design

Buzola Bus Design, výhradný zástupca tureckého výrobcu autobusov Otokar, na veľtrhu predstavil turistický autobus Vectio T a minibus Navigo T. Tie v stánku i pred palácom doplnili minibusy na podvozku Mercedes-Benz Sprinter.

Rošero

Slovenský výrobca minibusov na podvozku Iveco Daily 70C ukázal školský minibus Iveco First FLHI a nový mestský low entry minibus FCLEI. Práve druhý menovaný zaujme najmä jedinými, ale dvojkrídlovými dverami umiestnených priamo za pracoviskom vodiča. V nízkopodlažnej časti vystaveného vozidla okrem priestoru pre invalidný vozík ponúkal 8 miest na sedenie z celkového počtu 22.

Scania

Tento rok Scania predstavila iba svoje „vlajkové lode“ - autokary Scania Irizar PB a Scania Touring, ktoré sa začínajú objavovať vo vozových parkoch i slovenských dopravcov prevažne na medzinárodných linkách.

SKD Trade

Český výrobca minibusov na podvozkoch Iveco Daily na Czechbus 2013 priviezol predstaviť tri minibusy. Vo svojej expozícii v Priemyselnom paláci predstavil mestský minibus SKD Stratos LF 38 D, ktorý v druhý deň výstavy odovzdali Dopravnému podniku mesta Brna. Ten v interiéri ponúka priestor až 16 sediacim (z toho 2 na skladacích sedadlách) a 21 stojacim cestujúcim. Garde v stánku mu robila prímestska verzia minibusu Stratos LE 37.

Nás však najviac zaujal elektrický minibus Stratos LE 30 E vykonávajúci okružné jazdy po areáli výstaviska, kde dokázal preukázať svoje jazdné vlastnosti vychádzajúce z kombinácie minibusu a elektrického pohonu. Ten zabezpečuje trakčný motor ATM052SKD001 s výkonom 52 alebo 84 kW pri napätí 340 V vyrábaný priamo spoločnosťou SKD Trade umiestnený vedľa kabíny vodiča nad predným pravým kolesom.

Solaris & Škoda

Poľský výrobca autobusov, električiek a karosérií pre trolejbusy mal spoločný stánok s plzenským výrobcom trolejbusov a električiek Škoda, na ktorom predstavili svoj spoločný „batériový autobus“. Ten je založený na karosérii Solaris Urbino 12 a je vybavený pohonným systémom od Škody Electric. Ten by tomuto elektrobusu mal zabezpečiť dojazd približne 150 km. V interiéri sa neprehliadnuteľných skrinkách nachádzajú trakčné batérie. Prvá z nich sa nachádza nad ľavým kolesom prednej nápravy hneď za kabínou vodiča, druhá v zadnej časti.

Druhým exponátom v stánku týchto spoločností bol autobus Solaris Urbino 15 III LE CNG, ktorý patrí dopravnému podniku v Ústí nad Labem. Low entry verzia je však oproti u nás známej mestskej CNG verzii, hoci to tak fakt nevyzerá, o pár centimetrov nižšia. To sa podarilo najmä vďaka zapusteniu nádrží na stlačený zemný plyn v prednej nízkopodlažnej časti vozidla. Tento trojdverový autobus s priestranným interiérom bol vybavený sedadlami STER MX určeným mestským autobusom.

Ďalšieho zástupcu tejto značky sme našli v nátere Pražskej integrovanej dopravy (PID) a bol ním Solaris Urbino 12 III patriaci ČSAD Střední Čechy, a. s.

SOR

Najväčšou novinkou českého výrobcu autobusov z Libcháv bol dozaista elektrobus SOR EBN 8, ktorý sa na veľtrhu v Priemyselnom paláci zastavil počas svojho turné po okolitých krajinách. Tento dvojdverový elektrobus ponúka 16 miest na sedenie a 35 miest na státie. Taktiež upúta novým dizajnom, na ktorom sa podieľal dizajnér Patrik Kotas.

Najdlhším vystavovaným autobusom SOR bol tento rok SOR NC 18 vo farbách PID. Jeho interiéru, ktorý je prístupný trojicou dverí, dozaista dominovali displeje Bustec a účelne rozmiestnená približne šesdesiatka sedadiel s výrazným červeným poťahom, ktorý mal dva motívy. Poťah s motívom piktogramov osôb jednoducho a prakticky zvýraznil sedadlá predurčené najmä starším ľuďom či budúcim mamičkám oproti ostatným sedadlám s motívom bielych bodiek.

Okrem neho bol vystavený aj SOR C 10.5 s motorom Euro 6 a trojdverový SOR NBG 12 spoločnosti ČSAD Kladno.

Sprintcarbus

Ďalším z vystavujúcich výrobcov minibusov, ktorý ich vyrába taktiež na podvozku Mercedes-Benz Sprinter bol aj Sprintcarbus. Ten sa na veľtrhu predstavil so faceliftovaným Sprinterom 519 CDI BLUETEC s motorom spĺňajúcim normu Euro 6.

Volvo

Jediným zástupcom škandinávskej značky na veľtrhu sa stal prímestský autobus Volvo 8900 LE. Tento i navonok nevšedný prímestský low entry autobus prekvapí i zaujímavým riešením niektorých prvkov interiéru.

Yutong

Dovozca čínskych autobusov z mesta Zhengzhou sa na tomto ročníku veľtrhu predstavil po prvýkrát a hneď dvoma typmi autobusov. Tým prvým bol modrý autobus Yutong ZK6121HQ / Intercity 12 patriaci SAD Prievidza, ktorý je už známy hlavne cestujúcim medzi Žilinou a Prievidzou. Jeho relatívne luxusný interiér osvetlený LED diódami určite zaujal nejedného z nich.

Prímestský autobus v stánku doplnil i autobus koncepcie low entry - Yutong ZK6126HGA / Low Entry patriaci ČSAD Vsetín. Jeho pomerne nudný šedý interiér však oživili až sedadlá s poťahom vo farbe šedá/oranžová.

Ostatné

Czechbus však nie je iba o autobusoch a tak medzi vystavovateľmi bolo možné nájsť aj výrobcov informačných displejov Herman a Bustec, prevodoviek ZF, klimatizačných jednotiek Webasto a mnoho iných výrobcov ponúkajúcich rôzne doplnky a výrobky na údržbu. Nechýbali ani predajcovia modelov, či replika kĺbového autobusu Škoda 706 RTO-K a historický autobus Karosa LC 735.00.

Svoj stánok tu mal i Regionálny organizátor pražskej integrovanej dopravy (ROPID), ktorý práve v tomto období oslavuje 20. výročie. Ten sa spolu s Dopravným podnikom hlavného mesta Prahy taktiež prezentoval i na na seminároch a prezentáciach.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.