Žilinská MHD v roku 2012

Najvýznamnejšou udalosťou bol príchod nových trolejbusov po 10 rokoch.

Infraštruktúra a organizácia dopravy

1. apríla, avšak s plnou vážnosťou, vstúpilo do platnosti viacero zmien v organizácii MHD. Po dlhoročnej kritike DPMŽ za zbytočne dlhé jazdné doby prišlo k ich skráteniu aspoň v pracovných dňoch po 18:00 na trolejbusových a autobusových linkách a počas víkendov celodenne na autobusových linkách. Viacero zastávok autobusov bolo prekategorizovaných na zastávky na znamenie. Linke 20 bola zmenená trasa v smere na Vlčince, po novom premáva cez zastávky Poľná, Hlinská, Mostná a Spanyolova, nemocnica a zastávky Rajecká, Stavomontáže, Saleziánska a Bernolákova už neobsluhuje. Na linke 26 sa zaviedla víkendová prevádzka v časti trasy a linka 27 bola posilnená o nové spoje. Naopak zrušené boli všetky spoje linky 1 po odpoludňajšej špičke a významne boli oslabené nosné linky 4 a 14 v režime prevádzky pracovný deň – školské prázdniny. K menším zmenám cestovných poriadkov došlo aj na viacerých ďalších linkách. Zároveň sa stanovilo, že prázdninové cestovné poriadky budú platiť počas všetkých prázdnin, a nie iba počas letných a zimných ako doposiaľ.

Od 1. júna má linka 99 na základe zníženia objednaných výkonov spoločnosťou TESCO Stores výrazne kratšiu dobu premávky. Linka je v prevádzke po novom až od popoludňajších hodín.

1. septembra sa mierne zmenili cestovné poriadky liniek 21 22 27 a 29.

Od 3. novembra platí na linke 30 nový cestovný poriadok a od 5. novembra premáva táto linka počas pracovných dní v predĺženej trase k Žilinskej univerzite. Z pôvodnej konečnej zastávky Železničná stanica je linka vedená cez zastávky Štefánikovo námestie, Spanyolova, nemocnica, Vysokoškolákov, plaváreň a Internátna na novú konečnú zastávku Univerzitná. Opačným smerom vedie nová trasa linky cez zastávky Fatranská, Internátna, Vysokoškolákov, plaváreň, Spanyolova, nemocnica a Štefánikovo námestie na zastávku Železničná stanica, kde sa linka napája na trasu pôvodnú. Zastávky Internátna a Univeritná sú novo zriadené, ostatné sú spoločné s inými linkami. Cieľom predĺženia linky bolo uspokojiť požiadavky na rýchle spojenie železničnej a autobusovej stanice so Žilinskou univerzitou a zlepšenie obsluhy polikliniky ŽILPO.

17. novembra, v deň dosiahnutia „dospelosti“ trolejbusovej dopravy v meste, bolo špeciálne pre dopravných nadšencov vypravené vozidlo Škoda 15 Tr #244, najstarší žilinský trolejbus, a to na 4. poradie liniek 4 a 14.

Po premiére v roku 2011 jazdil aj v roku 2012 v decembri na rôznych linkách vianočný trolejbus - vyzdobené vozidlo Škoda 14 Tr #217.

9. decembra sa v súvislosti s uvedením nového grafikonu vlakovej dopravy do platnosti zmenil cestovný poriadok nočnej linky 50. Okrem posunov spojov bol jeden pár spojov úplne zrušený, a tak bola už aj tak dosť obmedzená nočná doprava opäť obmedzená.

Tarifa

Od 21. do 23. septembra mohli v súvislosti s Európskym týždňom mobility cestovať držitelia platného vodičského a technického preukazu bezplatne.

1. októbra rozšíril dopravný podnik v snahe sprehľadniť tarifu platnosť SMS-lístkov a elektronických prenosných lístkov aj na nočné spoje.

Vozidlový park

DPMŽ vypísal 24. mája výberové konanie na nové trolejbusy, 10 štandardných a 10 článkových. Radosť z toho, že po 10 rokoch prídu do Žiliny nové trolejbusy, však zatienili podmienky tendra, ktoré mohol splniť len jeden výrobca. V septembri bol oznámený výsledok verejnej súťaže, v súlade s očakávaním ju vyhrala spoločnosť Škoda Electric s vozidlami s mechanickou časťou od firmy SOR Libchavy. Dopravný podnik si objednal 3 štandardné a 7 článkových trolejbusov, ďalších 10 je opčných, čo znamená, že ich nemusí zakúpiť. Prvé z nových vozidiel dorazilo do Žiliny 3. novembra, posledné 11. decembra. Krátko pred Vianocami, 20. decembra bolo vo vozovni Kvačalova slávnostne odovzdaných do prevádzky všetkých 10 nových trolejbusov – 7 článkových Škoda 31 Tr SOR #251 – 257 a 3 štandardné Škoda 30 Tr SOR #258 – 260 – a od tohto dňa zároveň všetky zasahujú do premávky s cestujúcimi.

23. októbra bolo vyradené pre zlý technický stav vozidlo #236. Stalo sa prvým vyradeným trolejbusom Škoda 15 TrM na Slovensku.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.