Oslávte 18 rokov žilinskej trolejbusovej dopravy v najstaršom trolejbuse v meste

Nasadený bude na linky 414.

V sobotu 17. novembra 2012 uplynie presne 18 rokov od chvíle, kedy prvýkrat vyšiel na žilinskej linku MHD trolejbus. Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) vám v spolupráci s OZ mhd.sk ponúka možnosť odviezť sa v deň dosiahnutia "dospelosti" trolejbusovej dopravy v meste najstarším žilinským trolejbusom, vozidlom Škoda 15 Tr #244.

Trolejbus bude nasadený na 4. poradie linky 4. Vozidlá linky 4 vykonávajú zároveň spoje linky 14. Platiť v ňom bude štandardná tarifa. Jeho odchody z východiskových zastávok budú nasledovné:

Fatranská (linka 4):
5:22, 7:07, 8:37, 10:37, 12:17, 13:57, 15:37, 17:17, 19:17, 21:12;

Matice Slovenskej (linka 14):
6:07, 7:47, 9:47, 11:27, 13:07, 14:47, 16:27, 18:27, 20:12, 22:03. 

Trolejbus #244 je o 3 roky starší ako samotný žilinský trolejbusový systém. Jeho história je zaujímavá. Vyrobila ho v roku 1991 spoločnosť Škoda Ostrov pre ukrajinského zákazníka. Ten ho však neodobral. Výrobca ho preto ponúkol iným dopravným podnikom. Záujem prejavila Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, ktorá ho uviedla do prevádzky v roku 1994 pod #342. V Baťovom meste jazdil do roku 2007. V júni 2007 bol spolu s dvoma mladšími vozidlami typu 15 Tr (#337 a 338, v Žiline #245 a 246) odpredaný do Žiliny. DPMŽ sledoval nákupom trojice ojazdených vozidiel vyriešenie problému s nedostatkom článkových trolejbusov, ktorý vznikol po zavedení Novej koncepcie trolejbusovej dopravy v roku 2006. Nové trolejbusy minulé vedenie mesta nezakúpilo, pretože chcelo kontraproduktívne „utlmovať rozvoj trolejbusovej dopravy“. Ex-zlínske vozidlá boli postupne sprevádzkované v októbri 2007 ( #246), v apríli 2008 ( #245) a v novembri 2008 ( #244), paradoxne až po zmene linkového vedenia trolejbusovej dopravy 1. októbra 2007, kedy sa potreba článkových trolejbusov znížila. Pôvodne sa mali do premávky dostať len vozidlá #337 a 338, trolejbus #342 sa mal využiť ako zdroj náhradných dielov. Nakoniec bol po nevyhnutných úpravách kvôli inému napájaciemu napätiu v Žiline ako v Zlíne sprevádzkovaný aj ten. Ako jediný žilinský trolejbus je vybavený strednou a zadnou náprava Rába 118.06, známou svojou nezameniteľnou zvukovou kulisou, ktorá bola typická nielen pre staršie trolejbusy zo Škody Ostrov, ale napríklad aj pre legendárne autobusy Ikarus 280. Vozidlo je tak počuť už z diaľky. Keďže potreba článkových trolejbusov nebola taká veľká ako počas platnosti Novej koncepcie trolejbusovej dopravy, vozidlá pôvodom zo Zlína sa po čase ako najstaršie trolejbusy v Žiline začali v uliaciach mesta objavovať čoraz menej. Vozidlo #245 sa pre poruchu neobjaví v premávke už vôbec. Bodka za nedlhou históriou ex-zlínskych trolejbusov bude napísaná už onedlho - po zaradení nových vozidiel Škoda 31 Tr SOR do premávky. S novými trolejbusmi sa ukončí epocha „útlmu rozvoja trolejbusovej dopravy“, ktorá je v 18-ročnej histórii žilinských trolejbusov tou najmenej svetlou.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: OBUS #9:
Všetky trolejbusy dodávané do Prešova v rokoch 1992, 1993 a 1994 boli roku výroby 1991 pôvodného určenia na Ukrajinu.
Reakcia na: OBUS #9:
Nielen 109 a 110, ale všetky od 92 do 113.
Reakcia na: simkoslav #7:
Tak nie no... ?
Reakcia na: OBUS #5:
Zrejme aj Prešovske 109 110 mali podobne nadobudnute vyrobene 1991 sprevadzkovane 1993. A tiež maju 4 strešne vetraky...
Reakcia na: Majo #6:
presne tak. Iné by bolo, keby ju ponúkali v 1989-om, kedy Škoda avizovala, že ku spusteniu trolejbusovej dopravy (24.8.1989) nestihne dodať požadované množstvo vozov (7x 14Tr a 27x15Tr). Nakoniec dodala 6 krátkych (1 krátky a 1 dlhý už dodaný bol, čiže spolu bolo len 8 vozov), a preto sa premávka spustila len na jedinej linke: 36. Potom keď sa dodali zvyšné 15Tr, premávali najprv na striedačku na tejto linke až do zmeny vedenia 1990.
Reakcia na: Majo #2:
???
Reakcia na: OBUS #5:
V BB mali od roku 1990 dosť trolejbusov, časom (po obmedzeniach) až nadbytok.
244 nikto nechcel 3 roky? Kedze ju DSZO zaradil az v 1994 tom? Zaujmave ze neskoncila v BB, kedze tam sa rozbiehala doprava.
Reakcia na: Mike #3:
Presne... možno si to vyhľadať v diskusii (júl 2007). Nikde inde ako na tomto webe sa táto skratka ani nepoužívala.
Je fakt, že pojem GVTD sa tu vo fóre objavoval dosť často. Ale zoči voči AVTD ja som myslel že toto bola Gubalova verzia trolejbusovej dopravy ?
Reakcia na: Valec #1:
Tuším v Šimkoslavovej knihe.
"Generálneho vedenia trolejbusovej dopravy" - to kde si prišiel k tomuto názvu?