Najdlhší autobus sveta je hybrid

Uprostred minulého pracovného týždňa sa jeho prototyp predstavil v Drážďanoch.


Foto © Fraunhofer IVI

V stredu 22. augusta 2012 sa na historickom centre hlavného mesta Saska predstavil prototyp takmer 31 metrov dlhého hybridného autobusu Fraunhofer AutoTram Extra Grand. Tento 30,73-metrový autobus s piatimi nápravami a piatimi dverami dokáže odviezť naraz až 256 cestujúcich. Jeho veľkosť ho tak predurčuje pre BRT systémy (Bus Rapid Transport) hlavne v Ázii a v Južnej Amerike. Má byť čistou a efektívnou alternatívou tam, kde sa neoplatí investovať do električkovej dopravy, ale bežné kĺbové autobusy nestačia.

Samozrejme, riadiť takúto „húsenicu“ po cestách bez pomocníkov nie je žiadna hračka. Vodičovi preto pomáha až štvorica z pätice riadiacich náprav, pričom na pohon slúži iba jediná – druhá náprava. Všetky riadiace nápravy okrem jednej sú totiž kontrolované bezpečným elektrohydraulickým pohonným systémom. Vďaka tomu by mal byť údajne rovnako ľahko manévrovateľný, ako bežný 12-metrový mestský autobus a to rovnako dopredu i dozadu. Tento autobus však nie je výnimočný iba svojou dĺžkou, myslí totiž aj na životné prostredie. Na jeho pohon totiž okrem naftového motora slúži lítium-iónová batéria. Pri čisto elektrickej prevádzke však dokáže tento dlhý hybridný autobus prejsť len 8 kilometrov. Pri tom je autobus vybavený nie len klimatizáciou kabíny vodiča, ale celovozidlovou klimatizáciou, ktorá dokáže automaticky kontrolovať teplotu v interiéri a podľa toho prispôsobiť svoj výkon.

Tento autobus bol vyvinutý a vyrobený vďaka podpore výskumného programu „Innovative Regionale Wachstumskerne“ (v preklade „Inovatívne regionálne centrum rastu“) iniciovanom Nemeckým federálnym ministerstvom pre školstvo a výskum. AutoTram technológia je založená na koncepcii vozidla vyvíjaného v spoločnosti Fraunhofer IVI, kombinujúceho výhody železničných (resp. električkových) a cestných dopravných systémov. Koncept bol pôvodne určený len pre výskumné účely, jeho vývoj však zašiel dnes zašiel tak ďaleko, že už jeho možné aplikovať v praxi. Toto inovatívne vozidlo mestskej verejnej dopravy bolo vytvorené pri spoločnom výskume s Inštitútom pre elektrickú energiu, Technickou univerzitou v Drážďanoch a spoločnosťou Wittur Electric Drive GmbH, ktorí mali na starosti rozvoj vysokoefektívnych pohonných jednotiek, rovnako ako drážďanská spoločnosť M&P motion, control and power electronics GmbH, ktorá prispela silovou elektronikou, vozidlovým počítačom a superkondenzátormi. Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB, drážďanský dopravný podnik) bol zodpovedný za poradenstvo v oblasti dopravy a dopravných vied. AutoTram Extra Grand bol skonštruovaný výrobcom autobusov Göppel Bus GmbH z Durínska (Thüringen) a  následne schválený v typových skúškach podľa DEKRA.

AutoTram Extra Grand nie je dnes len najdlhším autobusom na svete, ale prezentuje ďalšiu orientáciu rozvoja systémov verejnej dopravy vo veľkých mestských oblastiach v budúcnosti.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: colorec #1:
Hnaná je určite iba jedna, aspoň tak to vyplýva z tlačovej správy. A či majú aspoň niektoré z náprav vlastné elektromotory, to netuším... O ich počte alebo umiestnení som nenašiel žiadnu zmienku.

Každopádne, viac info v DE / EN na http://www.autotram.info/ . ?
Len jedna hnaná náprava? To ako fakt? Nemajú tie ostatné aspoň vlastné elektromotory?