Košice ovládla trolejbusová nostalgia

Košický trolejbusový deň zaujal Košičanov i dopravných nadšencov z celej Európy.

V sobotu 22. júna 2019 zorganizoval časopis Československý dopravák v spolupráci s DPMK Košický trolejbusový deň. Cieľom podujatia bolo pripomenúť si časy, kedy sa ulicami Košíc deň čo deň preháňali trolejbusy, poukázať na absolútnu nezmyselnosť "dočasného zastavenia" trolejbusovej dopravy v Košiciach 31. januára 2015 a predovšetkým podporiť obnovenie trolejbusovej dopravy v plnom rozsahu.

Na linku 70, ktorá bola prvou trolejbusovou linkou v meste, boli vypravené všetky tri aktuálne prevádzkyschopné trolejbusy v Košiciach - vozidlo Škoda 14TrM #2003 a. k. a. Dobrý trolejbus, vozidlo Škoda 15Tr #1001 a predovšetkým vozidlo Škoda 15Tr #1000 a. k. a. Československý trolejbus, ktoré malo v tento deň svoju slovenskú premiéru. Vozidlo pôvodne prevádzkoval Dopravný podnik miest Chomutova a Jirkova pod #014, potom ho odkúpil časopis Československý dopravák pre podujatie Rozlúčka s trolejbusmi 14Tr v Opave a nakoniec ho po tom, ako ho dopravní nadšenci v Ostrave uviedli do stavu pripomínajúceho košické trolejbusy v začiatkoch ich prevádzky, prenajal bez časového obmedzenia košickému dopravnému podniku za symbolické euro.

Záujemcovia mali tiež možnosť pozrieť si trolejbusový cintorín v električkovej vozovni na Bardejovskej ulici. Neveselý pohľad na schátrané odstavené trolejbusy ukázal, čo spôsobilo dlhodobé podfinancovanie trolejbusovej dopravy a následne nekompetentné politické rozhodnutie. Na toto miesto ich prepravili historické električky Tatra T1 a T2 i prevádzkové električky Tatra T6A5, KT8D5 a Pragoimex VarioLF na dvoch mimoriadnych linkách - od železničnej stanice a z Havlíčkovej. Do trolejbusovej vozovne a k detskej železnici premávali na mimoriadnej linke historické autobusy Škoda 706 RTO a Ikarus 280 s prevádzkovým autobusom Solaris Urbino 12.

Pre záujemcov o zhotovenie nočných fotografií bola na záver pripravená nočná fotojazda trolejbusom #1001.

Košický trolejbusový deň prilákal návštevníkov nielen z radov Košičanov, ba ani len z celého bývalého Československa, ale z celej Európy, napríklad Nemecka.

K spusteniu prevádzky trolejbusovej dopravy v plnom rozsahu na celej sieti s modernými vozidlami ešte vedie kľukatá cesta - je potrebné opraviť meniarne, uvoľniť miesto pre odstavovanie trolejbusov a zaobstarať moderné vozidlá trolejbusových dráh. No ak budú všetci kompetentní ťahať za jeden povraz, nie je predstava, že sa podarí dôjsť do jej ciela zahalená hmlou, ale má ostré kontúry. A z Furče na "Kávepéčko", do Myslavy, ale aj v iných lokalitách mesta sa odvezieme nízkopodlažným klimatizovaným trolejbusom na úrovni 21. storočia.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.