Nedostatok vodičov MHD pomôžu vyriešiť vodiči zo zahraničia

Dopravcovia v Bratislave a Bratislavskom kraji ponúkajú čoraz viac benefitov pre nových vodičov.

Dopravný podnik Bratislava (DPB), podobne ako ostatní dopravcovia na Slovensku i v zahraničí, dlhodobo zápasí s nedostatkom profesionálnych vodičov MHD, keďže záujem uchádzačov o túto pozíciu je v súčasnosti nedostatočný. V DPB v súčasnosti pracuje 1452 vodičov MHD, z toho 892 vodičov autobusov, 291 vodičov električiek a 269 vodičov trolejbusov. Podľa dopravného podniku každoročne odíde z rôznych dôvodov približne 200 vodičov, z ktorých časť vie nahradiť novými vodičmi vyškolenými vo vlastnej autoškole, alebo "hotovými" vodičmi prostredníctvom náborov. Dopravnému podniku aktuálne chýba približne 50 vodičov do ideálneho stavu. Časť by mali v najbližšom období pokryť vodiči, ktorých DPB získal v rámci náborových kampaní na Ukrajine. V najbližších rokoch sa očakáva ďalší dopyt po vodičoch autobusov, najmä z dôvodu plánovaných modernizácií električkových tratí, počas ktorých budú električky nahradené autobusmi.

Vodiči z Ukrajiny

Dopravnému podniku sa prostredníctvom agentúr podarilo na Ukrajine nájsť približne 20 - 30 skúsených vodičov s vodičským oprávnením skupiny D a praxou vo väčších mestách. Pre ukrajinských vodičov sa DPB rozhodol aj na základe pozitívnych skúseností od iných dopravcov, ktorí už takýchto vodičov zamestnávajú. V súčasnosti prebieha náročný proces pre vybavenie povolení na pobyt a prácu na Slovensku pre týchto vodičov. Taktiež sa zabezpečuje jazykový preklad prevádzkových predpisov. DPB očakáva, že prví vodiči by mali byť nasadení na linky bratislavskej MHD od septembra tohto roka. Do konca roka by ich počet mal ešte vzrásť. Ukrajinskí vodiči absolvujú aj základný kurz slovenského jazyka, aby sa vedeli v prípade potreby dohovoriť s cestujúcou verejnosťou.

V súčasnosti už v DPB pracuje približne 30 zahraničných vodičov, ktorí však nastúpili individuálne. Podľa slov DPB ide napr. o vodičov zo Srbska, Ukrajiny, Maroka či Poľska.

Nedostatok vodičov pociťujú aj cestujúci

Podľa DPB sa i napriek chýbajúcim vodičom darí dlhodobo udržiavať plnú vypravenosť spojov na linky MHD. Podľa skúseností z dennej výpravy však predsa len sú niektoré spoje z dôvodu nedostatku vodičov nevypravené. Napr. v uplynulú sobotu 14.7.2018 chýbali vodiči pre 4 popoludňajšie služby a niektoré záložné vozidlá. V iných dňoch sa neobsadené služby podarí nahradiť záložnými autobusmi, ako napríklad v pondelok 16.7.2018. V takom prípade však záložné autobusy nemôžu plniť svoju úlohu, teda nahradenie pokazených vozidiel.

Pre nedostatok vodičov sa taktiež predlžujú intervaly na niektorých linkách. Od začiatku prázdnin boli predĺžené intervaly počas prázdnin na linkách 70 78 a 87, od 16. júla si cestujúci dlhšie počkajú na autobusy linky 50 a od 21. júla sa redukuje cyklobusová linka 129 z 20-minútového na 40-minútový interval.

Benefity pre nových vodičov

Dopravcovia sa snažia získať nových vodičov prostredníctvom rôznych náborových dní a poskytovaním najrôznejších benefitov pre uchádzačov. Dopravný podnik Bratislava pripravuje náborový deň vo štvrtok 26. júla. Novým vodičom ponúka náborový príspevok 3000 € pre "hotových" vodičov po odjazdení určitého objemu hodín, alebo 1500 € + bezplatne kurz v autoškole pre záujemcov bez potrebného vodičského oprávnenia. Medzi ďalšie benefity patrí zvýhodnené cestovné aj pre rodinných príslušníkov vodiča (ročná električenka za 5 €), mimoriadne odmeny za iniciatívny prístup k riešeniu problematiky zabezpečovania výpravy dopravných prostriedkov MHD, finančné odmeny za bezškodovú jazdu, odpracované roky a ďalšie. "Samozrejmosťou je príspevok na stravovanie zamestnancov formou stravovacej karty Ticket Restaurant, ďalej príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie, rôzne sociálne výpomoci zamestnancom zo sociálneho fondu, či periodická starostlivosť o zdravotný stav vodičov MHD," uvádza DPB. Priemerná mzda vodiča MHD v DPB za rok 2017 bola 1253 €, pričom dopravca ponúka nadpriemerný medziročný nárast mzdy (za rok 2017 o 4%).

Zvýšenú potrebu vodičov autobusov v súvislosti s plánovaným posilnením regionálnych autobusov zaznamenáva aj dopravca Slovak Lines. Aj ten organizuje náborové dni pre vodičov a mechanikov autobusov. Slovak Lines v súčasnosti ponúka novým vodičom stabilizačný príspevok vo výške 1350 €, alebo možnosť bezplatného rozšírenia vodičského oprávnenia na skupinu D, hrubý mesačný príjem s nadčasmi od 1500 €, ďalej napr. rôzne odmeny za jazdu bez nehody, pri životnom a pracovnom jubileu a taktiež cestovné výhody pre rodinných príslušníkov.

Dopravcovia zároveň presadzujú zmenu legislatívy, ktorá by umožnila zníženie dolnej vekovej hranice na vydávanie vodičských oprávnení na verejnú prepravu osôb z pôvodných 24 na 21 rokov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jadran #18:
Ďakujem za obsiahlu odpoveď. Zjavne to teda nie je také jednostranné, ako sa zdá z článku.
Reakcia na: Jadran #18:
Pardon, citácia mala byť samozrejme "nehovorím po anglicky ani po nórsky".
Reakcia na: Melange #17:
Ukrajinskí vodiči chodia týždenne (poniektorí aj častejšie) na jazykový kurz. Logicky - nestačí vedieť vypĺňať záznamy, v prípade akejkoľvek mimoriadnosti sa treba vedieť dohodnúť s dispečingom, vedieť im vôbec vysvetliť, o čo ide, prečo majú prestoj. Takisto preto, čo sa v článku píše, aby v prípade poruchy vedel, čo má napísať pre dielňu do knihy vozidla.

Linky jazdia prevažne 57, 66, 67, 79. Nemožno hovoriť o zvýhodňovaní voči slovenským vodičom, pretože na každej prevádzke sa nájde aspoň jedno služobné zadelenie (kolobeh/rozvrh služieb vodičov), ktoré neobsahuje viac ako 2-3 linky, akurát sa tam striedajú rôzne poradia jednotlivých liniek, dokonca dopodnes deň existujú "súkromné" služby, ktoré sú trvale pridelené jednému/dvom vodičom a iný vodič sa tam dostane len v prípade, že "stáli" majú dovolenku, PN, atď. Vodič, ktorý "musí jazdiť na všetkých linkách" (ako sa píše v článku), v DPB prakticky neexistuje. Možno tak vodiči záložákov.

Ešte jedna hláška ma prudko fascinuje v tom článku. Nepoznajú jazyk a neovládajú mesto. Ku znalosti jazyka by som dodal len jav spred pár rokov z istého mesta z Nórska - tamojší dopravný podnik v najväčšom nedostatku vodičov tiež prijal nemálo zamestnancov z Európy, ktorí počas svojej služby mali vyvesené na kabíne vodiča "nehovorím po slovensky ani po nórsky".
Ku poznaniu mesta - nech mi títo "mýtingovci" ukážu jedného vodiča (tiež ich nie je málo v DPB), ktorý príde do Bratislavy za prácou zo stredného či východného Slovenska, a hneď z fleku ovládal celé mesto od Uhlísk cez Pieskový hon až po Podkerepušky. Stavím sa o kilo, že minimálne jeden "mýtingovec" by sa medzi nimi našiel, ktorého týždeň po zácviku museli dispečeri naháňať niekde v Stupave a cúvať ho z jednosmerky, lebo jaksi zablúdil. Hlavne, že teraz drží prednášku médiám o tom, aký je on chudák beusák diskriminovaný.

Ale podstatné je, že stále majú na čo ****vať, no.
Čo je pravdy na tomto článku?
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/485114-ukrajinski-soferi-maju-vyhody-tvrdia-nasi/

Údajne majú ukrajinskí vodiči jazdiť iba na štyroch linkách (ktorých?), nevedieť po slovensky a vypĺňať záznamy vo svojom jazyku.
Reakcia na: ratataj #12:
Čo sa týka tých potvrdení, tak je to minimálne u nás na porážku. Normálne krížová kontrola, až má človek pocit, že má príjmy o ktorých ani sám nevie. Obdivujem ale jednu vec na systéme, že hoci je všetko elektronicky, tak sa nabeháš rovnako, ako nie aj viac, a úradníkov je rovnako, ak nie aj viac, pretože všetko musí byť aj tak v tlačenej forme (každý duševne zdravý človek vie, že predsa len elektronická forma je pre šikovných hackerov prístupná a pod.) a ešte potrebuješ mančaft ITčkárov na uvedenie systému do praxe, čo pri vychytávaní múch na Slovensku trvá aj roky, potom aj tak potrebuješ podporu a údržbu systému a v konečnom dôsledku celý systém stojí ešte viac, príp. padá a trvá dlhšie, pretože sa objedná SW kde sa musí úradník preklikávať cez 60-70% obsahu, ktorý nepoužije, príp. ofajčí ho inak po svojom, kde si vyplnia/zafajknú bars čo, aby ich systém pustil ďalej. Veľmi by ma zaujímalo ako túto idio-byro-kraciu zvládajú v ČR alebo v Rakúsku.

Ohľadom tej matematiky, tak Cargo lákalo nedávno ľudí do non-stop prevádzky na tri pozície disponent, kalkulant a ešte niečo podobné kde beháš okolo vozňov v non-stop prevádzke a núkali 620 brutto myslím v regióne BA. Keby rozmýšľali a spojili to dvoch pozícií tak mohli tých 1860 brutto rozdeliť na 930, čo by už bol slušny peniaz. Nuž ak ani na takomto príklade to nezaberá tam kde má, tak je nadovšetko jasné, že je todržané úmyselne a niekto za držanie tohoto stavu dostáva priplatené aj.
Treba dať veľké klbové autobusy a znížiť intervaly spojov a potom bude stačiť menej vodičov a na električky treba dať tri vozne ako v Maďarsku a znížiť intervaly a bude stačiť aj súčasný počet vodičov.Jednoduché ,že.
Reakcia na: ratataj #12:
No treba sa pozrieť na veci, o ktorých píšeš v úvode, že kde majú svoj pôvod. U nás sa liberalizácia prave toho lukratívneho sektora začala ako inak strmhlav a bez toho, žeby sa u štátneho nákladného dopravcu zarazil ten chorý socializmus a rodinkárstvo. Ponechalo sa to a tak krásne vznikli dopravcovia, ktorých vedenie by aj s ich koňom v predstavenstve alebo v čele odboru, sekcie, úseku, oddelenia v právnom štáte zabásli. Konkrétne napr. taký Lokorail na čele s duom Bajužík-Melník, ktorým kryje zadky ich kamarát Hopta v predstavenstve Carga, do toho ešte Lokorailu kryje chrbát aj mafia Budamar, ktorá je previazaná so Smerom a ešte úspešne vyžierajú Cargo cez Bulk Transshipment Slovakia. Potom ďaľsia "súťažiaca" špedička Railtrans International, ktorá z "nenazdajky" má monopol pomaly na vlaky pre Enviral a Slovnaft, dokonca externe vozia aj pre Cargo. Isto sa na túto zlatú baňu veľmi nadreli, najmä keď majú v RTI interes tie isté osoby čo aj v tých továrňach a sice zas Smerácka hnida Sabol a potom maďarský mafián Világi. A dalo by sa bezrizikovom podnikaní väčšiny "súkromných" špedičiek u nás písať hodiny. U nás aj tých pár stoviek km výkonov, čo znamená jeden ucelený vlak denne sa podarilo priam zázračným spôsobom vytunelovať, príp. aspoň uviesť Cargo do umelej neschopnosti zámerne nastavenými mizernými platmiz kedy prichádza o potrebný prevádzkový personál a nemá mladú krv. To, že je v Cargu zhruba 3x toľko odborov, úsekov, sekcií a oddelení a zhruba 20-25% kancelárskeho aparátu je tam zbytočná je pravda, ale he pravda aj to, že tí istí, čo tento stav udržujú sú takí chrapúni, že v momente nástupu k súkromníkovi by to prestali obhajovať. Ba naopak, tam zamestnancov žmýkajú čo to dá. Nehovorím, že paušálne všetci a rovnako, ale mám info aký je mrdník kde. U Carga to má čas, u súkromníka rýchlo rýchlo a bohužiaľ, čo sa týka bezpečnosti, tak je to práve na jej úkor, pričom morálka ide bokom a MDV aj Dráhový úrad to tolerujú a ako nesvojprávni sa prizrerajú tomu ako rušňovodiči makajú aj 200 hod. mesačne, ako jazdia chlapi vo veku po 62 rokoch, elektronické sledovanie fondu prac času správcom infraštruktúry netreba a otázny je neraz aj stav vozňov (lahôdka sú vozne 3-6 mesiacov bez papierov, a jedna maštaľ v Šuranoch, ktorá ich dáva na počkanie). Prečo asi pozastavili nášmu slovenskému CRW platnosť licencie v Maďarsku, kde sú partnerom pre RTI a Lokorail a vozia relácie pre MOL, najmä do Rumunska? Opakované porušovania drážnej legislatívy, fondu prac. času, technického stavu vozňov, nedodržiavanie normatívov (obľúbená činnosť, keď si dopravca nahlási o 200-300 ton menej ako má v skutočnosti na háku). Len taká šteklivá otázka na záver: Kde poctivo a hoci i len slušne zarábajúci človek, ktorý nekradne dokáže kúpiť lokomotívu hoci i len jazdenú 181/182 od ČDC, alebo 183 od ZSSKC, alebo ako príde k nájmu vozňov za utajenú cenu každý mesiac so zárukou?! Hmmm ...

Jednoducho sme tu zakorenili systém štýlom, ideme preplávať kanál La Manche ale neučili sme sa ani len v malom bazéne plávať ...
Reakcia na: falaise #11:
Hlavne, že dokážeš myšlienkovo konzistentne pľuvať na súkromníkov, ktorí platíš rušňovodičom dvě tisícky 😃.
Ono u firiem ako ZSSK, ZSSK Cargo , ale aj DPB je to aj o tom, že je tam prezamestnanosť na niektorých pozíciách a nízka produktivita práce. Stačí sa prísť pozrieť do DNV, koľko ľudí potrebuje Cargo na to, aby stiahlo vagóny z VW a zložilo z toho vlak, a koľko ľudí na tú istú činnoť potrebuje súkromník. Jednoduchá matematika, ak - vymyslím si číslo - povedzme 1000e za jeden vlak budem deliť medzi 6 ľudí a dvoch ľudí, kto zarobí viac?
Podobne DPB. Len jeden príklad : Keď som bral hypotéku, a potreboval som potvrdenie o príjme pre banku, tak som musel prejsť presne 5 kancelárii. V každej sedela jedna pani, ktorá na tej istej žiadosti niečo odfajkla alebo opečiatkovala alebo dopísala nejaké číslo, pričom všetky údaje mala k dispozícii už pani v prvých dverách ( mzdová učtáreň ).

Druhá vec je, že to nie je len o peniazoch, ale aj pracovných podmienkach. Vstávať o druhej ráno na dennú, chodiť domov o druhej v noci po poobednej, do toho premávka, cestujúci, ktorí majú vodiča za odpad a podľa toho sa aj správajú, do toho stažnosti ( cestujúci má vždy pravdu, ak náhodou nemá, tak predsa len má ... ). Ja som bol v DPB s platom spokojný, 10 rokov. Ale dostal som sa do štádia, vplyvom spomenutých veci,že ma cestujúci vytáčali už len tým že stáli na zastávke a jednoducho bolo treba zmenu, lebo už to nešlo, už toho stresu bolo priveľa. Teraz mám podstatne nižší plat, ale kľud v práci, a hoci som jazdil lebo ma to bavil,. tak momentálne by som sa nevrátil do DPB, ani keby ponúkli 2000 čistého.
A čo keby sa konečne zodpovední zamysleli, že prečo je nedostatok šoférov a rušňovodičov, a celkovo ľudí na prevádzkových pozíciách?! Žeby preto, že je to platovo ohodnotené pod úroveň akú si to vyberá daň na zdraví a osobnom živote?! Namiesto toho sem navláčime ukrajincov, rumunov a srbov. Nemám voči bratským slovanským národom zášť, skôr naopak ale aby sa sem tlačili a znižovali tak tlak na zamestnávateľov aby tu ľudia slušne zarobili je dosť zlé, no je to aj vizitka tých chrapúňov v manažérskych pozíciách čo ich naberajú, pričom sebe vyplácajú štedré polročné odmeny vo výške niekoľko desiatok tisíc eur. Keď som nedávno videl, že ZSSK ponúka 569 eur brutto v skúšobnej a 614 eur brutto po skúšobnej vlakvedúcemu, 595 (v skúšobnej) a 670 (po skúšobnej) vozmajstrovi a rušňovodčovi 735 brutto, tak jediné čo ma napadlo, že je to riadne svinstvo od vedenia, ktoré nemá problém vyplácať 2,5 tisíca manažérom podpory, o ktorých nikto nevie čo ani robia a ich prínos pre podnik. Zas na druhej strane, keby dali u ZSSK a Carga solídnejšie platy (nerobime si ilúzie, že by to šlo skokom dorovnať hneď i keď možné to je), tak by sa nekradlo a dosť možno by o personál prišli súkromné špedičky s väzbami na vedenie Carga a riaditeľov odborov, úsekov a sekcií. Celé zlé a na hlavu. Sme na míle ďaleko spravodlivému a férovému systému kde aspoň 20% vecí funguje poctivo.
Reakcia na: 810zssk #9:
Škoda, že Slováci to nenatáčajú/nezverejňujú na internete, verím, že by sa našlo možno ešte viac takéhoto „nebezpečného“ materiálu.
Reakcia na: IBBI #7:
Kto by to bol cakal ze na videach dopravnych nehod budu zachytene najma dopravne nehody.
Reakcia na: IBBI #7:
Skutočne relevantné. A čo si o tom myslí Zem a Vek?
Reakcia na: S499.1023 #6:
Hej, staci pozriet na videa dopr. nehod z Ruska a Ukrajiny na Jutube. 😉
Reakcia na: IBBI #4:
Ty si myslíš, že priemerný Ukrajinec je sprostejší ako priemerný Slovák?
Naopak, Ukrajinec je zvyknutý na onoho drsnejšie podmienky, takže si vie dať pozor.
Reakcia na: IBBI #4:
A preco by malo byt? Na tento pripad snad bolo treba Ukrajinca?
Nedostatok záujemcov o prácu nie je len v doprave, ale aj v celej ekonomike. Nie, že by sa nám tak darilo, ale europolitici tlačia na umelo nízke úrokové sadzby, takže vznikajú aj biznisy a pracovné miesta, ktoré by sa za podmienok voľného trhu neoplatili.

Keď príde k zreálneniu úrokov, tak zamestnancov bude dostatok.
Opravte aj interval 129, meni sa na 40 minutovy, nie 45.
z toho 892 vodičov autobusov, 291 vodičov autobusov a 269 vodičov trolejbusov.

Asi sa myslelo jedno z toho vodičov električiek. 🙂