Ružomberok sa dohodol s dopravcom na predĺženom období poskytovania služieb MHD

Mesto tiež dalo dopravcovi väčšiu voľnosť pri rozhodovaní o zavádzaní zmien v rozsahu poskytovaných služieb.

Mesto Ružomberok zverejnilo dňa 28. októbra 2022 tretí dodatok k zmluve s dopravcom Blaguss Slovakia na poskytovanie služieb mestskej hromadnej dopravy uzavretej v roku 2021. Týmto dodatkom sa menia niektoré ustanovenia zmluvy, ako je výška príspevku poskytovaná dopravcovi z rozpočtu mesta, alebo možnosti zavádzania zmien v organizácii mestskej dopravy.

Hoci mesto už pred Vianocami 2021 avizovalo, že sa s dopravcom dohodlo na obstaraní nových autobusov s hybridným pohonom, táto skutočnosť je zmluvne zakotvená až v spomínanom dodatku. Okrem v minulom roku dohodnutom zvýšení štandardov MHD formou vybavenia všetkých zastávok novým prístreškom a označníkom sa tretím dodatkom štandardy zvyšujú aj zakúpením 8 nových autobusov s hybridným diesel-elektrickým pohonom. Investícia dopravcu do hybridných autobusov umožní predĺžiť zmluvný vzťah s mestom o 50 %, t.j. z pôvodných 10 rokov na 15 rokov (2021 - 2036). Účinnosť predĺženého obdobia nastane po zaradení nových autobusov do prevádzky (zabezpečenie vozidiel sa požaduje do troch rokov od začatia poskytovania služby).

Súčasne sa mesto s dopravcom dohodli, že za vybavenie zastávok prístreškom a označníkom bude mesto dopravcovi platiť 12 tisíc € (alebo 13 tisíc € - rôzne hodnoty v slovnom a číselnom vyjadrení v dodatku) za každý kalendárny rok platnosti zmluvy. Po skončení platnosti zmluvy prejdú tieto zariadenia do majetku mesta. Vybavenie jednej zastávky prístreškom a označníkom podľa dodatku stojí 5 900 €.

Dodatkom sa mení aj cena za 1 tarifný kilometer v zmysle valorizačných pravidiel zmluvy a tým aj výška príspevku pre dopravcu od mesta. Mesto bude dopravcovi uhrádzať zvýšenú zálohu za odjazdené výkony, pričom predpokladaná ročná výška tohto príspevku je po novom 610 tisíc € (pri podpise zmluvy bola predpokladaná výška 420 tisíc €, ktorá však bola pre rok 2021 prvým dodatkom zvýšená na 520 tisíc €). Zvýšený príspevok mesto dopravcovi uhradí spätne od 1.1.2022.

Zmenili sa tiež ustanovenia zmluvy o možných zmenách v MHD. Mestu sa tak môžu ťažšie presadzovať potrebné zmeny v organizácii MHD. Pôvodne malo mesto možnosť jednostranne zmeniť rozsah poskytovaných služieb "v súvislosti so zmenou prepravných potrieb na území mesta Ružomberok, najmä v dôsledku vzniku či zániku školského zariadenia, vzniku alebo zániku pracovných príležitostí, z dôvodov dopravných obmedzení, výluk, uzávierok a obchádzok, zmien dopravných trás, zániku niektorých dopravných spojení či vzniku nových dopravných spojení, zmien štandardov pre poskytovanie pravidelnej mestskej autobusovej dopravy."

Po novom k takémuto jednostrannému nariadeniu zmeny rozsahu služieb zo strany mesta môže prísť len "v súvislosti so zmenou prepravných potrieb na území mesta Ružomberok v dôsledku dopravných obmedzení, výluk, uzávierok a obchádzok, zmeny trasy pozemnej komunikácie." V ostatných prípadoch môže mesto alebo ním poverený koordinátor (napr. v prípade vzniku integrovaného dopravného systému) dopravcovi navrhnúť zmeny v počte a trasách liniek, nadväznostiach medzi linkami, resp. rôznymi druhmi dopravy (napr. MHD - vlak), či zmeny v cestovných poriadkoch a v tarife MHD. Dopravca potom na základe návrhu mesta posúdi navrhované zmeny a ak s nimi bude súhlasiť, je povinný vykonať kroky vedúce k naplneniu týchto zmien. Zavedenie mestom navrhnutých zmien do praxe tak bude závisieť od vôle dopravcu.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Veľa verejných obstarávaní súvisiacich s dopravou končí zle - nielen pri zabezpečovaní mestskej a prímestskej dopravy, ale aj pri stavbe a údržbe dopravnej infraštruktúry (viď diaľnice). Rozmýšľam, kde je chyba, keď v iných štátoch to na podľad funguje oveľa lepšie ako u nás.

Každopádne je dobre, keď sa tieto problémy zverejňujú. Dopravcom a iným dodávateľom to robí zaslúžene negatívnu reklamu. Sklamalo ma aj to, že Blaguss by som pokladal za serióznu firmu.

Otázkou je - a tí čo vidia do vnútra DPB, DPMBB a iných mestských dopravných podnikov, či nie je lepšie mať podnik vo vlastnej réžii, kde má samospráva oveľa väčšie možnosti (dúfam) na ovplyvnenie vzťahu s dopravcom. Videl som to pri mojich početných návštevách v Luxemburgu, kde mesto a štát vlastnia dopravcov poskytujúcich základné služby a tí si "najímajú" (predpokladám cez verejné obstarávanie) subdodávateľov na špecifické výkony (okrajové linky, špičkové výkony a pod.).

Videl som niečo také aj vo Švajčiarsku, kde samosprávou, kantónom alebo konfederáciou vlastnení dopravcovia. Tím, že nie sú v EÚ, federálny parlament nedávno rozhodol, že na všetkých konfederáciou vlastnených tratiach má kvázi monopol SBB-CFF-FFS, ale zároveň im uložil uzatvárať zmluvy s ostatnými dopravcami - napríklad BLS zabezpečuje značnú časť výkonov, ale aj iný dopravcovia premávajú na federálnych tratiach. Takisto v Ženeve alebo Zurichu sa pohybujú po meste iní dopravcovia, ktorí majú zmluvy s tamojšími dopravnými podnikmi na výkony, ktoré by pre základné podniky neboli efektívne.

V Pražskej aglomerácii je množstvo dopravcov, ale nesúťažili na kopletnú dopravu, ale na špecifické linky a oblasti. Tým premávajú aj v meste. Podobne je to vo VOR - verejnej dopravy v okolí Viedne, kde dominujú Wiener Linien a Postbus, ale v značnej miere majú aj tí konkurenciu. A tým pádom sa riziko totálneho krachu dopravy alebo svojvoľného zvyšovania cien znižuje.

Možno nemusíme hľadať riešenie v týchto modeloch, ale v samosprávach samotných, ktorým niekedy na verejnom záujme nezáleží, a hlavne v korupcii. A to je už v rovine politiky, čím nechcem imhd zaťažovať. Ale celkove, ako o týchto problémoch čítam nie som len smutný ale aj naštvatý.

Teda ide o niečo, čomu sa v letectve hovorí mokrý lízing alebo ACMI.
Cize, Blaguss bude MHD prevadzkovat s inymi vozmi za inu cenu a s inymi podmienkami, nez za akych vyhral sutaz, a nejakym sposobom je to uplne v poriadku.
Tato krajina je fakt severny Balkan.