VozidláTrolejbusy › Škoda 25 Tr Irisbus

Škoda 25 Tr Irisbus #704 z prvej série
Škoda 25 Tr Irisbus #710 z poslednej série

Úvod

Kĺbový trolejbus Škoda 25 Tr Irisbus od výrobcu Škoda Electric Plzeň vznikol vstavaním elektrickej výzbroje Škoda do autobusovej karosérie Citelis francúzskeho výrobcu Irisbus. Trolejbusy tohto typu boli prvými, ktoré začali obmieňať staršie vozidlá Škoda 15 Tr z 80. a 90. rokov 20. storočia.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 25 Tr Irisbus 704 2006 2006 2022 1
2. Škoda 25 Tr Irisbus 707 – 708 2007 2007 2023 2
3. Škoda 25 Tr Irisbus 709 – 710 2008 2008 od 2023 2
Spolu 2006 – 2008   5

Technické parametre

Dĺžka 17900 mm (#704, #707 - 708)
18000 mm (#709 - 710)
18400 mm (#704, #707 - 708; so stiahnutými zberačmi)
18500 mm (#709 - 710; so stiahnutými zberačmi)
Šírka 2500 mm
Výška 3460 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5355 mm (1. - 2. náprava)
6575 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 40 + 1
Počet miest na státie 92 / 85 (s invalidným vozíkom / kočíkom)
Celkový počet miest 132 + 1 / 125 + 1 (s invalidným vozíkom / kočíkom)
Pohotovostná hmotnosť 17700 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, založená na IGBT tranzistoroch, s rekuperáciou
Motor Škoda 18ML 3550 K/4, asynchrónny
Výkon motora 240 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 240 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: Renault E 70 XH
stredná: Renault EM 10 A
zadná: ZF AV 132.80, portálová, hnacia

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z plastu. Predný a zadný článok vozidla spojili kĺbom. Na streche predného článku umiestnili komponenty elektrickej výzbroje. Zberače Lekov umiestnili na streche zadného článku. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. Pri tretích a štvrtých dverách je jeden schod z dôvodu vyvýšenia podlahy v zadnom článku. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík a vybavili ho bezpečnostným pásom. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny. Ľahší nástup do vozidla umožnili aj možnosťou naklonenia vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Vetranie interiéru zabezpečili malými výklopnými časťami bočných okien, stropným vetrákom v zadnej časti vozidla a nútenou ventiláciou. Vykurovanie zabezpečili teplovodným kúrením s prietokovým ohrievačom vody. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy R&G.

Prevádzka

Prvý trolejbus tohto typu #704 začal premávať v októbri 2006. V nasledujúcich dvoch rokoch boli do prevádzky uvedené ďalšie štyri takéto trolejbusy. Nasadzované boli na linky obsluhované kĺbovými trolejbusmi (linky 4, 8, 38). Po dodaní posledných trolejbusov Škoda 31 Tr SOR počas jesene 2020 sa trolejbusy Škoda 25 Tr prestali vypravovať do pravidelnej premávky. Následne sa ešte niektoré vozidlá príležitostne objavili v premávke.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol vo februári 2022 vyradený trolejbus #704, ktorý bol odstavený od októbra 2020. Trolejbus bol v lete 2022 predaný českej firme, ktorá ho následne predala do ukrajinského Ternopilu, kam bol trolejbus z Prešova odvezený v júni 2023.

V máji 2023 boli z evidenčného stavu vyradené trolejbusy #707, 708 a 710.

Katalóg vozidiel

704

707 708

709 710

Legenda a štatistika

709nevyradené vozidlo: 1 (20 %)
709odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (20 %)
709odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (20 %)
704vyradené vozidlo: 4 (80 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 0 %, v pondelok až piatok 0 %