VozidláAutobusy › Irisbus Citelis 18M

Irisbus Citelis 18M #357 z 1. série
Irisbus Citelis 18M #370 z 2. série

Úvod

Autobusy Irisbus Citelis 18M prišli do Prešova koncom novembra 2005 ako pokračovanie dodávky nízkopodlažných vozidiel v rámci päťročnej zmluvy so spoločnosťou Karosa. Nahradili tak dodávky pôvodného radu City bus.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus PU09D1 Citelis 18M 357 – 359 2005 2005 od 2023 3
2. Irisbus PU09D1 Citelis 18M 370 2008 2008 1
Spolu 2005 – 2008   4

Technické parametre

Dĺžka 17800 mm (#357 - 359)
17900 mm (#370)
Šírka 2500 mm
Výška 3185 mm (#357 - 359)
2980 mm (#370)
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5355 mm (1. - 2. náprava)
6575 mm (2. - 3. náprava; #357 - 359)
6675 mm (2. - 3. náprava; #370)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 40 + 1
Počet miest na státie 112
Celkový počet miest 152 + 1
Pohotovostná hmotnosť 17780 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Iveco F2BE0682D (Euro 3), preplňovaný radový šesťvalec
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm
Objem motora 7800 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť 79,8 km/h (#357 - 359)
73,9 km/h (#370)
Prevodovka VOITH D 854.3E, automatická 4-stupňová (#357 - 359)
VOITH D 854.5, automatická 4-stupňová (#370)
Riadenie ZF 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia, s dvojitou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z plastu. Predný a zadný článok vozidla spojili kĺbom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2, v časti medzi 1. a 2. dverami 2 + 1. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili béžovými plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri 2. a 3. dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík a vybavili ho bezpečnostným pásom. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny v priestore druhých dverí. Vetranie interiéru zabezpečili malými výklopnými časťami bočných okien (1. séria) / väčšími posuvnými časťami bočných okien (2. séria), stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy R&G Mielec (predný, bočný, zadný a vnútorný displej).

Prevádzka

Pravidelne sa objavujú na všetkých linkách obsluhovaných kĺbovými autobusmi.

Katalóg vozidiel

357 358 359

370

Legenda a štatistika

357nevyradené vozidlo: 3 (75 %)
357odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (50 %)
357odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (25 %)
358vyradené vozidlo: 1 (25 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 13,3 %, v pondelok až piatok 18,2 %