VozidláAutobusy › Solaris Urbino 12

Solaris Urbino 12/II #348
Solaris Urbino 12/III #380

Úvod

V roku 2003 uspel v súťaži na dodávku jedného nízkopodlažného autobusu poľský výrobca Solaris Bus & Coach, Bolechowo a následne dodal jeden autobus Solaris Urbino 12. Po desiatich rokoch firma zvíťazila v tendri, ktorého výsledkom je rámcová dohoda na dodávku do 20 autobusov v rokoch 2013 - 2016. Dodaných bolo napokon len 12 autobusov typu Solaris Urbino 12 III.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 12/II 348 2003 2003 1
2. Solaris Urbino 12/III 377 – 380 2013 2013 4
3. Solaris Urbino 12/III 384 – 386 2013 2013 3
4. Solaris Urbino 12/III 391 – 392 2015 2015 2
5. Solaris Urbino 12/III 394 – 396 2015 2016 3
Spolu 2003 – 2015   13

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2850 mm
Výška s klimatizáciou 3050 mm (2. séria)
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 25 + 1 (1. séria)
29 + 1 (2. séria)
Počet miest na státie 104 (1. séria)
61 + 1 invalidný vozík (2. séria)
Celkový počet miest 129 + 1 (1. séria)
90 + 1 + 1 invalidný vozík (2. séria)
Pohotovostná hmotnosť 10300 kg (1. séria)
10400 - 13000 kg (2. séria)
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor DAF PE183C1, naftový (1. séria)
DAF PR183U1, naftový, preplňovaný, so systémom doplňovania oleja zo samostatnej nádrže (2.-3. séria)
DAF Paccar MX-11, naftový, preplňovaný, so systémom doplňovania oleja zo samostatnej nádrže (4. séria)
Výkon motora 188 kW / 2200 rpm (DAF PR183U1)
Krútiaci moment motora 1050 Nm (DAF PR183U1)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH 864.3E (1. séria)
ZF Ecolife
Riadenie ZF Servocom 8098
Nápravy predná: ZF RL 85 A, tuhá (1. séria)
predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies (2. séria)
zadná: ZF AV 132.80, portálová, hnacia (1. séria)
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou, hnacia (2. séria)
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, bočnice zvonka oplechovali oceľovým plechom. V pravej bočnici osadili troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri 2. dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Motor umiestnili v zadnej časti vozidla, nádrž na naftu osadili pod sedadlami na pravej strane v blízkosti prednej nápravy. Autobus vybavili jednou natáčacou nápravou a zadnou poháňanou nápravou.

Druhá séria je vybavená pre pohodlie vodiča i cestujúcich klimatizačnou jednotkou.

Tretia séria sa odlišuje od druhej iba menšími detailami v interiéri a umiestnením evidenčných čísel.

Štvrtá séria bola dodaná vo vyhotovení s emisnou normou Euro 6, čo zapríčinilo pozmenenie vzhľadu zadného čela.

Piata séria je zhodná so štvrtou.

Úpravy

Autobus #348 bol už pri dodaní vybavený elektronickými transparentmi R&G Mielec. Tie však boli objednané príliš malé, takže po polroku prevádzky boli u dodávateľa vymenené za väčšie.

Prevádzka

Prvý autobus tohto typu sa do prevádzky zaradil 1.9.2003. Spolu s vtedajšími dvoma City busmi sa vypravoval na linky č. 10 a 12, v sobotu a nedeľu aj na linky č. 14 a 19. Úpravou obehov vozidiel sa neskôr nízkopodlažné autobusy objavili aj v pravidelnej víkendovej premávke na linke č. 11.

Po dodávke posledných dvoch City busov v roku 2004 sa pôvodné vozy spočiatku držali tradičných liniek, kým nové sa začali negarantovane objavovať na linkách č. 11 (už aj v pracovný deň), 15, 19 (cez víkendy) a 22. Neskôr sa však všetky nízkopodlažné vozidlá umiestnili do spoločného obehu, takže všetky sa objavujú na linkách č. 10, 11, 12, 14 (len víkendy), 15, 19 (len víkendy), 22 a 43. Dodávka Citelisov v závere roka 2005 potvrdila toto vypravenie, pričom na linke č. 19 sa začali objavovať stabilne aj v pracovných dňoch. V sobotu a nedeľu sa začali objavovať aj na vybraných spojoch liniek č. 18, 23 a 41.

Niekoľko rokov na to sa preradil na trvalé zadelenie "záloha špička".

Vozidlá druhej dodávky sa zaradili do prevádzky počas víkendu 25.-26.5.2013. Jazdia na všetkých linkách obsluhovaných malými autobusmi, avšak Dopravný podnik sa ich snaží zadeľovať najmä na garantovane nízkopodlažné turnusy.

Vozidlá tretej dodávky sa zaradili 17.12.2013. Ich zaradením bolo Dopravnému podniku umožnené obsluhovať všetky linky iba nízkopodlažnými sólo autobusmi.

Vozidlá štvrtej dodávky boli zaradené 6. júla 2015.

Vozidlá piatej dodávky sa zaradili 14. januára 2016.

Katalóg vozidiel

348

377 378 379 380

384 385 386

391 392

394 395 396

Legenda a štatistika

348nevyradené vozidlo: 13 (100 %)
384odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (7,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 73,6 %, v pondelok až piatok 84,6 %

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.