VozidláAutobusy › TAM 272 A 180 M

TAM 272 A 180 M #325 z prvej série
TAM 272 A 180 M #327 z 3. série po oprave s displejmi R&G
TAM 272 A 180 M (po facelifte) #328 z 3. série po oprave s displejmi R&G

Úvod

Začiatkom 1990-tych rokov začal dopravný podnik hľadať autobusy pre obnovu vozového parku, ktoré by spĺňali vtedajšie kritériá kvality a ekologickosti. Riešením boli kĺbové autobusy slovinskej automobilky Tovarna Avtomobilov in motorjev Maribor (neskôr TAM BUS), ktorá vyrábala vhodné autobusy v spolupráci s karosárskou firmou Avtomontaža Ljubljana a v tom čase hľadala nové možnosti odbytu svojich výrobkov. O rok neskôr začali dodávky autobusov typového radu TAM 272 A 180 M, ktoré sa líšíli výkonnejším motorom MAN a konštrukčnými vylepšeniami. Hoci licenčne vyrábaná karoséria autobusu pochádzala z konca 1970-tych rokov (MAN SL 202), napriek tomu po dlhoročnej nadvláde autobusov Karosa radu 700 a Ikarus 280 pôsobil v Prešove moderne a priniesol oživenie do vozového parku. Nevýhodou pre cestujúcich však boli drevené sedadlá, ktoré značne znepríjemňovali cestovanie a rovnako aj vysoká hlučnosť motora.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. TAM 272 A 180 M 325 1993 1993 2006 1
2. TAM 272 A 180 M 326 1994 1994 2011 1
3. TAM 272 A 180 M 327 – 328 1995 1995 2011 2
Spolu 1993 – 1995   4

Technické parametre

Dĺžka 17905 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3020 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 41 + 1
Počet miest na státie 139
Celkový počet miest 180 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14400 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor MAN D 0826 LOH 08, Euro 1, naftový vodou chladený 6-valec
Výkon motora 199 kW / 2500 rpm
Objem motora 6871 cm3
Maximálna rýchlosť 71,5 km/h
Riadenie ZF Servocom 8097, hydraulické
Nápravy predná: TAM PK-66 ZV, tuhá
stredná: TAM PS-115 ZV, tuhá, vlečená
zadná: TAM PG-115-60-3,1 ZV, tuhá, hnacia
Pneumatiky 8,25 x 22,5"

Fotografie

Opis

Článkový trojnápravový autobus samonosnej zváranej konštrukcie z oceľových profilov bol zvonka oplechovaný. Steny a strop interiéru pokrýval svetlý umakart. Veľkou nevýhodou bolo sparťanské usporiadanie priestoru pre cestujúcich, najmä klzké drevené sedadlá. V bočnici umiestnili štvoro dvojdielnych dverí s elektropneumatickým pohonom. Vodič získal priestranné pracovisko s polovicou predných dverí.

Posledné vozidlo #328 bolo dodané v už zmenenom dizajne predného a zadného čela.

Katalóg vozidiel

325

326

327 328

Legenda a štatistika

325vyradené vozidlo: 4 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.