VozidláAutobusy › Karosa B 961

Karosa B 961.1970 #344
Karosa B 961E.1970 #351
Karosa B 961E.1970 #381 po zaradení do premávky
Karosa B 961E.1970 #381 v stave z roku 2019
Karosa B 961E.1970 #383 v stave z roku 2019

Úvod

Kĺbový autobus Karosa B 961E s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 941E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 941E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu ošetrili kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 961.1970 344 – 347 2002 2002 2018 – 2022 4
2. Karosa B 961E.1970 349 – 351 2003 2003 2020 – 2021 3
3. Karosa B 961E.1970 381 – 383 2006 2013 2022 3
Spolu 2002 – 2006   10

Technické parametre

Dĺžka 17590 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (2. - 4. dvere)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 122
Celkový počet miest 167 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14400 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE1682C (Euro 3), radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 210 kW / 2050 rpm (B 961)
213 kW / 2050 rpm (B 961E)
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Voith D 851.3E, trojstupňová, automatická so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
stredná: Detva 11V-1, tuhá, vlečená
zadná: Meritor U 177E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Bočné oplechovanie a okná osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri druhých dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, výklopnými stropnými vetrákmi a piatimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Informovanie cestujúcich zabezpečili pri prvej sérii terčíkovými displejmi R&G Mielec, pri druhej sérii menšími LED displejmi od rovnakej firmy. Autobusy dodali v prešovskom mestskom nátere.

Tretia dodávka sú autobusy pôvodom zo SAD Zvolen (MHD Banská Bystrica). Do Prešova boli dodané v tamojšom nátere pôvodného dopravcu.

Úpravy

Vozidlá #381, #382 a #383 prešli postupne od septembra do novembra 2013 prelakovaním do korporátneho náteru Dopravného podniku mesta Prešov.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným autobusom tohto typu bola #347, ktorá dojazdila vo februári 2018 kvôli nevyhovujúcemu technickému stavu.

12. novembra 2018 zachvátil pri jazde na linke 45 vo Veľkom Šariši požiar vozidlo #349. Po požiari ostala poškodená celá motorová časť autobusu a zhorel taktiež interiér. Autobus bol vyradený.

Korózia nosných častí rámu bola dôvodom pre odstavenie autobusu #351 v jeseni 2020 z premávky. Vozidlo je dočasne vyradené z evidencie.

Katalóg vozidiel

344 345 346 347

349 350 351

381 382 383

Legenda a štatistika

344vyradené vozidlo: 10 (100 %)