Trolejbusy na sídlisko Sekčov jazdia už 15 rokov

Trolejbusy na počtom obyvateľov najväčšie prešovské sídlisko - Sekčov, jazdia už pätnásť rokov. Dátumom, ktorý takto výrazne ovplyvnil úroveň obsluhy tejto časti mesta sa stal 22. november 1992.

Po prechodnej stagnácii trolejbusovej dopravy v druhej polovici sedemdesiatych rokov bolo obdobie nasledujúceho desaťročia k trolejbusom štedré. Popri obnove vozidlového parku vozidlami nových typov (prvýkrát v histórii aj kĺbových) bolo masívne investované aj do rozširovania tohto druhu dopravy, ktorý sa mal opätovne stať nosným základom prešovskej mestskej hromadnej dopravy.

Po sprevádzkovaní trolejbusovej trate na Sídlisko III v roku 1985 sa začala prvá etapa výstavby zázemia a samotnej trolejbusovej dráhy na sídlisko Sekčov. Do roku 1990 sa predpokladalo vybudovanie dvojstopej trate po ul. Arm. gen. Svobodu s odbočnou traťou na konečnú Pod Šalgovíkom. Do dvoch ďalších rokov mali nasledovať ďalšie etapy, ktoré mali priniesť prepojenie Sekčova s trolejbusovou traťou na Bardejovskej ul. (prepojka po MK-2) a následne nové trate na sídlisko Šváby a Petroviansku ul. Do priebehu výstavby negatívne zasiahli už zmenené spoločenské a ekonomické pomery po roku 1989, kedy časť uličnej siete, po ktorej mali trolejbusy jazdiť, nebola nikdy vybudovaná. Vetva na zastávku Pod Šalgovíkom bola dokončená, druhá vetva sa operatívne ukončila na Sibírskej ul., ďalšie etapy sa už nerealizovali.

Obe vetvy novej trolejbusovej trate boli sprevádzkovené od 22. novembra 1992. Na nové úseky vyšli trolejbusy na predĺženej linke 4 Sídlisko III - Hlavná - Pod Šalgovíkom (dovtedy iba Sídlisko III - Žel. stanica), novej linke 8 Sídlisko III - Hlavná - Sibírska a linke 38 Sídlisko III - Obrancov mieru - Sibírska (dovtedy autobusová linka). Zmeny v linkovom vedení autobusov priniesli zmenu trasy linky 32 a zrušenie jej vetvy č. 32/C ako aj celej linky 33. Nanovo sa usporiadali aj trasy nočnej dopravy a Sekčov dostal nočné trolejbusové linky.
V súvislosti s otvorením premávky na tejto trati sa uviedol do prevádzky historicky najvyšší počet trolejbusov zakúpených v jednom roku (17 ks Škoda 15 Tr ev. č. 92 - 108). Na sekčovských linkách jazdili spolu so staršími trolejbusmi tohto typu a trolejbusmi Škoda Sanos. Sólo trolejbusy v dennej prevádzke na Sekčov nikdy nepremávali.

Sprevádzkovanie tejto trate prinieslo nielen zavedenie ekologickej dopravy na najväčšie sídlisko, ale definitívne potvrdilo postavenie trolejbusovej dopravy ako nosného systému MHD, kedy podiel na celkových kilometrických výkonoch po prvý raz prekročil 50%. Pri tejto príležitosti je trochu na mieste vysloviť ľútosť, že aj napriek výraznej modernizácii trolejbusovej dopravy v ostatných rokoch, ostalo otvorenie novej trolejbusovej trate v roku 1992 nateraz posledným. Uvažované bolo pritom s ďalšími možnými rozšíreniami trolejbusovej siete. Spomeňme napríklad už popisované sídlisko Šváby, druhé prepojenie Sekčova s centrom po Rusínskej ul., či zatrolejovanie Táboriska.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.