Dopravný podnik čaká výmena riaditeľa

O funkciu prejavili záujem traja uchádzači, verejné vypočutie kandidátov prebehne už 16. apríla.

Po necelých piatich rokoch čaká post výkonného riaditeľa personálna výmena. Mesto ešte na prelome februára a marca 2024 vyhlásilo výberové konanie na post výkonného riaditeľa Dopravného podniku mesta Prešov. Za posledných 32 rokov došlo k výmene riaditeľa len raz, a to v roku 2019, kedy sa namiesto dlhoročného riaditeľa Petra Janusa stal novým riaditeľom Martin Jaš, niekdajší zástupca riaditeľského postu v susednom Dopravnom podniku mesta Košice.

Podľa slov Mesta bude nový riaditeľ vybraný cez nový transparentný mechanizmus, ktorý má zabezpečiť optimálnejšie fungovanie mestských podnikov. Ako sa na takúto vysokú pozíciu patrí, potenciálni uchádzači museli splniť rôzne požiadavky, ktoré by mali zodpovedať vysokým nárokom, ktoré na nich skrz ich post budú kladené. Za zmienku však stojí, že pri predchádzajúcom výbere výkonného riaditeľa v roku 2019 boli požiadavky značne náročnejšie, od uchádzačov sa podľa dostupných zdrojov vyžadovalo napríklad druhostupňové vysokoškolské vzdelanie iba dopravného, technického alebo ekonomického zamerenia, 5 rokov praxe a 3 roky praxe v riadiacej funkcii, ku ktorej náležalo aspoň 20 podriadených zamestnancov.

Všetci uchádzači musia mať ukončené druhostupňové vysokoškolské vzdelanie akéhokoľvek zamerania minimálne trojročnú riadiacu prax, jazyková zdatnosť sa vyžaduje minimálne na úrovni jedného svetového jazyka. Uchádzači museli okrem preukázania, že spĺňajú základné požiadavky, predstaviť aj rozvojový plán pre dopravný podnik na najbližiše tri roky. Ponúkaná odmena za túto funkciu sa má pohybovať v rozmedzí od 2 300 € do 2 800 € brutto.

Do výberového konania sa prihlásili celkom traja kandidáti, pričom súčasný výkonný riaditeľ v zozname uchádzačov nefiguruje. Nižšie uvádzame študijnú a profesnú minulosť všetkých kandidátov (v abecednom poradí podľa priezviska) spolu s ich víziou rozvoja DPMP na požadované obdobie. Kompletné znenie vízie kandidátov je k dispozícii na webe mesta Prešov, texty prešli korekciou. Verejné vypočutie kandidátov je možné sledovať na YouTube v utorok 16. apríla 2024 od 12:00.

Ing. Peter Janus, MBA

Ing. Juraj Kováč

Ing. Pavol Štec


Ing. Peter Janus, MBA

VZDELANIE

  • vysokoškolské vzdelanie strojníckeho zamerania,
    • odbor Prevádzka a údržba dráhových vozidiel,
    • titul Ing.,
  • doplňujúce manažérske vzdelanie,
    • titul MBA.

PRACOVNÉ SKÚSENOSTI

  • 1992 - 2019 výkonný riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov

VÍZIA ROZVOJA

V celej spoločnosti je dynamický rozvoj garantovaný tým, že schopnosť premiestňovať sa z miesta na miesto je umožňovaná každému členovi komunity podľa jeho potrieb. Pre uspokojenie dopravných potrieb obyvateľov mesta Prešov a priľahlých aglomerácií je potrebné ďalšie skvalitňovanie služieb  Dopravného podniku mesta Prešov, a.s., (DPMP). Ten stojí pred výzvami, ktoré prichádzajú  s rastúcimi požiadavkami na ekologickú udržateľnosť, efektivitu a dostupnosť mestskej hromadnej  dopravy (MHD). Podstatným predpokladom pre fungovanie a rozvoj DPMP sú požiadavky objednávateľov na výkony MHD vo verejnom záujme. Tieto sú definované v zmluvách o zabezpečovaní dopravných služieb MHD uzavretých s mestom Prešov, obsluhovanými obcami a Prešovským samosprávnym krajom. Kľúčovou je tiež spoluúčasť na budovaní integrovaného dopravného systému (IDS).

Využitie zdrojov z fondov poskytovaných EU a štátnym rozpočtom SR na podporu projektov v oblasti MHD predstavuje ďalšiu možnosť rozvoja v dopravnom systéme zabezpečujúcom obslužnosť územia MHD. Tieto zdroje môžu umožniť rozvoj pri nákupe dopravnej techniky, nových alternatívnych a ekologických vozidiel, technickej infraštruktúry a zázemia pre MHD v súlade s vyhlasovanými výzvami podľa pravidiel EU ajednotlivých operačných programov.

1 Dopravné služby MHD 
Dlhoročné poznatky a skúsenosti v MHD jednoznačne ukazujú, že cestujúci, ktorý prestane využívať jej služby, si nájde iný spôsob dopravy (pešia chôdza, bicykel, kolobežka, motorové vozidlo). Takého strateného zákazníka získať naspäť je veľmi ťažké. 

  2019 2020 2021 2022 2023
Výkony MHD v mil. kilometroch 5,020 4,533 4,653 4,455 4,594

Rozpočet mesta Prešov na rok 2024 má v pláne výkony MHD 5,2 mil. km. Plán DPMP predložený mestu Prešov je 4,68 mil. km. Rozdiel je viac ako 0,5 mil. km, čo je výrazné zníženie výkonov celej MHD v porovnaní so stavom pred pandémiou covidu, teda pred rokom 2020.

Ciele a opatrenia:

  • zvýšenie výkonov MHD v kilometroch minimálne na úroveň pred pandémiou covidu,
  • zvýšenie ponuky služieb MHD, nie obmedzovanie rozsahu výkonov, ktoré môže mať za následok pri nedodržaní Masterplanu vrátenie už použitých finančných prostriedkov EÚ a prostriedkov zo štátneho rozpočtu SR na nákup vozidiel,
  • zvýšenie frekvencie na linkách skracovaním intervalov medzi spojmi v čase dopravných, špičiek, ale aj v čase sedla a voľných dní,
  • stabilizácia cestovných poriadkov, lebo ich neustále zmeny znechucujú cestujúcich a vyháňajú z MHD hlavne plne platiacich cestujúcich, ktorí ju potrebujú využívať denne,
  • zapojenie umelej inteligencie pri tvorbe cestovných poriadkov, obehov vozidiel, zadel'ovania pracovníkov, optimalizácii dopravných trás, nadväznosti spojov pri prestupoch na linkách, plánovania nových trás liniek a ďalších činností,
  • zavádzanie operatívnej MHD ako druhu verejnej dopravy na vyžiadanie,
  • zjednodušenie platieb za služby MHD (platba kartou, mobilným telefónom, smart hodinkami atď.),
  • urýchlené spustenie systému oznamovania zastávok pre nevidiacich na zastávkach MHD a nákupu cestovných lístkov platobnou kartou priamo vo vozidlách, pretože je súčasťou vozidiel dodaných a financovaných zo zdrojov EÚ a doposiaľ nefunguje,
  • primeraná vyvážená tarifuá politika s ohľadom na sociálny aspekt ceny cestovného pre cestujúcich a možnosti rozpočtov objednávateľov výkonov MHD vo verejnom záujme,
  • zlepšenie informácií pre cestujúcich vo vozidlách, na zastávkach a nástupištiach MHD a v online priestore. 

2 Ľudské zdroje

Spoľahliví, profesionálni, kvalitní a spokojní zamestnanci sú najväčším kapitálom firmy. Môžeme disponovať novou modernou technikou, vozidlami aj špičkovými technológiami, ak ich nemá kto dostatočne kvalitne a spoľahlivo obsluhovať, profesionálne udržiavať, opravovať a koordinovať, sú pre fungovanie a rozvoj nevyužiteľné. 

Ciele a opatrenia:

  • zabezpečenie dostatočného počtu kvalifikovaného a motivovaného personálu,
  • využitie motivačných náborových metód aj alternatívnych spôsobov zamestnávania na personálne nedostatočne obsadených pozíciách,
  • zlepšenie pracovných podmienok a spokojnosti zamestnancov prostredníctvom revízie pracovných zmlúv a zlepšenia sociálnych benefitov,
  • zvýšenie motivácie a lojality zamestnancov poskytnutím konkurencieschopných miezd, odmien a benefitov,
  • vytvorenie nového pružného mzdového poriadku v oblasti motivácie zamestnancov, nutná je spolupráca s odborovou organizáciou,
  • kontinuálne vzdelávanie vodičov a technického personálu, vrátane školení o ekologickej jazde a obsluhe nových technológií,
  • pre zdravie a bezpečnosť na pracoviskách realizovať programy na podporu duševného a fyzického zdravia zamestnancov, vrátane flexibilných pracovných modelov, welnes programov a zlepšenia pracovných podmienok,
  • zlepšenie komunikácie a firemnej kultúry vo vnútri akciovej spoločnosti pre sociálnu a ekonomickú udržateľnosť, ako aj spoločenskú zodpovednosť podniku voči svojim zamestnancom a komunite,
  • požadovať na všetkých pracoviskách firmy odbornosť, profesionalitu a slušnosť. 

3 Ekonomika prevádzky

Zvyšovanie ziskovosti DPMP je možné realizovať v zmluvách o dopravných službách vo verejnom záujme, v súlade so zákonom o verejnej osobnej doprave, kde sa zadefinuje primeraný zisk, ktorý bude súčasťou úhrady od objednávateľov. Rozpočet mesta na rok 2024 plánuje v MHD 5,2 mil. km a úhradu 5,060 mil. €, DPMP plánuje 4,68 mil. km a od mesta žiada 9,142 mil. €. Pre rozvojový plán je potrebné zosúladiť tieto nezrovnalosti. V pláne, ktorý predložil mestu DPMP sú ďalšie nejasnosti, kde finančný plán uvádza údaje plánu 2022, zmeny a plánu 2023 namiesto skutočností za tieto roky.

4 Technická základňa

Rozvoj DPMP musí sledovať ekologický dopad na životné prostredie a tento dopad minimalizovať. Samotná MHD môže redukovať záťaž na životné prostredie v prípade, ak ponúkne ekologickejšiu dopravu oproti individuálnemu motorizmu. Pre zabezpečenie MHD je potrebné obstarávať najnovšie vozidlá technicky spÍňajúce ekologické požiadavky od ich výroby až po likvidáciu po ukončení životnosti. 

Obslužnosť územia je približne na 50 % realizovaná nezávislou dieselovou trakciou a na 50 % závislou elektrickou dráhovou trolejbusovou trakciou. Z pohľadu prevádzkových rizík je zraniteľnejšou závislá elektrická trolejbusová trakcia, kde môžu vzniknúť poruchy a výpadky v dodávkach elektrickej energie a na pevných trakčných zariadeniach. Z týchto dôvodov je nutné zabezpečit' dostatočný počet vozidiel MHD na nezávislý dieselový pohon, pre zaistenie adekvátnej náhrady dopravných kapacít pre prepravu cestujúcich. 

Vozidlá MHD - Rozvoj v akciovej spoločnosti formou obstarania nových dopravných prostriedkov je nutné zabezpečovať vo všetkých vel'kostných variantoch vozidiel podľa obsaditeľnosti, ktoré sú používané v službách MHD (kÍbové, štandardné, midibusy a minibusy). Štandardom musí 
byť znížená podlaha a nástupná hrana pre cestujúcich pre uľahčené nastupovanie a vystupovanie aj telesne znevýhodnených cestujúcich. Vozidlá musia byť vybavené modernými informačnými a odbavovacími systémami aj pre cestujúcich telesne, zrakovo a sluchovo postihnutých, kompatibilnými so zariadeniami v celej sieti MHD resp. IDS. 

Pre prevádzku a rozvoj je potrebné zabezpečovať obstarávanie týchto vozidiel: 

  • autobusy s klasickým dieselovým pohonom splňajúce ekologické požiadavky noriem pre prevádzku cestných motorových vozidiel,
  • autobusy s pohonom hybridným v kombinácii dieselový motor a elektromotor poháňaný akumulátorom elektrickej energie dobíjaným rekuperáciou pri brzdení,
  • elektrobusy využívajúce ako zdroj energie akumulátory elektrickej energie,
  • trolejbusy prevádzkované na nosných linkách MHD,
  • parciálne trolejbusy využívajúce trolejbusovú dráhu, alebo nezávislý pohon akumulátorovými batériami dobíjanými pri jazde pod elektrickým trolejovým vedením.

Technická infraštruktúra - Zabezpečenie infraštruktúry pre dráhovú trolejbusovú dopravu je nutné riešiť postupnými rekonštrukciami. Pri obnove a ďalšom rozvoji dráhovej trolejbusovej dopravy je možné uvažovať so zdrojmi z eurofondov, na rekonštrukcie súčasných tratí a meniamí, resp. na výstavbu nových úsekov trolejbusovej dráhy v súlade so spracovaným Masterplanom. Opravárenské dielne pre servis, údržbu a opravy vozidiel MHD je potrebné postupne rekonštruovať a technicky vybavovať pre nové typy vozidiel. Pri rekonštrukciách zohľadňovať ako prevádzkové potreby, tak aj energetické a enviromentálne požiadavky. 

Zázemie - Táto oblasť zahŕňa administratívne, pomocné a obslužné činnosti. Predaj cestovných lístkov v predajniach a automatoch na predaj lístkov, ktoré sú rozmiestnené v celej sieti MHD. Konečné zastávky so sociálnymi zariadeniami pre vodičov, kde bude nutné zabezpečiť možnosť prístupu do 
sociálneho zariadenia aspoň na jednej konečnej zastávke každej linky obsluhovanej MHD. Pre udržanie mobility v meste Prešov a zachovanie priaznivého prostredia pre život je bezpodmienečne nutné udržať a rozvíjať spoľahlivý, zrozumiteľný a bezpečný systém MHD. Pri neriešení tejto problematiky sa mesto Prešov čoraz viacej dostáva do začarovaného kruhu miest. 


Ing. Juraj Kováč

VZDELANIE

  • vysokoškolské vzdelanie technického zamerania,
    • odbor Priemyselné inžinierstvo
    • titul Ing.,
    • titul Bc. získaný v odbore Informatizácia firemných a verejnosprávnych činností.

PRACOVNÉ SKÚSENOSTI

  • 1991 - 2021 Policajný zbor SR, majetková kriminalita a ekonomická trestná činnosť

VÍZIA ROZVOJA

V rámci rozvojového plánu hneď na jeho začiatku musím uviesť, že prezentovať koncepciu rozvoja obchodnej spoločnosti na troch stranách formátu A4 je nemožné a každé z navrhovaných opatrení by bolo potrebné rozpracovať prinajmenšom na niekoľko desiatok strán s vyčíslením ekonomických dopadov a požiadaviek na realizáciu navrhnutého opatrenia. Niektoré z opatrení sa dajú vykonať komunikáciou so zamestnancami a vysvetlením myšlienky toho-ktorého opatrenia. 

V prvom rade musím uviesť, že obchodná spoločnosť Dopravný podnik mesta Prešov, a. s. je aspoň podľa predloženej účtovnej závierky v zisku, aj keď v menšom oproti predchádzajúcemu obdobiu. 

V rámci môjho návrhu rozvoja spoločnosti navrhujem:

  • Ľudské zdroje: 
    • získať nových vodičov, pričom pri pohovoroch s uchádzačmi sa sústrediť nielen na požiadavky samotného dopravného podniku, ale aj na požiadavky (a ich reálnosť) samotných uchádzačov,
    • vytvoriť podmienky pre uchádzačov tak, aby dali prednosť práve DPMP a.s., pretože nedostatok vodičov skupín C a D je na pracovnom trhu enormný,
      • v danom prípade sa jedná o vodičov autobusov a trolejbusov, pretože bez zamestnancov v nosnej činnosti DPMP a.s. nedôjde k žiadnemu rozvoju podniku postupným znižovaním počtu vodičov,
      • bude oklieštené aj samotné poskytovanie služieb dopravy obyvateľstva vo verejnom záujme - MHD,
      • už teraz chýba ~26 vodičov, čo  samozrejme spôsobuje preťaženosť vodičov, ktorí sú ešte ochotný pracovať,
    • ďalším problémom je obmedzenie jednotlivých liniek MHD, čo v neposlednom rade spôsobuje nespokojnosť 
      zákazníkov (obyvateľov a návštevníkov mesta Prešov) a má to vplyv aj na hospodárenie spoločnosti,
    • získať nielen vodičov, ale aj automechanikov do údržby, pretože pri priemernom veku autobuso cca 10 rokov je nevyhnutné zvýšiť počet automechanikov, kde pri existujúcom počte 57 autobusov vychádza na jedného automechanika 4,3 autobusu na údržbu, resp. opravy, na prešovskom Úrade práce je evidovaných 15 806 ľudí pripravených nastúpiť do práce,
    • v rámci získavania nových zamestnancov by som sa orientoval aj na spoluprácu s existujúcimi školami v rámci mesta Prešov, či už sa jedná o stredné, alebo vysoké školy, pretože existuje veľa mladých ľudí často s vynikajúcimi nápadmi a týchto je potrebné podchytiť. 
  • Vymáhanie pohľadávok:
    • z dostupných informácií som zistil, že podnik má pohľadávky vo výške okolo štvrť milióna €, kde je potrebné prehodnotiť spôsob vymáhania týchto pohľadávok, zistiť ako vznikli a vykonať opatrenia k zamedzeniu vzniku nových, hlavne nedobytných pohľadávok, pretože nevymožiteľné pohl'adávky v účtovníctve sú jedna vec, ich možná úhrada zo strany dlžníka druhá.
  • Odpadové hospodárstvo:
    • skúmať možnosti využitia a recyklácie použitých a vyradených náhradných dielov, pneumatík, ako aj ďalších využiteľných častí a súčiastok z vyradených autobusov a trolejbusov. Analyzovať využitie veľkého množstva opotrebovaných olejov v rámci možnosti ich následného druhotného zhodnotenia,
    • skúmať možnosti využitia odpadovej a dažďovej vody pre potreby podniku.
  • Znižovanie energetickej náročnosti:
    • s dôrazom na spotrebu elektrickej energie preskúmať možnosti využitia solárnej energie v rámci podniku,
    • zateplenie budov a ďalšie opatrenia, ktoré by smerovali k zníženiu energetickej náročnosti podniku.
  • Spolupráca v rámci IDS:
    • potreba zapojenia do IDS, no tento systém musí byť funkčný, spoľahlivý a presný. V súčasnosti je z môjho pohľadu dôležité spolupracovať hlavne s SAD Prešov, pretože Železnice Slovenskej republiky (uchádzač má na mysli osobného dopravcu ZSSK, pozn. autora) aj napriek najväčšiemu počtu prepravených osôb, nesplňajú požiadavku presnosti z dôvodu častého meškania vlakov, ktoré je spôsobené 
      obrovským investičným dlhom a preto aj napriek nesporným výhodám v rámci spolupráce nie je možné predpokladať zlepšenie v danej oblasti.
  • Údržba a prevádzkové náklady:
    • zefektívniť údržbu autobusov a trolejbusov s cieľom dosiahnuť, aby tieto po oprave vydržali aspoň určitý počet najazdených kilometrov bez potreby ďalšej opravy,
    • znížiť náklady na nákup tovarov a služieb,
    • prehodnotiť skladové zásoby potrebné k udržateľnosti prevádzkyschopnosti dopravných prostriedkov,
    • v rámci prevádzkových nákladov znížiť energetickú náročnosť budov s dôrazom až na konkrétnu kanceláriu, prípadne pracovné miesto.
  • Nákup:
    • identifikovať, za čo vynakladá podnik najviac finančných prostriedkov a pokúsiť sa znížiť výšku týchto nákladov (prehodnotenie jednotlivých zmlúv),
    • zefektívniť nákup náhradných dielov,
    • zefektívniť nákup pohonných hmôt a to hlavne s jednotlivými dodávateľmi PHM,
    • zefektívniť nákup elektrickej energie pre potreby trolejbusovej dopravy,
    • pokúsiť sa nakúpiť nové vozidlá pre doplnenie existujúceho vozového parku a k tomu využiť hlavne externé zdroje, nové vozidlá by sa nemali kaziť, výrobca poskytuje záruku a teda aspoň v záručnej dobe by pri nových vozidlách nemali vznikať ďalšie náklady. 

Ing. Pavol Štec

VZDELANIE

  • vysokoškolské vzdelanie dopravného zamerania (letectvo),
    • odbor Riadenie leteckej dopravy,
    • titul Ing.

PRACOVNÉ SKÚSENOSTI

  • 2013 - 2022 Východoslovenský onkologický ústav
    • do r. 2015 obchodný manažér, po r. 2015 správca majetku,
  • od 2023 Mestský úrad Prešov,
    • poverený riadením odboru dopravy.

VÍZIA ROZVOJA

Ako podklad slúžili uchádzačovi základné ekonomické ukazovatele spoločnosti, ako sú náklady, výdavky, výnosy a tržby.

1 Ekonomika prevádzky

Z výnosov hospodárskej činnosti vyplýva, že hlavným zdrojom príjmov podniku sú tržby z predaja cestovných lístkov. Z dostupným zdrojov je zrejmé, že tieto tržby sú od septembra 2023 redukované vzhľadom na zavedenie bezplatného cestovného pre deti do 18 rokov a dôchodcov nad 62 rokov, ktoré zaviedlo mesto Prešov, čo odhadom bude predstavovať výpadok príjmov pre DPMP a.s. vo výške približne 1,5 mil. €/rok.

Priemerný vek vozidiel MHD je na úrovni 9 rokov, čo spôsobuje vysoké náklady na ich údržbu a prevádzku. Počet vodičov, ktorí v horizonte 10 rokov môžu odísť do dôchodku, je zásadný (takmer 2/3). Vzhľadom na uvedené skutočnosti je potrebné v nasledujúcom období pripraviť a vykonať súbor  nevyhnutných opatrení, ktoré sú obsiahnuté v tomto rozvojom pláne.

2 Zastavenie úbytku cestujúcich

Skvalitnenie služieb pre cestujúcich:

  • rekonštrukcia a modernizácia zastávkových nástupných plôch a zastávkových ník (kompetencia mesta Prešov)
  • obnova vozového parku
  • digitálne označníky na všetkých zastávkach - informácie o preprave v reálnom čase
  • prepojenie MHD na železničnú a prímestskú autobusovú dopravu - vybudovanie infraštruktúry a zapojenie sa do systému integrovanej dopravy
  • zavedenie bus pruhov (kompetencia mesta Prešov) 

Osveta obyvateľov:

  • informovanosť obyvateľov a výhodách verejnej hromadnej dopravy
  • organizovanie osvetových podujatí, akcií, ktoré zvýšia povedomie o výhodách MHD

3 Zvýšenie príjmov spoločnosti

Vzhľadom na vysokú stratovosť podniku je potrebné uvažovať nad zvýšením cestovného. Navýšením cien cestovného by bolo možné zastabilizovať a upraviť mzdy pre zamestnancov. Pre porovnanie cien som vybral mesto Košice, ktoré v roku 2023 zvyšovalo cestovné. Rozdiel v cestovnom oproti mestu Košice je približne 30 centov na bežnom cestovnom lístku. Pri preprave približne 12,5 mil. platiacich cestujúcich za rok by predstavovalo navýšenie cien príjem navyše o 3,75 mil €.

Zároveň by som ako sociálne opatrenie navrhoval zvýšiť zľavu pre znevýhodnených cestujúcich pri jednorazových cestovných lístkov na 60% z ceny lístka (zo súčasných cca. 40%). 

Ďalej zvýšiť príjem z reklám na vozidlách (polepové aj vnútrovozidlové reklamy). Z cenníkov predaja reklamy je zrejmé, že v susednom meste Košice je predávaná reklamná plocha o približne 35 % drahšia. Ceny za tieto služby je potrebné prispôsobiť aktuálnemu trhu a zároveň lepšie spropagovať možnosti služieb v oblasti reklamy, ktoré podnik ponúka. Na internetových stránkach Dopravného podniku mesta Prešov je ponuka reklamných možností ukrytá a málo prehľadná. Nedostatočne sú propagované možnosti nákupu reklamy v prostriedkoch MHD.

4 Obnova vozidlového parku

Nákup nových dopravných prostriedkov je kapitola sama o sebe. Podľa dostupných zdrojov DPMP a.s. disponuje 50 trolejbusmi (prevádzkovaných je 49) (prevádzkovaných je v súčasnosti menej trolejbusov, než uvádza uchádzač, počet 49 bude realitou až po dodaní a sprevádzkovaní všetkých parciálnych trolejbusov, dnes ich je dodaných len 6 z 10 a prevádzkované t. č. nie sú, pozn. autora) s priemerným vekom 7,2 roka a 63 autobusmi s priemerným vekom 9,9 roka. Práve prevádzka starších autobusov predstavuje pre podnik vysoké náklady a časté výpadky spojov. Preto je dôležité v najbližšom období využiť všetky dostupné podporné programy na zaobstaranie nových trolejbusov, mild-hybridných autobusov a elektrobusov. Ďalším dôvodom je aj naplňanie spoločných zámerov Európskej únie pri prechode na zelenú verejnú dopravu a znižovanie produkcie C02 v ovzduší. V dlhodobých cieľoch je teda potrebné rátať s kompletným prechodom na dopravné prostriedky s hybridným pohonom, resp. trolejbusovú dopravu. 

5 Znižovanie nákladov na prevádzku

  • Vybudovanie preferencie MHD postupne v celom meste (inteligentné križovatky)
    • Preferencie MHD boli spustené na Levočskej ulici a ulici Arm. gen. Svobodu v roku 2021 a 2022. Obmedzujú zdržania autobusu na križovatke a znižujú počet rozjazdov, čo má vplyv na spotrebu vozidiel. Preto je nevyhnutné v budovaní preferencií MHD pokračovať aj v nasledujúcom období.
  • Modernizácia a obnova dopravných prostriedkov, nákup nových vozidiel (s prihliadnutím na súčasné trendy znižovania emisií a znižovania nákladov prevádzky)
    • V súčasnosti dopravný podnik disponuje dokopy 49 trolejbusmi, 63 autobusmi. Aktuálne bolo dodaných 10 kusov parciálnych trolejbusov, ktoré majú byť financované z eurofondov. V tomto trende bude potrebné pokračovať, avšak treba dohliadnuť na to, aby boli dodržané všetky zákonné postupy a aby bol dopravný podnik schopný hradiť tieto nákupy z externých zdrojov.
  • Modernizácia existujúcich trolejbusových tratí (pripravovaná investícia v desiatkach miliónov eur)
    • Existujúce trolejbusové trate by mali byť rekonštruované v súčinnosti s odborom rozvojových aktivít v meste Prešov. Vedenie DPMP a.s. musí mať silné komunikačné kanály s prislúchajúcimi odbormi mesta Prešov, aby dokázalo tieto projekty úspešne realizovať.
  • Modernizácia depa
    • Modernizácia je pripravovaná a mala by byť financovaná z Európskych zdrojov. Táto finančná injekcia vo forme externých zdrojov je pre dopravný podnik nevyhnutná a je dôležité dotiahnuť celý projekt k úspešnému koncu v horizonte 3 rokov.
  • Využívanie externých zdrojov
    • Súčasná vláda pripravuje zjednodušovanie v oblasti získavania a čerpania eurofondových peňazí. To je potrebné v čo najväčšej miere využiť. Ako príklad by som použil aktuálny harmonogram plánovaných výziev Programu Slovensko 2021 - 2027 - výzvy na Integrované územné investície (lÚI) - Podpora rozvoja udržateľnej mobility mimo BSK. Z tejto výzvy by bolo možné získať financovanie na dobudovanie preferencií MHD, ktoré som spomínal vyššie, ako aj na obnovu a modernizáciu vozidiel MHD. 

6 Personálny rozvoj

  • Mzdy zamestnancov
    • Prehodnotiť platové ohodnotenie vodičov, zaviesť motivačné hodnotiace programy, ktoré by obmedzili a trvalo zastavili odliv zamestnancov z podniku.
  • Motivácia pri nábore zamestnancov
    • Personálne obsadenie pozícií vodičov je globálny problém. Jedným z riešení ako zvýšiť záujem o tieto pracovné pozície je zaviesť náborový príplatok, ktorého časť bude vyplácaná pri nástupe a zostatok formou odmien po odpracovaných rokoch tak, aby boli zamestnanci viazaní resp. motivovaní ostať v podniku.
  • Zveľaďovanie pracovného prostredia
    • Rekonštrukcia administratívnych priestorov, sociálnych zázemí na konečných zastávkach MHD a nákupy nových dopravných prostriedkov zlepšia pracovné prostredie. 

7 Investičné zámery

  • Modernizácia depa a výstavba meniarne
  • Rekonštrukcia administratívnych priestorov
  • Rekonštrukcia trolejbusových tratí (gescia mesta Prešov)
  • Rekonštrukcia meniarní (gescia mesta Prešov)
  • Nákup 20 autobusov s mild-hybridným pohonom

8 Požadovaný výsledok rozvoja po 3 rokoch

Cieľom rozvojového plánu je vybudovať silný mestský podnik slúžiaci obyvateľom mesta Prešov a okolitých obcí a tiež návštevníkom mesta, poskytujúci kvalitné služby, a to najmä spoľahlivej, rýchlej, pohodlnej a nemeškajúcej ekologickej verejnej dopravy. Zároveň by dopravný podnik svojou činnosťou nemal predstavovať pre mesto Prešov také vysoké straty, ako v predošlom období. Zmodernizované trakčné vedenie by malo prispieť k zrýchleniu trolejbusovej dopravy. V rozvojom pláne som uvádzal aj aktivity, ktoré kompetenčne prislúchajú mestu Prešova to z dôvodu, že kvalitná spolupráca medzi mestom Prešov a DPMP a.s. je jedným z kľúčových aspektov úspešného fungovania samotného podniku. 

Je potrebné zamerať sa na projekty európskej únie a podporné programy, keďže DPMP a.s. nie je schopný vlastnými zdrojmi pokryť finančné náklady náročných projektov. Využívanie externých zdrojov zabezpečí skvalitnenie dopravy a v neposlednom rade aj pracovného prostredia pre zamestnancov podniku. Dôležitým míľnikom v nasledujúcom období bude modernizácia depa a dodávka ďalších parciálnych trolejbusov. Pri týchto výzvach bude podnik potrebovať silné vedenie schopné kooperovať so svojím hlavným akcionárom mestom Prešov tak, aby sa podarilo všetky rozvojové plány podniku úspešne zrealizovať.  

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ja by som len opravil poznámku redakcie ku Jurajovi Kováčovi v sekcii spolupráca v rámci IDS:
Ale meškania spôsobujú aj ŽSR.
ŽSSK môže darmo nasadiť najmodernejšie vozidlá, ak ŽSR vytvoria nereálny GVD na rozpadávajúcich sa tratiach.