Kandidáti na post primátora o MHD

O dva týždne prebehnú komunálne voľby. Ako zareagovali na naše otázky ohľadom dopravy kandidáti?

15. novembra 2014 si Prešovčania zvolia svojho primátora. Spravili sme medzi kandidátmi anketu a opýtali sme sa na otázky:

  1. Vnímate mestskú hromadnú dopravu ako sociálnu službu, alebo ako všeobecnú službu pre občanov – teda aj pre tých, ktorí majú osobné automobily?
  2. Čo považujete ako najdôležitejšie pre mestskú hromadnú dopravu? Je to pre Vás najmä rozsah dopravy (intervaly, rozšírenie v rámci mesta, ...), techniku (autobusy a trolejbusy, informačný systém pre cestujúcich), či spoľahlivosť?
  3. Ste naklonený k rozširovaniu ekologickej trolejbusovej dopravy, či iných druhov ekologickej dopravy? Naplánované sú trolejbusové trate napríklad na Rusínskej ulici (pre skrátenie vzdialenosti zo Sekčova do mesta), či na Šváby.
  4. Podporujete myšlienku integrovanej dopravy? Chystáte sa spolupracovať pri jej založení?
  5. Chcete zvyšovať počet parkovacích miest? Táto cesta vedie k ďalšiemu odlivu ľudí z mestskej hromadnej dopravy, ktorá následne môže strácať na kvalite.

Odpovede Alexandra Ernsta (nezávislý):

  1. MHD je svojim spôsobom sociálna služba, pretože jej výkony sčasti hradí mesto. Nie je možné, aby takýto typ dopravy bol plne hradený z tržieb. Ak by to tak bolo, tak cestovné by bolo neprimerane vysoké a obávam sa, že by doprava v takom ponímaní ako ju vnímame dnes, neprežila. Zároveň je MHD aj verejnoprospešnou službou pre všetkých. Aj pre tých, čo vlastnia auto resp. autá. 
  2. Považujem za dôležité všetko to, čo ste v otázke vymenovali. Nedá sa oddeliť jedno od druhého. Spokojnosť resp. nespokojnosť so službou vnímam ako celok všetkých faktorov, ktoré ju ovplyvňujú.
  3. Určite áno. Ekologickej doprave sa musí venovať oveľa väčšia pozornosť a využitie európskych peňazí je v tomto smere nevyhnutnou podmienkou. 
  4. Integrovaná doprava je v súčasnosti pojmom s ktorým veľa ľudí narába. Zmysel má ale len vtedy, ak prinesie občanom úžitok. Doteraz som však nezaregistroval žiadnu aktivitu aktérov jednotlivých dopráv - štátu, súkromných prepravcov, VÚC a mesta Prešov. Rád sa do tohto procesu zapojím.
  5. Vývoj v doprave sa ťažko zastaví a parkovacie miesta sú a budú potrebné. K väčšiemu využívaniu MHD pritiahneme ľudí len ponukou kvalitnejších služieb - väčším pohodlím, optimálnymi intervalmi, dostupnosťou, kvalitnejšou informovanosťou, čistotou či lepšou cenovou politikou.

Odpovede Martina Matejku (nezávislý):

  1. Je to všeobecná služba pre občanov, nedelí sa na sociálnu a inú. Je to služba pre všetkých občanov mesta, aj pre tých, ktorí majú autá, aj pre tých, ktorí ich nemajú. 
  2. Jedno sa nedá oddeliť od druhého. Je to služba a ako služba musí byť komplexná. Verím, že za tie roky fungovania už dopravný podnik má dostatočné informácie od občanov, čo od verejnej prepravy očakávajú a čo by sa dalo zlepšiť. Tiež dúfam, že manažment sleduje aj moderné trendy v iných mestách, či zahraničí a konfrontuje ich so svojou ekonomikou a možnosťami. V našom meste je cestovanie niektorými trolejbusmi nočnou morou bez klimatizácie, v tlačenici, zastávky sú bariérou, chýba tu dostatok bezbariérových liniek, ktoré by mali úplne nahradiť klasické schodíkové trolejbusy a to sa vôbec netýka iba vozíčkárov, je to problém aj pre starších ľudí, rodičov s malými deťmi, matky s kočíkmi. Mnohé nástupištia sú taktiež v dezolátnom stave, mnohé autobusy sú zvnútra špinavé, zastávky systematicky ničené, na tých najfrekventovanejších pri autobusovej či železničnej stanici je niekedy viac bezdomovcov, než cestujúcich a takto by sa dalo pokračovať ďalej....
  3. Som naklonený rozširovaniu ekologickej dopravy ako takej. A teda aj rozširovaniu siete cyklochodníkov, aby ľudia viac využívali bicykle, aj rozširovaniu iných druhov ekologickej dopravy. Trolejbusy sú ekologickejšie než autobusy, ale majú aj svoje negatíva a tým najväčším je závislosť na elektrine. Tí, ktorí zostali "v osmičke alebo štvorke" už niekedy visieť na ceste, lebo bola vypnutá elektrina, alebo spadli "palice" o tom vedia svoje. Musíme vedieť urobiť aj kompromis medzi ekologickým a ekonomickým. Ak nemáme na najmodernejšie solárne autobusy, nesnívajme o nich. 
  4. Podporujem myšlienku robiť potrebné rozhodnutia. Ak je integrovaná doprava to, čo ľudia chcú a čo im ušetrí čas a peniaze, tak áno. Je potrebné zistiť, aká je verejná mienka, aký je dopyt po integrovanej doprave, aký druh lístkov by ľudia uvítali a reálne využívali a až na základe toho konať. Integrovaná doprava sa týka určitého územia na ktorom je viacero druhov dopravy. Koľko ľudí u nás reálne využíva napríklad aj vlak aj autobus aj MHD? Sú to Prešovčania alebo iba cezpoľní? Táto otázka sa netýka iba mesta samotného, ale celého kraja. Ak prínos prevýši nutné investície, tak áno, budem maximálne súčinný pri založení systému integrovanej dopravy.
  5. Toto nie je správne položená otázka, je to domnienka. Vždy budeme potrebovať parkovacie miesta a myslieť si, že tým, že ich nevybudujeme, znížime trend automobilizácie je veľmi krátkozraké. Musíme vybudovať kvalitné parkovanie a paralelne zvyšovať aj povedomie o MHD a zároveň tlačiť na kvalitu tejto služby. Za využívanie či nevyužívanie MHD nie je zodpovedný počet parkovacích miest, ale je to stagnácia tejto služby. Je potrebné si uvedomiť, že osobné automobily sú konkurenciou MHD a tá musí na konkurenciu pružne reagovať a zvyšovať minimálne kvalitu svojich služieb. Ľudia musia poznať minimálne 3 dobré dôvody, prečo použiť MHD skôr ako vlastné auto.

Odpovede Andrei Turčanovej (KDH, SDKÚ-DS, OĽaNO, Most-Híd, NOVA):

  1. MHD je neodmysliteľnou zložkou celkovej dopravy v Prešove. Chcem, aby bola skutočnou alternatívou prvej voľby pre každodenné cestovanie aj pre tých, ktorí dnes musia sadať do áut. Majú na to rôzne dôvody: nedostatočné intervaly, čas cestovania predlžuje spoločné státie v zápchach s automobilmi alebo ich odrádza úroveň kultúry cestovania či cena.
    Plne si uvedomujem aj sociálny rozmer MHD. Zvyšuje sebestačnosť seniorov, pomáha rodinám, ktoré si nemôžu alebo nechcú dovoliť voziť deti do školy autom. Umožňuje plnohodnotný život aj tým, ktorí nevlastnia alebo nemôžu šoférovať auto.
    Keď som spomenula, že cestovanie hromadnou dopravou by malo byť alternatívou prvej voľby, samozrejme som to myslela po voľbe ísť pešo alebo na bicykli. Aj tu je v budúcnosti priestor pre verejnú dopravu. Vo vyspelejších mestách vytvárajú podmienky na prepojenie hromadnej a cyklistickej dopravy. Časom to bude mať význam aj v Prešove, najmä v prímestských linkách a pri integrovanej doprave, ktorá je tiež jednou z mojich priorít.

  2. Musí byť najmä atraktívna, bezpečná a komfortná pre cestujúceho. Rýchlosť cestovania nesmú brzdiť zbytočné rušivé momenty. Pri prestupoch by mali jednotlivé spoje na seba čo najtesnejšie nadväzovať, aby sa skrátila doba čakania. Logika dopravy, vedenie liniek a cestovné poriadky by mali byť pre cestujúceho ľahko pochopiteľné a logické.
    Samozrejme predpokladom sú kvalitné a úsporné vozidlá v dobrom stave, informačné systémy. A to jednak tie u dopravcov, ale aj tie ktoré slúžia cestujúcim. Úmyselne som použila množné číslo pri dopravcoch. Do mesta prichádzajú cestujúci aj inak, ako vozidlami mestského dopravného podniku. Koordináciu všetkých dopravcov z hľadiska hladkého odovzdávania cestujúcich považujem za kľúčové.
    V neposlednom rade je verejná doprava aj o ľudskom faktore, teda o zamestnancoch, ktorí zodpovedne zabezpečujú, že nás autobusy a trolejbusy každý deň bezpečne prepravujú po meste. To je cenná devíza, bez nich by hromadná doprava v meste nemohla existovať.

  3. Považujem rozhodnutie predstaviteľov mesta v budovaní trolejbusovej siete, ako nosného dopravného systému verejnej dopravy, za strategicky správne. Mesto žije svojim životom, rozvíja sa, menia sa dopravné prúdy v meste dobudovávaním nových prepojení. Takže áno, v tých trasách a lokalitách, kde má rozšírenie trolejbusovej dopravy perspektívu alebo môže znížiť čas strávený cestovaním, mám ambíciu preferovať trolejbusy.
    Brániť nebudem ani elektrobusom, ak budú ekonomicky prijateľné. Sú predsa len pružnejšie využiteľné ako trolejbusy, spájajú výhody autobusu a trolejbusu. Mám technické vzdelanie, takže sa na dopravu viem pozrieť veľmi racionálne. Preto nevylučujem ani ďalšie druhy alternatívnych pohonov.

  4. Jednoznačne a je mi veľmi ľúto, že sme sa počas uplynulých rokov v tejto oblasti vôbec nikam nepohli. Nemožno čakať, kým nám to niekto nakáže zhora. Vedenie krajského mesta musí byť v tejto oblasti veľmi aktívne, získať pre spoluprácu aj samosprávny kraj aj železničných dopravcov. Neviem si predstaviť ďalšie ignorovanie projektu integrovanej dopravy a v rámci kompetencií primátorky urobím všetko preto, aby bol založený integrátor dopravy a celá myšlienka sa stala čo najskôr skutočnosťou. Ako poslankyňa mestského a regionálneho zastupiteľstva viem, že je to  však predovšetkým o komunikácií a spolupráci. Bude potrebné viesť rokovania s predstaviteľmi samosprávneho kraja a ministerstva dopravy. 

  5. Veľmi dobre si uvedomujem fenomén, že ak sa zlepšujú podmienky na používanie áut na krátke jazdy po meste, tak to vedie k preplneniu ciest, opäť k dopravným zápcham a ďalšiemu nedostatku parkovacích miest. Špecifická situácia je v statickej doprave na sídliskách, no tam ide o vyriešenie problému takzvaného garážovania áut v uliciach, do ktorého chcem vniesť systém a poriadok. Ale ako som už uviedla, verejná doprava musí byť ozajstnou alternatívou pre cestovanie obyvateľov po meste, a keď budeme mať integrovanú dopravu, tak aj ozajstnou alternatívou pre tých, ktorí dochádzajú do Prešova z blízkeho aj ďalekého okolia, aby nechali auto doma a nepreplňovali ulice mesta.


Oslovení boli všetci kandidáti okrem Miroslava Bernika (KSS) a Ondreja Chlebovca (nezávislý). Na týchto kandidátov sme nenašli žiaden elektronický kontakt.
Odpovede zatiaľ zaslali len kandidáti, ktorých odpovede sú zverejnené. V prípade dodatočného doručenia odpovedí budeme správu aktualizovať.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.