Trolejbusová trať na Sekčove má už 20 rokov

Kĺbové trolejbusy sú neodmysliteľnou súčasťou najväčšieho prešovského sídliska už dve desaťročia.

S trolejbusovou dopravou na budúce sídlisko Sekčov sa počítalo už v rámci projektovej prípravy, roky predtým, ako sa začalo stavať. Napriek tomu ubehlo ešte veľa rokov, kým sa prvé trolejbusy na toto najväčšie prešovské sídlisko dostali. Obytný súbor vo výstavbe spočiatku obsluhovali výhradne autobusy, ktoré sem boli zavedené v roku 1978. V tom čase prežívali prešovské trolejbusy krušné obdobie. Nízke ceny pohonných hmôt a operatívnosť autobusov pri obsluhe nových sídlisk viedli k všeobecnej preferencii autobusovej dopravy. Nové trolejbusové trate sa v tomto období nebudovali, naopak, rozsiahle rekonštrukcie hlavných dopravných tepien mesta dávali zámienky na ich zrušenie. Najťažšou skúškou trolejbusovej dopravy bola štvorročná výluka na trati do Šarišských Lúk, Širpa a Šebastovej v rokoch 1977 - 1981, kedy bola od zvyšku trolejbusovej siete odrezaná jediná vozovňa trolejbusov. Trolejbusy vtedy garážovali v provizórnych priestoroch na Solivare. No už čoskoro prišli plány na ich rozšírenie.

V roku 1981 pod tlakom energetickej krízy došlo k prehodnoteniu politiky utlmovania trolejbusovej dopravy. Trolejbus sa ukázal ako východisko z nedostatku a vysokých cien pohonných hmôt a do popredia vystúpil tiež ekologický aspekt jeho prevádzky. Oživenie plánov na rozvoj trolejbusovej dopravy sa prejavilo najprv v podobe novej trate na Sídlisko III. Výstavba prebiehala od roku 1983 a do prevádzky bola uvedená 1. augusta 1985.

V závere osemdesiatych rokov sa pozornosť upriamila na výstavbu trolejbusovej trate na sídliská Sekčov a Šváby (na Šváby trolejbusy dodnes zavedené neboli). Výstavba začala v roku 1990 a dokončená bola o dva roky neskôr. Nový traťový úsek začínal v križovatke ulíc Solivarská (vtedy Generála Petrova), Švábska a Armádneho generála Svobodu, ktorá sa vtedy taktiež prestavala a rozšírila. Trolejbusová trať mala viesť po ulici Armádneho generála Svobodu pozdĺž celého sídliska a v Šarišských Lúkach sa pripojiť na trať do Šebastovej. Z hlavnej trate mali byť vybudované dve odbočky, jedna ulicami Laca Novomeského a Sekčovskou na zastávku Pod Šalgovíkom (realizovaná) a druhá v dnešnom priestore medzi Sekčovom a Ľuboticami (nerealizovaná). Po zmenách spoločenských pomerov, odčlenení obce Ľubotice od mesta Prešov a zastavení výstavby sídliska sa plány trochu skresali a trať vedúca po hlavnej komunikácii sa ukončila na konci sídliska na Sibírskej ulici. Obratisko Pod Šalgovíkom bolo vybudované ako dvojstopé, obratisko Sibírska ako jednostopé.

Rozvoj trolejbusovej dopravy v osemdesiatych rokoch sprevádzali pomerne masívne dodávky nových trolejbusov Škoda 14 Tr, ktoré však predstihli tempo výstavby nových tratí. Dopravný podnik mal tak značný prebytok trolejbusov, čo mu umožnilo urýchlene odstavovať z premávky trolejbusy Škoda 9 Tr, ktoré v Prešove ukončili prevádzku v roku 1987 ako v prvom meste vtedajšieho Československa. Väčšina z nich mala v tom období len 6 - 9 rokov, preto sa s ich prevádzkou počítalo po prechodnom odstavení znova, a to po tom, čo mali byť dostavané trate na Sekčov a Šváby. Napokon však k tomu nedošlo. Trolejbusy 9 Tr už na linky nikdy nevyšli a pre novú sekčovskú trať bola uskutočnená veľká dodávka sedemnástich kĺbových trolejbusov Škoda 15 Tr (dovtedy mal dopravný podnik kĺbových trolejbusov osem, z toho 5 ks Škoda 15 Tr a 3 ks Škoda Sanos).

Slávnostné otvorenie novej trolejbusovej trate s vetvami na Sibírsku a Pod Šalgovíkom prebehlo v piatok 20. novembra 1992. Pravidelná premávka na novom úseku začala v nedeľu 22. novembra 1992. V linkovom vedení sa uskutočnili zásadné zmeny, z ktorých mnohé platia dodnes:

  • trolejbusová linka 4 začala premávať na trase Sídlisko III - Hlavná - Východná - Pod Šalgovíkom (dovtedy premávala len v úseku Sídlisko III - Východná).
  • zriadila sa nová trolejbusová linka 8 na trase Sídlisko III - Hlavná - Východná - Sibírska
  • autobusová linka sa zmenila na trolejbusovú linku 38 s trasou Sídlisko III - Obrancov mieru - Východná - Sibírska
  • autobusová linka 32 sa presmerovala do trasy Trojica - Pod Táborom - Sibírska (dovtedy premávala cez Východnú). Nahradila tak vetvu označená ako linka 32/C, ktorá premávala zo Sibírskej cez ul. Pod Táborom po Trojicu len v jednom smere.
  • autobusová linka 33 sa zrušila (dovtedy premávala na trase Sídlisko III - Hlavná - Východná- Laca Novomeského).
  • nočná autobusová linka N2 sa zmenila na trolejbusovú a predĺžila sa až na Sekčov do trasy Pod Šalgovíkom - Východná - Hlavná - Sabinovská - dlisko III - Hlavná - Východná - Pod Šalgovíkom (dovtedy premávala len po Východnú).
  • nočná autobusová linka N3 sa zmenila na trolejbusovú a začala premávať v trase Sídlisko III - Obrancov mieru - Východná - Sibírska, teda do trasy dennej linky 38 (dovtedy premávala na trase Trojica - Východná - Švábska - Pod Šalgovíkom - Sibírska).

Pozn.: V rokoch 1988 - 1993 prebiehala dlhodobá výluka predstaničného priestoru, preto boli všetky linky MHD obsluhujúce železničnú stanicu presmerované cez Východnú ul.

Trolejbusová trať na sídlisko Sekčov dotvorila trolejbusovú sieť do podoby, v akej ju poznáme dnes (po jej sprevádzkovaní pribudla už len staronová trať okolo železničnej stanice v roku 1993). S jej otvorením výkony trolejbusovej dopravy presiahli 50%-ný podiel na celkových výkonoch MHD a trolejbusové linky 4 8 a 38 sa stali nosnými linkami prešovskej mestskej dopravy.

Jubilujúca trolejbusová trať za svojich 20 rokov prešla už aj modernizačnými prvkami. Postupne došlo k výmene jednotlivých výhybiek a oblúkov, ktoré umožnili zvýšenie traťovej rýchlosti. Taktiež vozidlá, ktoré ju obsluhujú sú v ostatnom čase vymieňané. Pôvodná séria pre Sekčov dodaných trolejbusov postupne dosluhuje a nahrádzaná je nízkopodlažnými trolejbusmi Škoda typu 25 Tr a 31 Tr.

Azda jediné, čo lesk výročia sekčovskej trolejbusovej trate trochu zatieňuje, je fakt, že aj po dvadsiatich rokoch zostala dodnes najnovšou. V zložitých finančných i politických podmienkach sa nepodarilo zrealizovať ani pôvodný zámer trolejbusovej trate na sídlisko Šváby ako ani neskôr zamýšľané druhé napojenie sekčovskej trate spojkou po Rusínskej ul., ktorá by sa okrem pravidelnej prevádzky zišla aj pri mimoriadnych prekážkach na jestvujúcej trati od stanice. Ostáva veriť, tieto stavby sú ešte pred nami.

 

Zaujímavosti sekčovskej trate:

  • obidve vetvy majú spolu vyše 4 km jednosmerne
  • na traťovom úseku je spolu 9 zastávok
  • na trolejovom vedení v danom úseku je 6 výhybiek a 2 kríženia
  • traťový úsek je napájaný z meniarne Solivar, ktorá bola súčasťou stavby trate
  • po celých dvadsať rokov tu premávali rovnaké denné trolejbusové linky 4 8 a 38
  • na všetkých troch denných linkách vždy premávali len kĺbové trolejbusy
  • v čase špičky tu premáva 14 trolejbusových spojov za hodinu v jednom smere
  • linky 4 a 8 na spoločnom úseku vytvárajú spoločný interval medzi spojmi 6 min. v čase špičky, 7-8 minút v čase sedla a 10 minút v soboty, nedele a sviatky
  • najčastejšie premávali linky 4 a 8 v rokoch 1993 - 1997, vtedy bol v špičke interval medzi spojmi 4 minúty

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Opravy:

a) nočná autobusová linka N2 sa zmenila na trolejbusovú - však NS 2 bola trolejbusová (Východná - Sídlisko III - Východná) a len sa predĺžila

b) dovtedy premávala na trase Trojica - Východná - Švábska - Pod Šalgovíkom - Sibírska - mne sa zdá, že končila Pod Šalgovíkom a zachádzalo sa najprv po Exnárovu a tak na Sibírsku