Prehľad udalostí v MHD v roku 2011

Najväčšie škrty spojov za posledných 15 rokov i výrazný posun v obnove trolejbusového parku. Aj taký bol rok 2011 v prešovskej mestskej doprave.

Linkové vedenie a organizácia dopravy

V prvom polroku sa zmeny v organizácii dopravy niesli prevažne v duchu drobného posilňovania dopravy v najviac zaťažených smeroch. 10. januára bol jeden ranný spoj linky 46 z Ruskej Novej Vsi predĺžený od Veľkej pošty ako linka 19 až po nemocnicu. Od 15. februára do 5. mája premávali v utorky, stredy a štvrtky popoludní posilové spoje na linke 38 medzi Duchnovičovým námestím a Železničnou stanicou. 6. marca pribudli ďalšie posilové spoje, tentokrát medzi železničnou stanicou a Obrancov mieru, a to v nedele večer. Cieľom zmien bolo prispôsobenie prepravnej ponuky v čase zvýšeného presunu študentov Prešovskej univerzity. Taktiež pribudol jeden skorý ranný spoj na linke 32 zo Sibírskej po Trojicu. Od 15. marca do mája pre rekonštrukciu plynovodu linka 12 nepremávala po Dúbravskej ul. Ďalšie obmedzenie na linke prebehlo v apríli, keď bola odklonená mimo Požiarnickú ul. cez Kúpeľnú  a 17. novembra. V júni bola zase pre stavebné práce prechodne skrátená trasa linky 46 v Ruskej Novej Vsi len po zastávku Na Záhumní.

1. jún bol prvým zo série negatívnych zásahov do výkonov MHD. Z dôvodu rozpočtového krátenia prostriedkov Dopravný podnik pristúpil k redukcii spojov na linkách 1 2 4 5 5D 7 8 32 32A 34 36 36A38. 1. júla vstúpilo do platnosti prázdninové obmedzenie dopravy, ktoré bolo však z dôvodu úsporných opatrení oproti predošlým rokom ďaleko výraznejšie. K naciteľnejším opatreniam patrilo zavedenie víkendového 30min. intervalu na nosných trolejbusových linkách 48 ako aj 120min. intervalu na všetkých mestských autobusových linkách. Viaceré linky premávali s najdlhšími intervalmi medzi spojmi vo svojej dovtedajšej histórii. Rovnaký dátum priniesol aj trvalé zmeny v organizácii dopravy, ktorými bola zmena obsluhy obce Teriakovce predĺženou linkou 11 zo Šalgovíka, ktorá nahradila zrušenú linku 40 vedenú od Veľkej pošty do Teriakoviec cez Solivar. Trasu zmenila aj linka 34S, ktorá bola skrátená do trasy Sibírska – Ľubotice – Šebastová a späť. Zároveň bola tiež zrušená linka 27 medzi Sídliskom III a Šebastovou. Čiastočnou náhradou za obmedzenie dopravy bolo dočasné predĺženie linky 12 počas víkendov od 16. júla do 4. septembra až na Šidlovec.

Uprostred letných prázdnin 9. augusta zasiahol do dopravy ostrý štrajk, kedy bola v čase od 8. do 9. hodiny prerušená premávka mestskej hromadnej dopravy. V auguste taktiež prebehla výluka pre čiastočnú uzávierku komunikácie na Solivare, linka 1 bola etapovite v úseku Hypermarket Tesco – Solivar nahrádzaná autobusovou dopravou.

Po prázdninách bol od 4. septembra tradične zavedený školskoročný cestovný poriadok, ktorý však taktiež rešpektoval zníženú objednávku výkonov zo strany mesta. Na linkách 2 5 5D 3743 tak celotýždenne a na linkách 32 32A 36 36A v soboty, nedele a sviatky ostal v platnosti rozsah dopravy ako cez prázdniny. Ďalšie redukcie oproti predošlému školskému roku sa dotkli liniek 4 821. Linka 38 naproti tomu bola v pracovných dňoch posilnená. Na linke 12 bola z bezpečnostných dôvodov zrušená zastávka Ostrovček smerom na Kollárovu, trasa linky 16 bola skrátená do úseku Veľká pošta – Veľký Šariš – Sabinovská a na linke 48 boli zrušené všetky spoje vedené v smere zo Sídliska III na Sibírsku (zostala premávať len v protismernej trase). Trasa jediného spoja linky 25 zo Sídliska III na Hollého bola predĺžená cez Rusínsku až na Sibírsku.

Ďalšie zmeny boli už len kozmetického charakteru - 12. septembra na linkách 2146, 1. októbra znova na linke 211. novembra na linkách 714.

Tarifa

1. august priniesol zmenu tarify. Najvýraznejšími zmenami boli zavedenie SMS cestovného lístka, zníženie poskytovanej zľavy u zľavnených cestovných lístkov z 50 na 40% a zavedenie 10min. cestovného lístka pre II. tarifné pásmo. Zároveň boli upravené ceny niektorých cestovných lístkov ako aj rozsah zliav.

Vozidlový park

6. - 10. júna testoval Dopravný podnik elektrobus značky SOR. 8. septembra bol do areálu Dopravného podniku mesta Prešov dopravený nový kĺbový nízkopodlažný trolejbus Škoda 31 Tr SOR #713. Šlo o prvé vozidlo z dvadsiatich, ktoré by mal do roku 2014 dodať víťaz tendra, česká Škoda Electric. Vozidlo bolo do premávky s cestujúcimi zaradené až po absolvovaní predpísaných skúšok a školení vodičov, 11. októbra. V polovici decembra boli dodané ďalšie tri trolejbusy tohto typu #714 – 716, 21. decembra boli predstavené verejnosti na Hlavnej ul. a od Vianoc postupne uvádzané do prevádzky s cestujúcimi. V novembri bol z evidencie vyradený trolejbus Škoda 15 Tr #111.

V roku 2011 nepribudol Dopravnému podniku ani jeden nový autobus.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jan Vartas #4:
2. Podľa údajov z DPMP, 308 jazdila naposledy 27.4.2011. Vyradená bola k 13.1.2012.

Ostatné beriem na vedomie.
Reakcia na: Vladimír #3:
1. Elektrobus: 6. - 10. júna 2011.
2. 308: odstavená bola začiatkom mája 2011.
3. Zapracuj tam aj 111 a malo by to byť OK.
4. Odporúčam do pozornosti novinky z MHD v Diskusii:
a. #18236
b. #18241
Reakcia na: Jan Vartas #1:
Ďakujem za doplnenie. L27 doplním. Karosa č. 308 bola podľa stanoviska DPMP z evidencie odhlásená až v januári 2012.

Kedy sa prosím testoval ten elektrobus? Ten údaj mi chýba.
Ešte som zabudol na testovanie elektrobusu.
1. Zabudol si, že od 1. júla bola zrušená linka 27.
2. V máji bola vyradená Karosa B 732 e.č.308.

Ak sa dá tak to doplň.