Mestské zastupiteľstvo schválilo plán dopravnej obsluhy

Na základe §14a Zákona 168/1996 Z.z. (o cestnej doprave), v záujme zabezpečenia dopravnej obsluhy samosprávny kraj alebo obec v mestskej autobusovej doprave zostavuje plán dopravnej obsluhy (PDO), ktorý verejný záujem konkretizuje. Pre Mesto Nitra v decembri 2009 vypracovala PDO Žilinská univerzita.

Plán dopravnej obsluhy vychádza z informácií o demografii obyvateľstva, pracovných príležitostiach, terciárnej sfére, dopravnej infraštruktúre, mobilných prostriedkoch, geografických podmienkach, životnom prostredí a berie do úvahy dostupné štatistické údaje od orgánov samosprávy a dopravcu. V PDO sa na základe jestvujúcej alebo plánovanej štruktúry osídlenia a prognózy očakávaných prepravných prúdov stanovujú ciele a rámcové zámery na ponuku prepravných výkonov. PDO teda definuje základné priority a štandardy dopravnej obsluhy.

Súčasťou PDO je aj analýza jestvujúceho stavu MHD. Autori analyzovali využitie ponúkanej prepravnej kapacity na všetkých dôležitých profiloch v rámci mesta, v jednotlivých obdobiach dňa (špička, sedlo, večer) i režimoch prevádzky (pracovný deň, víkend). Z výsledkov analýzy vyplýva primerané využitie ponúkaných prepravných kapacít cestujúcimi vo väčšine profilov i období dňa. V niektorých analyzovaných smeroch bola zistená nedostatočná kapacita, v niektorých zase bola konštatovaná nadbytočná kapacita.

V SWOT analýze boli vyzdvihnuté (silné stránky) napríklad intervalové CP, koordinácia liniek, primeraná ponuka a dopyt, nové nízkopodlažné kĺbové autobusy. Slabými stránkami súčasného systému podľa analýzy sú kongescie dopravy v dôsledku silnej individuálnej dopravy, chýbajúca preferencia MHD na komunikáciách a križovatkách, či absencia integrovaného dopravného systému. Možnými príležitosťami na ďalšie zlepšenie sú finančné prostriedky EÚ na zabezpečenie podpory ekologickej verejnej dopravy (napr. trolejbusy), možnosť vytvorenia IDS, zavedenie nočnej prevádzky. Hrozbami do budúcna môže byť nepriaznivá zmena v deľbe prepravnej práce IAD:MHD, zanedbanie obnovy vozidlového parku MHD, organizácia prímestskej autobusovej dopravy a MHD v priľahlých obciach Nitry na princípe konkurencie.

Prioritami budúceho dopravného riešenia by podľa autorov malo byť vybudovanie funkčného dopravného systému na celom území mesta Nitra s niekoľkými nosnými a doplnkovými autobusovými linkami; garantovanie štandardov dopravnej obsluhy všetkým častiam mesta, vo všetkých obdobiach; zatraktívnenie intervalov; eliminácia nežiaducej súbežnosti spojov, zaručenie prípojovosti v mieste prestupu cestujúcich; zlepšenie dopravnej obsluhy vybraných lokalít (napr. obchodné centrá, školské zariadenia) a zachovanie ekonomicky únosného cestovného.

Nosnými linkami s atraktívnymi intervalmi by mali byť súčasné linky 12+14, 24 a 32, ktoré spájajú najväčšie sídliská s centrom mesta, železničnou stanicou a priemyselnou oblasťou. Z hľadiska štandardov dopravnej obsluhy by mali byť na základe PDO nosné linky interval 10 minút v špičke, 15 minút v sedle a maximálne 30 minút cez víkend.

PDO definuje do budúcna štandardy dopravnej obsluhy, keď obytné zóny nad 10 000 obyvateľov by mali mať max. následný interval v špičke 5, sedle 7/8, cez víkend 10min, pri zachovaní priameho spojenia so stanicou, centrom mesta, nákupnými centrami, nemocnicou, obytnou zónou nad 10 000ob., priem. parkami. Ostatné oblasti mesta by mali mať max. následný interval v špičke 30 a v sedle + cez víkend 60min, pri zachovaní priameho spojenia so stanicou, centrom mesta, nákupným centrom. PDO definuje i maximálne dochádzkové vzdialenosti a štandardy obsaditeľnosti vozidiel, keď napríklad v sedle a cez víkend by sa mal postupne začať uplatňovať tzv. „štandard sediacich“.

Istou konkretizáciou PDO je aj návrh úprav linkového vedenia, pričom snahou je využiť maximum z dnešného stavu, keď väčšina liniek ostane zachovaná v pôvodnej trase. Miernymi úpravami trás a intervalov liniek je možné optimalizovať ponuku služieb MHD (zvýšiť výkony, kde je najväčší záujem a potenciál a znížiť nevyužité výkony), pri znížení kilometrických výkonov o 5%.

Materiál bol prerokovaný na Komisii MsZ pre dopravu, životné prostredie, verejnoprospešné služby a verejný poriadok vo februári 2010 a následne schválený mestským zastupiteľstvom vo februári 2011 ako rámcový dokument, z ktorého by sa malo vychádzať pri aktualizácii cestovného poriadku MHD k 1.8.2011 a integrácii verejnej dopravy v Nitrianskom regióne.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.