Úvod

Linkový autobus Irisbus Crossway 10.6M pre medzimestskú dopravu pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Rad autobusov Crossway bol nástupcom autobusov Karosa radu 900 a na trh prišiel v roku 2006. Vyrábal sa v dĺžkach 10,6, 12 a 12,8 m a v roku 2014 ho nahradil inovovaný rad Iveco Crossway s motormi Euro 6.

V martinskej MHD bolo v závere jej prevádzky pod taktovkou SAD Žilina krátku dobu využívané jedno jazdené vozidlo preradené z prímestskej dopravy ako náhrada za iné malokapacitné vozidlo. Autobus bol zároveň prvým klimatizovaným vozidlom martinskej MHD.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway 10,6M 45 2009 2021 2022 1
Spolu 2009   1

Technické parametre

Dĺžka 10655 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3300 mm
Výška s klimatizáciou 3455 mm
Výška podlahy 860 mm
Rázvor 5300 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 41 + 1
Počet miest na státie 33
Celkový počet miest 74 + 1
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Tector 6, Euro 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec
Výkon motora 194 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1400 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h s obmedzovačom rýchlosti
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1200, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U176E, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 295/80 R 22,5
Klimatizácia Webasto Aerosphere World

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kompozitný materiál. Bočnice oplechovali tenkým oceľovým plechom. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili dvojicu dverí (predné jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s elektropneumatickým pohonom otočného mechanizmu. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich nesklopné sedadlá linkového typu s textilným čalúnením v usporiadaní 2 + 2. Nad sedadlami umiestnili plastové police na odloženie príručnej batožiny. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili umakartom. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre detský kočík. Otvorené pracovisko vodiča oddelili iba zadnou stenou so zasklenou hornou časťou.

Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili aj strešnou klimatizačnou jednotkou. Na osvetlenie použili žiarivkové stropné svietidlá. Informovanosť cestujúcich zabezpečili predným LED displejom EMtest. Vozidlo bolo nalakované v modrej metalíze.

Úpravy

Pred zaradením na linky MHD bola do vozidla namontovaná kombinovaná čítačka kariet a tlačiareň lístkov Mikroelektronika Vega CVP S.

Prevádzka

Autobus bol do vozidlového parku martinskej MHD zaradený v marci 2021 ako náhrada za vyradený autobus Irisbus Midway #45. Vozidlo vykonávalo v špičkách pracovných dní prevažne spoje na linke 52 a niekoľko spojov vykonalo aj na linkách 21, 50, 51 a na školskej linke 3.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlo dojazdilo v rámci martinskej MHD do konca roka 2021 spolu s ostatnými autobusmi SAD Žilina.

Katalóg vozidiel

45

Legenda a štatistika

45vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.