Aký bol prvý rok novej martinskej MHD a čo ju čaká v ďalšom období?

Martinský dopravný podnik zverejnil správu o svojom hospodárení za rok 2022.

Od začiatku roka 2022 zabezpečuje mestskú hromadnú dopravu v Martine a Vrútkach dopravný podnik založený mestom Martin (DPMM). Prvý rok prevádzkovania MHD hodnotí DPMM vo svojej správe o činnosti a hospodárení. Podnik v správe zároveň prezentuje pripravované projekty, ktoré by mali mestskú dopravu v budúcnosti ešte vylepšiť.

Základné zhodnotenie roka 2022

DPMM začal prevádzkovať MHD v januári 2022 s 35 novými autobusmi s pohonom na stlačený zemný plyn. Autobusy martinského dopravného podniku odjazdili v roku 2022 spolu 2 402 814 kilometrov a previezli pritom 4 577 513 cestujúcich. Mesačne sa autobusmi DPMM odviezlo od 309 668 (január) cestujúcich až po 446 573 cestujúcich (november).

Ekonomicky oprávnené náklady dopravcu na uvedený objem výkonov predstavovali za rok 2022 sumu 5 473 754 €. Po odpočítaní tržieb a preddavkov od objednávateľov skončilo hospodárenie DPMM so stratou za výkony vo verejnom záujme vo výške 513 268 €. Celková dotácia mesta Martin pre DPMM za rok 2022 bola po ročnom zúčtovaní stanovená na 3 070 529 €.

Prevádzku DPMM začínal so 71 vodičmi a 25 ďalšími zamestnancami, na konci roka 2022 sa počet vodičov MHD zvýšil na 85.

Prevádzkové zaujímavosti roka 2022

  • Za celý rok bolo vykonaných 219 857 spojov MHD a iba 14 spojov bolo vynechaných, najmä pre poruchy, nehody či omyly vodičov.
  • Najviac cestujúcich sa odviezlo linkou 11, ktorá prepravila 721 712 cestujúcich v 27 114 spojoch.
  • Najmenej cestujúcich sa odviezlo linkou 33, ktorá prepravila 19 148 cestujúcich v 2 105 spojoch.
  • Najviac obsadené vozidlá mala linka 31, ktorá mala priemerne 29,82 cestujúcich/spoj, v tesnom závese so školskou linkou 9 s priemernou obsadenosťou 28,40 cestujúcich/spoj.
  • Najmenšiu obsadenosť vozidiel mala linka 52 s priemerne 8,75 cestujúcimi/spoj.
  • Z celkového počtu 110 zastávok bola z hľadiska nastupovania cestujúcich najvyužívanejšou zastávka Vrútky, žel. stanica so 403 782 nastupujúcimi cestujúcimi. V Martine bola najvyužívanejšia zastávka Hotel Turiec s 317 326 nastupujúcimi cestujúcimi.
  • Najmenej cestujúcich nastupovalo na zastávke Helsinská II (obsluhovaná iba školskou linkou 9), na ktorej za celý rok nastúpilo symbolických 9 cestujúcich. V štatistike sa uvádzajú ešte nižšie počty cestujúcich na zastávkach ZŠ A. Bernoláka a ZŠ A. Dubčeka (po jednom nastupujúcom cestujúcom za celý rok), tieto zastávky sú však prakticky určené len na výstup žiakov pri školách.
  • Z cestovných lístkov bol najmenej využívaný 24-hodinový lístok, ktorého sa za celý rok predalo iba 89 kusov, najviac (15) v januári, najmenej (2) v decembri. Aj keď je tento lístok vhodný napríklad pre návštevníkov mesta, cez letné prázdniny si ho zakúpilo iba 10 cestujúcich.
  • Dopravné karty DPMM si do konca roka 2022 zakúpilo 24 808 cestujúcich, ďalších 927 cestujúcich si vybavilo virtuálnu dopravnú kartu.
  • Letnú zachádzku linky 11 k Múzeu slovenskej dediny využilo 783 cestujúcich smerom tam a 523 cestujúcich cestovalo odtiaľ do mesta.
  • Autobusy DPMM v roku 2022 spotrebovali spolu 753 828 kg CNG pri priemernej spotrebe 33,75 kg na 100 km.

Pripravované projekty

DPMM pripravuje viacero projektov pre zlepšenie infraštruktúry MHD, doplnenie ekologických vozidiel a pre zrýchlenie premávky MHD. V rámci rozšírenia vozidlového parku DPMM v týchto dňoch finišuje s obstarávaním 5 nových CNG autobusov, ktoré budú opäť od výrobcu Iveco Bus. Popis ďalších projektov je uvedený nižšie.

Zavedenie elektrobusov

DPMM chce pokračovať v rozširovaní vozidlového parku vozidlami s ekologickým pohonom. Po CNG autobusoch pripravuje projekt na obstaranie šiestich elektrobusov vrátane nabíjacích staníc. Elektrobusy by chcel DPMM prevádzkovať v centre mesta Martin. Do výstavby novej vozovne by mali byť nabíjacie stanice umiestnené pri súčasnej administratívnej budove DPMM. Odhadované náklady na tento projekt sú vo výške okolo 4,8 mil. € bez DPH.

Výstavba vozovne DPMM

Súčasné provizórne priestory pre garážovanie autobusov chce DPMM nahradiť výstavbou novej vozovne. V súčasnosti prebieha príprava projektovej dokumentácie pre vydanie územného rozhodnutia pre stavbu. Nová vozovňa bude mať kompletné zázemie pre prevádzku a servis vozidiel MHD. Počíta sa aj s výstavbou nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá. Výstavba vozovne by podľa odhadov mala stáť okolo 6 mil. € bez DPH.

Modernizácia zastávok MHD

Zlepšiť podmienky pre cestujúcich chce DPMM aj modernizáciou 38 frekventovaných zastávok. Modernizácia bude pozostávať z osadenia nových označníkov a elektronických informačných tabúľ a zabezpečenia bezbariérového prístupu k zastávkam. Počíta sa aj s osadením solárnych panelov, veterných turbín a batérií pre zabezpečenie elektrickej energie. Modernizáciou by mali prejsť aj zastávkové prístrešky pre cestujúcich.

DPMM plánuje vybudovať aj prestupný terminál pri ŽST Vrútky, kde je v súčasnosti zastávka MHD v nevyhovujúcich provizórnych podmienkach.

Preferencia vozidiel MHD

Zrýchlenie premávky autobusov by mal zabezpečiť projekt preferencie MHD na svetelne riadených križovatkách a vybudovanie vyhradených buspruhov. Počíta sa s modernizáciou riadenia svetelných križovatiek s osadením radičov umožňujúcich dynamickú prerefenciu autobusov na základe ich polohy a údajov o cestovnom poriadku. Riadiaca centrála pre križovatky a kamerový dohľad križovatiek má byť zriadená v priestoroch dopravného podniku. Zavedenie preferencie MHD a kamerového dohľadu križovatiek by malo stáť okolo 2 mil. € bez DPH.

Zavedenie nástupu všetkými dverami

Posledný prezentovaný projekt sa zaoberá možnosťou zmeny odbavovacieho systému cestujúcich s cieľom zrýchlenia vybavovania cestujúcich na zastávkach. V súčasnosti je zavedený nástup do vozidiel iba cez predné dvere, pričom cestujúci si môžu zakúpiť cestovný lístok v hotovosti, bankovou kartou, alebo dopravnou kartou. Podľa DPMM v bežnom dni obsluha prevažnej väčšiny zastávok trvá cca 1 minútu (~15 nastupujúcich cestujúcich).

Zavedenie nástupu všetkými dverami by si vyžiadalo doplnenie odbavovacích zariadení k jednotlivým dverám (pri 35 vozidlách náklady na zariadenia cca 133 - 154-tisíc €), zároveň by boli potrebné dodatočné personálne náklady na rozšírenie počtu revízorov (zo súčasných 2 najmenej na 8, náklady cca 140-tisíc € ročne). Podľa DPMM by realizácia tohto projektu trvala približne 1 rok (výroba a montáž zariadení). Aby bol efekt zavedenia nástupu všetkými dverami čo najväčší, bolo by tiež potrebné eliminovať hotovostné platby v autobusoch.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Spajdy #1:
Tu sa treba pozrieť do TN či NR. Nástup všetkými dvermi je nutnosť!
Reakcia na: S499.1023 #4:
Dá, a áno je to fail, lebo platba kartou trvá kus kratšie, podľa mňa, jak keď niekto počíta mince.
Reakcia na: Spajdy #3:
Bankovou kartou sa v Martine platiť nedá? Ja vidím skôr úplne zásadný fail v tom, že cena pri platbe bankovou kartou je rovnaká, ako pri platbe v hotovosti.
Reakcia na: Viko #2:
tak za mňa je dosť drahé, 1,50 €, akože určite by som hotovostné platby obmedzil, čo sa dá, ale úplne ich zrušiť bez alternatívy pre "cudzích" je trošku podľa mňa cez čiaru. Ale tak je to skôr môj názor.
Reakcia na: Spajdy #1:
Najpomalšou časťou predaja je práve platba hotovosťou. Čiže ak má byť MHD rýchlejšia, iba čítačky kariet pri všetkých dverách nestačia.
Prečo eliminovať hotovostné platby? V RK aj v BB majú možnosť hotovosotnej platby u vodiča, s tým, že pri zadných a stredných dverách sú strojčeky pre ľudí s dopravnou kartou a fungovať to funguje.