Prezentácia elektrobusu SOR EBN 10.5 v košickej MHD je sprevádzaná pozitívnymi ohlasmi

Od pondelka 30. mája 2011 sa v košickej MHD testuje prezentačný autobus na elektrický pohon SOR EBN 10.5 od českého výrobcu SOR Libchavy skonštruovaného v spolupráci s DP Ostrava a firmou Cegelec, ktorá dodala elektrickú výzbroj. Zo zatiaľ štyroch takýchto vyrobených autobusov je práve tento jediným premávajúcim po Slovensku a to vo Vysokých Tatrách ako Skibus, kde bol slávnostne predstavený 31.12.2010 v Tatranskej Lomnici. Ďalšie dva premávajú po českej Ostrave v MHD. V súčasnosti sa autobus prezentuje po rôznych mestách. Svoje prezentačné "turné" začal v maďarskom Miškolci, odkiaľ v piatok 27. mája 2011 dorazil do Košíc do areálu garáže DPMK na Hornádskej ulici. Po Košiciach by mal navštíviť Prešov, Žilinu, či hlavné mesto Slovenska - Bratislavu. Hneď v pondelok 30.5. sa autobus podrobil technologickým jazdám po trasách liniek MHD, kde sa na ňom zároveň zaškoľovali jeho vodiči. Popoludní sa vydal na svoju premiérovú jazdu po trase linky 30 už s cestujúcimi. Jazda týmto vozidlom je bezplatná. Cez pracovné dni premáva na linkách 14 a 22 v kombinácii s linkou 30 a cez voľné dni na linke 16. Elektrobus sa zatiaľ v Košiciach stretol len s veľmi pozitívnymi ohlasmi a to zo strany vodičov, ktorí si ho pochvaľujú a v určitých vlastnostiach prirovnávajú k starej klasike Ikarus 280, nakoľko je veľmi stabilný a pevný na ceste. Výborné má však aj jazdné vlastnosti, čo preukázal náročný kopec na Jahodnú, s ktorým si autobus bez najmenšieho problému poradil. V neposlednom rade treba vyzdvihnúť veľmi nízku hlučnosť, čo vytvára príjemný a komfortný dojem z jazdy, čo oceňujú hlavne cestujúci. Nie nadarmo sa hovorí, že v jednoduchosti je krása. Pri tomto autobuse to platí hlavne pri riešení interiéru, či pracoviska vodiča, vybaveného klimatizáciou. Spomenúť sa dá aj dobré riešenie uchytenia madiel, ktoré znemožňuje akúkoľvek rezonáciu alebo búchanie. Po doterajších skúsenostiach z prevádzky by si v košickej MHD tento autobus našiel svoje miesto na linke 14, ktorá je preňho vo všetkých smeroch ako stvorená. Je nízkopodlažný a tak v letnom období by mohol byť využitý ako cyklobus, v zimnom zase ako skibus. Autobus bude v Košiciach do nedele 5. júna 2011.

Fakty o autobuse SOR EBN 10.5:

Je to dvojnápravový trojdverový nízkopodlažný autobus s dĺžkou 10 370 mm, určený pre MHD s menšími kapacitnými nárokmi. Karoséria elektrobusu vychádza z mestského autobusu SOR BN 12. Viditeľnou zaujímavosťou je skrátený zadný previs z dôvodu umiestnenia batérií v zadnej časti. Kapacita vozidla je 85 miest, z toho 19 (+1) miest na sedenie vrátane 6 sklopných sedadiel. Pohon elektrobusu zabezpečuje nový šesťpólový elektromotor TAM 1049 Pragoimex s výkonom 120 kW. Dojazd autobusu sa pohybuje približne od 110 do 160 km podľa zaťaženia obsaditeľnosti a náročnosti trasy. Trakčnú batériu je možné dobiť za 8 hodín "pomalým" nabíjaním (32A) pod napätím 380-400 V.

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.