Návrh linkového vedenia MHD od leta 2009

V diskusných fórach na internete sa v uplynulých dňoch objavil materiál Návrh linkového vedenia, ktorý obsahuje podrobné informácie o navrhovanom linkovom vedení. Hlavnou zmenou oproti súčasnému stavu by malo byť zavedenie tzv. nosných liniek s lepšími intervalmi ako je tomu v súčasnosti. Po novom by interval električkových liniek v rannej špičke mal byť 10 minút, autobusové nosné linky by mali jazdiť každých 8 minút a trolejbusy v spoločnom intervale 4 minúty. Podľa návrhu by tak malo v čase špičiek dôjsť k zvýšeniu ponúkaných kapacít, a teda cestovanie by malo byť kultúrnejšie. Napríklad na zastávke Astória by mala byť kapacita zvýšená na 120%, na Kalinovskej na 116%, na Moskovskej na 137%, na Národnom nám. na 135%, v Podhradovej na 127% a zastávka Sofijská by mala dosiahnuť v rannej špičke 99% a popoludňajšej 133% súčasnej kapacity. Naopak, k zhoršeniu kapacity dôjde počas víkendov a sedla, pričom ale autori materiálu argumentujú tým, že po novom by mali mať linky jednotný interval, a tak by sa mala zlepšiť pravidelnosť dopravy a možnosti prestupovania. V úvode materiálu sú zároveň predstavené štandardy kvality obsluhy MHD podľa medzinárodných štandardov, z ktorých návrh liniek vychádzal. DPMK autenticitu dokumentu zatiaľ nepotrvrdil. V nasledujúcich riadkoch prinášame niektoré jeho state.

Električkové linky

Linka

Trasa

Popis

2Staničné nám. - Nám. osloboditeľov – Kuzmányho – Nám. Maratónu mieru – Komenského – HavlíčkovaNosná linka pre Staré mesto, Sever; bez zmeny trasy
3Staničné nám. - Nám. osloboditeľov – Južná trieda – Nad jazerom, VažeckáPosilová linka v čase rannej špičky; bez zmeny trasy
4Staničné nám. - Nám. osloboditeľov – Južná trieda – Barca, Socha Jána Pavla II.Nosná linka pre Barcu a Juh
5Staničné nám. - Nám. osloboditeľov – Moldavská cesta – OC OptimaPosilová linka pre študentov VŠ v deň pred dňom začiatku školského vyučovania
6Staničné nám. - Nám. osloboditeľov – Trieda SNP – Amfiteáter – Nám. Maratónu mieruNosná linka pre Staré mesto, Západ; bez zmeny trasy
7Nad jazerom, Važecká – Južná trieda – Nám. osloboditeľov – Kuzmányho – Boženy Němcovej – Štadión Technickej univerzityNosná linka pre Nad jazerom, Juh, Staré mesto, Sever; bez zmeny trasy
9Nad jazerom, Važecká – Alejová – Trieda SNP – Amfiteáter - Nám. Maratónu mieru – Komenského – HavlíčkovaNosná linka pre Nad jazerom, Juh, Západ, Staré mesto, Sever; bez zmeny trasy

V električkovej doprave sa zavádza jednotný interval 10 minút v rannej špičke, 15 minút v sedle, 12 minút v popoludňajšej špičke a 20 minút v ostatných režimoch, čím dôjde k spravidelneniu dopravy a rovnomernej ponuke kapacít v celej sieti. To si vyžiadalo úpravy v linkovom vedení:
  • linka 3 premáva iba v rannej špičke
  • linka 4 premáva iba v úseku Staničné nám. - Barca
Ostatné linky sú bez zmeny trás. Zmeny v trasovaní súvisia aj s výsledkami dopravného prieskumu, ktorý preukázal jasné predimenzovanie dopravy na Kuzmányho ul., Nám. Maratónu mieru a Komenského ul. Napríklad linka 4 na zastávke Radnica Starého mesta dosiahla v pracovných dňoch priemernú obsadenosť 29% a cez voľné dni iba 7%. Jednotný interval umožní spravidelniť dopravu na jednotlivých radiálach, pričom následné intervaly budú:
  • Komenského ul.: 5|7-8|6|10 min1
  • Boženy Němcovej: 10|15|12|20 min
  • Kuzmányho ul.: 5|7-8|6|10 min
  • Trieda SNP: 5|7-8|6|10 min
  • Moldavská cesta: 10|15|12|20 min
  • Alejová ul.: 10|15|12|20 min
  • Slanecká ul.: 5|7-8|6|10 min
  • Barca: 10|15|12|20 min
  • Južná trieda: 5|7-8|6|10 min

1 špička ráno | sedlo | špička poobede | ostatné režimy

Trolejbusové linky

Linka

Trasa

Popis

71KVP, kláštor – Trieda KVP – Toryská – Nám. osloboditeľov – Štefánikova – Trieda arm. gen. L. Svobodu – LingovNosná linka pre KVP, Západ, Dargovských hrdinov; obsluha OC Tesco; bez zmeny trasy
72Myslava, Grunt – Moskovská trieda - Toryská – Nám. osloboditeľov – Štefánikova – Trieda arm. gen. L. Svobodu - LingovNosná linka pre Myslavu, KVP, Západ, Dargovských hrdinov; obsluha OC Tesco; bez zmeny trasy

Trolejbusová doprava zostáva bez zmeny trás liniek. Zmena spočíva v kapacitnom posilnení linky 71 v čase prepravných špičiek 12-metrovými trolejbusmi, pričom spoločný interval oboch trolejbusových liniek v rannej špičke bude 4 min, v popoludňajšej špičke 5 min. V ostatných režimoch sa následný interval nemení – v sedle je 7-8 min, v okrajových režimoch 10 min. Cez voľné dni sa na linku 72 budú vypravovať 12-metrové vozidlá.

Autobusové linky

Linka

Trasa

Popis

10Sídlisko Ťahanovce, Madridská – Európska trieda – Ázijská trieda – Prešovská cesta – Palackého – Nám. osloboditeľov – Moldavská cesta – Trieda SNP – Bardejovská – Luník VIIINosná linka pre Sídlisko Ťahanovce, Západ; pôvodná trasa bez zachádzok na Staničné nám. a do OC Optima
11Nám. osloboditeľov - Moldavská cesta – Trieda KVP - Luník IX, sídliskoObsluha pre Luník IX; bez zmeny trasy
12Šebastovce – Barca – Rastislavova – Moyzesova – Ondavská – Trieda SNP – Amfiteáter – Watsonova – Hlinkova – Národná trieda - PodhradováObsluha pre Šebastovce, Barcu a Podhradovú, doplnková linka pre Juh, Staré mesto a Sever; pôvodná trasa s presmerovaním cez Watsonovu
14Železničná zastávka Ťahanovce – Kostolianska cesta – Národná trieda – Hlinkova – Komenského – Čermeľská cesta – Čermeľ – Horný Bankov / Alpinka / JahodnáObsluha pre Horný Bankov, Dolný Bankov, Jahodnú, Alpinku, Čermeľ, Kostoliansku cestu; bez zmeny trasy + začlenenie spojov linky 40
15Dargovských hrdinov, Exnárova – Trieda arm. gen. L. Svobodu – Sečovská cesta – Palackého – Nám. osloboditeľov – Rastislavova – Gemerská – OC CassoviaNosná linka pre Dargovských hrdinov, Juh; obsluha OC Cassovia; bez zmeny trasy
16Podhradová – Národná trieda - Štefánikova – Staničné nám. - Nám. osloboditeľov – Rastislavova – Gemerská – OC CassoviaNosná linka pre Podhradovú a Juh; obsluha OC Cassovia; bez zmeny trasy
17Staničné nám. - Svätoplukova – Masarykova – Nám. Maratónu mieru – Moyzesova – Ondavská – Popradská – Michalovská – Bardejovská – Luník VIIIDoplnková linka pre Západ a Staré mesto; skrátenie po Staničné nám.
19Krásna – Slanecká – Južné nábrežie – Palackého – Staničné nám. - Svätoplukova – Masarykova - Nám. Maratónu mieru – Amfiteáter – Trieda SNP – Ipeľská - Trieda KVP – Moskovská trieda – Klimkovičova – KVP, KláštorNosná linka pre Krásnu, Nad jazerom, Vyšné Opátske, Staré mesto, Západ; pôvodná trasa predĺžená do Krásnej
20Košická Nová Ves – Lingov – Sečovská cesta – Palackého – Nám. osloboditeľov – Moldavská cesta – OC Optima – Nemocnica ŠacaObsluha pre Košickú Novú Ves a Šacu, doplnková linka pre Dargovských hrdinov; zachádza ku OC Optima v oboch smeroch
21OC Optima – Moldavská cesta – PHV U. S. SteelNadväzná linka pre obsluhu areálov na východe U. S. Steel
22Baňa Bankov – Amfiteáter – Nám. Maratónu mieru – Gorkého – Hlinkova – DžungľaObsluha pre Baňu Bankov a Džungľu; bez zmeny trasy
23Staničné nám. - Nám. osloboditeľov – Moldavská cesta – LetiskoObsluha Letiska a Valea; bez zmeny trasy
24Barca, Socha Jána Pavla II. - SpaľovňaObsluha Spaľovne, nadväzná linka k električke č. 4
25Sídlisko Ťahanovce, Bruselská - Ťahanovce – Magnezitárska – Hlinkova – Štefánikova – Nám. osloboditeľov – Moldavská cesta – PoľovObsluha Ťahanoviec a Poľova; bez zmeny trasy
26/26PNemocnica Šaca – Vstupný areál U. S. Steel / PoľovNadväzná linka na R1, R7; priame spojenie Šace a U. S. Steel resp. Poľova
27Sídlisko Ťahanovce, Madridská – Európska trieda – Ázijská trieda – Hlinkova – Štefánikova – Staničné nám.Nosná linka pre Sídlisko Ťahanovce; bez zmeny trasy; rozšírenie doby prevádzky
29Staničné nám. - Štefánikova – Národná trieda – Kavečany (- ZOO)Obsluha Kavečian a ZOO
30Staničné nám. - Palackého – Prešovská cesta – Trieda arm. gen. L. Svobodu – LingovDoplnková linka pre priame spojenie Dargovských hrdinov a Staničného nám.
31Vyšné Opátske – Južné nábrežie – Palackého – Nám. osloboditeľov – Moldavská cesta – Pereš - LorinčíkObsluha Vyšného Opátskeho, Pereša a Lorinčíka
32Myslava, Maša – Myslavská ul. - Bardejovská – Spoločenský pavilónObsluha Myslavy, nadväzná linka k linke 10
33Staničné nám. - Palackého – Prešovská cesta – cesta I/68 – KrematóriumObsluha Krematória
34KVP, Kláštor – Lechkého – Trieda KVP – Bardejovská – Alejová – OC Cassovia – OC OptimaNosná linka pre spojenie KVP a Západu s električkovou dopravou a obchodnými centrami
36Sídlisko Ťahanovce, Bruselská – Európska trieda – Ázijská trieda – Hlinkova – Gorkého – Nám. Maratónu mieru – Moyzesova – Ondavská – Trieda KVP – Moskovská triedaNosná linka pre Sídlisko Ťahanovce; zlúčenie liniek 18 a 34
38Lingov – Trieda arm. gen. L. Svobodu – Hlinkova – Watsonova – Amfiteáter – Trieda SNP – Ipeľská – Trieda KVP – Lechkého – KVP, KláštorDoplnková linka pre Dargovských hrdinov, Sever, Západ
51Sídlisko Ťahanovce, Madridská – Európska trieda – Ázijská trieda – Prešovská cesta – Palackého – Nám. osloboditeľovPosilová linka ku linke 10 premávajúca počas špičiek
52Nad jazerom, Važecká – Slanecká – Alejová – Moldavská cesta – Nemocnica ŠacaUrčené spoje pre spojenie so Šacou v rannej a popoludňajšej špičke
54KVP, Kláštor – Lechkého – Trieda KVP – Bardejovská – Alejová – Gemerská – Rastislavova – Južné nábrežie – Sečovská cesta – Trieda arm. gen. L. Svobodu – Ázijská trieda – Európska trieda – Sídlisko Ťahanovce, MadridskáŠpičková linka pre rýchle spojenie Sídliska Ťahanovce, Dargovských hrdinov, Nad jazerom, Juhu, Západu a KVP so školami; pôvodná trasa s presmerovaním cez Alejovú a Bardejovskú
56Sídlisko Ťahanovce, Madridská – Americká trieda – Prešovská cesta – Palackého – Nám. osloboditeľov – Moldavská cesta – Nemocnica ŠacaUrčené spoje pre spojenie so Šacou v rannej a popoludňajšej špičke

V autobusovej doprave dochádza k najvýraznejším zmenám v linkovom vedení. Napriek tomu je nutné poznamenať, že zmeny vychádzali z linkového vedenia k 1.4.2009 a spočívajú v jeho modifikácii. Základným stavebným kameňom bolo rozčlenenie liniek na nosné a nenosné, čomu následne zodpovedá aj ich interval. Medzi nosné linky s intervalom s jednotným intervalom 8 minút v rannej špičke, 15 minút v sedle, 12 minút v popoludňajšej špičke a 20 minút v ostatných režimoch sú zaradené linky 102, 15, 163, 194, 27, 345 a 36. Jednotný interval umožní zlepšiť nadväznosti a pravidelnosť dopravy. V nasledujúcom texte sú popísané najdôležitejšie zmeny v obsluhe oproti súčasnosti.
  • Linka 12 bude premávať naďalej medzi Podhradovou a Šebastovcami, v oblasti Severu bude premávať cez Watsonovu ul.
  • Linka 14 bude mať v sedlovom režime dvojnásobný počet spojov zo zastávky Mier smerom na Čermeľ, čím sa zlepší nadväznosť na nosnú trolejbusovú a autobusovú dopravu.
  • Linka 15 nahrádza spojenie Dargovských hrdinov – Námestie osloboditeľov jednak lepším intervalom a jednak nasadzovaním kĺbových autobusov. Spolu s linkou 16 navyše výrazne kapacitne posilnia vzťah Nám. osloboditeľov – Stará nemocnica, kde bola v Dopravnom prieskume vykázaná značná poddimenzovanosť.
  • Linka 16 bude v pracovných dňoch premávať v hustom intervale medzi Staničným nám. a OC Cassovia. V úseku Staničné nám. - Podhradová zostáva zachovaný doterajší počet spojov.
  • Linka 17 bude mať vzhľadom na značné dopravné zápchy na trase, meškania a nepravidelnosť charakter doplnkovej linke so zodpovedajúcim intervalom a s nadväznosťami na rýchliky. Premávať bude v skrátenej trase Staničné nám. - Luník VIII. Pre rýchlejšie spojenie odporúčame využiť nosné linky. Pri ceste zo Staničného nám. na Lingov bude možné využiť novú linku 30.
  • Linka 19 bude nahradí v Krásnej doterajšie autobusové linky 13 52 a 52L. Celotýždenne v hustom intervale zabezpečí prepojenie siedmich mestských častí.
  • Linka 20 bude mať zjednotené doterajšie tri varianty trás do jedinej trasy Košická Nová Ves – Nemocnica Šaca. Na linke budú vypravované nízkopodlažné 15-metrové autobusy. Cez voľné dni sa zlepšuje interval zo 40 na 30 minút.
  • Linka 21 bude premávať iba v úseku OC Optima – PHV U. S. Steel. Na autobusy linky 21 bude možné prestúpiť z električkových liniek R pri OC Optima alebo z autobusových liniek RA na zastávke Perešská.
  • Medzi skrátené linky patrí linka 24, ktorá bude nadväzovať na električkovú linku 4 v Barci. Podobne bude nová linka 32 spájať Mašu so Spoločenským pavilónom, kde bude zabezpečený prípoj na linku 10 v smere do centra i z centra. Pri Spoločenskom pavilóne je zároveň možné využiť aj električkové linky 6 a 9 a autobusovú linku 34 do obchodných centier.
  • Linka 27 bude premávať po doterajšej trase celotýždenne vrátane večerov.
  • Linka 29 bude premávať v trase Staničné nám. - Kavečany/ZOO. Pre spojenie do OC Cassovia bude možné použiť posilnenú linku 16 zo Staničného nám.
  • Nová linka 30 zabezpečí spojenie Staničného nám. a Lingova v celotýždennom intervale 30 minút s nadväznosťami na rýchliky. Pre častejšie spojenie Dargovských hrdinov a Staničného nám. odporúčame využiť linku 15 (zastávka Palackého) alebo linky 71 a 72 (zastávka Jakabov palác).
  • Linka 31 bude naďalej obsluhovať Vyšné Opátske, v západnej časti obslúži Pereš a Lorinčík.
  • Obsluhu Myslavy a Maše zabezpečí nová linka 32.
  • Linka 34 bude vzhľadom na meškania na trase spôsobené dopravnými zápchami a nerovnaké kapacitné nároky na častiach trasy rozdelená na dve linky. Pod číslom 34 bude premávať vetva zo Sídliska KVP cez Spoločenský pavilón k obchodným centrám Cassovia a Optima. Prestup z nosnej dopravy k obchodným centrám bude možné realizovať na zastávke Spoločenský pavilón alebo Gymnázium Alejová.
  • Nová linka 36 nahradí doterajšie linky 18 a 34. Premávať bude z Ťahanoviec po trase doterajšej linky 34 až po Novú nemocnicu a odtiaľ ako doterajšia linka 18 na Moskovskú triedu. Pre spojenie Ťahanoviec a Watsonovej ul. odporúčame využiť zo zastávky Mier linku 38 resp. večer a cez voľné dni linku 12.
  • Nová linka 38 nahradí linky 50 a 55. Premávať bude po trase terajšej linky 55 a zastavovať bude na všetkých zastávkach na trase. V pracovných dňoch od rannej špičky do cca 20:00 zabezpečí spojenie sídliska Dargovských hrdinov s Novom nemocnicou.
  • Linka 51 bude naďalej počas špičiek dopĺňať linku 10. Podobne linka 54 doplní medzi Sídliskom KVP a Gymnáziom Alejová linku 34 a jej trasa povedie rovnako ako trasa uvedenej linky. V oblasti mestskej časti Nad jazerom bude premávať bez jednosmernej zachádzky do sídliska.
  • Na charakter špeciálnych spojov sa menia linky 52 a 56. V rannej a popoludňajšej špičke pracovných dní budú premávať vždy dva spoje do resp. zo Šace. Linka 52 bude premávať v zrýchlenej trase Važecká – Slanecká – Perešská – Nemocnica Šaca, pričom bude zastavovať iba v mestských častiach Nad jazerom a Šaca. Ich odchody budú prispôsobené začiatkom a koncom školského vyučovania v Šaci a potrebám Nemocnice Šaca.

2 V špičke spolu s linkou 51 interval 4 resp. 6 min
3 Úsek Staničné nám. - OC Cassovia
4 Ráno v smere z Krásnej interval 10 min
5 V špičke spolu s linkou 54 interval 8 resp. 10 min

Regionálne linky

Linka

Trasa

Popis

94Barca, Socha Jána Pavla II. - Spaľovňa – Kokšov-BakšaZachádzky pôvodnej linky 24 do Kokšov-Bakše
98(Staničné nám. - Slanecká -) Važecká – Komočov - Vyšná Hutka – Nižná Hutka - Nižná MyšľaPôvodná linka 28 bez zmeny trasy

Predstavený projekt reorganizácie MHD spája výhody doterajšieho systému s nutnosťou úspory výkonov. Napriek úsporám došlo k navýšeniu kapacít v rannej špičke vo všetkých problematických profiloch. Výsledné výkony 14,390 mil. vzkm však prekračujú požadované výkony 14,200 mil. vzkm. To je spôsobené dodržaním vyššieuvedených štandardov kvality a uspokojením požiadavky nezhoršovať dopravnú situáciu v čase prepravných špičiek. Pri porovnaní dvoch najväčších slovenských miest – Bratislavy a Košíc – vystúpi na povrch značný nepomer medzi rozdielom parametrov miest a výkonmi MHD. Zatiaľ čo Košice majú 66% rozlohy Bratislavy a 55% počtu obyvateľov, výkony MHD dosahujú iba 33%. To logicky vplýva na výrazne horšiu dopravnú obslužnosť MHD, následnú nespokojnosť obyvateľov a zvyšovanie objemu IAD v neprospech MHD so všetkými negatívnymi prvkami. Z tohto dôvodu odporúčame postupne zvyšovať výkony aspoň na úroveň 17,200 mil. vzkm.

V prípade zvýšenia výkonov odporúčame prioritne skracovať interval na nosných linkách tak, aby štandard obsaditeľnosti vozidiel vychádzal z koeficientu K5 = 5 os./m2, resp. podobne ako západnej Európe z koeficientu K4 = 4 os./m2. Medzi takéto kroky patrí zjednotenie intervalu na nosných linkách na 8 minút v rannej špičke, 15 minút v sedle, 10 minút v popoludňajšej špičke a 15 minút cez voľné dni.

Riešenie kapacitnej obsluhy obchodných centier na Moldavskej ceste odporúčame doplniť prostredníctvom elekričkovej dopravy, ktorá bude aj naďalej vzhľadom na zhoršujúcu sa situáciu na cestných komunikáciách najspoľahlivejšou a najpravidelnejšou. Obsluhu centier je možné zlepšiť dobudovaním zastávky v úrovni križovatky Moldavská cesta – Popradská ul.

Preukázateľná nedostatočná kapacita na trolejbusových linkách si vyžiadala ich posilnenie, ktoré je však pri nedostatočnom počte prevádzkyschopných trolejbusov nemožné, a posilnenie je nutné vykryť autobusmi. Z tohto dôvodu odporúčame zintenzívniť opravy trolejbusov, prípadne zakúpiť kĺbové vozidlá.


Schéma siete liniek podľa predmetného návrhu

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.