Návrh rozpočtu mesta na rok 2024 z pohľadu MHD

Mesto v návrhu rozpočtu počíta s výraznejším znížením objemu výkonov MHD oproti minulým rokom.

Mesto Košice zverejnilo návrh programového rozpočtu na rok 2024 s výhľadom na roky 2025 a 2026, o ktorom by malo mestské zastupiteľstvo rokovať na marcovom zasadnutí. Rozpočet je zostavený ako prebytkový s celkovými príjmami vo výške 284,318 mil. € a výdavkami vo výške 282,318 mil. €.

Zabezpečením kvalitnej MHD chce mesto zvýšiť podiel verejnej dopravy voči individuálnej automobilovej doprave. Oproti roku 2023 pôjde na prevádzku MHD menej peňazí, čo znamená aj menej výkonov MHD. Mesto si plánuje od DPMK objednať výkony na úrovni 13,7 mil. vozidlových kilometrov, čo predstavuje zníženie o vyše 9 % oproti plánu na rok 2023 (skutočnosť za 2023 ešte nie je známa). Na tento objem výkonov chce mesto vynaložiť 30,5 mil. € + doplatok na stratu z minulých rokov vo výške 1,150 mil. €, spolu bežné výdavky na MHD teda vo výške 31,650 mil. €. Bežné výdavky na MHD v rozpočte na rok 2023 po jeho štvrtej zmene predstavovali 32,557 mil. €. Plánovaný nárast výkonov na ďalšie roky je len veľmi opatrný.

Vozidlové km 2022 2023 2024 2025 2026
Plán   15 100 000 13 700 000 13 800 000 14 000 000
Skutočnosť 14 521 571 ?      

Dvojnásobný objem financií oproti roku 2023 by mal DPMK dostať na kapitálové výdavky, konkrétne 2 milióny €. Tieto by mali byť použité na dofinancovanie modernizácie vozovne na Bardejovskej ulici, na generálne opravy a modernizácie električiek KT8D5 (1. etapa), prípadne aj na iné projekty, ktoré sa počas roka objavia. Kapitálové prostriedky by mali byť použité aj na nákup špeciálnych a technologických vozidiel DPMK a iných potrebných zariadení.

Rozpočet mesta každoročne obsahuje aj tabuľky s predpokladanou obnovou vozidlového parku MHD. Skutočné počty nakúpených nových vozidiel sú však spravidla oveľa nižšie, prípadne žiadne. Plán pre rok 2024 počíta s obstaraním 20 naftových autobusov a 10 elektrobusov. Nákup električiek a parciálnych vozidiel sa opäť presúva do ďalších rokov.

Nákup električiek

(kusy) 2022 2023 2024 2025 2026
Plán   10 0 9 9
Skutočnosť 0 0      

Nákup autobusov na naftový pohon

(kusy) 2022 2023 2024 2025 2026
Plán   0 20 20 20
Skutočnosť 0 0      

Nákup elektrobusov

(kusy) 2022 2023 2024 2025 2026
Plán   10 10 20 20
Skutočnosť 0 0      

Nákup CNG autobusov

(kusy) 2022 2023 2024 2025 2026
Plán   32 0 0 0
Skutočnosť 1 3      

Nákup vodíkových autobusov

(kusy) 2022 2023 2024 2025 2026
Plán   0 0 0 20
Skutočnosť 0 0      

Nákup parciálnych (hybridných) vozidiel

(kusy) 2022 2023 2024 2025 2026
Plán   15 0 10 10
Skutočnosť 0 0      

Nákup technologických vozidiel

(kusy) 2022 2023 2024 2025 2026
Plán   11 4 4 3
Skutočnosť 7 ?      

Na financovanie činnosti spoločnosti IDS Východ pre účely zavedenia a koordinácie integrovaného dopravného systému na území oboch východoslovenských krajov je v rozpočte vyčlenených už tradičných 60 tisíc €. Prevádzka čermeľskej Detskej železnice bude stáť 120 tisíc €. Mesto rozpočtuje aj 93 600 € na dofinancovanie projektovej dokumentácie pre 2. etapu modernizácie električkových tratí z roku 2023.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: tbus #8:
Prečítal si generickú vetu, ktorá je tam pri každom rozpočte snáď už posledných 7 rokov. 🙃
"Zabezpečením kvalitnej MHD chce mesto zvýšiť podiel verejnej dopravy voči individuálnej automobilovej doprave."

Dafuq did i just read?
Reakcia na: Folasik #6:
Tak ti úprimne poviem, bojím sa o podnik lebo by bola škoda ho stratiť, avšak neviem jak mu pomôcť takisto ako skoro každý bežný človek lebo komunálne voľby v okresoch KE I-IV sú furt prehliadka indivíduí ktoré by nikto normálny nevolil ale sú tam ale jedno majú spoločné a to kašľanie na DP a iné mestské podniky. Mesto sa vyhovára na malé financie ktoré mesto má ale tie sú dôvodom niečoho ale dôvod sa nehľadá, aj keď by sme to nevedeli opraviť (predsa nevieme cestovať časom) tak by sme sa mohli z neho ponaučiť ale nič. Jediná nádej na rehabilitáciu DP je buďto ho čiastočne sprivatizovať a vymeniť vedenie mesta alebo neskôr vďaka IDS Východ začať súťažiť mestské linky a vymeniť vedenie mesta, neviem ako vy ale ja žiadne iné východisko nevidím bohu žiaľ...
Reakcia na: maco.mhd #5:
No na naftové už ani EU peniaze nedostanú, ako tiež tie kĺbové elektrobusy budú vyrobené a dodané ak dobre počítam buď v polovici roka 2025 alebo ku koncu roka 2025 čiže tu je ten problém že zatiaľ absolútne nič nevidno žeby sa ostatné veci riešili lebo nové vozidlá treba vysúťažiť, vyrobiť a dodať a to trvá dlhú dobu to nie je jak nemám chleba ? nevadí zájdem do obchodu a o 5 minút mám doma nový čerstvý chlieb, takže fakt neviem ako oni chcú nahradiť už postupne rozpadavajúce sa SOR NB ktoré sa nakúpili naraz v počte 130-140 kusov, obnova vozového parku sa mala riešiť 2-3 roky dozadu a nie že ani teraz sa poriadne nič nerieši, čistá katastrofa, každopádne poupravím ťa hornádska nevyzerá ako múzeum ale skôr ako vrakovisko stačí vystúpiť na zastávke pod furčou, prejsť si pár metrov a pozrieť sa do garáže ako to tam vyzerá, vraky autobusov zaberajú väčšinu miesta, zastarané budovy, povrch vozovky ešte z roku ježiša krista, staré stĺpy, lampy, ako interiér niektorých budov nevyzerá zle napríklad výpravovňa, tam sa mi to celkom páčilo, proste stačí sa pozrieť na iné mestá ktoré nakupovali v rokoch 2020, 2021 a v roku 2023 majú dodané novučičké vozidlá, aj my sme mohli mať nové električky a označovače ale tak dočkáme sa asi len KTčiek po GO na ktoré som už teraz zvedavý 😃
Z akých fondov chce DPMK nakúpiť 60 naftových autobusov (2024-2026) keď by už na nafťáky EÚ penize nebudú (podľa všetkého). Po druhé ako chce tento rok nakúpiť podnik 10 E-busov ak sa nič nesúťažilo (ak hej prosím opravte ma (o kĺbákoch do roku ´25 viem)). K vodíkovým sa ani vyjadrovať nebudem aj keď ich mám rád nechce sa mi veriť že by na to Hornádska bola pripravená keď to tam vyzerá ako v múzeu. A parciálne+technické vozy, za mňa utópia jedno aj druhé lebo nič sa nesúťažilo (ak hej opravte ma). Čo k tomu povedať na záver, asi to že to ide dole vodou...
Reakcia na: Folasik #1:
Veď to sú rozprávky, ani tých 20 autobusov nie je reálnych, museli by byť už vysúťažené aby tento rok vôbec došli.
Reakcia na: Dispecer #2:
Oprava / spodrobnenie: Skutočnosť za rok 2023 bude blízka tomu, čo si mesto objednalo na tento rok, veľa škrtov prebehlo už v roku 2023. Naopak, sám dúfam, že skutočne odjazdený výkon v tomto roku sa nebude veľmi odlišovať od toho, čo si mesto objednalo.
"Mesto si plánuje od DPMK objednať výkony na úrovni 13,7 mil. vozidlových kilometrov, čo predstavuje zníženie o vyše 9 % oproti plánu na rok 2023 (skutočnosť za 2023 ešte nie je známa, ale zrejme sa nebude veľmi líšiť od roku 2022)."
Bude, veľa škrtov prebehlo už v roku 2023, naopak, nebude sa veľmi odlišovať od toho, čo si mesto objednalo na tento rok.
Nedá sa mi opäť k tomu vyjadriť. Tie plány nákupov sú dosť nepresné a určite sa nesplnia na 100% tak ako sa plánuje, napríklad nákup parciálnych vozidiel rok 2025 v počte 10 kusov ? ale to už teraz by sa muselo rozprávať o nejakom obnovení celej infraštruktúry a budovaní nových úsekov...
Ach.... slávne košické výkony MHD, podľa toho čo pozerám tak asi ešte dlho neuvidím v Košiciach v cestovnom poriadku nosnej linky počas pracovného dňa v rannej špičke 10 alebo ešte menej minútový interval, smutné, "Zabezpečením kvalitnej MHD chce mesto zvýšiť podiel verejnej dopravy voči individuálnej automobilovej doprave" - neviem ako chce mesto zabezpečiť kvalitnú MHD lebo kým ju zabezpečí tak už dávno všetci budú v autách a toto mali zabezpečovať už dávnejšie nie teraz keď hrozí úplný kolaps, a presne sa deje opak, ľudia radšej chodia autami aby využívali MHD ktorej priemerný vek vozového parku je 10 rokov.