Cestovanie v IDS Východ: Základné otázky a odpovede

Čo je Integrovaný dopravný systém na východnom Slovensku?

Integrovaný dopravný systém na východnom Slovensku (IDS Východ) je spojením systémov verejnej dopravy do jedného, v ktorom platia spoločné podmienky. Zatiaľ sa jedná iba o integráciu regionálnej autobusovej dopravy (eurobus, ARRIVA Michalovce, SAD Prešov, SAD Humenné, SAD Poprad, BUS Karpaty). V rámci IDS Východ vytvárajú tieto spoločnosti jednotný systém, v ktorom je možné použiť jeden lístok na spoje všetkých šiestich dopravcov. Cestujúci si tak nemusia kupovať niekoľko lístkov pre rôzne úseky cesty, ale postačuje im jeden s ktorým môžu prestupovať medzi rôznymi prímestskými autobusmi. Novinkou je zavedenie predplatných lístkov aj v regionálnej doprave, v budúcnosti sa zároveň otvoria nové možnosti ich využitia, keďže bude možné s nimi výhľadovo cestovať bez ohľadu na druh dopravy, ktorý môže cestujúci striedať podľa aktuálnej situácie bez nutnosti dokupovať si ďalšie lístky. Napríklad cestujúci z Myslavy dochádzajúci do centra mesta ku Auparku bude môcť v budúcnosti využiť MHD linku 32, ale aj prímestské autobusy eurobus podľa toho, ktorý spoj mu v danom čase viac vyhovuje. Časom mu na to bude stačiť jeden predplatný lístok.


Kde môžem cestovať s IDS Východ?

IDS Východ zahŕňa celé územie Košického a Prešovského kraja, tiež aj niektoré ďalšie obce za hranicou kraja: Rimavská Sobota, Bátka, Figa, Tornaľa, Gemer, Licince, Hucín, Šivetice, Gemerské Teplice, Jelšava, Lubeník, Revúcka Lehota, Mokrá Lúka, Revúca, Telgárt, Važec, Východná, Hybe, Kráľova Lehota, Liptovský Hrádok, Podtureň, Liptovský Mikuláš, Pribylina, Vavrišovo, Liptovský Peter.

V rámci tohto územia bude možné použiť:

  • MHD v Košiciach, Prešove, Rožňave, Michalovciach, Trebišove, Humennom, Vranove nad Topľou, Bardejove, Starej Ľubovni, Spišskej Novej Vsi, Kežmarku, Snine, Poprade a vo Svite,
  • prímestské autobusy eurobus, ARRIVA Michalovce, SAD Prešov, SAD Humenné, SAD Poprad, BUS Karpaty,
  • vlaky kategórií Os a REx, ktoré prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko.

Upozorňujeme, že cestovné lístky IDS Východ neplatia v spojoch iných ako vyššie uvedených dopravcov (napríklad SAD Lučenec, ARRIVA Liorbus, Volánbusz, Rafatex a ďalší) a ani na diaľkových linkách iných dopravcov.


Môžem s IDS Východ cestovať v prihraničí, napríklad do Hidasnémeti či Muszyny?

Áno, integrované sú aj vybrané prihraničné lokality v Maďarskej a Poľskej republike, konkrétne:

  • zóna 121: Tornyosnémeti, Hidasnémeti,
  • zóna 311: Muszyna, Tylicz,
  • zóna 318: Krynica-Zdrój,
  • zóna 809: Zakopane,
  • zóna 825: Łomnica-Zdrój, Piwniczna-Zdrój.

Čo sú to zóny?

Vzhľadom na veľké množstvo možných kombinácií trás sa v IDS nedá použiť kilometrické cestovné, bežné v prímestskej doprave. Namiesto toho je územie zahrnuté v IDS Východ rozdelené na tarifné zóny, ktoré sú znázornené v schéme zón a sú tiež uvedené v cestovných poriadkoch. Zóna 100 zahŕňa mesto Košice, zóna 200 zahŕňa mesto Prešov a blízke obce (v súčasnosti 2. tarifné pásmo MHD Prešov), ostatné zóny v celom stovkovom rade, prípadne v jeho blízkosti zahŕňajú ďalšie okresné mestá a ich okolie, pod ostatnými číslami sú zastúpené regionálne zóny.

Cestujúci musí mať platný cestovný lístok pre každú zónu, ktorou prechádza, a to aj v prípade, ak v nej daný spoj nemá žiadnu zastávku. Napríklad medzi mestami Kráľovský Chlmec (zóna 526) a Veľké Kapušany (zóna 515) leží tarifná zóna 519, v ktorej sa nenachádza žiadna zastávka. Keďže však cestujúci tento úsek prešiel, musí mať lístok platný aj pre zónu 519. Do počtu zón sa započítava aj nástupná a cieľová zóna. Každá použitá zóna sa počíta len raz, a to aj v prípade ak ňou cestujúci počas svojej cesty prechádza viackrát. Okrem toho existujú aj celosieťové lístky, ktoré umožňujú po dobu ich platnosti cestovať na celom území v IDS Východ.

V IDS Východ existuje aj výnimka pri výpočte cestovného:

  • Niektoré zastávky ležia súčasne v oboch zónach. Napr. obce Krajná Poľana a Nižný Komárnik ležia súčasne v zóne 314, aj v zóne 315. Ak cestujúci nastupuje alebo vystupuje na zastávke v Krajnej Poľane alebo Nižnom Komárniku, zaplatí len za jednu z týchto zón, a to tú, ktorá je pre neho výhodnejšia. Teda ak cestuje z/do smeru Svidník, Krajná Poľana aj Nižný Komárnik sa započítajú do zóny 315, a ak cestuje z/do smeru Vyšný Komárnik, Krajná Poľana aj Nižný Komárnik sa započíta do zóny 314.

Príklad 1: Cestujúci cestuje z Košíc do Prešova po diaľnici. Prechádza zónami 100, 110, 112, 212 a 200. Hoci sa v zónach 110, 112 a 212 nenachádza žiadna zastávka, cestujúci danou zónou prechádza, preto potrebuje cestovný lístok na 5 zón.

Príklad 2: Cestujúci cestuje z Paloty do Čertižného cez Medzilaborce. Palota aj Čertižné ležia v zóne 419, mesto Medzilaborce leží v zóne 420. Hoci cestujúci technicky prechádza tromi zónami, každá zóna sa počíta len raz, cestujúci teda potrebuje lístok na 2 zóny.

Príklad 3: Cestujúci cestuje z Dobšinej do Bardejovských kúpeľov. Prechádza zónami 615, 616, 610, 600, 620, 621, 622, 122, 101, 117, 111, 110, 100, 112, 212, 200, 211, 216, 316, 311 a 300. To je celkom 21 zón. Takýto lístok však podľa tarify nie je možné vydať, maximálny počet zón je 200. Cestujúci teda potrebuje buď celosieťový lístok, alebo si lístok zakúpi podľa kilometrickej tarify dopravcu.

Príklad 4: Cestujúci dochádza pravidelne z Bardejova do Košíc. Prechádza zónami 100, 110, 112, 212, 200, 211, 216, 316, 311 a 300. To je celkom 10 zón. Predplatné lístky je však možné si zakúpiť na maximálne 8 zón, preto teda bude cestujúci potrebovať predplatný celosieťový lístok, vďaka ktorému bude cestovať aj mimo svojej trasy po celú dobu platnosti bezplatne.

Príklad 5: Cestujúci dochádza pravidelne vlakom aj autobusom z Michaloviec do Košíc. Autobus prechádza zónami 500, 510, 520, 119, 118, 120, 110 a 100, čo je dokopy 8 zón. Vlak prechádza zónami 500, 510, 501, 520, 521, 120, 119, 118, 110 a 100, čo je dokopy až 10 zón. Nakoľko je tarifa striktne zónová bez relačných výnimiek, cestujúci si môže zvoliť z dvoch možností - buď si zakúpi predplatný lístok na 8 zón a bude cestovať výhradne autobusom, alebo si zakúpi predplatný celosieťový lístok, s ktorým bude môcť cestovať po dobu platnosti v rámci celého kraja.

Schéma tarifných zón IDS Východ


Ako si vybrať správny cestovný lístok IDS Východ?

Platnosť cestovného lístka IDS Východ je obmedzená dvomi parametrami: počtom zón a formou platby. Pre výber správneho typu lístka preto cestujúci potrebuje vedieť, cez koľko zón bude prechádzať a akým spôsobom bude za cestovný lístok platiť. Od týchto údajov potom závisí cena lístka.

Z pohľadu časovej platnosti sa lístky delia na tri základné skupiny:

  • Cestovné lístky na jednu cestu majú zónovú platnosť od 1 do 20 zón bez ohľadu na čas cesty. V zásade platí, že so stúpajúcou zónovou platnosťou klesá cena za jednu prejdenú zónu. Zoznam druhov cestovných lístkov na jednu cestu nájdete v cenníku.
  • Denné cestovné lístky majú časovú platnosť 24 hodín. Lístok na 24 hodín je podľa voľby cestujúceho možné zakúpiť buď pre zónu 100 (mesto Košice), zónu 200 (mesto Prešov), zónu 800 (mesto Poprad), alebo za vyššiu cenu ako celosieťový pre celé územie v IDS Východ. Lístky na 72 hodín sú dostupné len pre zóny 100 a 200, lístky na 168 hodín sú dostupné len pre zónu 100.
  • Predplatné cestovné lístky (tzv. električenky) majú časovú platnosť 30, 90, 180 alebo 365 dní a platia pre zóny, ktoré si cestujúci sám zvolí pri kúpe. Maximálny počet zón, pre ktorý je možné zakúpiť predplatný cestovný lístok je 8 zón. V prípade, že cestujúci potrebuje predplatný cestovný lístok na viac zón, si môže zakúpiť celosieťový predplatný lístok. Na kúpu električenky je potrebné mať platnú čipovú kartu niektorého zo zapojených dopravcov, virtuálnu dopravnú kartu alebo študentskú kartu (napr. ISIC) vydanú partnerskými školami. Pri električenkách je stanovený samostatný cenník pre električenky, ktoré zahŕňajú len mestské zóny a samostatný cenník pre električenky s regionálnymi zónami.

Lístky vždy platia u všetkých dopravcov v IDS Východ, bez ohľadu na to, ktorý ho vydal. V rámci platnosti jednorazového cestovného lístka môže cestujúci prestúpiť jedenkrát, v rámci platnosti predplatného cestovného lístka môže cestujúci neobmedzene prestupovať, alebo prerušiť cestu. Pre viac informácií odporúčame navštíviť stránku Cenník a článok Predaj a použitie cestovných lístkov IDS Východ, kde podrobne informujeme o možnostiach kúpy jednotlivých typov lístkov a pravidlách pre cestovanie s lístkami IDS.


Koľko teda za svoju cestu v IDS Východ zaplatím?

Ak už viete, koľko zón precestujete, a ako dlho bude vaša cesta trvať, cenu svojho lístka môžete nájsť v cenníku.


Niektoré spoje vykonávajú zachádzky do viacerých obcí, budem za ne musieť naďalej platiť?

Nie, tarifné zóny IDS Východ sú stanovené tak, aby cestujúci nemusel platiť za zachádzky, ktoré musí jazdou spoja strpieť. Napríklad pri jazde zo Sniny do Novej Sedlice si cestujúci nebude musieť platiť za zachádzku do Ruského Potoka, pretože obec Ruský Potok leží v zóne 424, rovnako ako obce Kolbasov či Ulič.


V cenníku som nenašiel lístok pre "môj" počet zón. Prečo?

Maximálny počet zón pre ktoré je možné zakúpiť cestovný lístok IDS Východ je 20. Ak chce cestujúci použiť viac zón, môže si zakúpiť celosieťový lístok, ktorého cena je vypočítaná ako cena 30-zónového lístka. V praxi to znamená, že ak si kúpite celosieťový lístok, platíte za 30 zón, ale môžete cestovať vo všetkých zónach.


Kedy budú lístky IDS Východ platiť aj v MHD a vo vlakoch?

Prešovský a Košický samosprávny kraj v spolupráci s krajskými mestami Prešov a Košice pripravujú integráciu mestskej hromadnej dopravy do spoločnej tarify IDS Východ, čo umožní cestovanie na jeden cestovný doklad. Okrem MHD v Košiciach a Prešove sa počíta aj so zapojením menších prevádzok MHD v ďalších mestách východného Slovenska.

Časový horizont zapojenia jednotlivých mestských dopráv bude závisieť od intenzity spolupráce jednotlivých miest a ich dopravcov, ako aj ochoty akceptovať zo strany daného mesta a jeho dopravcu spoločné tarifné a prepravné podmienky IDS Východ. Rovnako sa počíta aj s integráciou železničnej dopravy do tarifného systému IDS Východ. Časový horizont bude závisieť najmä od dynamiky rokovaní na tému spoločných tarifných podmienok s objednávateľom železničnej osobnej dopravy, ktorým je Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ako aj od technickej pripravenosti železničného dopravcu na vstup do tarifného systému IDS Východ.


Je možné v rámci IDS Východ prepravovať bicykle?

Áno. Na linkách košickej MHD je možné prepravovať bicykle počas víkendov a sviatkov, ďalej je potrebné si zaň zaplatiť dovozné - dovozný 60-minútový lístok za 90 centov (86 centov v prípade elektronického nákupu).

V regionálnych autobusoch nie je preprava bicyklov možná s výnimkou liniek, kde je možná rezervácia miest na bicykle, teda vybrané spoje na trasách Košice - Dobšinská ľadová jaskyňa, Košice - Zlatá Idka či Košice - Remetské Hámre, Morské oko.

Vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko sa bicykle prepravujú za dovozné 1,50 € (na jednu cestu), 2,50 € (1-dňový lístok), 6,00 € (7-dňový lístok) alebo predplatné dovozné k traťovému lístku, lístku MAXI Klasik či predplatnému lístku IDS Východ za 4 € (týždenné), resp. 8 € (mesačné).

Podmienky prepravy bicyklov v MHD Košice sú popísané v samostatnom článku. Preprava bicyklov v regionálnych vlakoch a regionálnych autobusoch sa riadi prepravným poriadkom príslušného dopravcu.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.