DPMK pre vážnu technickú poruchu odstavil 14 električiek typu VarioLF2plus

Viaceré nové električky v uliciach nahradili staršie električky.

Počas piatkového popoludnia boli z premávky sťahované električky TWT / Pragoimex VarioLF2plus. Vo výprave ich nahradzujú najmä staršie električky. Po dlhej dobe sa tak objavili v premávke sólo električky ČKD Tatra T6 a jediné VarioLFR.S #701

Aktualizácia 25.1. 21:10: Trinásť električiek TW Team VarioLF2plus z druhej série bolo v priebehu dňa postupne odstavených po 2 incidentoch z nedele 20. januára (vo vozidle #841) a piatka 25. januára 2019 (vo vozidle #832) zavinených závažnou technickou poruchou. V oboch prípadoch došlo k vytrhnutiu brzdového kotúča na jednom z podvozkov za jazdy, pričom prerazil podlahu. Pri prvom z incidentov sa kotúč zastavil až o konštrukciu strechy, pričom došlo k poškodeniu i stropných obkladov v interiéri.

V dôsledku týchto incidentov bude ostatným električkám tohto typu softvérovo obmedzená maximálna rýchlosť na 50 km/h a zároveň od dnešného dňa platí dočasný zákaz výpravy týchto električiek na linky R1 - R8.

Aktualizácia 26.1. 14:53: Tlačová správa mesta:

Za necelý týždeň zaregistroval Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) dve identické závažné poškodenia električiek Vario LF2 plus na rýchlodráhe do U. S. Steelu. V oboch prípadoch došlo k prasknutiu brzdového kotúča zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky. Len zhodou šťastných náhod sa žiaden z cestujúcich nezranil, keď brzdový kotúč prerazil podlahu a skončil až v streche. 

Prvý prípad sa stal v nedeľu večer v električke R3, v ktorej sa po popoludňajšej zmene viezlo domov 30 zamestnancov U.S. Steelu. Našťastie v čase vystrelenia brzdového kotúča do strechy každý z nich sedel. Električka po tomto poškodení zostala stáť na zastávke Poľov. Cestujúci mohli prestúpiť do R2, ktorá išla hneď po nej. Pri OC Optima ich už čakal náhradný autobus, ktorý ich odviezol po trase R3 domov s meškaním 14 minút.

„Okamžite po tejto udalosti sme kontaktovali výrobcu električiek Vario LF2 plus – českú spoločnosť Pragoimex. Tí nám povedali, že ide o náhodnú a nesystémovú závadu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Vo svojom stanovisku nám napísali, že bezpečná prevádzka ostatných vozidiel LF2 Plus nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

Tento piatok ráno opätovne došlo k rovnakej udalosti na ďalšej električke Vario LF2 Plus. Tentoraz sa to stalo na linke R2 smerujúcej do U.S. Steelu. Praskol tam brzdový kotúč zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky a prerazil jej podlahu. V záujme zaistenia bezpečnosti cestujúcej verejnosti DPMK okrem tejto konkrétnej električky stiahol aj ďalších 13 električiek z liniek, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a nahradil ich električkami typu T6 a KT8D5.

DPMK momentálne vlastní 46 kusov električiek Vario LF2 Plus. Cena jednej z nich predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, 10 percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK. V rokoch 2014 - 2015 bolo do Košíc dodaných 33 ks, na zvyšných 13 využilo bývalé vedenie DPMK na čele s Richardom Majzom opciu. Do vozového parku DPMK pribudli postupne v rokoch 2016-2018. Verejnosť a médiá ich kritizovali kvôli absencii klimatizácie, rovnaký typ električiek odmietli používať aj v Uzbekistane. Okrem Košíc jazdí už len jediná takáto električka a to v Ostrave.

„Kvôli týmto nežiadúcim udalostiam zasadal v piatok večer v DPMK krízový štáb, na ktorom sa zúčastnili aj špecialisti českého výrobcu. Tí teraz zisťujú  presnú príčinu týchto závad. Dohodli sme sa na tom aké opatrenia vykonáme, aby 14 električiek Vario LF plus, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a preventívne sme ich stiahli, mohlo opäť bezpečne jazdiť. Aby brzdové kotúče už neprerážali podlahy električiek, musíme odpojiť podvozky a namontovať na všetkých 6 ks bŕzd nerezové štíty. Zároveň softvérovo upravíme električky tak, aby v prípade poruchy zaisťovacej brzdy sa električka automaticky zastavila a bol znemožnený jej ďalší pohyb,“ informoval generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

Primátor mesta Košice Jaroslav Polaček po zasadnutí krízového štábu vyhlásil, že je znepokojený udalosťami, ktoré v uplynulých dňoch nastali počas jázd električiek Vario LF2 plus. Pripomína, že ich predražený nákup kritizoval ešte ako opozičný poslanec Mestského zastupiteľstva, a že už v roku 2014 musel DPMK počas ich testovacej prevádzky riešiť technické problémy.

„Považujeme to za veľký problém, lebo bezpečnosť našich cestujúcich je prvoradá. Budúci týždeň sa nám už ohlásila inšpekcia z ministerstva dopravy. Nielen oni chcú vedieť, čo sa to v Košiciach deje. Aj počas predvolebnej kampane sme viacerí kandidáti upozorňovali, že tieto električky bez klimatizácie boli predražené. Čerstvé udalosti súvisiace s ich prevádzkou nám dávajú za pravdu v tom, že predchádzajúce vedenie mesta ich nekupovalo do Košíc pre zlepšenie dopravy, ale z omnoho zištnejších dôvodov. Strach v očiach však nemali v nedeľu a piatok tí, ktorí sa na tejto „výhodnej“ kúpe podieľali. Žiaľ boli to len nič netušiaci cestujúci na rýchlodráhe do U.S. Steelu,“ dodal primátor.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
teda to bolo stastie ze to niekoho nezabilo.....
Reakcia na: TheEnd0910 #53:
45 km/h
Inak sa mi zdá, alebo nové električky sú obmedzené na menej ako 50km/h?
Reakcia na: 110mat110 #51:
Pre ilustráciu typový výkres. Zdroj : Zmluva o kúpe vozidiel, DPMO
Reakcia na: 5801 #50:
Uhm, o pocte dveri na druhej strane sa nebudem hadat, stal som v celkom plnej elektricke, videl som len jedny. Je mozne, ze ich bolo viac. Dobre vediet, ze sa vyraba aj Evo1/o
Reakcia na: 110mat110 #49:
Tak to si asi nejak zle videl... Neviem o takom voze v Olomouci. Majú EVO1 klasické jednosmerné ale aj EVO1/o. Tá má ako píšeš na jednej strane 4 dvere ale ne opačnej má tri. Podobné riešenie ako pri LF+/o.
Reakcia na: S499.1023 #48:
Tie olomoucke mali dvere na oboch stranach. 4 na "spravnej" a 1 na opacnej. To sa vyrabala aj taka verzia?
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #47:
Nebudú ale sú. A má pravdu aj 5801, Evičky sú Vatiám veľmi, veľmi príbuzné.
Reakcia na: 110mat110 #44:
Tie nove vozy budu Pragoimex EVO1 😉
Reakcia na: 110mat110 #44:
Tie nové tiež od toho Varia ďaleko nemajú... 😂
Reakcia na: 110mat110 #44:
No keďže ich v KE stihli už prvý víkend upraviť 7, tak asi ani v Olomouci by to nemal byť problém.
Reakcia na: Matejo #33:
Prave som prisiel z Olomouca. Na 5ke jazdia normalne LF+/o. Maju dokonca dajake nove elektricky, co maju dvere na oboch stranach a su plne NP, ale tie zatial jazdia na inych linkach aj v dvojickach. Cize ocividne s tym az taky problem nemaju.
Reakcia na: 110mat110 #38:
To su iba prazdne reci..kym realne nebudu uzatovrene zmluvy na ine elektricky dovtedy to bude jazdit to co mame..a kedze nie su peniaze budu tieto varia tu jazdit dokedy bud moct cize v pohode aj 10 rokov..silne reci mozem mat aj ja a ale realita je taka aka je.
Reakcia na: Solider #40:
Potom ako vysvetlíš to, že sa to stalo aj na 832? 🙂
Reakcia na: 110mat110 #29:
Však odstavili celú sériu. Pravdepodobne to bude problém materiálového zloženia brzdových kotúčov v II. sérii. Takže preto prvá séria nie je odstavená a iba sa tam spevní podlaha v oblasti podvozkov.
Reakcia na: 110mat110 #38:
Chcelo by to crashtest pancieroveho chranica, lebo urcite aj podlahu vypocitali ze kotuc nemoze prejst...
Reakcia na: S499.1023 #37:
"... ak tieto opatrenia nebudú účinné, pozriem sa osobne na to, ako z týchto zmlúv vycúvať"

Ako ked 3mm pancier na podlahe nebude ucinne riesenie, Boh nam pomahaj.
Reakcia na: 110mat110 #36:
Že by z tohto: "Dokonca mi napadlo aj to, že by sme zrušili zmluvu a nahradili tieto električky inými."
Reakcia na: reparil #34:
A ako si z toho vycital, ze sa mesto bude chciet varii zbavit? Obcas naozaj nerozumiem tvojim myslienkovym pochodom.

@Petto "vraj" maju opcne a prve varia odlisne komponenty na podvozkoch a mali by byt okej. preto len opcne odstavili rovno a starsie budu opancierovavat priebezne. Najvacsi problem je udrzat vypravu