Autobusy Karosa B 731 a B 732 na Slovensku

Pred 40 rokmi začali z výrobných liniek podniku Karosa vo Vysokom Mýte vychádzať nové mestské autobusy typu B 731. V uliciach slovenských miest sa začali objavovať „nové hranaté autobusy“ a pre viacerých z nás sa Karosy B 731 a B732 stali autobusmi nášho detstva. Úplne prvé mestské autobusy Karosa B 731 sa zaradili na linky MHD Bratislavy (#1000), Žiliny (#38) a Banskej Bystrice (#BB 85-60) v októbri 1982. V pomerne krátkom období nahradili v mestskej doprave svojich predchodcov – autobusy Karosa ŠM 11 – a na dlhé roky sa udomácnili nielen vo väčšine slovenských miest, ale čiastočne aj v prímestskej doprave. Autobusy Karosa B 731 a B 732 boli štvrťstoročie najrozšírenejším dopravným prostriedkom MHD na celom Slovensku. V období rokov 1982 – 1996 ich bolo vo Vysokom Mýte vyrobených približne 9400 kusov (51 % tvoril typ B 731 a 49 % typ B 732), z nich viac ako 2000 kusov bolo dodaných na Slovensko.

Počty nových vozidiel Karosa B 731/732 dodaných na Slovensko podľa jednotlivých regiónov sú uvedené v nasledujúcej tabuľke.

Región Počet
Banská Bystrica, Brezno 96
Bratislava (MHD) 554
Bratislava (Regio), Malacky, Pezinok, Senec 27
Dunajská Streda, Galanta 23
Humenné, Svidník, Snina, Vranov nad Topľou 35
Košice (MHD) 185
Košice (Regio), Rožňava, Spišská Nová Ves, Krompachy 48
Liptovský Mikuláš, Ružomberok, Dolný Kubín 52
Lučenec, Rimavská Sobota, Revúca 38
Michalovce, Sobrance, Trebišov, Kráľovský Chlmec 39
Nitra, Topoľčany, Zlaté Moravce 125
Nové Zámky, Komárno, Levice, Šaľa, Štúrovo 77
Poprad, Kežmarok, Levoča 36
Prešov (MHD) 90
Prešov (Regio), Bardejov, Lipany 25
Prievidza, Bánovce nad Bebravou, Handlová, Partizánske 58
Skalica 1
Stará Ľubovňa 8
Trenčín, Ilava, Myjava, Nové Mesto nad Váhom, Považská Bystrica, Púchov 119
Trnava, Hlohovec, Piešťany, Senica 90
Zvolen, Krupina, Žarnovica, Žiar nad Hronom 89
Žilina (MHD) 68
Žilina (Regio), Bytča, Čadca, Kysucké Nové Mesto, Martin 165
nedopravné spoločnosti 24
Spolu 2072

Karosa B 731 a B 732 je 3-dverový dvojnápravový autobus s hranatou, polosamonosnou karosériou panelovej konštrukcie a motorom umiestneným v zadnej časti vozidla. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, autobusy vyrábané od roku 1986 už boli dodávané v kombinácii červeno-bielej. Rozdiel medzi typmi B 731 a 732 bol iba v použití automatickej (B 731) resp. manuálnej prevodovky (B 732). Aj preto bol typ B 732 pôvodne určený pre prímestské spoje na kratšie vzdialenosti, avšak čoskoro začal premávať aj na linkách MHD. Kvôli poruchovosti automatickej prevodovky a vysokej spotrebe vozidiel ňou vybavených boli mnohé autobusy rekonštruované z typu 731 na typ 732, preto ďalej v článku označujeme všetky vozidlá ako Karosy B 731/732. Najstaršie vozidlá (vyrobené v rokoch 1982 – 1986) nazývame aj ako „atmosférické“, pretože mali motor s atmosférickým nasávaním. V kombinácii so zadnou nápravou Rába A 118.37 (tzv. „veľká Rába“) mali nezameniteľný zvuk. Neskoršie autobusy už mali preplňovaný motor a tieto sú v texte označované aj ako „neatmosférické“. Najnovšie vozidlá (vyrobené v rokoch 1997 – 1999) mali označenie B 832 a boli prioritne určené pre východné trhy. Časť z nich sa dostala aj Slovensko vo forme náhrady za staršie Karosy B 731/732. Okrem viac ako 2000 nových, z výroby dodaných Karos B 731/732 sa do viacerých miest na Slovensku postupne zaradilo viac ako 200 jazdených Karos od českých dopravcov, ktoré nahradili zvyčajne strašie pôvodné vozidlá.

V čase prvého vydania tohto článku (december 2016) bolo na Slovensku v pravidelnej premávke s cestujúcimi už len menej ako 30 vozidiel, z toho 4 na západnom, 22 na strednom a 3 na východnom Slovensku. Posledná Karosa B 731/732 na východnom Slovensku dojazdila v Spišskej Novej Vsi vo februári 2020 (#KE-340DS). Na západnom Slovensku najdlhšie vydržal cyklobus v Nitre (#NR-519BM), ktorý dojazdil na konci rekreačnej sezóny v októbri 2021. Éra Karos B 731/732 na pravidelných linkách vo verejnej doprave sa ukončila v roku 2022 vo Zvolene, kde najdlhšie v roli záložných vozidiel vydržala trojica modernizovaných autobusov Karosa B 732 #ZV-247AM, #ZV-072BB a #ZV-898BA, pričom posledným dňom ich prevádzky bol 25. apríl 2022.

Tento článok prináša nielen prehľad posledných jazdiacich Karos B 731/732 na Slovensku, ale najmä historický pohľad na ich pôsobenie v jednotlivých mestách a regiónoch Slovenska. Štruktúra článku vychádza z ich zaradenia k jednotlivým dopravcom (dopravným podnikom, podnikom Slovenskej autobusovej dopravy) na začiatku roka 2002, kedy začali byť dostupné registračné údaje na internete. Článok zároveň mapuje aj ich následné presúvanie medzi prevádzkami, resp. dopravcami, Karosy B 731/732 dovážané na Slovensko už ako jazdené, ale aj ich ďalšie osudy po vyradení za hranicami Slovenska.

Vzhľadom na rozsah údajov sú popisy rozdelené na tri časti:

Zbierky historických vozidiel

Aby sme si viacerí aj po čase mohli pripomenúť vozidlá, s ktorými sme sa vozili v detstve, resp. ukázať ich nasledujúcim generáciám, je vždy dôležite zachovať a obnoviť aspoň niektoré z Karos B 731/732 do formy historických vozidiel. Snažia sa o to buď vybraní dopravcovia alebo nadšenci so zmyslom pre historické hodnoty. V súčasnosti viaceré  Karosy B 731/732 boli ponechané u dopravcov, resp. v súkromných zbierkach, zväčša v stave, v akom dojazdili pred vyradením. V čase aktualizácie tohto článku (september 2022) registrujeme štyri zrenovované Karosy B 731/732, ktoré zabezpečujú aj historické linky, resp. nostalgické jazdy : v Trenčianskej Teplej (ex žilinská #101 z roku 1992), v Košiciach (ex prešovská #311 z roku 1990) a v Bratislave (#1710 z roku 1991 s pohonom CNG a cabrio bus #2999 z roku 1990).

Použité pramene

Údaje zachytávajú stav k 31.8.2022.

V prípade, ak máte vlastné zaujímavé fotografie z prevádzky autobusov Karosa B 731/732, môžete ich pridať do diskusie pod článkom.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Author #2:
Tá z Prievidze je v spolku MHDT ak si dobre pamätám. Neviem či môžem, ak nie nech admin zmaže ale tu sú fotky
https://www.facebook.com/petrsikyrkladno/posts/10206179886207900
ZV-595BC??? nevie niekto viac, kde je, ako je to s ňou ❓
Reakcia na: N/A #1:
Dakujem za doplnenie. Je to uz ista doba, co som ju videl odstavenu v priemyselnom areali v Prievidzi.

Ak by mal niekto dalsie doplnujuce informacie k jednotlivym vozidlam, potesim sa. Najma udaje, resp. fotografie o prevadzke Karos B 731/732 z okresnych a mensich miest sa hladali najtazsie.

Napriklad, nemame ziadnu fotku Karosy B 731/732 priamo z Pezinka, Bytce, Svitu, Sabinova, ci Sobraniec.
Nie som si istý teraz, ale ak si dobre pamätám tak tá z PD bola odvezená do CZ rsp. odkúpená spolkom, ktorý viac autobusy zbiera ako renovuje.