Prehľad udalostí v MHD v roku 2014

Na prelome rokov už tradične prinášame zhrnutie toho, čo sa v uplynulom roku udialo v mestskej hromadnej doprave

Linkové vedenie a organizácia dopravy

Už 1. januára 2014 došlo k drobným úpravám cestovných poriadkov. Zaviedla sa pravidelná obsluha Heringeša zachádzaním spojov liniek 2020L v smere na Lingov, došlo tiež k úprave večerných spojov zo stanice nadväzujúcich na neskoršie príchody vlakov.

1. marca sa udiali iba drobné zmeny v cestovných poriadkov na linkách 25 26P27.

Pre zabezpečenie spojenia k neskoršiemu príchod vlaku IC z Bratislavy boli od 1. apríla pridané mimoriadne spoje na linkách 19 N1 a N2. Došlo aj k úprave spojov na linkách 1855.

10. apríla bol otvorený zrekonštruovaný most na Hlinkovej. Oprava tohto mosta si vyžiadala viaceré výluky trolejbusovej dopravy a prekládky trolejového vedenia, rovnako vyvolala aj čiastočne obmedzenie autobusových liniek 22 25 a 55 prechádzajúcich popod opravovaný most.

Komplexné zmeny v obsluhe Šace, Krásnej, Pereša, Lorinčíka a Košickej Novej Vsi nastali 1. júla. Zaviedla sa celotýždenná prevádzka liniek 5220L, linka 52L bola zrušená a linka 20 skrátená po Námestie osloboditeľov. Linky 2856 boli posilnené a naopak linka 13 obmedzená. Linky z centra mesta smerom na Pereš začali zastavovať aj na zastávke OC Optima. Linku 52 po novom začali obsluhovať 15-metrové autobusy a linku 17 kĺbové autobusy. Na linke 28 namiesto midibusu začali premávať štandardné autobusy.

V lete došlo k zmenám aj vo vypravovaní vozidiel na trolejbusové linky. Od júla začali na vybraných spojoch liniek 71 a 72 premávať autobusy, v rámci zavedenia garantovaných nízkopodlažných spojov na trolejbusových linkách. Od augusta sú však trolejbusy vypravované už len počas pracovných dní a počas voľných dní na trolejbusových linkách premávajú výlučne autobusy.

Od 30. júna sa zriadila zastávka Cassovar aj v smere do kopca.

Od augusta do októbra prebiehala na Triede L. Svobodu oprava prepadnutého podchodu pri Poliklinike Východ, z dôvodu prekládok trolejového vedenia došlo viackrát k obmedzeniu trolejbusovej dopravy. Na viac ako týždeň bola v polovici augusta kvôli oprave vozovky dočasne zrušená zastávka Exnárova. V auguste bola dočasne zrušená aj autobusová zastávka Pošta 2 kvôli dopravným obmedzeniam na Svätoplukovej ulici.

V rámci projektu IKD sa 2. augusta začala výluka električiek kvôli oprave tratí na Kuzmányho a Staničnom námestí. Linky 247R1 boli zrušené, linka 6 presmerovaná do Barce a predĺžená na Havlíčkovu, linka 3 skrátená po Námestie osloboditeľov a linka R5 posilnená, vylúčené úseky spájala náhradná autobusová linka X7. Vzhľadom na nepripravenosť zhotoviteľa stavby sa od 1. septembra zmenil rozsah výluky. Uzavretá ostala iba koľajová trať na Kuzmányho ulici a na Staničné námestie sa po nezmyselnej mesačnej výluke opäť vrátili električky. Linka X7 bola predĺžená na Havlíčkovu a na stanicu sa vrátili linky 36R1. Zo stanice do Barce začala premávať linka 4.

1. septembra bola zriadená okružná linka 12T spájajúca centrum mesta so zastávkou Poľská. Linka pre nízku vyťaženosť premávala len do 28. novembra.

1. septembra sa opäť menil cestovný poriadok na linke 13, ktorý sa postupne upravoval aj pri zmenách 1.10., 15.10. a 18.11. V priebehu roka sa cestovný poriadok na tejto linke zmenil až päťkrát.

Od 15. októbra sa kvôli obojsmernej celodennej obsluhe Heringeša zriadila nová linka 32. Zachádzanie liniek 20 a 20L v jednom smere sa pri tejto zmene nezrušilo.

Na prelome novembra a decembra bola krátkodobo presmerovaná linka X7 cez Timonovu ulicu a zastávka Spoločenský pavilón na Bardejovskej ulici sa presunula ďalej od križovatky s Triedou SNP.

Vozidlový park

Autobusy 

8. januára bolo do premávky slávnostne uvedených prvých 20 nových autobusov značky SOR typov SOR NB 12 a NB 18 dodaných ešte v roku 2013, ktoré sa do premávky zaraďovali postupne vo viacerých várkach, pričom posledné boli zaradené až začiatkom augusta 2014. V súvislosti so zaraďovaním nových autobusov boli z prevádzky vyraďované staré autobusy. Na linkách MHD v priebehu roka postupne dojazdili všetky Karosy B732, B732.NGS, B741, C744, Ikarusy 415 a 435 a Novoplany. So starými autobusmi sa Košičania symbolicky rozlúčili 8. mája na Hlavnej ulici.

V druhej polovici roka boli vyradené aj všetky Solarisy Urbino 18, oba midibusy Iveco First a zájazdový MAN, ktoré boli ponúknuté na odpredaj. Solarisy boli oodpredáné výrobcovi, midibusy a MAN sa zatiaľ nepredali. Postupne dojazdili aj všetky Karosy B941E, čím sa vozidlový park kĺbových autobusov stal plne nízkopodlažným. Z ostatných typov postihlo masívne vyraďovanie najmä autobusy Karosa B932(E) a B952(E), z ktorých v prevádzke ostalo už iba zopár vozidiel pridelených v garáži Šaca.

Koncom augusta bol do prevádzky zaradený prvý midibus typu SOR BN 9.5. Od 1.10. boli zaradené aj ďalšie štyri midibusy na linky 13 23 3134, od 15.10. aj na linku 28.

15. októbra boli do premávky napokon uvedené aj nové elektrobusy SOR EBN 10.5.

V priebehu roka pribudlo wi-fi propojenie do ďalších 30 autobusov.

Električky

12. februára DPMK podpísal kúpnu zmluvu so spoločnosťou Pragoimex a. s. na dodávku 28 električiek Vario LF2+. Prvá električka bola dodaná 24. júna. Po absolvovaní technicko – bezpečnostných skúšok a po zaškolení vodičov boli 1. decembra prvé električky zaradené na linky MHD.

V súvislosti s tým DPMK začiatkom roka vyradil 9 električiek, ktoré boli odstavené už od roku 2004. Po zaradení nových električiek bolo v decembri z prevádzky dočasne odstavených aj ďalších približne 16 električiek typu T3. Tieto električky zatiaľ neboli vyradené, na odstavnú koľaj boli presunuté z dôvodu prebytočnosti počas prebiehajúcej výluky, a najmä preto, aby vo výpravnej hale uvoľnili miesto novým električkám.

Trolejbusy

V roku 2014 bolo vyradených ďalších 7 trolejbusov, čím ich vo vozidlovom parku ostalo už len 18. Nové trolejbusy ani tento rok zakúpené neboli, chýbajúce trolejbusy boli na linkách dočasne nahradené autobusmi.

Výročia a udalosti

V piatok 28. februára si mesto pripomenulo významné jubileum – 100 rokov osobnej električkovej dopravy v Košiciach. Pri tejto príležitosti Dopravný podnik vypravil na linky tri historické električky a do prevádzky bola mimoriadne vypravená aj „trojička“, teda súprava troch vozňov typu T3. Na Hlavnej ulici boli počas víkendu vystavené historické koľajové vozidlá. 

20. septembra sa konal Deň otvorených dverí v areáli DPMK na Bardejovskej a 21. a 22. septembra v rámci Dňa bez áut mohli všetci cestovať MHD bezplatne.

Nútená výmena čipových kariet

Rozruch medzi cestujúcimi spôsobilo rozhodnutie o predčasnom ukončení platnosti starých čipových kariet vydaných DPMK. Všetkým starým kartám by platnosť skončila 30. júna 2014 aj napriek tomu, že karty niektorým cestujúcim pôvodne mali platiť aj niekoľko rokov po tomto dátume. Vynútený záujem o vydanie nových kariet preto Dopravný podnik nezvládal. Zakúpiť sa najprv dali iba na jednom mieste – v Zákazníckom centre na Bardejovskej, čo podnik prinútilo postupne vykonať sériu zmien na zvládnutie tejto situácie. Od 17. marca pribudla možnosť vybaviť si Mestskú kartu aj v predpredaji na Roosveltovej, od mája do júla pribudla možnosť zakúpiť si kartu aj v sobotu. 10. apríla bola platnosť seniorských BČK predĺžená až do konca roka. Koncom júna bola na poslednú chvíľu predĺžená platnosť starých čipových kariet až do konca júla. V októbri sa napokon platnosť mestských kariet dodatočne predĺžila z 3 na 5 rokov.

Verejné obstarávania

V roku 2014 sa pôvodne mali realizovať veľké opravy električkových tratí za eurofondy, konkrétne projekt Integrovanej koľajovej dopravy (IKD) a projekt modernizácie električkových tratí (MET). Stavebná časť projektu IKD sa začala realizovať s meškaním a mnohými komplikáciami, v rámci projektu MET nastal problém už počas súťaže na zhotovenie dokumentácie. Počas roka sa preto rozbehli nové verejné obstarávania na opravy obratísk a stavieb priamo nadväzujúcich na projekt IKD, ako náhrada za zrušený pôvodný projekt MET. Začali sa aj verejné obstarávania na projektovú dokumentáciu niektorých ďalších úsekov koľajových tratí a celkovej modernizácie depa na Bardejovskej.

Dopravný podnik začal v roku 2014 konečne uvažovať aj o nových trolejbusoch. Prvé verejné obstarávanie na 4 nové kĺbové trolejbusy cez eurofondy bolo vyhlásené v júni 2014 a bolo zrušené z dôvodu neschválenia žiadosti o nenávratný príspevok ministerstvom životného prostredia. Druhé verejné obstarávanie na 3 nové trolejbusy bolo vyhlásené v septembri, a v decembri bolo zrušené z dôvodu, že sa do súťaže prihlásil iba jeden uchádzač. Nový trolejbus tak nepribudol žiaden.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Počet prevádzkyschopných trolejbusov vám nejak vyšiel až príliš optimisticky... ?