Prečo bude cez leto premávať menej spojov ako minulý rok?

Začiatok letných prázdnin už každoročne prináša nižšie nároky na MHD. V letných mesiacoch je počet prepravených osôb nižší ako po zvyšok roka. Najvýraznejšou zmenou v prázdninových cestovných poriadkoch, ktoré prinieslo tohtoročné leto, je zmena sedlového intervalu nosných liniek z 15 na 20 minút. Nastáva tu paradoxná situácia, keď v pracovný deň je už o 8. hodine interval na linkách rovnaký ako v nedeľu, či vo večerných hodinách. Objem cestujúcich a prepravné nároky v daných obdobiach sú však úplne odlišné. Prečo musel Dopravný podnik pristúpiť k takýmto obmedzeniam a prečo práve teraz?

Podľa dopravného podniku je  hlavným dôvodom obmedzovania nepriaznivo sa vyvíjajúci plán odjazdených kilometrov v zmysle zmluvy o verejnom záujme. "Počas mesiacov január - máj 2013 sme odjazdili viac kilometrov, ako je plán v rámci zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Pokiaľ by tento stav pretrvával, koniec roka ukončíme s vyšším počtom odjazdených kilometrov, ako je v zmluve o výkonoch vo verejnom záujme a tieto výkony nebudú reálne pokryté dotáciou mesta Košice, “ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. "Pri príprave tohto opatrenia, sme starostlivo zvážili všetky možnosti, súčasný stav a aj prípadné riziká. Na základe našich analýz nechceme v súčasnosti robiť obmedzenia počas školských dní, kde máme silnú vyťaženosť, ani počas dní pracovného pokoja, kde s intervalom nechceme ísť už nižšie. Voľba preto padla práve na sedlový čas počas prázdnin, kde evidujeme dlhodobo nízku obsadenosť a preto posun intervalu urobíme práve tam." Zmeny sa nebudú týkať rannej ani popoludňajšiej špičky.

Dopravný podnik tiež plánuje v blízkej budúcnosti vykonať zmeny týkajúce sa existujúcej dopravy, ktoré si reálne žiada buď existujúca prepravná potreba, alebo riešenie bezpečnostných rizík v niektorých lokalitách (problémový uzol - križovatka Letná - Zimná), a lokality, kde narastá dopyt po hromadnej doprave (priemyselný park Pereš, Heringeš a pod.). „Na tieto riešenia však potrebujeme opäť najskôr úsporu kilometrov a následne ich "umiestnenie" na iné potrebné lokality. Tým chceme zdôrazniť skutočnosť, že nejde o úsporu len pre úsporu, ale vytvorenie "budgeta" voľných kilometrov, pre ich iné, potrebné umiestnenia.“ Súčasne s obmedzovaním existujú úseky, kde sa od júla „nechtiac“ doprava aj posilnila. Zmenou intervalu na linke 16 budú v úseku Staničné námestie – Podhradová od leta premávať spoje každých 20 minút. Pred zmenou premávali v tomto úseku za hodinu iba dva spoje.

Škrty nie sú jediným riešením

Všetky tieto problémy sú spôsobené vtesnávaním objemu dopravy do určitých vopred určených mantinelov. Namiesto škrtania metódou „najmenšieho zla“ by bolo možné tento problém elegantne vyriešiť rozšírením týchto mantinelov, teda zvýšením dotácie, resp. zvýšením objednávky ročne prejazdených vozokilometrov. K obmedzeniam by nemuselo dôjsť, ak by mesto Košice ako objednávateľ MHD každoročne neznižovalo dotáciu na výkon služieb vo verejnom záujme. „Skrátením intervalov medzi spojmi MHD zároveň skvalitníme cestovanie v meste,“ stálo pred voľbami medzi prvými prioritami programu súčasného primátora. Dnes vidíme presný opak týchto sľubov. Z rozpočtu na rok 2013 je známe, že tohtoročná dotácia je takmer o 700 tisíc eur nižšia ako schválená dotácia v roku 2012. Objem dopravy je však rovnaký ako v minulom roku, navyše pri stúpajúcich cenách pohonných hmôt, či zvýšených nákladoch na prácu. Zvýšené cestovné od januára tohto roka iba dorovnalo rozdiel spôsobený infláciou od posledného zdražovania v roku 2007 a príjmy z neho chýbajúce zdroje nepokryjú.

Nízka vyťaženosť spojov počas prázdnin sa dá riešiť aj nasadením menej kapacitných autobusov namiesto kĺbových, avšak pri zachovaní pôvodných intervalov medzi spojmi. Menší autobus prinesie úsporu najmä v spotrebe pohonných látok. V minulosti sa tento spôsob šetrenia využíval na viacerých, najmä špičkových a expresných linkách, kde počas prázdnin jazdili namiesto kĺbových krátke autobusy, no pri zachovaní pôvodnej ponuky spojov. Využíva sa na niektorých linkách aj dnes, počas víkendov. Dlhšie intervaly spôsobia v konečnom dôsledku iba odradenie ľudí od cestovania hromadnou dopravou. Úbytok cestujúcich bude mať za následok zníženie tržieb a ďalšie vynútené obmedzovanie. Útechou môže byť aspoň to, že zatiaľ nebude obmedzovaná električková doprava.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: veteran #2:
Na zabavki peňeži buľi,su a budu a nikda inšak! ?
Reakcia na: Antihranol #5:
To sa zlomí,ale až po tretej Hranolvláde.Bude to pre nás síce finančne veľmi drahé,ale vtedy už len hŕstka najzarytejších mu bude fandiť.Buď skončí,ako prezident a potom skončí alebo skončí ako Vlado,miliardár na smetisku politických dejín spolu s celým Smerom... ?
Keď vidím 47% preferenciu, tak si nerobím žiadne ilúzie o zmene po voľbách.
Reakcia na: LUKYmhd #3:
verím že sa to po voľbách dá do poriadku, dovtedy som skeptický voči akejkoľvek zmene k lepšiemu (nerátam vozy a trate za eurofondy, to linkové vedenie nerieši) ?
No nie je to samozrejme príjemné ale kým tie intervaly nie su 30 minútové ako predtým tak sa to nejak dá zniest. Verím resp. pevné dúfam ze sa to od septembra dá do poriadku.
Málo peňazí, málo peňazí, málo peňazí... Na Piana za 40 litrov a kopy ničotných "nezávislých" "štúdií" sa peniaze nájdu vždy.
A potom tu máme pár liniek, ktoré ak by fungovali ináč, ako fungujú teraz, mohlo by to ušetriť pár km dlhodobo... ?