Prehľad udalostí v MHD v roku 2012

MHD v Košiciach v roku 2012 zažila obdobie stagnácie. Počas roka sa udiali iba drobné zmeny cestovných poriadkov, ktoré cestovanie výrazne neovplyvnili. Za posledný rok nepribudlo žiadne nové vozidlo MHD, vyradené bez náhrady však boli štyri autobusy. Azda najviac rozruchu u cestujúcich vyvolal v lete úmysel predstavenstva DPMK zrušiť trolejbusovú prevádzku a autobusy odpredať do súkromných rúk. V priebehu septembra prebehla v meste petícia za zachovanie a rozšírenie trolejbusovej dopravy, ktorá svoj účel splnila, a od nezmyselného rušenia trolejbusov sa napokoniec upustilo. Taktiež sa poslancom mesta nepodarilo zrušiť štvorzastávkový lístok, podarilo sa však odsúhlasiť zvýšenie cien cestovného od roku 2013.

Presun eurofondov z OP Doprava, pôvodne určených na projekt obnovy bratislavskej železničnej stanice Filiálka na iné projekty, zapálil svetielko nádeje na obnovu vozidiel a zničených tratí košických električiek. Zrekonštruovať by sa v najbližších rokoch mohlo niekoľko kilometrov tratí a križovatiek, a okrem nich by sa malo zakúpiť 40 nových električiek. Peniaze na nové trolejbusy však predstavenstvo aj napriek nutnosti obnoviť vozidlový park trolejbusov odmietlo. Počas roka prebiehali aj prípravy na upgrade informačného a tarifného systému, na jeseň sa však plánovaná výmena palubných počitáčov vo vozidlách zatiaľ neuskutočnila. Koncom roka ohrozil bežnú výpravu autobusových a trolejbusových liniek MHD aj výrazný nedostatok náhradných dielov a pneumatík. V najkritickejšie dni bolo pojazdných autobusov tak málo, že okolo 10 služieb ostalo nevypravených. Situácia koncom roka už nebola taká kritická, no odstavených autobusov, najmä plynových Citelisov, čakajúcich na náhradné diely aj niekoľko mesiacov, bolo stále dosť.

Medzi tie pozitívnejšie správy uplynulého roka môžeme zaradiť znovuzrodenie Detskej železnice. Po prevzatí občianskym združením Detská železnica vláčiky jazdili častejšie, od apríla až do decembra, do vláčikov sa vrátili detskí sprievodcovia a výpravcovia, a aj program akcií organizovaných železničkou bol oproti minulým rokom neporovnateľne bohatší.

Linkové vedenie a organizácia dopravy

Hneď začiatkom januára do platnosti vstúpili nové cestovné poriadky na linkách 18 a 55, kedy bola linka 18 predĺžená od Amfiteátra až k Novej nemocnici, zároveň linka 55 začala zastavovať na všetkých zastávkach po trase. Taktiež sa zmenila výprava typov vozidiel na dané linky, na linku 18 boli nasadené krátke autobusy, na linku 15 kĺbové, a na linku 55, okrem jedného poradia, 15-metrové Solarisy. 2. apríla bola zriadená nová linka 28 obsluhujúca novovybudované časti Krásnej. V súvislosti so zriadením novej linky boli v Krásnej zriadené zastávky Minská, Motorest, Krásna, Vyšný dvor, Staroslovanská a Pri teleku. Od 10.10. dostala zastávka Daňový úrad nový názov Rozvojová1. novembra bola v priemyselnom parku pri letisku zriadená nová zastávka Immopark.

Z dlhodobejších výluk môžeme spomenúť niekoľkodňovú výluku električiek, ktorá prebehla koncom augusta na Terase. Namiesto skrátenej 6-ky, R-iek a presmerovanej deviatky premávala linka X. Najdlhšou z tohtoročných výluk však bola októbrová dvojtýždňová výluka trolejbusov na Štefánikovej ulici. V pracovných dňoch vo východnej časti trate premávala linka 70 a v západnej časti pôvodné linky 71 a 72 premávali iba po Námestie osloboditeľov. Západná časť trolejbusovej siete bola po celý tento čas odrezaná od východnej časti, vybrané trolejbusy preto dočasne garážovali v obratisku KVP, kláštor. Náhradná doprava za trolejbusy v úseku medzi Námestím osloboditeľov a Mlynskou baštou bola nedostatočná a chaotická, čo bolo zapríčinené najmä nedostatkom prevádzkyschopných autobusov v danom obdodí.

Tarifa

V auguste sa začala postupná výmena 20 poruchových automatov EMtest EM 536i za nové automaty Mikomat M16-T.

Stavby a rekonštrukcie

Na električkových tratiach sa tak ako minulý rok vykonávali len tie najnutnejšie opravy havarijných stavov. V máji prebehla rekonštrukcia cestno-koľajového prejazdu na križovatke Južnej triede a Cintorínskej, v auguste rekonštrukcia prejazdu na križovatke pri Novej nemocnici. Na Prešovskej ceste boli osadené nové zastávkové prístrešky a zrekonštruované zastávky Vo výmoli a Pod Furčou. Na západnej strane Moyzesovej ulice boli počas prestavby priľahlého parku zrekonštruované aj 4 zastávky MHD na ktorých boli osadené kasselské obrubníky. Dva roky po zmene firemného loga a farieb prezentujúcich DPMK okrem vozidiel postupne dostávajú nový firemný dizajn už aj zastávkové označníky.

Vozidlový park 

Vozový park autobusov, električiek a trolejbusov v roku 2012 neobohatilo žiadne nové vozidlo. Pokračovalo sa však v bežných ale aj rozsiahlejších opravách vo vlastnej réžii dielní DPMK. V priebehu roka sa po veľkých prehliadkach v uliciach objavili žlto-modré trolejbusy Škoda 14 TrM #2002, 2004 a 2006 a Škoda 15 Tr #1005. U ďalších na pohľad značne skorodovaných trolejbusov prebehli aspoň čiastone opravy oplechovania, aby sa aj napriek snahám o zrušenie trolejbusovej dopravy imidž trolejbusov u cestujúcich naďalej nezhoršoval. V priebehu roka pokračovali aj pravidelné prehliadky a opravy električiek, pri ktorých, okrem nového mestského náteru, dostali niektoré električky ČKD T3 SUCS aj elektronické tabule, ktoré boli vymontované zo stabilných električkových súprav. V marci, po medializovanom incidente poliatia cestujúcej kyselinou na linke 19, bol v autobuse typu Citelis #3311 skúšobne namontovaný kamerový systém. Do väčšiny Citelisov boli nainštalované aj reklamné obrazovky See&Go. Opravy autobusov boli realizované len vo vlastných dielňach DPMK, alebo v dielňach Tempus-trans po vážnejších nehodách či poruchách novších vozidiel značky Iveco.

Vozový park autobusov v priebehu roka opustili autobusy Karosa B 932E #5225, Karosa B732.NGS #6287 a Ikarusy 435 #4310 a 4311, ktoré boli vyradené pre už nevyhovujúci technický stav. K dlhodobo odstaveným trolejbusom sa pridala Škoda 15 Tr #1008.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: MHDmarek #1:
*aj
5225 bola vyradená predpokladám kvôli rámu. Takže už máme a prvú vyradenú krátku 900 ?