DPMK kvôli nedostatku autobusov nevypravuje niektoré spoje

Z dôvodu nedostatku prevádzkyschopných autobusov môžu byť výpadky autobusových a trolejbusových spojov častejšie.

Kvôli plánovanej údržbe, ale aj neplánovaným výpadkom vozidiel kvôli poruchám a nehodám, je vo vozovom parku vyhradená skupina tzv. dispozičných autobusov, ktoré tvoria prevádzkovú rezervu. Zo súčasného počtu evidovaných 197 autobusov by to malo byť na túto rezervu vyčlenených 20%, teda 39 autobusov.  Z každého typu je takto k dispozícii niekoľko vozidiel, aby cestujúci pri cestovaní náhradným autobusom nepociťovali takmer žiadnu zmenu kapacity, či nízkopodlažnosti autobusu. Denne je vypravených okolo 140 autobusov len na autobusové služby, nerátajúc výpomoc na trolejbusových službách a mimoriadnych spojoch počas výluk električiek a trolejbusov. Z čísla 197 však môžeme odrátať aj dva nepojazdné Ikarusy 435, ktoré len čakajú na vyradenie.

Situácia je kritická

V tomto roku sa však prejavil aj nedostatok dispozičných vozidiel niektorých typov (najmä kĺbové nízkopodlažné autobusy). Najnovšie Citelisy sú aj kvôli malým poruchám často odstavené aj na niekoľko dní, kým sú dodané náhradné diely. Takéto čakacie doby sú bežné aj pri iných, najmä plynových autobusoch. Odstavené autobusy boli nahrádzané najprv staršími dispozičnými vozidlami rovnakej kapacity, v prípade 15–metrových Solarisov kĺbovými autobusmi, čiže kapacitnejšími. Počet odstavených vozidiel sa však neustále zvyšuje, preto už nebolo možné tieto podmienky dodržiavať, a na linkách pre kĺbové autobusy sa na určitých spojoch začali objavovať aj krátke autobusy, ktoré boli k dispozícii. Bolo však určené, do ktorých služieb musí byť vypravený kĺbový autobus a do ktorých prípadne možno poslať krátky. V súčasnosti je však počet odstavených vozidiel natoľko kritický, že aj napriek nedodržaniu typu a dĺžky je snahou vôbec na danú službu niečo vypraviť.

V kritickej situácii sa ako prvé škrtajú autobusové zálohy a až potom pravidelné spoje. V prípade porúch alebo nehôd tak spoje nie sú nahradené, čo prispieva k preplnenosti nasledujúcich spojov, či znechuteniu a odradeniu cestujúcich od cestovania MHD.

Chýba dodávateľ pneumatík

Kým počas krízy v roku 2008 bol dôvodom nevypravovania spojov nedostatok vodičov, v súčasnosti je to nedostatok prevádzkyschopných autobusov a trolejbusov najmä kvôli chýbajúcemu dodávateľovi pneumatík. Počet odstavených autobusov už presiahol číslo 50, čo je už ďaleko viac ako rezerva, ktorú má DPMK k dispozícii. V pracovných dňoch tak dochádza už aj k nevypravovaniu niektorých autobusových služieb, spravidla zálohových služieb, ktorých nevypravenie však nemá priamy dopad na zabezpečenie bežných spojov. V situácii, kedy neexistuje prevádzkova záloha a neexistujú zálohové služby nastáva ale problém pri výpadkoch bežných spojov, ktoré nemôžu byť operatívne nahradené týmito zálohami. Výpadky spojov sú však plánované tak, aby čo najmenej zaťažili cestujúcich, teda na linkách s najhustejšími intervalmi a možnosťou alternatívnej možnosti dopravy v danej trase (linky 18 19 34 36 51 a 55). Situáciu môže čiastočne zlepšiť až dodávka nových pneumatík, ktorá sa očakáva v najbližších dňoch.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
klasicka srackova kosicka mhd ktoru riadia ludia typu zubari, pravnici a pod...
ja ked som pocas roka v KE tak radsej jazdim bicyklom, chodim peso alebo autom, vobec sa neoplati spoliehat sa na nejaku mhd lebo cloveka vzdy len nasere, a tymto clankom sa to len potvrdzuje, a aj to aki su vsetci vrchni manazeri a riaditelia neschopni
Reakcia na: wlade #9:
Aj tie museli mat gumy. Aj tie sa opotrebovavali. Keby nekupovali dalsie, aj tie by ostali stat v garazi.
Reakcia na: franko5240 #7:
netreba súkromníka, stačilo by ak by mesto zvysoka nekašľalo na svoj vlastný podnik a isté skupiny nevymýšľali kadejaké pochybné odpredaje, vďaka ktorým potom vznikajú situácie ako je tá terajšia ?
Keby len autobusy vynechavali ale uz aj elektricky zacinaju 😃 ... keby nejaka sukromna spolocnost prevzala podnik ako napr. eurobus verim tomu ze by mozno sa zvysilo cestovne ale bolo by aj lepsie to cestovanie ako to je teraz a nehovoriac ze aj tie vypravene autobusy ktore stoja a raz za rok sa pouziju ze su v katastrofalnom stave a uz vobec nehovorim o vodicoch ktory to musia trpiet nie napr 30minut ako cestujuci ale 8hodin ked im daju tie zalohove autobusy
Taku MHD nam moze kdekto zavidiet, snad v najhorsom stave mame MHD zo vsetkych miest. Je to citit pocas spicky ked vynecha jeden spoj nasleduje brutalna tlacenica. Kosicka MHD vobec nie je atraktivna a navyse od noveho roka ide MHD smerom nahor. Dakujem neprosim!!!
A to sa ešte mesto chystá rušiť trolejbusy. Čo budú vypravovať potom ,keď ich zrušia ? Bicykle ❓
Novoprijatá asistentka hovorkyne tento problém hravo vyrieši, veď ju prijali kvôli tomu...
Reakcia na: Rudyke902 #1:
mestu je prioritnejšie liať peniaze do EHMK ako zabezpečiť aspoň základnú prevádzku MHD, na tú akosi nezvýšilo
Za chvíľu začnú vypravovať aj #4082-ku. ?
Hm, je smutné ak pre obyčajné pneumatiky je ohrozená aj výprava bežných spojov ... To len u nás v KE je také niečo možné - zaujímalo by ma kto pochybil pri tom - no coment ... ?