DPMK pripravuje upgrade riadiaceho, informačného a odbavovacieho systému

Za 550 000 € ho uskutoční spoločnosť EMtest-SK, s. r. o.

V piatok 29. júna 2012 sa vo Vestníku verejného obstarávania objavilo oznámenie o dobrovoľnej transparentnosti od Dopravného podniku mesta Košice, a. s., k zákazke „Riadiaci, informačný, kontrolný a odbavovací systém na báze bezkontaktných čipových kariet - upgrade používaného systému“. Ten za 550 000 € uskutoční spoločnosť EMtest-SK, s. r. o. z Bratislavy.

Hlavným dôvodom je prechod na nový typ čipových kariet

Hlavným dôvodom je z bezpečnostného hľadiska potrebný prechod z čipových kariet typu MIFARE™ Classic, ktoré v súčasnosti DPMK vydáva, k čipovým kartám MIFARE DESFire™ EV1. Ochrana pôvodných kariet už bola v zahraničí niekoľko krát prelomená a hrozí vytváranie nelegálnych kópií kariet. Súčasné označovače a čítačky kariet však karty nového typu prečítať nevedia.

Ďalším dôvodom je, že staršie (a pomalšie) palubné počítače EMtest EM 126 i, ktoré sú používané vo väčšine vozidiel, neumožňujú sledovanie polohy vozidiel na diaľku (napr. z dispečingu) na rozdiel od nových palubných počítačov EMtest EM 126 i EMX3 alebo EMX7 používaných v autobusoch Irisbus Citelis 18M CNG a Iveco First FCLLI a električke Pragoimex Vario LF. Táto výmena je základným predpokladom pre realizovanie cieľov DPMK vrámci projektu ATTAC a mali by taktiež vyriešiť problémy s nedostatočnou kapacitou pamäte.

Súčasný tarifný a informačný systém od firmy EMtest bol spustený do prevádzky iba v roku 2006. Po šiestich rokoch prevádzky je potrebné niektoré jeho časti vymeniť a modernizovať. To, že v ňom boli použité zraniteľné čipové karty a pomalé palubné počítače, nakoniec dopadlo na plecia DPMK. Životnosť podobných systémov, ktoré ak dopravný podnik zakúpi s do detailov prepracovanou špecifikáciou a kritériami, býva spravidla dlhšia ako 10 rokov.

Upgrade bude trvať asi 3 mesiace

Presný dátum začiatku výmeny systému ešte nie je jasný, ako však uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová: „Práce potrvajú asi 3 mesiace a celé dielo musí byť dokončené v roku 2012.“ Počas neho by mali byť všetky palubné počítače EMtest EM 126 i vymenené za nové. Označovačom sa počas neho doinštaluje iba kryptovací modul pre nové čipové karty. Celý systém však prejde na nový softvér. Po inštalácii nových (resp. zmodernizovaných) komponentov do vozidla by mala byť funkčnosť celého informačného a odbavovacieho systému každého vozidla odskúšaná. Až po takomto otestovaní systému v celom vozovom parku bude možné pristúpiť k vydávaniu nových kariet MIFARE DESFire™ EV1.  „Vzhľadom na skutočnosť, že nový systém dokáže prečítať aj starú kartu, ale naopak nie, predpokladáme, že k výmene dôjde priebežne. Budeme, samozrejme, apelovať na cestujúcu verejnosť, aby si uvedomila riziká starých kariet a vymenila si kartu aj pred ukončením štandartnej životnosti karty (5 rokov). Bude to však na rozhodnutí samotného cestujúceho.“ povedala M. Karaffová.

Nepriamo upgradom prejde aj dispečing. „Nová aplikácia vyžaduje už on-line spojenie s palubným počítačom. Uvedenú funkcionalitu by sme radi využili aj pre dispečing pre on-line zobrazovanie polohy vozidla a stavu k cestovnému poriadku.“ Zamestnanci dispečingu tak budú môcť rýchlejšie a efektívnejšie riadiť prevádzku MHD napríklad pri mimoriadnych udalostiach.

Vrámci upgradu však nebudú nakupované displeje do tých električiek, ktoré ešte nimi nie sú vybavené. V poslednom čase bolo dokonca rozhodnuté u vybraných súprav električiek vymontovať časť displejov, aby sa mohli nimi vybaviť ďalšie električky. Niekoľko vozidiel ešte stále nemá vnútorné displeje, aj napriek tomu, že vonkajšími displejmi vybavené je. Cestujúci tak vo vozidle nedostáva zákonom garantované informácie.

Po dokončení upgrade pribudnú ďalšie možnosti vylepšovania systému

Pripravovaný upgrade je predpokladom na rozšírenie možností informovania cestujúcich. Po jeho uskutočnení bude možné neskôr na vybrané zastávky nainštalovať displeje, ktoré budú informovať o najbližších odchodoch spojov liniek z danej zastávky, prípadne o ich reálnom meškaní a zmenách v doprave. Každý takýto displej bude navyše vybavený Wi-Fi modemom, cez ktorý budú môcť cestujúci získať nielen ďalšie informácie o zmenách v MHD, ale napríklad aj o momentálne prebiehajúcich podujatiach v meste. Tie by však mal spolufinancovať mesto a Európsky fond regionálneho rozvoja (ERDF) vrámci projektu Atraktívna doprava pre dostupné mestá (Attractive Urban Public Transport for Accessible Cities - ATTAC), ako sme to už spomínali v jednom z predchádzajúcich článkov.

Okrem toho by však upgrade celého systému mal priniesť zamestnancom lepšie možnosti riadenia dopravy a cestujúcim vyššiu bezpečnosť BČK, skvalitnenie služieb MHD a ako pridanú hodnotu aj priniesť informácie o dianí v meste.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 110mat110 #1:
Predpokladám, že do automatov budú taktiež montované iba kryptovacie moduly... Ale je to iba môj osobný predpoklad - na automaty som sa akosi zabudol opýtať.
Dufam, ze sa konecne vymenia aj automaty hlavne tie velke na BKC. Tie nedokazu precitat ani ISIC karty. Drzim palce DPMK aby upgrade presiel rychlo a aby sme coskoro videli zmeny. Tesim sa na hlasenie meskani.