História MHD v Košiciach: Stagnácia dopravy (1990 - 1999)

1990

Nežná revolúcia v novembri 1989 spôsobila v nasledujúcich mesiacoch a rokoch mnohé zmeny, nie len v doprave. Nové desaťročie hneď v prvých dňoch prinieslo vznik novej linky 38 (Nám. osloboditeľov – ZŤS – Barca, servis – Valaliky, žel. stanica – Spaľovňa odpadkov) a skrátenie linky 10 (Sídlisko ŤahanovceŠebastovce) po Barcu, STS. Od 10. januára začala linka 24 (Nám. osloboditeľovŤahanovce) opätovne premávať cez mestskú časť Džungľa.

 

Zájazdové Karosy DPMK

 

Od 1. 2. 1990 bola pozmenená trasa nočnej linky 105 – v úseku medzi Triedou Solidarity a zastávkou VD Stavba začala premávať cez Džungľu. K tomuto dátumu bola zrušená linka 27 (Nám. osloboditeľovKovoslužba) a linka 24 začala zachádzať k zastávke Kovoslužba, pričom premávala cez Severné nábrežie a Rampovú ulicu. V tomto mesiaci boli pre nepostačujúcu kapacitu garáží na Hornádskej ulici zriadené odstavisko pri Všešportovom areáli.

Od 1. marca začala linka 11 premávať obojsmerne po Prešovskej ceste. 7.apríla sa zriadila nová linka 27 (HanojskáNám. osloboditeľov), pričom premávala iba mimo špičky s 30 - minútovým intervalom. O dva dni na to sa linka 10 presmerovala po Tr. priateľstva (Ázijská trieda) na zastávku Hanojská, ktorá sa stala jej konečnou zastávkou a začala zachádzať k žel. stanici. V polovici apríla začala premávať električková linka W (Žel. stanicaLuník VIII), ktorá premávala vždy pred dňom školského vyučovania. Tento deň bol posledným pre výluku dopravy na úseku Zimná – Štadión TU a nasledujúci deň sa linka V presmerovala do trasy Štadión VSŽ (dnes OC Optima) – Moldavská cesta – Kuzmányho – Nám. Maratónu mieru – Štadión Lokomotívy

 

KT8D5 a školský voz T3 vo vozovni

 

Dňa 1. júna došlo k zrušeniu zastávky Dom Kultúry VSŽ (Mlynská bašta) v kruhovej križovatke pri ul. Jesenského pre linky 13, 17 a 32 v smere na Marxovu (dnes Masarykovu) a pre linky 34 a 50 v smere na Nám. Maratónu mieru. V opačnom smere zostala zastávka zachovaná pre linku 15 a nočné spoje. 15. júna sa v Krásnej zriadila nová zastávka s názvom Ukrajinská 41 pre linku 28.

9. júla sa v súvislosti s letným obmedzením MHD sa zrušila linka V (Štadión Lokomotívy – Štadión VSŽ). Na linke 1 bol špičkový interval predĺžený z 12 na 30 minút.

Začiatkom nového školského roka, 1. septembra 1990 sa zmenili trasy a cestovné poriadky nočných spojov 100 až 105 a 107 a zaviedli sa nové školské spoje na sídlisko Ťahanovce a sídlisko Dargovských hrdinov.

Priebežné trasy nočných spojov:

  • 100: Železničná stanica – Nám. osloboditeľov – Podhradová – sídlisko Ťahanovce – Dargovských hrdinov – Košická Nová Ves – Železničná stanica
  • 101: Premáva v opačnom smere ako linka 100
  • 102: Železničná stanica – Nám. osloboditeľov – Železníky – Barca – sídlisko Krásna – Južné nábrežie – Železničná stanica
  • 103: Premáva v opačnom smere ako linka 102
  • 104: Železničná stanica – Nám. osloboditeľov – Spoločenský pavilón – sídlisko KVP – VS KNV – Železničná stanica
  • 105: Premáva v opačnom smere ako linka 104
  • 107: Železničná stanica – Nám. osloboditeľov – Pereš – Poľov – Ľudvikov dvor – Valcovňa VSŽ – Šaca, nemocnica

 

Ikarus oslavuje storočnicu DPMK

 

2. októbra sa obnovila sa linka V, ale v zmenenej trase Štadión VSŽ – Trieda SNP – Amfiteáter – Nám. Maratónu Mieru – Štadión Lokomotívy. Na linke premávala jedna obojsmerná električka v intervale 50 minút.

1. decembra sa na Prešovskej ceste zriadila nová zastávka Vo výmoli. Zrušila sa zastávka Kovoslužba na linke 24 a upravila sa trasa v priestore križovatky Duklianskych hrdinov - Severné nábrežie. Zastávka Vŕbová sa premiestnila na severnú stranu križovatky. Pre linku 31 sa zrušila zastávka VSS (Hraničná ul.) a Železníky – Alejová (Železníky, križovatka), zrušené boli aj zastávky Nám. Janka Kráľa a Rušňové depo.

1991

V roku 1991 boli dodané posledné tri električky KT8D5 #536 - 538).

 

Karosa B 731 pred sídlom DPMK

 

Najmä kvôli nedostatku financíí a prebytku vozidiel sa začal odpredaj KT-čiek zahraničným dopravným podnikom, #539 si kvôli odpredaju na košických koľajách ani nezajazdila a do Miskolca putovala priamo zo závodu ČKD. V „deväťdesiatom prvom“ sa zmenili názvy zastávok VŠA Moldavská na VŠA – Geoconsult (SOŠ automobilová) a VŠA Moldavská 43 na VŠA Moldavská. 15. januára vznikla nová expresná linka 53 s trasou: Lingov – Trieda Ľudvíka Svobodu – Prešovská cesta – Južné nábrežie – Nižné Kapustníky – VSS. Pričom v rannej špičke premávala na trase Lingov – VSS a v poobednej špičke na trase VSS – Lingov. 1. februára bola zahájená prevádzka novej čerpacej stanice na VŠA.

Od 1. apríla začali vybrané spoje linky 24 počas špičky premávať na Priemyselnú ul., linka 19 začala zachádzať na Železničnú stanicu. Na základe obojstrannej dohody MMK a firmy GUWE sa od 15. apríla začala výstavba nových čakární pre MHD.

Dňa 21. júna sa zmenila sa poloha zastávok pre linky 11, 24, 31 a 33. Zastávka Termostav sa posunula na úroveň križovatky s Priemyselnou ulicou. Nová zastávka Vo výmoli sa posunula na úroveň ulice Vo výmoli (v opačnom smere na konci oplotenia VVLŠ). Zastávka linky 24 VD Stavba sa premiestnila na Rampovú. Zastávka Škoda – servis (bývala zastávka Orechová) sa posunula za križovatku so Sečovskou cestou ku vjazdu do čerpacej stanice. V smere do centra bola zakrátko zrušená.

 

Dobový cestovný lístok

 

29. júna vznikli tieto linky rekreačnej dopravy:

  • KošiceTatranská Lomnica
  • KošiceDomaša, KošiceZemplínska šírava
  • Košiceúdolie Hornádu, Košice – Jahodná – Košické hámre
  • Košice Čaňa, KošiceBukovec a ŠacaBukovec

Od 22. júla bola v Šaci zriadená nová zastávka Šaca - Kvetná.

Od 31. augusta sa reorganizovala sa autobusová doprava na sídlisko Ťahanovce. Linky 10, 11, 27, 34 a RA mali východziu zastávku Trieda solidarity 2 a odtiaľ pokračovali cez Triedu družby a Triedu priateľstva do mesta. Dovtedy linka 11 premávala priamo po Triede solidarity s konečnou Trieda solidarity 2, linka 34 premávala po Triede solidarity a Triede družby na konečnú Hanojská a linka 27 cez Triedu priateľstva na konečnú Hanojská. 

1. septembra začala premávať z Nám. osloboditeľov cez Južnú triedu a Barcu k spaľovni nová linka 38. Linka premávala len v špičke, v intervale 60 minút.

Po dohode s ústavom pre telesne postihnutých sa začala úprava jedného autobusu pre prepravu telesne postihnutých a taktiež úprava jedného autobusu na prepravu telesne postihnutých na výkon zájazdovej činnosti.

Ďalšie zmeny v MHD prišli na rad 30. septembra. Na základe požiadavky na zlepšenie životného prostredia v centrálnej mestskej zóne sa prestávky liniek 18, 24 a 27 z Námestia osloboditeľov (kde bol vtedy dlhší pobyt) presunuli na opačný koniec trasy. Trasa liniek 22 a 38 sa predĺžila o úsek Námestie osloboditeľov – Železničná stanica. Zmenila sa tiež konečná linky 33, po novom začínala už na Železničnej stanici. V dňoch 12. a 14. októbra sa začali realizovať úsporné opatrenia v MHD. Linky 2, 3, 7 premávali ako sóla, na linky R sa začali vypravovať sólo vozidlá a zvýšil sa počet spojov. Na linkách 8 a 31 sa skrátila prevádzka, na linkách 11, 30 a 34 sa obmedzil interval.

Od 16. decembra sa upravili sa trasy liniek 20 a RA (MyslavaVSŽ) do svojich pôvodných trás, obojsmerné zachádzky cez sídlisko KVP sa zrušili, tiež sa zrušila linka rekreačnej dopravy Myslava, MašaNižný Klátov (fungovala pod linkou 20), linka 20 začala zastavovať na zastávke Odpočívadlo.

1992

 

Nové električky T6A5

 

V roku 1992 nakúpil podnik 25 autobusov Karosa B 732, jeden z nich bol potom vymenený za Ikarus 280.08 z Bratislavy. Súčasne sa objavil v premávke aj nový typ kĺbového autobusu Karosa B 741. 10 električiek KT8D5 bolo odpredaných do Miškolca a ako náhradu podnik získal električky nového typu T6A5. Zakúpené boli 2 Ikarusy 280.08 od ČSAD Košice, a 10 Ikarusov 280.08 dodaných už s dvojkrídlovými dverami a veľkopriestorovou kabínou vodiča.

3. februára bolo otvorené umývacie centrum autobusov na Bardejovskej ulici. 27. apríla bola zriadená nová električková linka T, ktorá vypomáhala v čase od 7. do 13. hod. pri preprave cestujúcich na Blšák (s trasou Železničná stanica – Moldavská cesta – Alejová – Barca). 

Od 4. mája sa pre dlhodobú uzávierku hlavného mosta v areáli VSŽ presmerovala väčšina trás vnútropodnikovej dopravy VSŽ a zmenili sa cestovné poriadky. Nastali zmeny na linkách RA, kde sa zrušila sa linka RA: Hemerkova - VA VSŽ a zriadila sa nová linka RA s trasou: Húskova – Hemerkova (KVP, kláštor) – Janigova – Klimkovičova – Moskovská trieda – Dénešova – Drábova – Valcovňa VSŽ – VA VSŽ. Ďalej sa zrušila sa linka RA: VA VSŽ – Valcovňa VSŽ – Železničná stanica (premávala len  týmto jedným smerom a zastavovala na týchto troch zastávkach). Ako náhrada začali zastavovať niektoré spoje linky RA VA VSŽSídlisko Dargovských hrdinov na zastávke Palackého. Linka RA Sídlisko ŤahanovceVA VSŽ (priame spoje) začali zastavovať aj na zastávke VD Stavba. Spoje na odvoz z nočnej zmeny z Bočiara a PHV sa zrušili a zriadil sa nový spoločný spoj s trasou: Bočiar, zvarovňa rúr – PHV – CPR – Košice s odchodom z Bočiara o 6.05. 

 

Karosy v dielňach

 

Linka RA PHV premávala po trase (zastávky): Železničná stanica – Námestie Maratónu mieru – Amfiteáter – Nemocnica Tr. SNP – Kino Družba – Mestský magistrát – OD Terasa – Ferrocentrum – Železníky, Alejová – VSS, križovatka – Barca, Strojmont (Podnikateľská) – Šebastovce – Haniska, družstvo – Haniska, podjazd – VSŽ stavadlo 2 – CPR – PHV.

1. júla došlo k prečíslovaniu kĺbových autobusov Karosa B 741 a C 744 a začala sa prázdninová organizácia liniek, kedy sa linka 1 zrušila a na linke 6 sa interval v špičke predĺžil na 10 minút a zriadila sa nová linka 16A s trasou Železničná stanica – Námestie osloboditeľov – Železníky – Drevona (Blšák) premávajúca dopoludnia v intervale 15 minút. Linka T začala premávať len v soboty, zrušená bola 10. októbra.

V júli sa obnovila skúšobná prevádzka na linke rekreačnej dopravy Myslava, MašaNižný Klátov. 1. septembra sa obnovil cestovný poriadok spred prázdnin. Zrušila sa linka rekreačnej dopravy KošiceZemplínska šírava a skrátila sa trasa linky rekreačnej dopravy Košice – Košické hámre po Jahodnú.

31. októbra bola zriadená jednosmerná zastávka Košická nová Ves – cintorín. 1. novembra sa na žiadosť vodární zriadila nová zastávka Pereš, vodojem pre linky 22, 25 a 107.

Rušná doprava pri Ferrocentre

Po ukončení výstavby komunikačnej spojnice Toryskej ulice a Moskovskej triedy došlo od 23. novembra k zmenám v autobusovej doprave, kedy sa zmenila trasa linky 19, po novom premávala v tejto trase: Klimkovičova – Moskovská trieda – Toryská – Námestie osloboditeľov – Železničná stanica – Palackého – Južné nábrežie – Napájadlá – Pekárne a cukrárne. Linka 30 po novom premávala v tejto trase: Železničná stanica – Štefánikova – Národná trieda – Hlinkova – Trieda Ľudvíka Svobodu – Sečovská – Palackého – Námestie osloboditeľov – Toryská – Moskovská – Trieda KVP – Lechkého. Zmeny sa dotkli aj linky 50, ktorá po novom premávala v tejto trase: Lechkého – Trieda KVP – Ipeľská – Trieda SNP – ul. Čsl. armády – Hviezdoslavova – Gorkého – Hlinkova – Trieda Ľudvíka Svobodu -  Sečovská – Palackého – Námestie osloboditeľov – Toryská – Moskovská trieda. Posilnila sa prepravná kapacita na Sídlisko Ťahanovce zavedením novej linky 37 s trasou: Sídlisko Ťahanovce (Americká tr. – Európska tr. – Ázijská tr.) – Hlinkova – Watsonova – Boženy Němcovej – Letná – Watsonova – Hlinkova - Sídlisko Ťahanovce (Ázijská tr. - Európska tr. – Americká tr.). Linka 18 z Moskovskej na Triedu KVP premávala už cez nový most. Zmenili sa rozmiestnenia zastávok na Sídlisku KVP, zrušili sa zastávky Bauerova (obojsmerne) a Dénešova (pod mostom) a zriadili sa nové zastávky Jasuschova (Poliklinika KVP), Zombova (Miestny úrad KVP), Agris (Hodonínska) na ul. Čsl. odboja v smere na KVP, Československého odboja (Diamantová) na ul. Čsl. odboja a Cottbuská na Moskovskej triede.

1993

 

Novododané trolejbusy

 

V roku 1993 boli dodané posledné dve električky T6A5. Autobusovej prevádzke pribudol jeden autobus TAM 272A180. V auguste roku 1993 bolo dodaných 15 trolejbusov Škoda 15 Tr.

1. januára sa pre nočné linky 102 a 103 zriadili zachádzky do Krásnej nad Hornádom (102A) a do Šebastoviec (103A). 4. januára sa pre linku 50 zriadila nová zastávka Agris.

26. 2. sa zrušila linka 1. O deň neskôr z dôvodu úsporných opatrení už premávali linky 2, 3 a 7 ako sóla. Na početné protesty zo strany mestského zastupiteľstva bola od 8. marca obnovená linka 1 v pôvodnom rozsahu, t.j. intervalom 12 minút v špičke s nasadenými 6 vlakmi.

Od 29. marca sa špičkový interval na linkách 1 až 5, 7 a 9 sa zredukoval z 12 na 15 minút, linky R5, R6 a R8 sa obmedzili len na špičku pracovných dní. 13. apríla sa linka 21 v špičke zrušila a zmenila sa trasa linky 35 (jednosmerný okruh), po novom premávala na trase: Štadión Lokomotívy – Hlinkova – Prešovská – Rampová – Severné nábrežie – Magnezitárska – Hlinkova – Komenského – Štadión Lokomotívy. 18. apríla boli zrušené linky 100, 102 a 104 okrem nocí z piatka na sobotu a zo soboty na nedeľu. Od 7. júna boli v rámci úspory predĺžené intervaly spojov na viacerých linkách, 12. júna sa zrušila linka 53. 26. júna bola zriadená nová zastávka Kremnická (obojsmerne). Koncom júna boli linky 1: Štadión Lokomotívy – Nám. osloboditeľov – OD Bajkal (Važecká) a  8: Amfiteáter – Alejová – Barca z dôvodu prázdninového obmedzenia dopravy zrušené.

1. júla sa zmenila sa tarifa, kedy sa zrušila bezplatná preprava pre členov MZ a členov MP v rovnošate, držiteľov zlatej Jánskeho plakety, detí vo veku 6 až 10 rokov a zľava pre rodičov cestujúcich s deťmi do troch rokov. Rozšírila sa zľava jednorazových cestovných lístkov a predplatných cestovných lístkov pre žiakov vo veku 6 až 10 rokov.

 

#6214 po ťažkej nehode

 

Linky rekreačných dopráv Štadión Lokomotívy – Jahodná, Nám. osloboditeľov – Bukovec a Nám. osloboditeľov – Čaňa sa zrušili 3. júla, rovnako aj linka W. 6. júla obmedzovanie dopravy pokračovalo zrušením linky 5 (Amfiteáter – Nám. osloboditeľov – OD Bajkal). 10. júla sa inka 31 sa zrušila cez dni pracovného pokoja. 22. júla sa zrušila linka 16A.

20. júla autobusu Karosa B 732 #6214 pri schádzaní Sečovskej cesty zlyhali brzdy, čím sa stal neovládateľný a narazil do budovy záchranného systému SOS Truck Slovakia. Jedna žena v nemocnici zraneniam podľahla, zvyšok osádky utrpel zranenia rôzneho stupňa závažnosti.

2. augusta sa obmedzila premávka linky 27 a zriadila sa nová linka 39 s premávkou v čase otváracích hodín blšáku a trasou: Sídlisko Ťahanovce – Hlinkova – Štefánikova – Železničná stanica – Štúrova – Gemerská – Pri prachárni a späť. 

Od 16. augusta sa obmedzil špičkový interval na linke 12 a zároveň sa upravilo zachádzanie do Šebastoviec v intervale 60 minút v čase sedla a v dňoch pracovného pokoja a v intervale 30 minút v čase špičky. Ostatné spoje končili na zastávke Barca – Strojmont a boli označené ako 12A.

1. septembra sa obnovila prevádzka linky 5, ale len v čase špičky a prevádzka linky 8. Zastávka Nižná Myšľa – rázcestie smer Košice sa zrušila v smere do Nižnej Myšle sa premiestnila cca o 300 m ku križovatke. Zároveň sa na linke 28 obmedzil interval mimo špičky zo 60 minút na 120 minút.

 

Nový trolejbus na novej trati

 

27. septembra o 13:00 bola slávnostne zahájená prevádzka trolejbusovej dopravy. Do prevádzky sa uviedla trať o dĺžke 5 900 m (Lingov – Hlinkova – Dom kultúry VSŽ). 28. septembra sa začala sa pravidelná prevádzka na linke 70 s intervalom 6/10 minút  a výpravou 11/7 trolejbusov. Táto linka vyvolala ďalšie zmeny v MHD, pri ktorých sa linka 30 presmerovala do nasledujúcej trasy: Lingov – Trieda Ľudvíka Svobodu – Prešovská – Palackého – Železničná stanica – Námestie osloboditeľov – Toryská – Čsl. odboja – Trieda KVP – Lechkého – Hemerkova (KVP, kláštor). Linka 50 sa presmerovala do trasy: Dom Kultúry – Námestie Maratónu mieru – ul.  Čsl. armády – Trieda SNP - Ipeľská – Trieda KVP – Lechkého –  Klimkovičova – Moskovská trieda – Toryská – Námestie osloboditeľov - Palackého – Južné nábrežie - Slanecká – Modus a späť. V úseku Nám. Maratónu mieru - Dom kultúry premávala cez Továrenskú, Tyršovo nábrežie, Hutnícku (novozriadená zastávka), Alvinczyho, Masarykovu a Hviezdoslavovu.

1. októbra sa na linkách v smere z Vodnej na Senný trh vymenilo poradie zastávok Energetické závody a Železničná stanica. Od 2. novembra sa trasa linky 15 skrátila o úsek Modus (Levočská) – Pekárne a cukrárne (Mlyn) a zriadila sa nová zrýchlená linka 54 s trasou Dom Kultúry – Amfiteáter – Ipeľská – Lechkého - Klimkovičova - Moskovská - Toryská – Námestie osloboditeľov – Sečovská – OD Laborec – Lingov, premávala len v špičke pracovných dní s intervalom 20 minút. Linka 70 sa posilnila v špičke a oslabila v čase sedla.

 

Leto pri železničnej stanici

 

1. decembra pre linky 15 a 50 smerujúce k Modusu došlo k zmenám zastávok. Zastávka Jazerná sa zrušila a zastávka Modus sa presunula cca o 100 m späť pred vjazd do ČS. Na obdobie 16. decembra až 7. januára 1994 sa zrušili linky 8, 10, 50 (tieto tri zrejme už definitívne), 51 a 54, linka 70 sa obmedzila v čase špičky z 5 na 7-8 minút.

18. - 23. decembra sa v úseku Železničná stanica – Železníky – Drevona na 6 dní zriadila zrýchlená linka 55 vyhradená len na prepravu cestujúcich s väčšími batožinami. V tomto čase bol na linkách 16 a 39 zakázaný nástup cestujúcich s viac ako jednou batožinou. Počas zimných prázdnin sa zastavila premávka na linke 5.

1994

Na začiatku roku 1994 sa začal predaj cestovných lístkov aj u vodiča za zvýšenú cenu a vzniklo 2. tarifné pásmo ktoré zahŕňalo územie Košice – vidiek, teda obce Nižná Myšľa a Nižná Hutka. Zároveň sa zaviedla tarifa pre toto pásmo. Jednorazový obyčajný lístok platný v jednom pásme stál 4 koruny, mesačný pre prvé pásmo 160 Sk, mesačný pre obe pásma 260 Sk. 

11. januára 1994 sa zriadila nová zastávka Zelený dvor. 29. januára sa zrušila linka RA Železničná stanica - Trieda SNP - VSS, križovatka - VSŽ, PHV a OD Mier - Trieda SNP- VSS, križovatka - Bočiar, zvarovňa rúr. Zriadila sa nová linka 40 s trasou: Železničná stanica - Nám. osloboditeľov - Štúrova - Moldavská - Pereš - Ľudvíkov dvor - Haniska, podjazdy - VSŽ, CPR - VSŽ, PHV - Bočiar, zvarovňa rúr (a späť). Do Bočiara premávala označená ako linka 40A, a to v rozsahu jeden spoj ráno a jeden spoj popoludní. Na tejto linke sa zriadili nové zastávky: Ľudvíkov dvor (smer Haniska, pri odbočke ku Valcovni), EZ Elektrosystémy a VSŽ, vrátnica č. 4. Ďalšie zmeny sa týkali iba liniek RA:

  • Linka RA PodhradováVA VSŽ sa zrušila bez náhrady.
  • Na linke RA Lorinčík – Pereš – Poľov – VA VSŽ sa zmenila trasa na Pereš – Lorinčík  – Poľov – VA VSŽ.
  • Zrušila sa linka RA Sídlisko Ťahanovce – KVP – VA VSŽ ako náhrada premávali osobitné spoje na linkách RA Sídl. ŤahanovceVSŽ a RA StarozagorskáVA VSŽ.
  • Spoj na linke RA KalinovskáVA VSŽ začal premávať cez OD Laborec (Darg. Hrdinov, MiÚ) - Herliansku -  Lingov – Sečovskú – VA VSŽ.
  • Zrušila sa zachádzka RA Bočiar, zvarovňa rúrOD Mier cez Hlinkovu, Prešovskú, Priemyselnú bez náhrady.

 

#505 ešte pred odpredajom do Strausbergu

 

1. februára bolo zmien o čosi viac. Bola obnovená električková linka 5: Amfiteáter – Nám. osloboditeľov – OD Bajkal, ale len v špičkách a obnovili sa linky 51 a 54. Opäť sa menila tarifa pre cestovanie v 1. pásme a vzniklo niekoľko nových typov lístkov (24-hodinový, 7-dňový). 

8. februára sa zriadila nová zastávka Haniska – plynáreň pre linku 40. Od 18. februára sa zrušili nočné linky 100, 102 a 104. Zostalo tak torzo v podobe liniek 101, 103, 105 a 107, ktoré sa udržalo až do 1.3.2006. 21. februára zriadila sa nová zrýchlená linka 53 s trasou podľa zastávok: Trieda Solidarity 2, Berlínska, Hanojská, Belehradská, Sofijská, Palackého, Námestie osloboditeľov.

5. marca sa definitívne zrušila linka 5. Taktiež sa zrušila celodenná kyvadlová doprava do VSŽ, ktorú vykonávali linky R1, R2 a R3 a to tak, že z pôvodnej trojice liniek zostala premávať linka R1, linka R2 sa zrušila úplne a za linku R3 začala premávať linka R7 cez pracovné dni dopoludnia. Interval na úseku Štadión VSŽ – VA VSŽ sa predĺžil z 20 na 30 minút. 6. marca začala premávať električková linka W na trase Železničná stanicaŠtadión VSŽ. Linka premávala v dňoch pracovného voľna pred pracovným dňom až do 30. 6. 1994.

1. júna sa zrušilo sa zachádzanie linky 19 ku železničnej stanici a skrátila sa o úsek Modus – Pekárne a Cukrárne. Po Modus jazdila len linka 19A. 13. júna sa zrušili linky 51, 53 a 54.

Koncom júna sa zaviedli prázdninové obmedzenia - zrušila sa linka Wa linka 31, zriadila sa nová linka 54A, ktorá premávala ako linka č. 54, ale len v úseku Lingov – Moskovská trieda. Nakoniec sa zrušila vetva 40A do Bočiara a provizórne zastávky VSŽ - vrátnica č. 4 a EZ Elektrosystémy v smere do Košíc.

 

Ikarus 280.08

 

1. augusta sa na linke 40 a RA zaviedol nástup cez predné dvere. Na linke 40 sa jednalo o všetky zastávky na trase, na linkách RA v smere do VSŽ o zastávky v okolí Luníka IX a Ľudvíkov dvor. Na týchto zastávkach bol možný len nástup, výstup nie. Na linkách RA smerujúcich do Košíc bol povolený nástup len cez predné dvere a výstup bol neobmedzený. Taktiež sa zrušili linky 21, 35 a 54A.

15. augusta sa presunula zastávka Námestie Maratónu mieru na Hviezdoslavovu v smere na Športovú halu medzi križovatku s Gorkého a Železničnú ulicu. Súčasne sa u liniek 13, 15, 17, 32, 54 a 101 zrušila v danom smere zastávka Dom Kultúry. Na linke 54 sa zrušila zastávka Dom Kultúry aj v druhom smere a po novom končila na Námestí Maratónu mieru. 20. augusta sa zrušili pôvodné električkové stanovištia zastávky Námestie Maratónu mieru na Komenského ulici ako aj stanovište pre linku 6 na Železničnej ulici. Zriadilo sa spoločné stanovište električiek na Hviezdoslavovej ulici.

V septembri sa zaviedla sa skúšobná prevádzka systému zvýšenej kontroly platnosti cestovných dokladov za pomoci vodiča na linkách 14, 22, 23, 33, 38, 40, 101, 103, 105, 107 a RA.

Prevádzka linky 21 sa od 3. septembra obnovila, ale s novou trasou: Ťahanovce, kostol (Ťahanovská) – Magnezitárska – Orim (Tesco, Džungľa) – Tehelne, závod – Orim – Hlinkova – Národná trieda – Gorkého – Železničná stanica. Zriadila sa nová zastávka Tehelne, závod (na Trolejbusovej ulici). Zrušila sa linka 24 a zachádzky nočnej linky 103 do Krásnej nad Hornádom a južnej časti Barce. Zastávka Vŕbová sa premenovala na Orim.

10. októbra sa v obmedzenom rozsahu obnovila linka 31, a linka 53 v rozsahu ako pred prázdninami. 25. októbra sa opätovne zmenila trasa linky 21, po novom premávala v tejto trase: Ťahanovce, kostol – Magnezitárska – Orim – Hlinkova – Národná trieda – Gorkého – Štefánikova – Senný trh – Námestie osloboditeľov. Zrušili sa na nej zastávky Vŕbová a Tehelne – závod.

Od 1. novembra do 18.12. opäť začala premávať linka W. 2. novembra sa linka R4 posilnila o dva spoje - trojičky a obnovili sa linky 51 a 54A. 3. decembra sa zrušila linka 14. Na Bankov v intervale 60 minút začala premávať linka 15 označená ako 15A.

 

Karosy B732 s plošinou pre vozíčkarov

 

22. decembra sa zaviedla nová linka 60 pre prednostnú prepravu telesne postihnutých. Premávala len v pracovných dňoch na trase: Stará mliekáreň – Slanecká – Tallinská – Slanecká - Nižné Kapustníky – Južná trieda – Milosrdenstva – Stará nemocnica – Železníky, Gemerská – Mestský magistrát – Amfiteáter – Námestie Maratónu mieru – Železničná stanica - Námestie osloboditeľov, s troma odchdomi denne v oboch smeroch.

1995

Vozový park autobusov obohatilo 17 nových Ikarusov 280.87, ktoré ako prvé autobusy v košickej MHD začali jazdiť v zeleno - bielej farebnej kombinácii. Zelená sa postupne stala farbou košických autobusov a neskôr sa začala používať aj na električkách. V marci boli električky KT8D5 ev.č. 503, 505 a 527 predané do nemeckého Straussbergu.

V tomto roku sa očíslovali jednotlivé linky RA nasledovne:

  • Linka RA1: Pereš – Poľov – Ľ. Dvor – VSŽ
  • Linka RA2: MyslavaVSŽ
  • Linka RA3: HúskovaVSŽ
  • Linka RA4: Starozagorská - VSŽ
  • Linka RA5: Sídlisko Ťahanovce - VSŽ
  • Linka RA6: KalinovskáVSŽ
  • Linka RA7: Lingov - VSŽ

 

Trolejbusy na Lingove

6. januára sa obnovila prevádzky posilovej linky 16A (Železničná stanicaVŠA, trhovisko (Blšák)), linka 27 sa zmenila na celodennú a zrušila sa linka 39. V rámci novoročných zmien začala nočná linka 107 zastavovať na zastávkach Zimný štadión a Idanská. 9. januára sa zriadila nová zastávka Tallinská s jediným stanovišťom v križovatke ulíc Tallinská a Meteorová. Zrušila sa zachádzka linky 60 na zastávku Krásna nad Hornádom - Agrokombinát (Golianova). Miesto nej táto linka končila práve na tejto novej konečnej Tallinská.

16. februára sa premiestnila zastávka linky 15 Úrady štátnej správy (dnes Krajský úrad) smer Štadión Lokomotívy na Watsonovej na Urbánkovu ulicu za pohostinstvo.

3. apríla sa zmenila  trasa linky 60, po novom premávala na tejto trase: Námestie Maratónu mieru – Amfiteáter – Nemocnica (Tr. SNP) – Mestský magistrát – Železníky, Gemerská (dnes z. Železníky) – Stará nemocnica – OD Astória – Námestie osloboditeľov – Železničná stanica – Stará mliekáreň – Mäsokombinát (Dneperská) – Ladožská – Rovníková – Tallinská. Vznikla vetva 60A OD Astória – Tallinská bez zachádzky na železničnu stanicu.

29. apríla sa linka 27 skrátila o úsek Železničná stanica – Námestie osloboditeľov, malé autobusy boli nahradené kĺbovými, zmenil sa interval. Na linkách 31, 34, 105 sa zrušili nástupištia v zastávke Myslava – Kolibár. 2. mája sa zaviedlo predĺženie linky 18 až na zastávku Myslava – Grunt.

Od 19. júna až do 1. septembra sa zrušili linky 51, 53 a 54A.

Ikarus 280.87

2. júla Košice navštívil pápež Ján Pavol II a z toho dôvodu bola reorganizovaná doprava v meste. Zo všetkých častí mesta boli zavedené autobusové a električkové linky na letisko (do Barce). V tento deň bolo vypravené rekordné množstvo električiek a autobusov.

4. septembra sa menil charakter liniek 51 a 54A, začali premávať len cez dni školského vyučovania a linka 54A začala zastavovať aj na zastávke Agris.

6. decembra o 14.00 sa po slávnostnom zahájení začala pravidelná prevádzka na trolejbusovej trati Dom Kultúry – Námestie osloboditeľov. Linka 70 sa obmedzila a zriadila sa nová linka 71 s trasou Lingov – Trieda Ľudvíka Svobodu – Hlinkova – Gorkého – Štefánikova – Námestie osloboditeľov (Bottova). Zároveň sa na Bottovej zriadilo aj nástupné a výstupné stanovište a zrušila zastávka Senný trh (stanovište pri krytej plavárni).

V zimnom období boli skúšobne predĺžené vybrané spoje liniek 15 a 19 po zastávku Nad Jazerom – Kostol (Ladožská), a dočasne (do 9.4.1996) sa obnovila prevádzka na autobusovej linke Štadión Lokomotívy – Jahodná.

1996 

V roku 1996 boli električky KT8D5 ev.č. 506 a 510 boli odpredané do Sarajeva. Vyradilo sa 14 autobusov Karosa B 731, 10 autobusov Karosa B 732, 7 autobusov Karosa C 734, 10 Ikarusov 280.08 a jeden Ikarus 280.10. Na dvoch autobusoch sa skúšal elektronický informačný systém R&G.

#6412 s displejmi a označovačmi R&G

Letné obmedzenia zhoršili špičkový interval na linkách 17, 18, 21, 30 a 31 a obmedzili prevádzku linky 60. Na obdobie od 5. 7. do 1. 9. 1996 sa obnovila prevádzka sezónnej linky Štadión Lokomotívy - Jahodná cez voľné dni. 13. júla sa predĺžila linka 27 do zastávky Sídl. Ťahanovce - Nadchod.

12. augusta sa zrušila linka 36 a na linke č. 52 sa zriadila vetva 52B premávajúca len v úseku Nám. osloboditeľov - Krásna nad Hornádom, kino, ktorá v smere z Krásnej zastavovala na zastávkach Hotel Strojár (za križovatkou Južná trieda - Jantárová), Stará nemocnica (Rastislavova ul.), Dom umenia a Nám. osloboditeľov (na Fejovej ulici). Táto vetva premávala v čase mimo špičiek každých 60 minút.

Od stredy 28. 8. sa v zastávke OD Laborec zrušili obe doterajšie stanovištia v smere na Sečovskú cestu a zriadilo sa nové spoločné stanovište všetkých uvedených liniek na Tr. L. Svobodu za križovatkou.

2. septembra sa zmenila trasa linky 27, po novom premávala na trase: Americká tr. (nadchod) - Európska tr. - Ázijská tr. - Hlinkova - Národná tr. - Gorkého - Štefánikova - Železničná stanica - Ul. protifaš. bojovníkov - Nám. osloboditeľov (Bottova) a späť a linky 53 na nasledovnú: Ázijská tr. (Hanojská) - Európska tr. - Prešovská cesta - Palackého - Nám. osloboditeľov - Ul. protifaš. bojovníkov - Štefánikova - Gorkého - Národná tr. - Hlinkova - Americká tr. (nadchod) a späť. Trasa linky RA5 sa na niektorých spojoch predĺžila o úsek Miestny úrad - nadchod na Sídl. Ťahanovce. Obnovili sa predprázdninové grafikony s hustejším intervalom na autobusových linkách 17, 18, 30 a 31.

KT8D5 pri OD Dargov

18. septembra došlo k pádu trolejového stĺpa na moste nad Prešovskou cestou. Trolejbusová doprava v úseku Lingov - Orim kvôli tomu nepremávala až do nedele 29. 9. 1996. Situácia bola riešená cez voľné dni premávkou autobusov po celej trase trolejbusových liniek, cez pracovné dni premávkou 5 autobusov v úseku Lingov - Orim a premávkou 5 trolejbusov na zvyšku trate.

21. decembra začala premávať linka 53A s trasou Sídl. Ťahanovce, Hanojská - Prešovská cesta - Nám. osloboditeľov a späť ako pravidelná linka premávajúca denne cez pracovné dni bez školského vyučovania.

Na zimné obdobie sa obnovila prevádzka sezónnej linky Štadión Lokomotívy - Jahodná a späť v rozsahu 6 spojov denne.

1997 

V prvom polroku sa uskutočnila obnova autobusového parku 11 autobusmi Ikarus 435.18 a 6 autobusmi Ikarus 415.30. V decembri podnik zaradil do premávky prvých 10 autobusov Karosa B 932.

Ikarus 435 v garáži

1. januára sa menili ceny časových cestovných lístkov. 

12. apríla sa zrušilo stanovište zastávky Sídl. Ťahanovce, Miestny úrad (Bruselská) v smere od zastávky Sídl. Ťahanovce, kostol (Budapeštianska) a zriadilo sa nové stanovište na Americkej triede za križovatkou s Európskou triedou. Stanovište na konci Európskej triedy ostalo len ako konečná zastávka pre končiace linky. Na zastávke Amfiteáter sa premiestnilo stanovište linky 13 smer Baňa z Letnej ulice na začiatok Starej spišskej cesty. Električková zastávka Západ - poliklinika (Nová nemocnica) sa 24. apríla premiestnila v oboch smeroch za križovatku.

2. mája sa zmenila trasa autobusovej linky 60. Zachádzanie k železničnej stanici sa zrušilo, novým úsekom sa stal úsek Nám. Maratónu mieru - Detský klub.

Od 10. mája sa rozšírila premávky liniek RA6 a RA7, a zmenila sa trasa linky 29 (Kavečany - Nám. osloboditeľov - Toryská - Myslava, Grunt). Vybrané spoje cez pracovné dni a všetky spoje linky v čase od 7. do 19. hodiny cez voľné dni začali zachádzať k ZOO ako vetva 29A. Cez voľné dni premávala aj vetva 29B s trasou ZOO - OD Mier - Krajský úrad - Štadión Lokomotívy a späť (od 19. hodiny už bez zachádzky k ZOO). Tiež bola zriadená dočasná linka 29C s trasou Ťahanovce, žel. zastávka - Kostolianska cesta - Štadión Lokomotívy a späť. Na linke 31 sa obmedzil interval pri súčasnej náhrade malých autobusov článkovými.

2. júna sa zrušilo stanovište zastávky Stará nemocnica (dnes zastávka Pasteurova) v smere od zastávky Tichá (Kasárne, Kulturpark), premiestnená bola na nové stanovište na Gemerskej ul., kde po novom zastavovali všetky linky v smere na Železníky. Neskôr sa presunulo aj stanovištie na Rastislavovej ulici za križovatku s Gemerskou. Zriadili sa autobusové zastávky Poľská a Skladná (v smere do centra bývalá zastávka Tichá). Nakoniec sa presunula za križovatku s Gemerskou aj zastávka Stará nemocnica v smere do centra, linky zo Železníkov v nej zastavovali namiesto zastávky ZŠ Gemerská. Zriadená bola zastávka Pasteurova.

Merací voz DPMK

V rámci pravidelných letných obmedzení od 16. júna až do 2. septembra nepremávali zrýchlené autobusové linky 51 a 54A. Linka 51A od 16. 6. 1997 do 30. 6. 1997 premávala po trase Námestie osloboditeľov - Dom umenia - Stará nemocnica - Železníky a späť s intervalom 12 minút a to len v špičke.

Od 20. júna 1997 vetva 29B premávala po trase Kavečany - Dom kultúry - Železničná stanica. Ako 29D boli označené vybrané spoje z vetvy 29B, ktoré zachádzali k ZOO.

V zastávke „Barca - kultúrny dom“ (Hraničná) sa zrušilo stanovište na Barčianskej ulici (doterajšia zastávka linky 31 smer „Autokemping“). Linka 31 odteraz aj v tomto smere zastavovala na stanovišti na Hraničnej ulici (na zastávke liniek 12 a 103).

1. júla došlo k realizácii 2. etapy letného obmedzenia MHD, ktoré sa týkali autobusových liniek 11, 18, 30, 32 a 34, pri ktorých sa obmedzil špičkový interval z 10 na 15 minút.

V období 26. júla až 24. augusta DPMK cez voľné dni prevádzkoval sezónnu rekreačnú linku z Košíc do Čane pod číslom 80 v rozsahu 8 spojov denne.

2. septembra sa vzhľadom na napätú finančnú situáciu nezrušilo prázdninové obmedzenie v plnom rozsahu, ale len čiastočne. Autobusové linky 11, 18 a 30 premávali opäť podľa pôvodných cestovných poriadkov, linky 17, 31 a 34 premávali naďalej podľa prázdninových. Na autobusovej linke 51 premávala len vetva 51A a nepremávala ani autobusová linka 54A. 8. septembra linky 26, 34, 52 a 52A opäť premávali podľa pôvodných cestovných poriadkov. Obnovila sa prevádzka autobusovej linky 54A. 16.9. boli všetky letné obmedzenia ukončené.

Karosa B 741 na Ťahanovciach

1. októbra sa rozšíril systém zvýšenej kontroly platnosti cestovných dokladov za pomoci vodiča na autobusových linkách a zastávkach linky 11, zastávka „Luník 9 – otočka a linky 28, zastávka „Nižná Myšľa - štadión“. 12. novembra sa v zastávke Obchodná akadémia premiestnili obe stanovištia do vybudovaných oddelených zastávkových pruhov.

Na linkách 18 a 27 a čiastočne aj na linkách 11, 16 a 34 premávali v okrajovom režime od 6. decembra (denne od cca 21.00 hod do ukončenia dennej prevádzky + cez voľné dni aj od začiatku dennej prevádzky do cca 7.00 hod) miesto článkových malé autobusy.

19. decembra sa zmenila trasa linky 23 z dôvodu presmerovania štátnej cesty III/050191 (napojenie letiska), ktorá vyúsťuje na štátnu cestu I/50 približne v úrovni zastávky Pereš – vodojem. Po novom linka vynechávala zastávku Červený rak (pre oba smery), ktorá sa zároveň zrušila.

22. decembra došlo k rozšíreniu siete autobusovej MHD na Sídlisku Ťahanovce o úsek Americkej triedy medzi nadchodom a križovatkou s Austrálskou triedou. Na novú konečnú Madridská sa predĺžili linky 27, 53 a RA5.

Od 25. decembra do 31. 3. 1998 sa obnovila prevádzka sezónnej linky Košice, Štadión Lokomotívy - Jahodná a späť. Linka mala číslo 80 a premávala v rozsahu 10 spojov denne, spadala do 1. tarifného pásma.

1998

6. februára bola zriadená nová linka RA8 (Madridská -  Americká trieda - VA VSŽ), ranné spoje na linke RA5 začínali až v zastávke Miestny úrad.

Trojička sa vracia do vozovne

4. apríla sa zrušila linka 29C s trasou Ťahanovce, žel. zastávka - Štadión Lokomotívy a zriadila sa nová linka 14 s trasou Ťahanovce, magnezitka - Magnezitárska - Ťahanovce, kostol - Ťahanovce, žel. zastávka - Kostolianska cesta - Národná tr. - Štefánikova - Nám. osloboditeľov (Bottova) a späť. V súvislosti so zriadením linky 14 sa v zastávke „Ťahanovce, magnezitka“ (Magnezitárska) zriadili 2 nové stanovištia, v zastávke „Ťahanovce, kostol“ sa zriadili 2 nové stanovištia (medzi križovatkou Ťahanovská - Magnezitárska a železničnou traťou), zastávka „Májová“ sa zrušila bez náhrady a v zastávke „Štadión Lokomotívy“ sa zrušilo stanovište smer „Májová“. 20. apríla sa opätovne zriadili stanovištia zastávky „Májová“ v oboch smeroch (cca 200 m od pôvodného stanovišťa v smere k zastávke „Chrastie). V autobusovej zastávke „Ťahanovce - kostol“ boli 27. apríla premiestnené stanovištia linky 14, a to v smere k magnezitke na začiatok Magnezitárskej ulice a v smere na Kostoliansku cestu pred kostol.

V novovybudovanej otočke na konci Traťovej ulice pri železničnej stanici Krásna nad Hornádom sa 9. mája zriadila nová autobusová zastávka „Krásna n. H. - železničná stanica“. Táto zastávka sa zriadila v rámci skúšobného zavedenia náväznosti MHD na vybrané vlaky ŽSR v tejto stanici. V rámci skúšobnej prevádzky zachádzali k žel. stanici Krásna n/H 4 autobusové spoje MHD cez pracovné dni (všetko boli zachádzky linky 52).

Linková tabuľa 81-tky

Od 1. júna nepremávali zrýchlené autobusové linky 51 a 54A. Súčasne začala opäť premávať zrýchlená autobusová linka 51A s trasou Námestie osloboditeľov - Dom umenia - Stará nemocnica - Železníky a späť s intervalom 12 minút a to len v špičke. Po rekonštrukcii križovatky Watsonova - Komenského sa 4. júna zrušilo ľavé odbočenie z Watsonovej ulice na Urbánkovu ulicu. V tejto súvislosti sa zmenila trasa linky 15. V smere do Čermeľa vynechávala úsek Urbánkova - Havlíčkova ul., a zároveň sa v tomto smere zrušila jej zastávka Krajský úrad.

16. júna došlo k realizácii 2. etapy letného obmedzenia MHD, ktoré sa týkalo autobusových liniek 11, 18, 30, 32 a 34, pri ktorých sa obmedzil špičkový interval z 10 na 15 minút. Úplne sa zrušila prevádzka na dočasnej linke 51A Nám. osloboditeľov - Železníky. Na autobusovej linke 40 sa zriadila 23. júna zastávka Šaca, vrátnica VSŽ č. 4., a to aj v smere na Ľudvíkov dvor.

Od soboty 4. 7. do 9. 8. 1998 premávala sezónna linka Vstupný areál VSŽ - Bukovec, jazero a späť. Táto linka bola označená ako 81. Linka premávala len cez voľné dni v rozsahu 4 spojov denne.

Od pondelka 13.7. bol na linke 53 zrušený úsek Madridská - Mier - Nám. osloboditeľov, ostala len vetva 53A s trasou Hanojská - Prešovská - Nám. osloboditeľov. 1. augusta sa trasa vetvy 16A skrátila na Nám. osloboditeľov - Blšák a spať. Spolu s linkou 16 sa obmedzil interval.

Ikarusy v dielni

5. augusta sa v zastávke „Mestský magistrát“ premiestnili obe električkové stanovištia za križovatku v smere jazdy.

22. augusta sa trasa linky 26 v smere do Šace sa upravila na VA VSŽ - Učňovská (nie Buzinská ako doteraz) - Železiarenská (Šaca, námestie) - Lúčna (Kvetná) - Nemocnica. V novom úseku sa zriadila nová zastávka s názvom „Šaca - stredné odborné učilište“.

Vzhľadom na mimoriadne napätú finančnú situáciu DPMK verejná mestská hromadná doprava v Košiciach aj po 2. 9. 1998 premávala v prázdninovom rozsahu. Električková linka W a autobusové linky 51 a 53 naďalej nepremávali, skrátená vetva 53A premávala. Električkové linky 3, 4, 6, 9 a R a autobusové linky 11, 17, 18, 30, 31, 32, 34 a 52 naďalej premávali v prázdninovom rozsahu, na električkovej linke R4 a autobusových linkách 22, 29 a 52 nepremávali spoje označené „c“. Od stredy 16.9. autobusová linka číslo 53 opäť premávala po pôvodnej trase.

Na základe zmluvy medzi SAD - Košickou dopravnou spoločnosťou, š. p. a DPMK, a. s. sa sprístupnili cez dni školského vyučovania vybrané spoje SAD v úseku Košice - Šaca aj pre držiteľov časových cestovných lístkov DPMK a to za úhradu zo strany DPMK vo výške 6 Sk/vozkm čiže 60 Sk/spoj. Jednorazové cestovné lístky DPMK u týchto spojov neplatili. V smere do Šace bol nástup cestujúcich MHD umožnený len v zastávke „Západ - Geoconsult“ na stanovišti SAD a ich výstup len v zastávke SAD „Šaca - Benzinol“, v smere do Košíc bol nástup cestujúcich MHD umožnený len na zastávke SAD „Šaca - Benzinol“ (stanovište na Buzinskej ulici - v smere od Moldavy) a ich výstup na všetkých ďalších zastávkach SAD. Odchody týchto spojov boli uvedené a osobitne vyznačené v zastávkových cestovných poriadkoch linky 52 na dotknutých zastávkach a dotknuté autobusy SAD boli pri vykonávaní týchto spojov označené doplnkovou tabuľou. Cestujúci MHD boli povinní preukázať sa svojím časovým cestovným lístkom vodičovi. V oboch smeroch sa v uvedených spojoch prednostne prepravovali cestujúci SAD. 15. októbra u spojov SAD v relácii Košice – Šaca bol pre držiteľov časových cestovných lístkov DPMK umožnený nástup cestujúcich DPMK v zastávke „Námestie osloboditeľov“ aj v smere do Šace.

Trojička na Sídlisku Nad jazerom

Celodenná prevádzka na električkových linkách 4 a 7, trolejbusovej linke 71 a autobusových linkách č. 11 a 18, s výnimkou niektorých prvých a posledných posilových spojov na týchto linkách sa obnovila 25. septebmbra. V obnovovaní sa pokračovalo 11. októbra pri opätovnom obnovení linky W a deň neskôr sa letné obmedzenie prevádzky na linke 17 zrušilo. 13. októbra sa posilnil sa interval zrýchlenej autobusovej linky 53 v rannej špičke z 15 na 12 minút.

Od 19. októbra linka 70 premávala len v špičke pracovného dňa.

18. decembra bola spustená skúšobná prevádzka novej trolejbusovej trate Nám. osloboditeľov - Štúrova - Toryská - Čsl. odboja - Tr. KVP - Lechkého. V tejto súvislosti došlo k týmto zmenám v MHD:

  • Trolejbusová linka č. 71 s doterajšou trasou Lingov - Mier - Dom kultúry - Nám. osloboditeľov sa predĺžila o úsek Nám. osloboditeľov - Sídl. KVP, Lechkého. Interval bol v rannej špičke 10´, v popoludňajšej špičke 12´, v základnom režime 20´ a v okrajovom režime 30´. Autobusová linka 30 sa zrušila.
  • Autobusová linka 27 s doterajšou trasou Sídl. Ťahanovce, Madridská - Mier - Dom kultúry - žel. stanica - Nám. osloboditeľov sa predĺžila o úsek Nám. osloboditeľov - Palackého - Prešovská cesta - Tr. L. Svobodu - Lingov. Prejazd Nám. osloboditeľov v smere na Sídl. Dargovských hrdinov bol cez Jantárovú a Požiarnickú ul. a Južnú tr., v smere na Sídl. Ťahanovce cez Bottovu a Rooseveltovu ul.

1999

V roku 1999 podnik zakúpil 5 trolejbusov Škoda 15 TrM , 7 typu Škoda 14 TrM , sprevádzkoval 8 autobusov Karosa B 932 a 1 autobus Novoplan C 12.

Prvé trolejbusy v Myslave

V piatok 7. mája 1999 bola skúšobná prevádzka novej trolejbusovej trate na Sídlisko KVP rozšírená o dobudované úseky Sídl. KVP, most - Myslava, Grunt a úsek z Nám. osloboditeľov na Jakabov palác cez križovatku s Palackého ulicou (dovtedy sa v smere z KVP jazdilo cez Bottovu). Od soboty 8. 5. linka 71 v smere  zo Sídl. KVP na Sídl. Dargovských hrdinov premávala medzi zastávkami „Nám. osloboditeľov“ a „Jakabov palác“ po novom úseku trate. Zriadila sa trolejbusová linka 72 s trasou Lingov - Nám. osloboditeľov - Myslava, Grunt. Autobusová linka 19 premávala po zmenenej trase Lechkého - Tr. KVP - Popradská - Ipeľská - Vojenská - Moyzesova - Nám. osloboditeľov - Južné nábrežie - OC Branisko (Levočská) - Mlyn a späť. Mimo špičky premávala len v úseku Nám. osloboditeľov - Mlyn a späť s označením ako 19A. Vetva Sídl. KVP - OC Branisko a späť bola označená ako 19B, vetva Nám. osloboditeľov - OC Branisko a späť bola označená ako 19C. Linka 29 premávala po zmenenej trase ZOO - Železničná stanica - Železníky a späť. V okrejovom režime len v úseku ZOO - Nám. osloboditeľov ako 29A. Vetva Kavečany - Železníky bola označená ako 29B, vetva Kavečany - Nám. osloboditeľov bola označená ako 29C.

Na Vyšnom Opátskom sa zmenili od 17. mája stanovištia zastávok. V zastávke „Ústav sociálnej starostlivosti“ sa stanovište v smere ku kostolu premiestnilo za križovatku (na Opatovskú cestu). Zastávka „Detský domov“ sa zrušila a v zastávke „V úvoze“ sa stanovište v smere ku kostolu premiestnilo asi o 50 m proti smeru jazdy.

Od 5. júna linka 19 opäť premávala po trase Klimkovičova (KVP, kláštor) - Toryská - Palackého - Južné nábrežie - Mlyn. Vetva len po OC Branisko bola opäť označená ako 19A. Zrýchlená autobusová linka 54A sa zrušila. Vrámci úprav sa zriadila nová zrýchlená autobusová linka 54 s trasou Lingov - OC Laborec - Palackého - Nám. osloboditeľov - Toryská - Trieda KVP - KVP, kláštor a späť. Táto premávala len cez dni školského vyučovania v špičke. Zastávka „Barca - letisko“ sa premiestnila od odbavovacej haly letiska k colnej budove ležiacej asi 200 m severovýchodne od dnešnej zastávky.

Bezplatný Tesco bus

16. júna až 15. septembra sa aplikoval 1. Stupeň letného obmedzenia. Na autobusovej linke 53 sa obmedzil interval z 12 na 15 minút. Táto linka počas celého letného obmedzenia premávala vo svojej základnej trase Linka 53A nepremávala a linka 54 sa zrušila. 2. stupeň trval od 1. júla až do 31. augusta 1999 a znamenal obmedzenia intervalov a vozidiel na linkách 6, 9, R, 17, 18, 19 a 27.

Od 1. júla sa tiež zmenila trasa linky 16 aj vetvy č. 16A - v úseku Zoborská (Podhradová) - Blšák premávala bez zmeny, ale neotáčala sa v garáži VŠA, ale zachádzala až k hale Cassosport.

Na linke 28 sa od 6. júla zaviedol nástup len cez predné dvere vozidla (neplatilo pre nástup s kočíkom alebo invalidným vozíkom), ale len v úseku patriacom do II. tarifného pásma (Nižná Hutka - Nižná Myšľa) a zmenil sa aj  jej cestovný poriadok. 6. augusta sa od 20.00 hod nástup len na predné dvere rozšíril na všetky trolejbusové a autobusové linky mestskej verejnej hromadnej dopravy v Košiciach v čase od 20.00 do 5.00 hod cez pracovné dni a od 20.00 do 8.00 hod cez voľné dni.

Nové trolejbusy Škoda 14 TrM

Zastávka  „Sever - Sládkovičova“ a jej stanovište v smere na Baňu sa premiestnila za križovatku ulíc Stará spišská cesta a Sládkovičova dňa 11. augusta.

4. septembra sa rušila prevádzka električkovej linky 4 a autobusovej linky 32 cez voľné dni. Na trolejbusovú linku 72 sa od septembra vypravovali cez voľné dni malé trolejbusy. 16. októbra sa zmenil cestovný poriadok električkovej linky 4 - obnovila sa jej prevádzka cez voľné dni (ale len každých 60 minút) a cez pracovné dni sa obmedzil jej interval po 16. hodine. 1. decembra tiež došlo k opätovnému predĺženiu trasy linky 16A­ až k železničnej stanici, premávala po trase Železničná stanca - Námestie osloboditeľov - Železníky - Blšák - Hala Cassosport a späť.

Použitá literatúra a pramene

  • Tatranský, A.: Košické koľaje 1891 - 2004, vlastným nákladom, 2004, ISBN 80-239-3979-3
  • Tatranský, A.: 90 rokov električiek 1913 - 2003, agentúra JeS, 2003, ISBN 80-88900-14-X
  • Kolektív autorov: 100 rokov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach: (história a súčasnosť), Východoslovenské vydavateľstvo, 1991, ISBN 80-234-0066-5
  • Archív a materiály DPMK a. s.

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.