Prehľad udalostí v MHD v roku 2011

MHD v Košiciach v roku 2011 oslavovala svoje 120. výročie. Tento rok, ako každý predošlý, sprevádzali drobné zmeny cestovných poriadkov a trás liniek, nutná obnova vozového parku či vyraďovanie vozidiel. Objavila sa aj streľba po vozidlách MHD, škrtanie spojov, výpadky spojov, najmä staručkých trolejbusov. Okrem neustáleho znižovania výkonov a mestských dotácií priniesol uplynulý rok aj zopár pozitív. Po 18 rokoch do mesta dorazila nová električka a pribudlo zopár zastávok.

Linkové vedenie a organizácia dopravy

Z dôvodu výstaby Auparku boli na Námestí osloboditeľov počas roka viackrát presúvané stanovištia zastávok. Začiatkom roka sa kvôli nezmyselnej a zbytočne komplikovanej zachádzke zrušilo zachádzanie nočných autobusových liniek na Bottovu ulicu. 3. februára čiastočne ochromil MHD v meste štrajk vodičov, ktorý na pol hodiny zastavil väčšinu spojov v meste. Štrajkovali najmä vodiči v autobusovej doprave, no aj na ostatných trakciách, i keď v menšom počte. Od 29. apríla do 15. mája Slovensko hostilo MS v ľadovom hokeji. Dopravu hokejových fanúšikov zabezpečoval DPMK posilovými spojmi po skončení jednotlivých zápasov v Steel Arene do 9.5., no najviac fanúšikov sa počas zápasov stretávalo na Amfiteátri, kde posilová doprava fungovala až do finále 15. mája. Posilová doprava bola zvládnutá ukážkovo bez viditeľných problémov a k všeobecnej spokojnosti. Počas týchto dvoch týždňov jazdili nočné spoje v 45 minútových intervaloch a taktiež celodenne a celotýždenne jazdila aj linka 5. 31. júla zasiahla do premávky posledný krát linka 28. Od prvého augusta obsluhu Nižnej Myšle a Vyšnej Hutky prebral dopravca Eurobus. Zmeny 5. 9. 2011 priniesli zrušenie linky 50 a zmeny na linkách 18 a 55, kedy bola linka 18 skrátená po Amfiteáter, a linka 55 bola potiahnutá namiesto konečnej KVP, Kláštor na Moskovskú. Taktiež sa zlepšil interval linky 55, keďže boli do nej začlenené bývalé spoje zrušenej linky 50. Počas septembrového Európskeho týždňa mobility sa na Hlavnej ulici uskutočnila výstava historických aj moderných vozidiel hromadnej dopravy. 17. septembra oslavy 120. výročia MHD v Košiciach vyvrcholili Spanilou jazdou, kde sa predstavili najrozmanitejšie typy vozidiel MHD spoločnou pomalou jazdou po Košiciach. O deň na to sa konal v areáli DP na Bardejovskej ulici obľúbený Deň otvorených dverí. Medzi posledné výraznejšie zmeny roku 2011 patrilo dlho očakávané spustenie premávky po novovybudovanej prepojovacej komunikácii Moskovská - Klimkovičova. Zmena sa dotkla liniek 19RA3, ktoré od 1. októbra premávajú už po tejto novej ceste.

Tarifa

Najvýraznejšou zmenou tarify v uplynulom roku bolo zrušenie pásma T2 následkom zrušenia linky 28 od 1. augusta. Celá sieť MHD je odvtedy už len v jednom pásme. Štvorzastávkový lístok sa aj napriek snahám mestského zastupiteľstva zrušiť nepodarilo. V roku 2011 bol spustený aj predaj predplatných cestovných lístkov cez internet.

Stavby a rekonštrukcie

Majstrovstvá sveta v hokeji, či nové stavby v meste si vyžadovali vznik niekoľkých nových zastávok MHD, či ich rekonštrukcie. Počas MS v hokeji bola po rokoch dobudovaná a odovzdaná zastávka električiek pri Hornbachu. Pri Steel Aréne boli na čas majstrovstiev sveta vyznačené dočasné električkové, ako aj autobusové zastávky v oboch smeroch priamo pred Steel Arenou. 1. augusta bola zriadená na linke 23 zastávka Faurecia a o mesiac neskôr bola otvorená zastávka Senný trh pre autobusy smerujúce na železničnú stanicu alebo Štefánikovu ulicu. 1. 10. bola v smere do Šace otvorená novovybudovaná zastávka pri OC Optima. Koncom októbra boli otvorené aj ostatné zrekonštruované zastávky v okolí nového obchodného centra Aupark. Plánovaná rekonštrukcia električkovej križovatky na Námestí osloboditeľov však nebola realizovaná. Na tratiach sa vykonávali len tie najnutnejšie opravy havarijných stavov.

Vozidlový park

27. januára sa zo Zlínera vrátil trolejbus Škoda 15 Tr #1006, ktorý sa tam podrobil kompletnej generálnej oprave. 8. apríla 2011 prišiel do Košíc v poradí druhý midibus Iveco First FCLLI #5902, prvý a posledný nový autobus v tomto roku. Asi najcennejší prírastok do vozového parku, električka Vario LF, dorazila na traileri 20. apríla. Po vykonaní homologizácie a skúšobných jázd bez cestujúcich sa prvýkrát zaradila do premávky s cestujúcimi až 10.8.2011. V máji košické ulice brázdili dva zapožičané autobusy SOR, konkrétne krátky SOR NB 12 a kĺbový SOR NBG 18. Do tretice, dňa 27.5.2011 navštívil Košice v rámci svojeho turné po Slovensku tatranský elektrobus SOR, ktorý sa v premávke zdržal týždeň. Medzi smutné udalosti patril aj pochybný presun niekoľkých historických električiek HSMD na letisko, kde ostali bez akejkoľvek ochrany vystavené nepriazni počasia. V dielňach DPMK prebiehali počas roka výraznejšie opravy najmä u autobusov Karosa B 832 a B 932, slušným tempom sa zvyšoval aj počet električiek v novom mestskom nátere. Trolejbusové dielne aj napriek veľmi zlej situácii tiež pokračovali v opravách, aj keď v pomalšom tempe. Počas roka boli zlikvidované vyradené autobusy Ikarus 435 #4304 a 4307, a Karosy B 941E #3202, 3207 a 3213. V roku 2011 bolo zakúpených aj 5 dispečerských vozidiel značky Peugeot a nová trolejová veža Renault „Duotram“.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
tie električky na letisku v Októbri prikrývali plachtami a vraj ich budu odkrývať len pri akciách.
Narozdiel čo Ikarus 280 ( 4085 ) tam len tak hnije...