Desať rokov od otvorenia plničky v DPMK pre autobusy na stlačený zemný plyn CNG

4. decembra 2012 uplynulo desať rokov, kedy bola slávnostne otvorená plnička na stlačený zemný plyn v DPMK, ktorá sa nachádza v areáli garáže VŠA. Zároveň je to aj desiate výročie pre prvé plynofikované autobusy Karosa B 732, ktoré prešli prestavbou a generálnou opravou na typ Karosa B 732 NGS v spoločnosti Starko v Moldave nad Bodvou, čím boli zároveň prvé autobusy, ktoré začali na tento ekologický pohon po košickej MHD premávať. Rovnakou prestavbou a opravou postupne prešli aj ďalšie autobusy typu Karosa B 732, ktoré už mali byť pôvodne vyradené. V súčasnosti ich premáva po košickej MHD 14 a konkrétne sú to vozidlá s interným evidenčným číslom #6222, #6230, #6236, #6243, #6258, #6284, #6272, #6290, #6296, #6407, #6408, #6413, #6414 a #6415. Začiatkom roku 2004 sa počet vozového parku CNG vozidiel rozšíril o poľský autobus Solaris Urbino 15 II CNG #3701, ktorý je zároveň jediným vyrobeným plynovým autobusom v dizajne druhej generácie. Po dlhšej dobe sa DPMK sa rozhodol viacej presadzovať ekologický pohon CNG a v roku 2007 bolo do DPMK dodaných 19 autobusov Tedom C 12G s ev. č. #5601 - #5619, v roku 2009 zase 10 vozidiel Iveco Citelis 18M CNG #3301 - #3310. V septembri 2010 sa ich počet rozrástol o ďalších 19 vozidiel rovnakého typu pod ev. č. #3311 - #3329. Prax ukázala, že vozidlá na pohon CNG si vyžadujú pravidelnejšiu a precíznejšiu údržbu ako naftové autobusy a to hlavne výmenu sviečok, tie novšie aj diagnostiku motora. Na plničke v garáži VŠA sa na plnenie do výpravy používajú dva hlavné stojany, ktoré ovládajú technici prípravy vozidiel, ktorí si vozidlá zoraďujú podľa časov výjazdov z garáže nakoľko plnenie zemného plynu trvá dlhšiu dobu. V priemere vychádza na jedno vozidlo cca 20 minút. Na základe toho bol zavedený systém a to na dve etapy. Vozidlá jazdiace v tzv. delenej službe sú dotankovávané po skončení rannej časti a ostatné po skončení dennej prevádzky v noci. Aj napriek tomu, že najstaršie plynové karosy jazdia v DPMK už vyše 25 rokov a patria teda medzi najstaršie autobusy vo vozovom parku vôbec, v DPMK bol zatiaľ vyradený len jediný autobus na pohon CNG, a to Karosa B732.NGS #6287 po mimoriadnej udalosti, kedy došlo počas jazdy k roztrhnutiu zadnej pneumatiky a značnému poškodeniu autobusu. Na prestavbu na plyn sa pred desiatimi rokmi posielali najmä autobusy v už nevyhovujúcom stave a dávno po svojej životnosti. Generálna oprava mala predĺžiť životnosť vozidla o 6 rokov. Realita však ukazuje, že aj po 10 rokoch od generálnej opravy sú tieto plynové karosy nasadzované často aj do celodenných služieb a ich zaslúžený odchod je zatiaľ v nedohľadne.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.