Úvod

Autobus Granus H 10-11 vyrábala zvolenská spoločnosť LIAZ Zvolen s.r.o. v spolupráci s poľskou firmou Autosan Sanok. Išlo o 11-metrový medzimestský autobus vzhľadovo totožný s poľským autobusom Autosan H 10-11 Local. Prvý autobus bol predstavený na nitrianskom autosalóne v roku 1995. Sériová výroba prebiehala v rokoch 1997 až 1999. Karosériu dodal Autosan, motor rakúsky Steyr a nápravy boli od slovenských výrobcov LIAZ Zvolen a Podpolianske strojárne Detva. Autobus bol určený hlavne na obnovu vozidlového parku v spoločnostiach SAD. Cena autobusu bola približne 2,4 milióna Sk. Na základe prieskumu sa plánovalo vyrábať 100 až 150 autobusov ročne, avšak vzhľadom na zlú finančnú situáciu dopravných spoločností nebol o autobusy veľký záujem. Malé série autobusov nakúpili dopravné spoločnosti na Slovensku a v Čechách. SAD BBDS zakúpila 6 Granusov v rámci podpory domáceho výrobcu. V roku 1999 vyrobil LIAZ Zvolen posledné Granusy (celkovo sa vyrobilo 79 autobusov) a ku koncu roku prepustil väčšinu pracovníkov. Následne vznikla nová spoločnosť Granusan s.r.o., ktorá mala pokračovať vo výrobe autobusov Autosan pod značkou Granus. Meno Granus predstavovalo starorímske pomenovanie rieky Hron.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Granus H 10-11.21.2 BB-983AF, BB-984AF, BB-895AG, BB-685AG, BB-001AI, BB-565AJ 1997 – 1999 1997 – 1999 2009 6
Spolu 1997 – 1999   6

Technické parametre

Dĺžka 11200 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3160 mm
Počet miest na sedenie 27+1
Počet miest na státie 43
Celkový počet miest 70+1
Motor Steyr WD 615.50, EURO 2
Objem motora 9700 cm3
Prevodovka ZF, manuálna
Nápravy Predná - LIAZ
Zadná - Detva

Opis

Granusy mali v čase ich výroby už značne nemoderný hranatý dizajn, preto nepatrili medzi najobľúbenejšie autobusy. Cestujúcim slúžili dvoje výklopné dvere, predné jednokrídlové a stredné široké dvojkrídlové. Nízka cena autobusu sa dosiahla aj jednoduchším vybavením autobusu. Interiér bol v štandardnom linkovom vyhotovení a bol prispôsobený na prepravu cestujúcich na kratších trasách. Sedadlá boli potiahnuté textíliou, nad sedadlami boli police na batožinu. Vetranie zabezpečovali posuvné časti bočných okien a strešné vetráky. Čelné sklo bolo rozdelené na dve polovice. Náter autobusov bol biely s modrými pruhmi.

Katalóg vozidiel

BB-830AK BB-944CX BB-895AG BB-685AG BB-001AI BB-565AJ

Legenda a štatistika

BB-830AKvyradené vozidlo: 6 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
BB-983AF BB-830AKod 1999
BB-984AF BB-944CXod 2008

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.