typ | SAD BB a.s. | MHD BB a.s. | spolu | poznámka |
---|---|---|---|---|
Karosa B 931 | Euro 2 | |||
Karosa B 932(E) | Euro 2 | |||
Karosa B 941(E) | Euro 2 | |||
Karosa Citybus | Euro 3 | |||
Karosa B 952(E) | Euro 3 | |||
Karosa B 961(E) | Euro 3 | |||
Karosa B 832 | GO z B 732 výmenným spôsobom | |||
Karosa B 841 | GO z C 744 výmenným spôsobom | |||
Škoda 15TrM | trolejbus | |||
spolu | 16 | 36 | 52 |
Pokiaľ by obnova vozidlového parku pokračovala, už v roku 2005 by bola výprava plne pokrytá vozidlami Euro 2 a lepšími, staršie autobusy (hoci po generálnej oprave) by slúžili už len ako rezerva. Zároveň sa zvyšovala potreba začať obnovovať vozidlový park trolejbusov.
V roku 2005 prešla ťarcha financovania MHD v plnej miere na mestá a tie sa snažili minimalizovať náklady. Výška dotácie na MHD v Banskej Bystrici sa výrazne znížila, výsledkom bolo obmedzenie výkonov, zliav a zvýšenie cestovného. Pochopiteľne sa zastavila obnova vozidlového parku.
Od 1.1.2006 došlo k zmene dopravcu. Trvalo niekoľko mesiacov, kým sa situácia ustálila. Trolejbusy nepremávali od 1.1.2006 do 10.11.2007 a celú výpravu zabezpečovali autobusy. Z tohto dôvodu v prehľade neuvádzame stav v roku 2005 a v ďalších rokoch uvádzame stav k dátumu, kedy bola situácia stabilizovaná. V roku 2006 sa linky do tzv. II. pásma (linky 51 – 56) stali prímestskými (601451 – 601456), ale stále zabezpečujú aj obsluhu mesta, vrátane tarify MHD v obvode mesta. K oddeleniu ich výpravy došlo až k 1.6.2009, preto ich výpravu zahŕňame do výpravy liniek MHD.
Výprava vozidiel, vrátane záložných (s vodičom v službe) sa menila nasledovne:
dátum | mini | autobus Euro 0 - 2 | autobus Euro 3 - 5 | trolejbus | spolu | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
sólo | kĺbový | sólo | kĺbový | sólo | kĺbový | |||
31.12.2004 | 84 | |||||||
31.12.2006 | 72 | |||||||
01.11.2007 | 72 | |||||||
31.12.2008 | 83 | |||||||
01.12.2009 | 82 |
Na konci roka 2009 už môžeme za moderné považovať len autobusy vyhovujúce norme Euro 3 a lepšie. Tu je prehľad, ako pribúdali a ubúdali z evidenčného stavu MHD v Banskej Bystrici v rokoch 2005 - 2009:
rok | ∆ | typ | EČV autobusov | počet |
---|---|---|---|---|
2006 | - | Karosa B 952(E) | BB-606BE, BB-611BE, BB-612BE, BB-088BK, BB-995BS, BB-996BS (BB-162CG, BB-199CG) | 6 (2) |
- | Karosa B 961 | BB-351BJ (SAD BB) | 1 | |
+ | Karosa B 952E | ZV-160BH, ZV-164BH, ZV-165BH, ZV-166BH, ZV-168BH, ZV-169BH, ZV-172BH, ZV-173BH, ZV-357BI, ZV-358BI, ZV-359BI, ZV-361BI, ZV-362BI, ZV-364BI, ZV-365BI, ZV-366BI | 16 | |
+ | Karosa B 961E | ZV-305BI, ZV-306BI, ZV-308BI, ZV-309BI, ZV-312BI, ZV-314BI, ZV-315BI, ZV-316BI, ZV-317BI, ZV-318BI, ZV-352BI, ZV-354BI, ZV-355BI, ZV-356BI | 14 | |
2007 | + | Karosa B 952E | ZV-367BI (do 12/2007 v MHD Zvolen) | 1 |
2008 | - | Karosa B 961(E) | BB-993BC, BB-715BE, BB-716BE, BB-348BJ, BB-349BJ, BB-352BJ, BB-997BS (prenájom DPB) | 7 |
2009 | + | Irisbus Citelis 12M | ZV-153CA, ZV-154CA, ZV-156CA, ZV-157CA, ZV-158CA, ZV-159CA, ZV-162CA, ZV-163CA, ZV-164CA, ZV-165CA, ZV-167CA, ZV-168CA, ZV-169CA, ZV-170CA | 14 |
+ | Irisbus Citelis 10.5M | ZV-166CA | 1 | |
+ | Irisbus Crossway LE | ZV-850BZ, ZV-851BZ, ZV-852BZ, ZV-854BZ, ZV-863BZ (prímestské) | 5 |
SAD Zvolen sa uchádzal o podporu z Operačného programu Životné prostredie (OPZP). V rámci výzvy OPZP-PO3-08-3 bola žiadosť o nenávratný finančný príspevok (ŽoNFP) úspešná a bolo zakúpených 15 plynových autobusov Citelis. V ďalšej výzve OPZP-PO3-09-1 sa uchádzal o podporu na nákup 18 kĺbových autobusov, avšak ŽoNFP nebola schválená. V súčasnosti je vyhlásená ďalšia výzva OPŽP-PO3-09-4.
Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 31.12.2004:
typ | roky výroby | emisná norma | kategória | počet | |
---|---|---|---|---|---|
výprava | rezerva | ||||
Karosa B 732 | do 1989 | sólo | |||
Karosa B 832 | 1999 | sólo | |||
Karosa B 931/932 | 1997 - 2001 | sólo | |||
Karosa Citybus | 2001 | NP sólo | |||
Karosa B 952 | 2002 - 2004 | sólo | |||
Ikarus 280.08 | do 1989 | kĺbový | |||
Karosa B 741 | 1992 | kĺbový | |||
TAM BUS 272 | 1993 | kĺbový | |||
Karosa B 841 | 1997 | kĺbový | |||
Karosa B 941 | 1997 - 2001 | kĺbový | |||
Karosa B 961 | 2002 - 2004 | kĺbový | |||
TAM BUS B3 075 | 1993 | mini | |||
Mercedes Vario | 2000 | mini | |||
spolu autobusy | 60 | 10 | |||
Škoda 14Tr | 1988 - 1989 | sólo | |||
Škoda 15Tr a 15TrM | 1988 - 1999 | kĺbový | |||
Výprava celkom | 84 | 20 |
Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 31.12.2006:
typ | roky výroby | emisná norma | kategória | počet | |
---|---|---|---|---|---|
výprava | rezerva | ||||
Karosa B 732 | - | sólo | |||
Karosa B 931/932 | 1997 - 2001 | sólo | |||
Karosa Citybus | 2001 | NP sólo | |||
Karosa B 952 | 2002 - 2006 | sólo | |||
Karosa C 934 | - | prímestský | |||
Karosa C 954 | - | prímestský | |||
TAM BUS 272 | 1993 | kĺbový | |||
Karosa C 744 | 1990 | kĺbový | |||
Karosa B 941 | 1997 - 2001 | kĺbový | |||
Karosa B 961 | 2002 - 2006 | kĺbový | |||
Iveco Stratos | 2006 | mini | |||
Mercedes Vario | 2000 | mini | |||
Výprava celkom | 72 | 12 |
Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 10.11.2007:
typ | roky výroby | emisná norma | kategória | počet | |
---|---|---|---|---|---|
výprava | rezerva | ||||
Karosa B 732 | - | sólo | |||
Karosa B 931/932 | 1997 - 2001 | sólo | |||
Karosa Citybus | 2001 | NP sólo | |||
Karosa B 952 | 2002 - 2006 | sólo | |||
Karosa C 734 | - | prímestský | |||
Karosa C 934 | - | prímestský | |||
Karosa C 954 | - | prímestský | |||
TAM BUS 272 | 1993 | kĺbový | |||
Karosa C 744 | 1990 | kĺbový | |||
Karosa B 941 | 1997 - 2001 | kĺbový | |||
Karosa B 961 | 2002 - 2006 | kĺbový | |||
Iveco Stratos | 2006 | mini | |||
Mercedes Vario | 2000 | mini | |||
Iveco Daily | 2007 | mini | |||
Výprava celkom | 72 | 8 |
Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 31.12.2008:
typ | roky výroby | emisná norma | kategória | počet | |
---|---|---|---|---|---|
výprava | rezerva | ||||
Karosa B 732 | - | sólo | |||
Karosa B 931/932 | 1997 - 2001 | sólo | |||
Karosa Citybus | 2001 | NP sólo | |||
Karosa B 952 | 2002 - 2006 | sólo | |||
Karosa B 741 | 1992 - 1996 | kĺbový | |||
Karosa C 744 | 1990 | kĺbový | |||
Karosa B 961 | 2006 | kĺbový | |||
Iveco Stratos | 2006 | mini | |||
Iveco Daily | 2007 | mini | |||
spolu autobusy | 60 | 36 | |||
Škoda 14Tr | 1988 - 1989 | sólo | |||
Škoda 15Tr a 15TrM | 1988 - 1999 | kĺbový | |||
Výprava celkom | 83 | 39 |
Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 1.12.2009:
typ | roky výroby | emisná norma | kategória | počet | |
---|---|---|---|---|---|
výprava | rezerva | ||||
Karosa Citybus | 2001 | NP sólo | |||
Karosa B 952 | 2006 | sólo | |||
Irisbus Citelis | 2009 | NP sólo | |||
Karosa B 741 | 1992 - 1996 | kĺbový | |||
Karosa B 961 | 2006 | kĺbový | |||
spolu linky 20 - 90 | 43 | 8 | |||
Karosa B 931/932 | 1997 - 2001 | sólo | |||
Karosa B 952 | 2002 - 2004 | sólo | |||
Karosa B 941 | prenajaté DP Bratislava | kĺbový | |||
Karosa B 961 | prenajaté DP Bratislava | kĺbový | |||
Iveco Stratos | 2006 | mini | |||
Iveco Daily | 2007 | mini | |||
spolu linky 101 - 102 | 5 | 32 | |||
Karosa B 732 | - | sólo | |||
Karosa B 932 | 1998 - 2000 | sólo | |||
Karosa B 952 | 2006 | sólo | |||
Irisbus Crossway LE | 2009 | NP prímestský | |||
spolu linky 601451 - 601456 | 12 | 4 | |||
spolu autobusy | 60 | 44 | |||
Škoda 14Tr | 1988 - 1989 | sólo | |||
Škoda 15Tr a 15TrM | 1988 - 1999 | kĺbový | |||
Výprava celkom | 82 | 48 |
Rozdelenie liniek podľa kategórie nasadzovaných autobusov k 1.12.2009:
kategória | linky | turnusová potreba | |
---|---|---|---|
mini | 7 m | 101, 102 | 4 ks |
sólo | 10 - 12 m | 20, 23, 27, 28, 32, 33, 34, 35, 36, 41, 42, 43, 80 | 21 ks |
mix | 12 - 18 m | 24, 26, 90 | 9 ks |
kĺb | 17 - 18 m | 21, 22, 25 | 11 ks |
prímesto | 10 - 12 m | 601451, 601454, 601455, 601456 | 12 ks |
záloha | 10 - 12 m | - | 3 ks |
Výprava celkom | 60 ks |
Záver
Prešlo 5 rokov, kým sa úroveň vozidlového parku autobusov dostala na úroveň z roku 2004. A skoro 8 rokov trvalo, kým sa kúpil ďalší nízkopodlažný autobus. MHD v Banskej Bystrici je na tom tak dobre, že si môže dovoliť prenajímať 13 kĺbových autobusov DP Bratislava, ďalších 18 autobusov mal DPMBB odstavených na dvore.
Mesto zároveň zistilo, že MHD nie je možné robiť zadarmo a postupne zvyšovalo dotácie. Rok 2008 je výnimočný tým, že prebiehala vojna dopravcov a obaja zaznamenali výrazné straty. Prehľad dotácií za celú MHD:
rok | dotácia v Sk | investičná dotácia / NFP | dohodnuté výkony v km |
---|---|---|---|
2004 | 54 520 000 | 29 100 000 | 4,3 mil. |
2005 | 18 000 000 | 35 000 000* | 3,8 mil. |
2006 | 31 000 000 | - | 3,8 mil. |
2007 | 54 680 000 | - | 3,8 mil. |
2008 | 112 984 000 | - | 3,85 mil. |
2009 | 87 128 780 | 117 775 200** | 3,8 mil. |
** príspevok z OPŽP, platby v € sú prepočítané konverzným kurzom 1 € = 30,1260 Sk
Dodatok: prenájom kĺbových autobusov DPB bol predĺžený aj do roku 2010. Na trolejbusových linkách sa začali objavovať autobusy Dopravného podniku, od 1.2.2010 aj oficiálne.