Modernizácia vozidlového parku MHD v rokoch 2004 - 2009

Výrazná obnova vozidlového parku MHD Banská Bystrica začala v roku 1997 po získaní štátnej dotácie. Vozidlá nakupoval Dopravný podnik (vtedy MHD a.s.) z investičnej dotácie a dopravca SAD Banská Bystrica (BBDS) z vlastných prostriedkov (zvýšené náklady boli pokryté z bežnej dotácie). V rokoch 1997 – 2004 sa takto nakúpilo:

typSAD BB a.s.MHD BB a.s.spolupoznámka
Karosa B 931
0
1
1
Euro 2
Karosa B 932(E)
6
12
18
Euro 2
Karosa B 941(E)
1
6
7
Euro 2
Karosa Citybus
0
2
2
Euro 3
Karosa B 952(E)
6
6
12
Euro 3
Karosa B 961(E)
1
7
8
Euro 3
Karosa B 832
1
0
1
GO z B 732 výmenným spôsobom
Karosa B 841
1
0
1
GO z C 744 výmenným spôsobom
Škoda 15TrM
0
2
2
trolejbus
spolu163652 

Pokiaľ by obnova vozidlového parku pokračovala, už v roku 2005 by bola výprava plne pokrytá vozidlami Euro 2 a lepšími, staršie autobusy (hoci po generálnej oprave) by slúžili už len ako rezerva. Zároveň sa zvyšovala potreba začať obnovovať vozidlový park trolejbusov.

V roku 2005 prešla ťarcha financovania MHD v plnej miere na mestá a tie sa snažili minimalizovať náklady. Výška dotácie na MHD v Banskej Bystrici sa výrazne znížila, výsledkom bolo obmedzenie výkonov, zliav a zvýšenie cestovného. Pochopiteľne sa zastavila obnova vozidlového parku.

Od 1.1.2006 došlo k zmene dopravcu. Trvalo niekoľko mesiacov, kým sa situácia ustálila. Trolejbusy nepremávali od 1.1.2006 do 10.11.2007 a celú výpravu zabezpečovali autobusy. Z tohto dôvodu v prehľade neuvádzame stav v roku 2005 a v ďalších rokoch uvádzame stav k dátumu, kedy bola situácia stabilizovaná. V roku 2006 sa linky do tzv. II. pásma (linky 51 – 56) stali prímestskými (601451 – 601456), ale stále zabezpečujú aj obsluhu mesta, vrátane tarify MHD v obvode mesta. K oddeleniu ich výpravy došlo až k 1.6.2009, preto ich výpravu zahŕňame do výpravy liniek MHD.

Výprava vozidiel, vrátane záložných (s vodičom v službe) sa menila nasledovne:

dátumminiautobus Euro 0 - 2 autobus Euro 3 - 5trolejbusspolu
sólokĺbovýsólokĺbovýsólokĺbový
31.12.2004
4
21
14
13
8
3
21
84
31.12.2006
5
12
7
27
21
-
-
72
01.11.2007
5
15
7
24
21
-
-
72
31.12.2008
4
17
8
17
14
5
18
83
01.12.2009
4
4
3
35
14
5
17
82

Na konci roka 2009 už môžeme za moderné považovať len autobusy vyhovujúce norme Euro 3 a lepšie. Tu je prehľad, ako pribúdali a ubúdali z evidenčného stavu MHD v Banskej Bystrici v rokoch 2005 - 2009:

roktypEČV autobusovpočet
2006-Karosa B 952(E)BB-606BE, BB-611BE, BB-612BE, BB-088BK, BB-995BS, BB-996BS (BB-162CG, BB-199CG)6 (2)
-Karosa B 961BB-351BJ (SAD BB)1
+Karosa B 952EZV-160BH, ZV-164BH, ZV-165BH, ZV-166BH, ZV-168BH, ZV-169BH, ZV-172BH, ZV-173BH, ZV-357BI, ZV-358BI, ZV-359BI, ZV-361BI, ZV-362BI, ZV-364BI, ZV-365BI, ZV-366BI16
+Karosa B 961EZV-305BI, ZV-306BI, ZV-308BI, ZV-309BI, ZV-312BI, ZV-314BI, ZV-315BI, ZV-316BI, ZV-317BI, ZV-318BI, ZV-352BI, ZV-354BI, ZV-355BI, ZV-356BI14
2007+Karosa B 952EZV-367BI (do 12/2007 v MHD Zvolen)1
2008-Karosa B 961(E)BB-993BC, BB-715BE, BB-716BE, BB-348BJ, BB-349BJ, BB-352BJ, BB-997BS (prenájom DPB)7
2009+Irisbus Citelis 12MZV-153CA, ZV-154CA, ZV-156CA, ZV-157CA, ZV-158CA, ZV-159CA, ZV-162CA, ZV-163CA, ZV-164CA, ZV-165CA, ZV-167CA, ZV-168CA, ZV-169CA, ZV-170CA14
+Irisbus Citelis 10.5MZV-166CA1
+Irisbus Crossway LEZV-850BZ, ZV-851BZ, ZV-852BZ, ZV-854BZ, ZV-863BZ (prímestské)5

SAD Zvolen sa uchádzal o podporu z Operačného programu Životné prostredie (OPZP). V rámci výzvy OPZP-PO3-08-3 bola žiadosť o nenávratný finančný príspevok (ŽoNFP) úspešná a bolo zakúpených 15 plynových autobusov Citelis. V ďalšej výzve OPZP-PO3-09-1 sa uchádzal o podporu na nákup 18 kĺbových autobusov, avšak ŽoNFP nebola schválená. V súčasnosti je vyhlásená ďalšia výzva OPŽP-PO3-09-4.

Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 31.12.2004:

typroky výrobyemisná normakategóriapočet
výpravarezerva
Karosa B 732do 1989
-
sólo
4
9
Karosa B 8321999
Euro 2
sólo
1
0
Karosa B 931/9321997 - 2001
Euro 2
sólo
16
0
Karosa Citybus2001
Euro 3
NP sólo
2
0
Karosa B 9522002 - 2004
Euro 3
sólo
11
0
Ikarus 280.08do 1989
-
kĺbový
2
1
Karosa B 7411992
-
kĺbový
3
0
TAM BUS 2721993
Euro 1
kĺbový
1
0
Karosa B 8411997
Euro 2
kĺbový
1
0
Karosa B 9411997 - 2001
Euro 2
kĺbový
7
0
Karosa B 9612002 - 2004
Euro 3
kĺbový
8
0
TAM BUS B3 0751993
Euro 1
mini
1
0
Mercedes Vario2000
Euro 2
mini
3
0
spolu autobusy6010
Škoda 14Tr1988 - 1989
trolejbus
sólo
3
4
Škoda 15Tr a 15TrM1988 - 1999
trolejbus
kĺbový
21
6
Výprava celkom8420

Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 31.12.2006:

typroky výrobyemisná normakategóriapočet
výpravarezerva
Karosa B 732-
-
sólo
0
2
Karosa B 931/9321997 - 2001
Euro 2
sólo
10
3
Karosa Citybus2001
Euro 3
NP sólo
1
1
Karosa B 9522002 - 2006
Euro 3
sólo
19
3
Karosa C 934-
Euro 2
prímestský
2
1
Karosa C 954-
Euro 3
prímestský
7
0
TAM BUS 2721993
Euro 1
kĺbový
0
1
Karosa C 7441990
-
kĺbový
1
1
Karosa B 9411997 - 2001
Euro 2
kĺbový
6
0
Karosa B 9612002 - 2006
Euro 3
kĺbový
21
0
Iveco Stratos2006
Euro 3
mini
4
0
Mercedes Vario2000
Euro 2
mini
1
0
Výprava celkom7212

Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 10.11.2007:

typroky výrobyemisná normakategóriapočet
výpravarezerva
Karosa B 732-
-
sólo
0
2
Karosa B 931/9321997 - 2001
Euro 2
sólo
12
2
Karosa Citybus2001
Euro 3
NP sólo
2
0
Karosa B 9522002 - 2006
Euro 3
sólo
21
1
Karosa C 734-
-
prímestský
2
0
Karosa C 934-
Euro 2
prímestský
1
0
Karosa C 954-
Euro 3
prímestský
1
0
TAM BUS 2721993
Euro 1
kĺbový
0
1
Karosa C 7441990
-
kĺbový
1
1
Karosa B 9411997 - 2001
Euro 2
kĺbový
6
0
Karosa B 9612002 - 2006
Euro 3
kĺbový
21
0
Iveco Stratos2006
Euro 3
mini
4
0
Mercedes Vario2000
Euro 2
mini
1
0
Iveco Daily2007
Euro 3
mini
0
1
Výprava celkom728

Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 31.12.2008:

typroky výrobyemisná normakategóriapočet
výpravarezerva
Karosa B 732-
-
sólo
13
12
Karosa B 931/9321997 - 2001
Euro 2
sólo
4
13
Karosa Citybus2001
Euro 3
NP sólo
0
2
Karosa B 9522002 - 2006
Euro 3
sólo
17
6*
Karosa B 7411992 - 1996
-
kĺbový
8
1
Karosa C 7441990
-
kĺbový
0
2
Karosa B 9612006
Euro 3
kĺbový
14
0
Iveco Stratos2006
Euro 3
mini
4
0
Iveco Daily2007
Euro 3
mini
1
0
spolu autobusy6036
Škoda 14Tr1988 - 1989
trolejbus
sólo
5
1
Škoda 15Tr a 15TrM1988 - 1999
trolejbus
kĺbový
18
3
Výprava celkom8339
* Karosy B 952 používal DP na zmluvnú dopravu a ako zálohu za minibusy a trolejbusy

Štruktúra výpravy (vrátane záložných vozidiel) k 1.12.2009:

typroky výrobyemisná normakategóriapočet
výpravarezerva
Karosa Citybus2001
Euro 3
NP sólo
2
0
Karosa B 9522006
Euro 3
sólo
9
5
Irisbus Citelis2009
Euro 5
NP sólo
15
0
Karosa B 7411992 - 1996
-
kĺbový
3
3
Karosa B 9612006
Euro 3
kĺbový
14
0
spolu linky 20 - 90438
Karosa B 931/9321997 - 2001
Euro 2
sólo
0
13
Karosa B 9522002 - 2004
Euro 3
sólo
1
5
Karosa B 941prenajaté DP Bratislavakĺbový
0
6
Karosa B 961prenajaté DP Bratislavakĺbový
0
7
Iveco Stratos2006
Euro 3
mini
4
0
Iveco Daily2007
Euro 3
mini
0
1
spolu linky 101 - 102532
Karosa B 732-
-
sólo
1
4
Karosa B 9321998 - 2000
Euro 2
sólo
3
0
Karosa B 9522006
Euro 3
sólo
3
0
Irisbus Crossway LE2009
Euro 4
NP prímestský
5
0
spolu linky 601451 - 601456124
spolu autobusy6044
Škoda 14Tr1988 - 1989
trolejbus
sólo
5
1
Škoda 15Tr a 15TrM1988 - 1999
trolejbus
kĺbový
17
3
Výprava celkom8248

Rozdelenie liniek podľa kategórie nasadzovaných autobusov k 1.12.2009:

kategórialinkyturnusová
potreba
mini7 m101, 1024 ks
sólo10 - 12 m20, 23, 27, 28, 32, 33, 34, 35, 36, 41, 42, 43, 8021 ks
mix12 - 18 m24, 26, 909 ks
kĺb17 - 18 m21, 22, 2511 ks
prímesto10 - 12 m601451, 601454, 601455, 60145612 ks
záloha10 - 12 m-3 ks
Výprava celkom60 ks

Záver

Prešlo 5 rokov, kým sa úroveň vozidlového parku autobusov dostala na úroveň z roku 2004. A skoro 8 rokov trvalo, kým sa kúpil ďalší nízkopodlažný autobus. MHD v Banskej Bystrici je na tom tak dobre, že si môže dovoliť prenajímať 13 kĺbových autobusov DP Bratislava, ďalších 18 autobusov mal DPMBB odstavených na dvore.

Mesto zároveň zistilo, že MHD nie je možné robiť zadarmo a postupne zvyšovalo dotácie. Rok 2008 je výnimočný tým, že prebiehala vojna dopravcov a obaja zaznamenali výrazné straty. Prehľad dotácií za celú MHD:

rokdotácia v Skinvestičná
dotácia / NFP
dohodnuté výkony v km
200454 520 00029 100 0004,3 mil.
200518 000 00035 000 000*3,8 mil.
200631 000 000-3,8 mil.
200754 680 000-3,8 mil.
2008112 984 000-3,85 mil.
200987 128 780117 775 200**3,8 mil.
* dotácia viazaná na prenájom majetku od mesta za 35 mil. Sk
** príspevok z OPŽP, platby v € sú prepočítané konverzným kurzom 1 € = 30,1260 Sk

Dodatok: prenájom kĺbových autobusov DPB bol predĺžený aj do roku 2010. Na trolejbusových linkách sa začali objavovať autobusy Dopravného podniku, od 1.2.2010 aj oficiálne.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.