Návrh optimalizácie nie je dogma

Na stránke mesta Banská Bystrica bol zverejnený Plán dopravnej obslužnosti (PDO), ktorý vypracoval Výskumný ústav dopravný. Súčasťou PDO je aj optimalizácia prevádzky MHD v Banskej Bystrici. Návrh optimalizácie bol vyhotovený s pomocou nástrojov firmy DIC Bratislava s.r.o.

Navrhnuté linkové vedenie a ekonomické prepočty vyvolali veľké diskusie medzi odbornou verejnosťou. V samotnom materiáli sa však uvádza, že sa jedná len o návrh ktorý je potrebné prekonzultovať a upraviť. Nie je teda pevne daný a PDO len ukazuje silné a slabé stránky súčasnej siete liniek MHD.

PDO navrhuje odstrániť súbeh s trolejbusovými linkami na Tulskej a Sládkovičovej. Podľa údajov v PDO bol výnos linky 2 v pracovných dňoch 42,4 Sk na 1 km a linky 6 len 39,0 Sk na 1 km. Skrátením liniek 21 a 26 by sa zvýšilo využitie dotknutých trolejbusových liniek o cca 1/3, čím by sa dostali na úroveň autobusových liniek 24 a 25. Nepochybne by sa zároveň zvýšil výnos na 1 km aj v prípade skrátených liniek 21 a 26 (ich využitie je výrazne vyššie v Sásovej, za Námestím slobody klesá).

PDO navrhuje opäť zaviesť expresné autobusové linky. Do dnešného dňa sa zachovala jediná, linka 90. Pri súčasnej dopravnej situácii a frekvencii spojov neprináša expresná autobusová linka dostatočnú časovú úsporu, ktorá by odôvodňovala rozdelenie liniek na expresné a obslužné. Navrhovaná linka 201 by navyše pri intervale 12 minút ponúkala prebytočnú kapacitu v Kremničke a Rakytovciach. Linka 203 je v zbytočnom súbehu s trolejbusovou linkou a tým zhoršuje ekonomiku prevádzky trolejbusovej dopravy.

Ako vyplýva aj z priloženého ekonomického vyhodnotenia, trolejbusy majú nižšie náklady na trakčnú energiu (priemerne 11,52 Sk/km), naopak vyššie fixné náklady. So zvyšovaním výkonov v rámci existujúcej siete sa znižujú náklady na 1 km viac, ako je to pri autobusoch. Dokonca dodatočné náklady na ďalšie spoje mimo dopravnej špičky predstavujú len mzdu vodiča a opotrebenie trolejbusu (náklady na elektrickú energiu sú najvyššie v čase špičky), kým autobus má rovnaké náklady na naftu (priemerne 14,45 Sk/km bez ohľadu na dennú dobu).

Z tabuliek na výpočet ekonomickej ceny nie je jasné, prečo majú autobusy SAD Zvolen výrazne nižšie náklady na pneumatiky pri rovnakej cene a životnosti pneumatík. Tiež sa v nákladoch na odpisy neprejavil plánovaný nákup nových plynových autobusov.

Zostáva veriť, že zmeny v MHD budú znamenať len pozitíva tak pre cestujúcich, ako aj pre mesto ktoré MHD financuje. Snáď sa tiež podarí zaviesť prestupná tarifa, poplatok 0,01 € pri prestupe miesto súčasnej zľavy 50%.

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.